Streamere/mediaspillere 2016 (en fellestråd for de under 10.000 kroner)

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For de som kan vente/tar sjansen så ser jo denne meget spennende ut. https://www.indiegogo.com/projects/nativ-high-res-music-system-touchscreen-control#/


    Er dette en Roon konkurrent?
    Eller er det en konkurrent til alle de andre musikk avspillerene?
    Så kjekt ut dette, men det blir vanskelig å konkurrere med et helhetlig konsept som håndterer infrastruktur også, slik roon gjør.
    Er usikker på om dette er mer lifestyle enn audiofil satsing. Er også usikker på om spissing mot det ene nødvendigvis utelukker det andre. Det ser ihvertfall fint ut (Fattigmanns-Devialet?).
    Jeg er også skeptisk til det praktiske som ligger i navigering på lokal skjerm.
    Jeg liker dog prinsippet bak åpen arkitektur.

    But bring it on! :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Det beste er jo både og mtp lokal skjerm vs remote, men dette ser ut som det er mer en konkurent til sonos enn det er til roon. Åpen kode er alltid spennende, men har lite tro på integreringen og utviklingen på tilrettelagt software for normale folk basert på åpen kode. Det blir ofte mer nerdete enn det blir nyttig i hverdagen imo. På lik linje som DIY audio generelt.

    Fra mitt ståsted er det dog alltid en fordel med flere løsninger da det som oftest fører til generell forbedring av både software og hardware fra alle aktørene som er i markedet.

    EC løsningene ser spennende ut. Håper det kan bli en form for standard som aktørene må følge etterhvert slik at det fungerer med alle software/styrings-løsninger. Sonos er fra mitt ståsted helt uaktuelt fordi det utelater integrering med andre systemer i for stor grad. Brukte mye tid på å sette opp en nettverksbridge på en RPI for å gjøre sonos enhetene tilgjengelig for andre sofware løsninger for en tid tilbake, og var happy med det helt til sonos kjørte oppdatering av firmware på sine enheter... Nå er det RPI baserte løsninger i alle rom der det før var sonos (og sonos havnet på finn).

    Edit: ellers er det jo fremdeles mulig å styre alt og spille av alt fra PC, så min "HTPC" lever videre i beste velgående.
     
    Sist redigert:

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Det essensielle er også å ikke teste på et anlegg i 100k+ klassen siden det selvfølgelig er forskjeller som kan letes frem på dyre High-End anlegg, men eiere av slike anlegg vil jeg ikke tro er i markedet for kjøpe så "billige" streamere uansett.
    Akkurat det kommer an på om man har en tro på at en digital transport til DAC vil endre seg så mye at man klarer å høre det. Jeg har satset på en DAC som skal håndtere det meste så jeg er helt komfortabel med en rimelig streamer. For meg er brukergrensesnitt det som er viktig.

    Det hadde vært interresant med en sammenligning av streamere under 10.000 med en mye dyrere som referanse.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvis man kjører roon så brukes ikke brukergrensesnittet i streameren i særlig grad.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er ihvertfall nok tråder som beskriver hvorfor en vanlig PC ikke nødvendigvis er en optimal løsning.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    For meg holder det lenge med en PC og til under 10K som er trådens utgangspunkt så ser jeg ikke helt at det finnes bedre løsninger. Mulig hvis budsjettet er større, men PC, programvare og godt USB-kort som kan konkurrere bør fint kunne ordnes innen trådstarters ramme.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    For meg holder det lenge med en PC og til under 10K som er trådens utgangspunkt så ser jeg ikke helt at det finnes bedre løsninger. Mulig hvis budsjettet er større, men PC, programvare og godt USB-kort som kan konkurrere bør fint kunne ordnes innen trådstarters ramme.
    Ganske enig...
    Det som er "bedre" enn en PC er en mac mini som musikkstreamer (TV som skjerm). Alle de nye musikkestreamere som dukker opp som paddehatter er en trend som sett fra mitt ståsted utgjør en helt unødvendig produktgruppe, blir fort bare en "flaskehals" med irriterende begrensninger etc. Jeg har selv vært innom noen streamere da det virket som et fornuftig konsept i utgangspunktet, men har egentlig bare blitt frustrert og innsett boksen faktisk er fullstendig unødvendig - det enkleste er ofte det beste! For streaming fra nett blir mobile enheter egentlig uslåelig, det vil bare bli tydeligere etterhvert, særlig når du kan lagre mye på mobil enhet i tillegg. De som er fornøyd med 320 kbps bitrate får stort sett nok plass på en mobil eller nettbrett med 200GB allerede. Tenker man på ulempe med strøm/lading er det måter å begrense/eliminere den problemstilling på. Lydmessig blir ikke en dyr streamer noe bedre når bitrate likevel er 320. En god DAC trenger man uansett, og bl andre min DAC oppsampler (valgfritt) komprimerte filer til 32/384, og da låter faktisk "alt" bra....
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er dette en Roon konkurrent?
    Eller er det en konkurrent til alle de andre musikk avspillerene?
    Det står at den er ROON ready, hva nå en det måtte bety
    Det betyr at den inneholder RAAT (Roon Advanced Audio Transport) protokoll, altså fungerer som RoonSpeaker (eller endpoint for avspilling av musikk, om du vil).
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Er dette en Roon konkurrent?
    Eller er det en konkurrent til alle de andre musikk avspillerene?
    Det står at den er ROON ready, hva nå en det måtte bety
    Det betyr at den inneholder RAAT (Roon Advanced Audio Transport) protokoll, altså fungerer som RoonSpeaker (eller endpoint for avspilling av musikk, om du vil).
    Men du må uansett kjøpe Roon for å få fullversjonen, såvidt jeg har skjønt. Stemmer det?
    Men jeg mener du uansett kan bruke Roon på det meste, uten protokollen. Så i praksis, hva vil det si?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Men du må uansett kjøpe Roon for å få fullversjonen, såvidt jeg har skjønt. Stemmer det?
    Men jeg mener du uansett kan bruke Roon på det meste, uten protokollen. Så i praksis, hva vil det si?
    Det må nok ryddes litt i begreper og forståelsen her, slik at man ikke blir Desillusjonert :)

    Roon må vite hvor den skal sende 'musikken' derav RoonSpeaker. Roon ønsker å sertifisere avspillere, derav 'Roon Ready'.
    Roon core er brukergrensesnitt samt Roon server.
    Hvis man kun installerer Roon server får man en såkalt 'headless' konfigurasjon.
    Det er roon server som er selve hjernen bak systemet. Det er denne som lisensieres (sammen med core).

    Det er ingen lisensfri utgave av Roon. Man kommer ikke langt med Roon appen og en roon-ready enhet.

    En liten innføring: https://vimeo.com/151498756
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Men du må uansett kjøpe Roon for å få fullversjonen, såvidt jeg har skjønt. Stemmer det?
    Men jeg mener du uansett kan bruke Roon på det meste, uten protokollen. Så i praksis, hva vil det si?
    Det må nok ryddes litt i begreper og forståelsen her, slik at man ikke blir Desillusjonert :)

    Roon må vite hvor den skal sende 'musikken' derav RoonSpeaker. Roon ønsker å sertifisere avspillere, derav 'Roon Ready'.
    Roon core er brukergrensesnitt samt Roon server.
    Hvis man kun installerer Roon server får man en såkalt 'headless' konfigurasjon.
    Det er roon server som er selve hjernen bak systemet. Det er denne som lisensieres (sammen med core).
    Det er ingen lisensfri utgave av Roon. Man kommer ikke langt med Roon appen og en roon-ready enhet.
    He he, takk for de nye illusjonene! :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det disse nyere streamerene gjør som ikke Squeezebox Touch gjør? Støtter de noen nye protokoller eller filsystemer? Streamingtjenester? Jeg har ikke sett noe behov for å oppdatere, men kanskje det finnes argumenter for å overbevise meg? Brukervennlighet? Features?

    For protokollen er jeg svært tvilende - for å si det forsiktig - til at digitalutgangen fra ett digitalt drivverk som leverer samme stream som et annet, kan låte nevneverdig forskjellig.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Airplay enheter og Squeezebox enheter kan benyttes som roon endpoints. Men er ikke like bra som tapsfritt via roon sertifiserte løsninger som benytter RAAT protokollen.
    Sonos og google chromecast audio kan ikke benyttes som endpoints for roon.

    Edit: For de som benytter RPI er det jo også mulig å installere roon bridge for å gjøre den til en fullverdig RAAT enhet.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hva er det disse nyere streamerene gjør som ikke Squeezebox Touch gjør? Støtter de noen nye protokoller eller filsystemer? Streamingtjenester? Jeg har ikke sett noe behov for å oppdatere, men kanskje det finnes argumenter for å overbevise meg? Brukervennlighet? Features?

    For protokollen er jeg svært tvilende - for å si det forsiktig - til at digitalutgangen fra ett digitalt drivverk som leverer samme stream som et annet, kan låte nevneverdig forskjellig.
    Absolutt ingenting.
    Squeezebox Touch vil være markedsleder i all overskuelig fremtid >:D
    (Tenkte det var raskere enn atter å linke til tusenvis av tråder som forklarer dette).
     

    rfo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.02.2006
    Innlegg
    67
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva er det disse nyere streamerene gjør som ikke Squeezebox Touch gjør? Støtter de noen nye protokoller eller filsystemer? Streamingtjenester? Jeg har ikke sett noe behov for å oppdatere, men kanskje det finnes argumenter for å overbevise meg? Brukervennlighet? Features?

    For protokollen er jeg svært tvilende - for å si det forsiktig - til at digitalutgangen fra ett digitalt drivverk som leverer samme stream som et annet, kan låte nevneverdig forskjellig.
    Absolutt ingenting.
    Squeezebox Touch vil være markedsleder i all overskuelig fremtid >:D
    (Tenkte det var raskere enn atter å linke til tusenvis av tråder som forklarer dette).
    Byttet fra en Squeezebox Touch til en Auralic Aries og Auralic'en gjør mye som SB ikke gjør mhp lyd. Ekstrem lydforbedring !
    Byttet vel og merke kabel fra en In Akustik digitalkabel til en Nordost Heimdal USB samtidig. Resultatet ble et enormt løft lydmessig.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    WTF?
    Kan det være at den nye streaminghøyttaleren til EC ikke har linjeinngang? I disse platespiller-retrotider?
    Lite gjennomtenkt.

    Da er de ute av bildet.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hva er det disse nyere streamerene gjør som ikke Squeezebox Touch gjør? Støtter de noen nye protokoller eller filsystemer? Streamingtjenester? Jeg har ikke sett noe behov for å oppdatere, men kanskje det finnes argumenter for å overbevise meg? Brukervennlighet? Features?

    For protokollen er jeg svært tvilende - for å si det forsiktig - til at digitalutgangen fra ett digitalt drivverk som leverer samme stream som et annet, kan låte nevneverdig forskjellig.
    Absolutt ingenting.
    Squeezebox Touch vil være markedsleder i all overskuelig fremtid >:D
    (Tenkte det var raskere enn atter å linke til tusenvis av tråder som forklarer dette).
    Byttet fra en Squeezebox Touch til en Auralic Aries og Auralic'en gjør mye som SB ikke gjør mhp lyd. Ekstrem lydforbedring !
    Byttet vel og merke kabel fra en In Akustik digitalkabel til en Nordost Heimdal USB samtidig. Resultatet ble et enormt løft lydmessig.
    Enormt løft i pris også vil jeg påstå....

    Men seriøst. SB fantastene vil aldri jo aldri la seg omvende (naturlig nok imo da det fungerer bra til sitt formål as is).

    Frem til det er en felles-styring protokoll med EN styringsapp som er kompatibel med alt... så blir det open source software og diy hardware rettet mot spesifikke formål her i gården i lange tider fremover tror jeg. Jeg syns det er spennende med nye produkter som for eksempel EC`s satsing. Men begynner å bli litt lei av at produsenter bruker tid og penger på å utvikle egne apps etc i stedet for å holde seg til det jeg er villig til å betale for; deres ekspertise på hardware og tuning av lyden. Dersom apple hadde kommet med en forbedret utgave av Airplay med støtte for alle nye formater, så ville det vært en helt annen sak (pga den enorme potensielle kundegruppen).

    Det samme gjelder forøvrig også musikken jeg spiller av da nye formater, hvor mer kryptering/komprimering sjelden fører til bedre lyd imø. SACD døde jo nettopp pga lukking av digitalstrømmen mot omverden (lykke til med å finne en SACD spiller som sender ut DSD bitstrømmen ut til en ekstern DAC til en furnuftig pris).
    De av oss som er gamle nok til å ha erfart beta vs vhs, Blueray vs HD-dvd etc etc, vet at det er ikke alltid det beste formatet vinner kampen. Ei heller er det mulig for hvermannsen å vite om kvaliteten på formatene er brukt eller om det kun blir brukt som en "shipping container with 1 tiny little bag of rice". Masseprodusert musikk vil lyde minst like dårlig på ett bedre format.

    MQA er ett godt eksempel på dette da det trolig kun vil bli brukt av f.eks tidal for å spare på serverkostnadene og trolig bli implementert i den mobile avspillingsverden for å spare på 4G datatrafikken. Jeg har lite tro på at enda ett "kryptert" format vil føre til bedre lyd i disse dager.

    Så tilbake til topic;
    Jeg kjøper meg da i 2016 en dedikert htpc for roon core og alle andre strømmeformål (netflix, hbo, sumo etc etc). Det blir nok en Intel/ASrock NUC av en eller annen type.
    +
    En DIY RPI basert nettverksspiller som dedikert RAAT roon-endpoint via digital output til min DAC.

    Så får vi se hvor formatkrigen ender opp. Om det fortsetter i nåværende stil, så blir neste skritt en analog rippestasjon (LP) da jeg i det minste kan være sikker på at "the shipping container is full" på det formatet (hvor tekniker ikke kan ta de samme snarveiene i nedmiks som de på digitalt format kan gjøre).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    En DIY RPI basert nettverksspiller som dedikert RAAT roon-endpoint via digital output til min DAC.
    Ikke via USB formoder jeg, for da må du vel reverse-engineere RAAT?
    Etter det jeg erfarer så finnes det ikke en frigitt spec på RAAT protokollen eller en SDK for formålet fra Roon?
    Om dette kommer er ukjent. Det er en del snurtne Linn folk som venter på dette.
    Jeg kjører I2s (LVDS) ut via en dedikert Rockna driver med Roon server på intern SBC så digital ut skulle kunne funke greit.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    En DIY RPI basert nettverksspiller som dedikert RAAT roon-endpoint via digital output til min DAC.
    Ikke via USB formoder jeg, for da må du vel reverse-engineere RAAT?
    Etter det jeg erfarer så finnes det ikke en frigitt spec på RAAT protokollen eller en SDK for formålet fra Roon?
    Om dette kommer er ukjent. Det er en del snurtne Linn folk som venter på dette.
    Jeg kjører I2s (LVDS) ut via en dedikert Rockna driver med Roon server på intern SBC så digital ut skulle kunne funke greit.
    https://community.roonlabs.com/t/roon-1-2-is-live/9458

    Roon Bridge is now available for OSX, Windows, and Linux, letting you turn all sorts of devices into full-fledged Roon zones. This means you can now use Roon for bit-perfect, remote-controllable playback in every room of your house.
    https://kb.roonlabs.com/LinuxInstall

    Roon bridge installert på på RPI2 (ARMv7) med raspian jessie lite og en teleporter (LVDS) koblet til i2s (pinnene øverst til høyre i bildet under)

    379618d1462542679-gwikse-s-system-en-reise-inn-i-diy-verden-hifiberry_dac_plus_04.jpg


    Edit: videre kobler jeg også en god PSU til 5V inn på dette kortet som da omgår RPI sin PSU seksjon (5V rød skrift på bildet).

    Edit2: Det var Minutten som tipset/overtalte meg om denne muligheten med roon bridge på RPI2 med linux (NB!! IKKE RPI3, den er ikke støttet da den bruker ARMv8 og ikke ARMv7).
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Du installerer Roon bridge på en pc med Linux/osx/windows og den blir Roon end point.
    Her er en test jeg gjorde med en Linux maskin.

    roon usb .png




    Roon  bit.png



    roon  raat.png
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Flott, fikk aldri sjekket ut dette siden release av 1.2.
    Da øker fleksibiliteten (og utbredningen av Roon) betraktelig.
    Foreløpig er Bridge ikke aktuelt for min bruk.
     

    rfo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.02.2006
    Innlegg
    67
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva er det disse nyere streamerene gjør som ikke Squeezebox Touch gjør? Støtter de noen nye protokoller eller filsystemer? Streamingtjenester? Jeg har ikke sett noe behov for å oppdatere, men kanskje det finnes argumenter for å overbevise meg? Brukervennlighet? Features?

    For protokollen er jeg svært tvilende - for å si det forsiktig - til at digitalutgangen fra ett digitalt drivverk som leverer samme stream som et annet, kan låte nevneverdig forskjellig.
    Absolutt ingenting.
    Squeezebox Touch vil være markedsleder i all overskuelig fremtid >:D
    (Tenkte det var raskere enn atter å linke til tusenvis av tråder som forklarer dette).
    Byttet fra en Squeezebox Touch til en Auralic Aries og Auralic'en gjør mye som SB ikke gjør mhp lyd. Ekstrem lydforbedring !
    Byttet vel og merke kabel fra en In Akustik digitalkabel til en Nordost Heimdal USB samtidig. Resultatet ble et enormt løft lydmessig.
    Enormt løft i pris også vil jeg påstå....

    Men seriøst. SB fantastene vil aldri jo aldri la seg omvende (naturlig nok imo da det fungerer bra til sitt formål as is).

    Frem til det er en felles-styring protokoll med EN styringsapp som er kompatibel med alt... så blir det open source software og diy hardware rettet mot spesifikke formål her i gården i lange tider fremover tror jeg. Jeg syns det er spennende med nye produkter som for eksempel EC`s satsing. Men begynner å bli litt lei av at produsenter bruker tid og penger på å utvikle egne apps etc i stedet for å holde seg til det jeg er villig til å betale for; deres ekspertise på hardware og tuning av lyden. Dersom apple hadde kommet med en forbedret utgave av Airplay med støtte for alle nye formater, så ville det vært en helt annen sak (pga den enorme potensielle kundegruppen).

    Det samme gjelder forøvrig også musikken jeg spiller av da nye formater, hvor mer kryptering/komprimering sjelden fører til bedre lyd imø. SACD døde jo nettopp pga lukking av digitalstrømmen mot omverden (lykke til med å finne en SACD spiller som sender ut DSD bitstrømmen ut til en ekstern DAC til en furnuftig pris).
    De av oss som er gamle nok til å ha erfart beta vs vhs, Blueray vs HD-dvd etc etc, vet at det er ikke alltid det beste formatet vinner kampen. Ei heller er det mulig for hvermannsen å vite om kvaliteten på formatene er brukt eller om det kun blir brukt som en "shipping container with 1 tiny little bag of rice". Masseprodusert musikk vil lyde minst like dårlig på ett bedre format.

    MQA er ett godt eksempel på dette da det trolig kun vil bli brukt av f.eks tidal for å spare på serverkostnadene og trolig bli implementert i den mobile avspillingsverden for å spare på 4G datatrafikken. Jeg har lite tro på at enda ett "kryptert" format vil føre til bedre lyd i disse dager.

    Så tilbake til topic;
    Jeg kjøper meg da i 2016 en dedikert htpc for roon core og alle andre strømmeformål (netflix, hbo, sumo etc etc). Det blir nok en Intel/ASrock NUC av en eller annen type.
    +
    En DIY RPI basert nettverksspiller som dedikert RAAT roon-endpoint via digital output til min DAC.

    Så får vi se hvor formatkrigen ender opp. Om det fortsetter i nåværende stil, så blir neste skritt en analog rippestasjon (LP) da jeg i det minste kan være sikker på at "the shipping container is full" på det formatet (hvor tekniker ikke kan ta de samme snarveiene i nedmiks som de på digitalt format kan gjøre).
    Liten kommentar til det du skrev "Enormt løft i pris også vil jeg påstå....", nei ikke når man går på brukten. 8500,- for Auralic ink Heimdal USB blir ikke så enormt.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Da fikk jeg det til med en Cubox-I

    Har ikke testet Amanero USB kortet på den, men optisk ut lyder bra. Så jeg går ut ifra at andre enheter som er støttet i Alsa vil fungere knirkefritt.

    roonbridge.jpg


    roonbridge3.jpg


    roonbridge2.jpg


    Så da er ip til USB / SP-dif dekket. DAC tar over derifra :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvilket OS gikk du for?

    EDIT; Så du hadde gått for Armbian.

    Får min spiller i dag og tror jeg prøver meg med Volumio for for å få satt opp I2S dacen på en enkel måte.
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kjekk den.
    Vi må ikke glemme at ett rationale for å velge en streamer (feks alla uRendu) nettopp kan være å komme bort fra DIY aspektet.....
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Kjekk den.
    Vi må ikke glemme at ett rationale for å velge en streamer (feks alla uRendu) nettopp kan være å komme bort fra DIY aspektet.....
    Jeg vil jo tro at de fleste ikke ønsker å fikle med DIY. Og de jeg har linket til over her er jo ferdig bygget og satt opp med volumio (tror jeg). Minutten kan jo korrigere meg om jeg tar feil her, men de enhetene virker som DIY utviklet utstyr (med dertil lav utviklingskostnad) men da ferdig satt opp for sluttkunde så han/hun slipper å fikle med DIY aspektet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Den er ferdig bygget og kommer med "mobillader" psu standard. SD card på 8GB ligger ved sepparat, så jeg regner med DIY er å brenne et image og sette det inn i RPIen. Kommer på rett over €180 ink frakt. eks mva. Min har AUDIOPHONICS I-Sabre V3 DAC ES9023 TCXO Raspberry Pi 2.0 A+ B+ / I2S - Audiophonics dac, men den kan også bestilles med spdif.

    Har bestemt meg for å prøve Moode på den først: moodeaudio.org
    http://www.hifisentralen.no/forumet...6-tra-den-diy-nettstra-mming.html#post2273393

    Tenkte det var like greit å starte en DIY diskusjon rundt dette nå. Blir endel "hijack" av ferdig-komponent-tråder merker jeg (jeg er synder nr.1 ... så).
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Den er ferdig bygget og kommer med "mobillader" psu standard. SD card på 8GB ligger ved sepparat, så jeg regner med DIY er å brenne et image og sette det inn i RPIen. Kommer på rett over €180 ink frakt. eks mva. Min har AUDIOPHONICS I-Sabre V3 DAC ES9023 TCXO Raspberry Pi 2.0 A+ B+ / I2S - Audiophonics dac, men den kan også bestilles med spdif.

    Har bestemt meg for å prøve Moode på den først: moodeaudio.org
    http://www.hifisentralen.no/forumet...6-tra-den-diy-nettstra-mming.html#post2273393

    Tenkte det var like greit å starte en DIY diskusjon rundt dette nå. Blir endel "hijack" av ferdig-komponent-tråder merker jeg (jeg er synder nr.1 ... så).
    Og start gjerne tråden med en DIY for Dummies! Så klarer tilogmed jeg å følge resten av tråden... :cool:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke prøvd noe annet men Moode var veldig enkelt å sette opp, på under 5 min så var den oppe kjøre med Airplay. Roon Bridge ble installert etterpå uten problemer.
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Så bra at det var såpass enkelt :) Det er jo den perfekte kombo imo. Airplay reciever og roon RAAT endpoint i en og samme boks. Lettere å kofigurere outputs etc med web interfacet i moode/volumio enn med SSH på mer hardcore linux distro. Nice :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn