Streaming - Hva gjør jeg feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    For å ikke ødelegge andre tråder som går akkurat nå velger jeg å starte en egen tråd.
    For en liten stund siden tok jeg steget og gikk for muligheten for streaming på anlegget. I den forbindelse måtte jeg også ha meg en ny dac da min gamle bare har en inngang (bnc). Første dacen røk nokså fort ut, og jeg er nå på dac nummer to på kort tid.

    Det jeg nå har lagt merke til er at jeg ikke får like bra lyd fra streaming (Tidal) som jeg gjør fra cd. Begge kilder er koblet il samme dac.
    Jeg er klar over at nivå, innspillinger etc. gjør mye på lytteinntrykk, men dette er mer enn som så, til og med en halvdøv rørlegger som meg reagerer nokså umiddelbart på at det er relativt mye som ikke faller i smak.
    Det jeg reagerer på er at streaming er "helt" flatt livløst og virker lite oppløst, i tillegg føler jeg at den dypeste bunnen er erstattet med en liten festkul lengre oppe.

    Utstyret jeg har tenker jeg i utgangspunktet at ikke burde være avslørende nok til å høre (for meg) disse «dramatiske» forskjellene - men på den annen side så kjenner jeg det godt.

    Utstyret jeg har i dag er Teac vrds 10 (tentlabs. Mod +strømforsyning), Wiim streamer, Denafrips Ares 12th, First Watt B1, First Watt F6 og Kudos X2.

    Jeg har ikke lyst til at dette skal bli en krangletråd, dette er et oppriktig spørsmål. Jeg har brukt, for meg, mye penger for å benytte meg av den fantastiske muligheten streaming er. Problemet er bare at det ikke innfrir lydmessig.

    Så kommer spørsmålet;
    Hva gjør jeg feil, er det noe i kjeden som gjør at jeg ikke får full uttelling?

    Håper på konstruktive svar.
    Mvh
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.644
    Antall liker
    1.612
    Sted
    Horten
    Har du tenkt på å heller bare skaffe deg en gammel kjærring som kan synge en strofe når hu får napoelons-kake?:cool:

    Spøk til side. Prøv Qobuz en måned gratis. Se om det er samme greia der.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.280
    Antall liker
    38.141
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å sjekke ut... Har du koblet streamer til samme inngang som cd-spilleren står i, bare for å sjekke at det ikke er noen innganger som har feil.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    Jepp, jeg har koblet alt det jeg har av kabler frem og tilbake og tilbake igjen…
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har et tidal hifi abonnement står det.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.175
    Antall liker
    67.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har et tidal hifi abonnement står det.
    Jeg antar du har sjekket at det er krysset av i Tidal appen på riktig abonnement og du ikke ved en feil benytter DACen i Wiim streameren……..
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    Jeg antar du har sjekket at det er krysset av i Tidal appen på riktig abonnement og du ikke ved en feil benytter DACen i Wiim streameren……..

    Jeg ser det er huket av for master på streaming i tidal appen. Når det gjelder Wiimmen har jeg var koblet til den optiske kabelen og ser at det lyser på 44.1 på Denafripsen.
    Er nokså idiot på dette så jeg setter pris på at du spør…
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.913
    Antall liker
    6.232
    Har du stilt inn SPDIF Output resolution til maks? (192Khz 24 bits)
    ER EQ av?
    Er volumet i Wiim appen på fullt?
    ER volumet på Tidal på fullt?
    Mine 2 cents;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    Har du stilt inn SPDIF Output resolution til maks? (192Khz 24 bits)
    ER EQ av?
    Er volumet i Wiim appen på fullt?
    ER volumet på Tidal på fullt?
    Mine 2 cents;)
    Ja, ja, ja, og ja,
    Igjen setter jeg pris på at dere spør.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.280
    Antall liker
    38.141
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan du teste en prøveperiode med qobuz, "se" om det er likt da.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.280
    Antall liker
    38.141
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, jeg har koblet alt det jeg har av kabler frem og tilbake og tilbake igjen…
    Du har byttet kabler også? Ikke det at jeg tror det har så mye å si...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    13.239
    Sted
    Sørlandet
    Jeg bruker også Wiim som streamer, Tidal Hifi og Denafrips Ares DAC og det låter alt annet en dødt og livløst. Jeg har også en NOS (non oversampling) CD spiller som jeg har koblet til samme DAC + direkte til forsterker slik at jeg kan velge om jeg skal bruke Denafrips eller den innebygde NOS dac`n i cd spilleren. Dette for å direkte sammenlikne DAC´n i spilleren mot Denafrips.

    Jeg har 1 Vms som utgangsnivå på min Wiim mini.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.235
    Antall liker
    2.828
    Torget vurderinger
    16
    Det mest sannsynlige er at du hører på forskjellige masteringer og/eller at nivået er forskjellig. Re-masterede "moderne" utgaver av musikken er etter min mening det store problemet med streaming.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.913
    Antall liker
    6.232
    Aner ikke, det får jeg sjekke når jeg kommer hjem. Hva burde den gjøre fra eller til?
    This unfolds the MQA file once to deliver even higher than CD _ Quality and Wiim mini can support 88.2khz or 96khz output for Tidal master.
    Verd å prøve, jeg bruker ikke Tidal så vet egentlig ikke.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.913
    Antall liker
    6.232
    Jeg har 1 Vms som utgangsnivå på min Wiim mini.
    [/QUOTE]
    Er ikke den justeringen på Aux out?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    For å ikke ødelegge andre tråder som går akkurat nå velger jeg å starte en egen tråd.
    For en liten stund siden tok jeg steget og gikk for muligheten for streaming på anlegget. I den forbindelse måtte jeg også ha meg en ny dac da min gamle bare har en inngang (bnc). Første dacen røk nokså fort ut, og jeg er nå på dac nummer to på kort tid.

    Det jeg nå har lagt merke til er at jeg ikke får like bra lyd fra streaming (Tidal) som jeg gjør fra cd. Begge kilder er koblet il samme dac.
    Jeg er klar over at nivå, innspillinger etc. gjør mye på lytteinntrykk, men dette er mer enn som så, til og med en halvdøv rørlegger som meg reagerer nokså umiddelbart på at det er relativt mye som ikke faller i smak.
    Det jeg reagerer på er at streaming er "helt" flatt livløst og virker lite oppløst, i tillegg føler jeg at den dypeste bunnen er erstattet med en liten festkul lengre oppe.

    Utstyret jeg har tenker jeg i utgangspunktet at ikke burde være avslørende nok til å høre (for meg) disse «dramatiske» forskjellene - men på den annen side så kjenner jeg det godt.

    Utstyret jeg har i dag er Teac vrds 10 (tentlabs. Mod +strømforsyning), Wiim streamer, Denafrips Ares 12th, First Watt B1, First Watt F6 og Kudos X2.

    Jeg har ikke lyst til at dette skal bli en krangletråd, dette er et oppriktig spørsmål. Jeg har brukt, for meg, mye penger for å benytte meg av den fantastiske muligheten streaming er. Problemet er bare at det ikke innfrir lydmessig.

    Så kommer spørsmålet;
    Hva gjør jeg feil, er det noe i kjeden som gjør at jeg ikke får full uttelling?

    Håper på konstruktive svar.
    Mvh
    Har du eliminert vekk at det ikke er innspillingene? Endel pop/rock som ligger på Tidal/Qobus er mye dårligere en eldre cder.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.995
    Det mest sannsynlige er at du hører på forskjellige masteringer og/eller at nivået er forskjellig. Re-masterede "moderne" utgaver av musikken er etter min mening det store problemet med streaming.
    Enig!

    Sjekk først et par album på streaming vs cd som du er 100% sikker har samme mastering.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    Jeg bruker også Wiim som streamer, Tidal Hifi og Denafrips Ares DAC og det låter alt annet en dødt og livløst. Jeg har også en NOS (non oversampling) CD spiller som jeg har koblet til samme DAC + direkte til forsterker slik at jeg kan velge om jeg skal bruke Denafrips eller den innebygde NOS dac`n i cd spilleren. Dette for å direkte sammenlikne DAC´n i spilleren mot Denafrips.

    Jeg har 1 Vms som utgangsnivå på min Wiim mini.
    Det nærmer seg jo veldig hva jeg sitter med. Jeg mener å huske at jeg har 2Vms utgangsnivå på min Wiim. Jeg har begrenset med gain i kjeden min så jeg satte streamer på maks.
    Jeg skal prøve å justere ned og se hva som skjer.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.371
    Antall liker
    2.940
    En idé. Når man sammenligner online streaming vs lokal medieversjon tror jeg man gjør seg selv en tjeneste ved å benytte nyere utgivelser. Altså mastering og miksing gjort i vår tidsalder ment for bruk på dagens ulike plattformer.

    Jeg har selv en tedens til å glorifisere eldre CD utgivelser. Men realiteten er at man sammenligner pærer mot epler. Dagens mikser er laget for et annet marked enn CD utgivelsene fra før 'volumkrigen'.

    Når det gjelder flatt og kjedelig er det slik jeg vil karaktrisere Toslink inngangn på min DAC også. Kan det hende at også din DAC har tilsvarende ulikheter?
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det vil si at jeg har testet optisk fra cd også oten noe dramatisk forskjell.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.913
    Antall liker
    6.232
    Bare på gøy testet jeg nettopp Iphone i Usb inngang mot Wiim mini i optisk inngang.
    Kliss likt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    10.010
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg låter CD ofte bedre enn streaming med TIDAL , men det er mange muligheter for at innspillingenes lydnivå og mastering er ulikt. Derfor har jeg rippet og strømmer fra samme CD/hardisk . Dessuten kan cd spiller og streamer ha ulikt utgangsnivå. Rett og slett vanskelig å få gjort en reell sammenligning
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    Hos meg låter CD ofte bedre enn streaming med TIDAL , men det er mange muligheter for at innspillingenes lydnivå og mastering er ulikt. Derfor har jeg rippet og strømmer fra samme CD/hardisk . Dessuten kan cd spiller og streamer ha ulikt utgangsnivå. Rett og slett vanskelig å få gjort en reell sammenligning

    Det er jeg fullt klar over, men når det er slik at jeg heller lar være å streame, da er litt mer enn bare nivå.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    Jeg vet at dette er et teoretisk dumt spørsmål med tanke på at det bare er 1ere og 0ere, men er det noen mulighet for at det er streameren som er synderen?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.617
    Antall liker
    13.239
    Sted
    Sørlandet
    Jeg vet at dette er et teoretisk dumt spørsmål med tanke på at det bare er 1ere og 0ere, men er det noen mulighet for at det er streameren som er synderen?
    Neppe. Mer sannsynlig kildemateriale.

    Del gjerne med oss noen tidal linker til låter du mener ikke høres bra ut.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.913
    Antall liker
    6.232
    Jeg vet at dette er et teoretisk dumt spørsmål med tanke på at det bare er 1ere og 0ere, men er det noen mulighet for at det er streameren som er synderen?
    Leste du testen min mellom Node 2 og Cd spiller? Ingen hørte forskjell. Jeg hører heller ikke forskjell mellom Wiim mini og Node 2.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.913
    Antall liker
    6.232
    Kan du prøve å koble telefonen din til DAC via USB, bare for å sammenligne?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.636
    Antall liker
    2.832
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ut fra beskrivelsen i #1, vil jeg kanskje primært mistenke det mange gjerne opplever når streamere og cd-drivverk skal sammenliknes. Liiiiitt mindre liv i gjengivelsen, mest hørbart i de øvre frekvenser, noe som kan oppleves som om det skorter litt på dynamikken i streamingen vs cd.
    Har vel egentlig kommet til samme konklusjon i eget oppsett, særlig etter at jeg fikk på plass egen seriøs strømforsyning til cd-drivverket, til tross for at Lumin D2 er oppgradert med sbooster.......
    Forskjellen mellom cd-drivverk med original strømforsyning vs Lumin med sbooster, derimot, var minimal - og kanskje ikke en gang særlig merkbar.......

    Edit: Forskjellen mellom streamer og cd-spillere/cd-drivverk har jeg registrert i flere sammenlikninger. Både dagens komponenter, samt Sonos Connect, Blusound Node 2 og tidligere cd-spillere/drivverk, alle koblet opp mot samme dac(er)......

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.644
    Antall liker
    1.612
    Sted
    Horten
    Hvis man skulle spekulere i hva som kunne gjøre lydbildet flatt og livløst, så kunne det jo være en eller annen volum-kontroll som ligger inne og stjeler bits. (dette om ikke den som justerer volum har oppsamplet og tatt justeringen i de extra bits).
    Wiim skal jo være bitperfekt.
    Ting å sjekke i WIIM app er om Fixed Output er satt til aktiv. -Da skal det ikke være mulig å justere volum på hovedbildet/canvas i app.(om man bruker WiiM app'en)
    Om man kjører Tidal-connect imot WiiM så må tilsvarende volum være satt til fixed i Tidal-appen.
    Om man kjører Bluetooth imot WiiM, så får man bare slutte med det.
    Om dette er ok, så skulle det ikke være noe krøll med volum som gir opplevelsene til trådstarter.

    Ellers er forslaget til @1/2 Tam om å prøve USB rett fra eks telefon/pc inn i DAC en glittrende test.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    Takker for engasjementet alle sammen!
    Blir en del å sjekke ut når jeg kommer hjem igjen om noen dager.
    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn