Streaming via Mac....

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
4
Jeg har længe kigget efter en streaming løsning men har ikke rigtig fundet noget der tiltalte mig.

Nu har jeg inspireret af Fosse set lidt på Mac som jeg synes er spændende.

Sagen er imidlertid den, at jeg aldrig har ejet noget udstyr fra Mac og egentlig er glad nok for min pc. Jeg er altså en total novice på Mac hvilket mine spørgsmål formentlig også vil afsløre. Men bær over med mig.

Jeg har kigget på en Mac Mini som jeg tænker at ville have stående ved mit anlæg.

Planen er så at koble en dac på også (meget gerne en Weiss med firewire), eller eventuelt via en Weiss firewire converter til en dac uden firewire.

Jeg tænker så at betjene systemet via iPad eller iPod (eller begge dele). Kan jeg godt konfigurere Mini og styre ripping af cder og så videre via iPad eller skal jeg have en extern skærm koblet på for dette?

Men jeg er usikker på hvad jeg mere skal bruge. Altså Mac Mini skal kobles til dac via firewire.

Men hvordan kobler jeg til internettet? Jeg formoder at det er dette man bruger en AirPort til (og har kigget på AirPort Extreme).

Men behøver den at stå sammen med anlægget eller kan Mac mini godt køre trådløst til AirPorten? Jeg har jo selvfølgelig en router som sørger for internettet til husets pcer. Kan AirPorten håndtere internet til pcerne også eller skal jeg have begge dele?

Noget andet jeg har tænkt på er at tilkoble en Time Capsule til backup af mine musikfiler. Men skal denne kobles til AirPorten eller hvordan fungerer sådan en?

Jeg har jo egentlig planer om at beholde mine pcere og så kun bruge Mac systemet til musik. Men hvem ved? Måske man bliver så glad for Mac så man vil konvertere på computer siden også.

Jeg håber I kan hjælpe med mine spørgsmål.

På forhånd mange tak.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg kan prøve så langt mine evner og erfaringer strekker.

En Macmini er en liten stille og nydelig sak, så den bør du gå for, da den hverken skjemmer eller støyer
der borte ved anlegget.

Firewire til Weiss fungerer bra.
Du kan godt også bruke USB til en USB dac eller optisk Spdif direkte fra MM til en dac som eventuelt har optisk inn.
Det går også å bruke Airport Express, men min erfaring (ganske ny) er at kablet fjerner et lite slør (stort eller lite kan nok variere fra person til person og dac til dac muligens)
Macmini ved anlegget og kablet anbefales.

Internett kan du koble direkte til macmini og trolig kan du bruke en AE (litt usikker men tror det)

Siden du skal bruke denne kun til musikk, så er vel eneste grunn til å ha internett i de tilfellene du skal laste ned ny programvare, albumcovere og evntuelt handle Hirez, og det vil du nok gjerne.

Time capsule bare som oppbacking for musikk blir vel kanskje litt drøyt og kan sikkert gjøres biligere.
Nå har jo den blitt billigere og den kan jo brukes som basestasjon og denne nettilktytningen du nevner, så kanskje greit nok, når jeg tenker meg om, og den trenger ikke å stå i nærheten av macmini.

Det jeg nå eventuelt ikke har svart på, kan det være like greit at jeg ikke svarer på ;)

Mvh.KW

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
4
KW skrev:
Hei!

En Macmini er en liten stille og nydelig sak, så den bør du gå for, da den hverken skjemmer eller støyer
der borte ved anlegget.

Du kan godt også bruke USB til en USB dac eller optisk Spdif direkte fra MM til en dac som eventuelt har optisk inn.
Det går også å bruke Airport Express, men min erfaring (ganske ny) er at kablet fjerner et lite slør (stort eller lite kan nok variere fra person til person og dac til dac muligens)

Internett kan du koble direkte til macmini og trolig kan du bruke en AE (litt usikker men tror det)

Siden du skal bruke denne kun til musikk, så er vel eneste grunn til å ha internett i de tilfellene du skal laste ned ny programvare, albumcovere og evntuelt handle Hirez, og det vil du nok gjerne.

Time capsule bare som oppbacking for musikk blir vel kanskje litt drøyt og kan sikkert gjøres biligere.
Nå har jo den blitt billigere og den kan jo brukes som basestasjon og denne nettilktytningen du nevner, så kanskje greit nok, når jeg tenker meg om, og den trenger ikke å stå i nærheten av macmini.

Det jeg nå eventuelt ikke har svart på, kan det være like greit at jeg ikke svarer på ;)

Mvh.KW
Ja kabel mellem Mac Mini og dac mener du?

AirPort Extreme kan vel fungere trådløst til Mac Mini?

Kan Time Capsule kobles direkte på AirPort Extreme?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.255
Brian7500 skrev:
KW skrev:
Hei!

der borte ved anlegget.

Mvh.KW
Ja kabel mellem Mac Mini og dac mener du?

AirPort Extreme kan vel fungere trådløst til Mac Mini?

Kan Time Capsule kobles direkte på AirPort Extreme?
Time Capsule er vel strengt tatt en Airport Extreme med innebygget harddisk, så du trenger knappest begge.

Ville nok selv, og som jeg allerede har gjort, gått for en Airport Extreme og koblet en ekstern USB disk til denne.

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
4
Det vil altså sige at Time Capsule både kan levere internet trådløst til Mac Mini og indeholde backup af filerne.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.255
Brian7500 skrev:
Det vil altså sige at Time Capsule både kan levere internet trådløst til Mac Mini og indeholde backup af filerne.
Det er riktig. Selv om det å ha alt i en boks kan ha sine fordeler, så er det også verdt å tenke stabilitet og datasikkerhet. Det svakeste ledd i en Time Capsule, med hensyn til driftssikkerhet er nok harddisken. Ikke vet jeg om det er mulig, eller i tilfelle, hvor enkelt det er å skifte eller oppgradere denne på et senere tidspunkt. Fordelen med en Airport Extreme som du kobler en ekstern harddisk til, feks WD sine designet for Mac, er at du også kan flytte på denne (for sikkerhet, eller når du ønsker hurtigere dataoverføringshastighet i forbindelse med ripping av CDer med tilkobling via FireWire) uten å måtte flytte på routeren også.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Brian7500 skrev:
Ja, det kan den, men som Noruego sier det samme kan Airport Exstreme koblet til en ekstern hardisk.
Da vil du om du ønsker, komme billigere utav det, samt mer fleksibilitet med valg av størrelse på HD.
Det er vel ca. 900.- i prisforskjell mellom TC og AE(xtreme) TC da med 1 TB HD, jeg for min del synes det er greit med et kabinett.

Ja, jeg mener kabel mellom MM og dac enten du nå går for USB,Firewire eller optisk Spdif.
Ved firewire kompatibel dac så anbefales (selvfølgelig) firewire.
Ved USB dac så er jeg litt mer usikker, da kvaliteten på dac/inngang kanskje vil avgjøre i noen grad hva som er best av de, dette vil sikkert andre si noe om.

Tillater meg å stille et spørsmål om TC her i tråden, siden vi allerede snakker om den.

1. Skal den alltid stå på eller i så fall hvordan skrues den av?
2. Jeg har merket meg at den før (inntil den periodenhvor jeg anskaffet Macmini) tok backup ca, hver 14 dag, mens det nå ser ut til å bli gjort stadig vekk.

Mvh.KW

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Baksiden av en Apple Mac mini

Jeg har meget liten Apple Macintosh-erfaring, men lever av og med datamaskiner.

Apple Mac mini er en meget nett, moderne datamaskin. Den har som man kan se av bildet ovenfor en rekke porter inkl. (se http://www.apple.com/no/macmini/features.html):
  • Gigabit Ethernet: Benyttes til internett og nettverk internt i huset
  • Firewire 800: Disk eller DAK
  • USB 2.0: Disk eller DAK
  • HDMI: TV eller skjerm
  • Mini DisplayPort: Skjerm
  • SD-kortleser
  • Analog lyd inn og ut

Den støtter i tillegg følgende trådløse:
  • (Wi-Fi) 802.11n: Benyttes til internett og nettverk internt i huset
  • Bluetooth

Hvis du plasserer Apple Mac mini ved stereoanlegget og kobler den til en DAK og et nettverk med kabel (eller trådløst) er du i gang. (Musikk)dataene kan enten leses fra en disk du også kobler til, eller fra en annen datamaskin i nettverket.

Dette er hverken mer eller mindre vanskelig enn med andre datamaskiner.

Hva skal man egentlig med en Apple AirPort Express hvis man plasserer en Apple Mac mini rett ved anlegget? Noe av vitsen med en Apple Mac mini er jo at den er liten, pen, vifteløs osv. slik at den nettopp kan plasseres (i stuen) ved anlegget.

Brian7500 skrev:
[...]
Sagen er imidlertid den, at jeg aldrig har ejet noget udstyr fra Mac og egentlig er glad nok for min pc. Jeg er altså en total novice på Mac hvilket mine spørgsmål formentlig også vil afsløre. Men bær over med mig.
[...]
Brian7500 forteller selv at han vet lite om dette. Da bør dere ikke forvirre ham slik, men foreslå enkle og ukompliserte løsninger.

Tillegg:
2 bilder som forteller noe om utseende og størrelse:

Tillegg 2:
Se utdypning ang. digitale lydporter og DAK-tilkobling i svar #12.

Vedlegg

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
4
noruego skrev:
Brian7500 skrev:
Det er riktig. Selv om det å ha alt i en boks kan ha sine fordeler, så er det også verdt å tenke stabilitet og datasikkerhet. Det svakeste ledd i en Time Capsule, med hensyn til driftssikkerhet er nok harddisken. Ikke vet jeg om det er mulig, eller i tilfelle, hvor enkelt det er å skifte eller oppgradere denne på et senere tidspunkt. Fordelen med en Airport Extreme som du kobler en ekstern harddisk til, feks WD sine designet for Mac, er at du også kan flytte på denne (for sikkerhet, eller når du ønsker hurtigere dataoverføringshastighet i forbindelse med ripping av CDer med tilkobling via FireWire) uten å måtte flytte på routeren også.
Det vil altså sige at en AirPort Extreme og en ekstern harddisk efter din mening er den rigtige løsning? Men skal harddisken kobles på Mac Mini eller kan den kobles på AirPorten?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.255
Brian7500 skrev:
noruego skrev:
Brian7500 skrev:
Det vil altså sige at en AirPort Extreme og en ekstern harddisk efter din mening er den rigtige løsning? Men skal harddisken kobles på Mac Mini eller kan den kobles på AirPorten?
Hvis du allerede har et trådløst nettverk hjemme, så trenger du strengt tatt ikke en Airport Extreme, eller Time Capsule for den del, hvis du kjøper en Mac Mini. Forsto det slik at du allerede har en PC du ripper med. Du kan da bruke denne til å rippe samlingen over til en ekstern harddisk, og deretter koble denne til Mac Mini.

Vi må ikke forvirre deg, sier CDWMcInSpots, og trekker en Airport Express inn diskusjonen. Han har helt rett, selv om det var Airport Extreme og ikke Airport Express som ble nevnt som mulige løsninger. For selvsagt trenger du ikke en Airport Express for selve streamingen hvis du tenker å plassere en Mac Mini ved anlegget. Du kan koble en ekstern harddisk direkte i Mac Mini, eller i en Airport Extreme.

Selv med en Mac Mini ved anlegget ville nok jeg uansett ha vurdert en Airport Extreme. Til prisen 1350 NOK får du en av markedets beste routere, og den vil deg som nybegynner et integrert og svært så brukervennlig grensesnitt for enkelt å kunne sette opp ditt nettverk (inklusive for din PC og andre ikke-MAc enheter) på en optimalisert måte i forhold til dine behov.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
CDWMcInSpots skrev:
[...]
[...]
noruego skrev:
[...]
Vi må ikke forvirre deg, sier CDWMcInSpots, og trekker en Airport Express inn diskusjonen. Han har helt rett, selv om det var Airport Extreme og ikke Airport Express som ble nevnt som mulige løsninger. For selvsagt trenger du ikke en Airport Express for selve streamingen hvis du tenker å plassere en Mac Mini ved anlegget. Du kan koble en ekstern harddisk direkte i Mac Mini, eller i en Airport Extreme.
[...]
Jeg beklager at jeg (kanskje) skapte ekstra forvirring ved å blande sammen Airport Extreme og Airport Express. Da jeg leste Airport Extreme tenkte jeg på Airport Express, sikkert fordi jeg har lest såpass om denne lile hendige saken at jeg har festet meg ved den. Sammenblandingen skyldes min noe begrensede oversikt over Apple-verdenens produkter (med tildels relativt likelydende navn).

Det gode med dette var at det bidro til noruegos siste opplysende svar. Jeg har lagt merke til at man i datamaskinrelaterte tråder på Hifisentralen dessverre alt for ofte snakker forbi hverandre, og gjerne over trådstarter. De kunnskapsrike bør som regel skru på brukerstøttemodus før de bidrar i slike tråder.

Igjen: noruegos svar #9 var bra.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.255
CDWMcInSpots skrev:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
[...]
noruego skrev:
[...]
[...]
Jeg beklager at jeg (kanskje) skapte ekstra forvirring ved å blande sammen Airport Extreme og Airport Express. Da jeg leste Airport Extreme tenkte jeg på Airport Express, sikkert fordi jeg har lest såpass om denne lile hendige saken at jeg har festet meg ved den. Sammenblandingen skyldes min noe begrensede oversikt over Apple-verdenens produkter (med tildels relativt likelydende navn).
Fort gjort, særlig når Airport Express og Airport Extreme gir likelydende akronymer. For ikke å forvirre unødvendig, så burde vi kanskje bruke AExt og AExp for å holde disse fra hverandre.

Et annet poeng når man etter beste evne og erfaring prøver å gi råd i tråder som denne er spørsmålet om hvilket budsjett trådstarter ser for seg. På den ene side vil man gjerne anbefale at man starter så enkelt som mulig for at trådstarter skal få en mest mulig positiv og rimelig inngangsbillett til å harddiskbasert avspilling av musikk. Samtidig er det fristende å foreslå allerede fra starten et mer optimalisert system, men den økte fleksibilitet, datasikkerhet og muligheter det gir utover enkelt avspilling av musikk fra harddisk til anlegg. Hvis noen tenker å investere i en Mac Mini først og fremst som mediaavspiller inn i en kvalitets-DAC, så tenker jeg at vedkommende mest sannsynlig har budsjett til også å kjøpe en AExt til 1350 kroner. I trådstarters tilfelle trenger han strengt tatt ikke å investere i en AExt for å komme i gang med harddiskbasert avspilling. Han gjør ikke det. Men jeg føler meg relativt overbevist om at han vil få en ytterlig positiv brukeropplevelse ved å skaffe seg en slik. Som med hifi-komponenter så er det noe med det å bygge et nytt system hvor hovedkomponentene kommer allerede perfect matchet.

I vår epleverden så er det jo slik at både gleden, nytten og verdien av hvert enkelt epleprodukt øker dess flere eplekomponenter det blir satt til å kommunisere med. Dette kan man jo selvsagt like eller mislike, men sånn er det nå med den saken.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
CDWMcInSpots skrev:
[...]
Apple Mac mini [...] har [...] en rekke porter inkl. [...]:
  • [...]
  • Analog lyd inn og ut
[...]
Senere i går husket jeg at Apple Mac minis lyd inn og ut har dobbelfunksjon slik at de er både analoge og digitale (Mini-TOSLINK). Jeg sjekket nettopp og fant "Mac mini (Mid 2010): External ports and connectors".

Den forteller bl.a.:
http://support.apple.com/kb/HT4210

Headphone out/optical audio out port

The headphone / line output jack accommodates digital optical audio output, analog audio output with a 24-bit, 44.1-192 kHz D/A converter, digital audio output up to 24-bit stereo and 44.1-192 kHz sampling rate and supporting encoded digital audio output (AC3 and DTS). For analog headphone / line output, use a standard audio cable with 3.5mm metal plug. For digital audio, you can use Apple iPhone headset with microphone or a standard TOSLINK cable with a TOSLINK mini-plug adapter.
Dette betyr altså at man kan koble en DAK til en Apple Mac mini med:
  • Mini-TOSLINK
  • Firewire
  • USB

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
CDWMcInSpots skrev:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
  • [...]
  • Analog lyd inn og ut
[...]

• Mini-TOSLINK
  • Firewire
  • USB
Ja, dette nevnte jeg vel allerede i mitt første (forvirrende ;D ) svar ;) ;D

Mvh.KW

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
KW skrev:
CDWMcInSpots skrev:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
  • [...]
  • Analog lyd inn og ut
[...]
  • Mini-TOSLINK
  • Firewire
  • USB
Ja, dette nevnte jeg vel allerede i mitt første (forvirrende ;D ) svar ;) ;D

Mvh.KW
Ja, det gjorde du, og det hadde jeg glemt eller oversett (begge ganger):
KW skrev:
[...]
der borte ved anlegget.

[...]
Uansett var poenget mitt med svar #12 å rette/supplere mine opplysninger i svar #7 slik at jeg ikke villedet noen.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det går nok greit skal du se ;)
Mvh.KW

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
4
noruego skrev:
Brian7500 skrev:
noruego skrev:
Brian7500 skrev:
Hvis du allerede har et trådløst nettverk hjemme, så trenger du strengt tatt ikke en Airport Extreme, eller Time Capsule for den del, hvis du kjøper en Mac Mini. Forsto det slik at du allerede har en PC du ripper med. Du kan da bruke denne til å rippe samlingen over til en ekstern harddisk, og deretter koble denne til Mac Mini.

Selv med en Mac Mini ved anlegget ville nok jeg uansett ha vurdert en Airport Extreme. Til prisen 1350 NOK får du en av markedets beste routere, og den vil deg som nybegynner et integrert og svært så brukervennlig grensesnitt for enkelt å kunne sette opp ditt nettverk (inklusive for din PC og andre ikke-MAc enheter) på en optimalisert måte i forhold til dine behov.
Kan jeg godt bruge en AirPort Extreme eller en Time Capsule som router til både Mac Mini og mine pcer?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.255
Brian7500 skrev:
noruego skrev:
Brian7500 skrev:
noruego skrev:
Brian7500 skrev:

Kan jeg godt bruge en AirPort Extreme eller en Time Capsule som router til både Mac Mini og mine pcer?
Ja

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
4
Det vil altså sige, at indkøbslisten lyder på:

1 Mac Mini
1 Time Capsule
1 iPad

:)

Mange tak for hjælpen allesammen...

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Du kommer vel med litt erfaringer med dette løsningen når den er på plass... (håper jeg :) )

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
I første omgang trenger du vel strengt tatt ikke noe annet enn en Mac Mini? Hvis du legger musikken på den, kobler den til stereoanlegget, så er du i gang. Regner med du har en ruter i dag? Mini kan du få med 500 GB harddisk, så det er jo plass til litt, spesielt hvis du unngår film.

Selv bruker jeg en Time Capsule 1TB og er fornøyd med det. Mindre bokser er jo alltid greit. Klarer meg med den inntil videre, og vil utvide med en NAS på loftet etterhvert.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.844
Torget vurderinger
27
Brian7500 skrev:
Det vil altså sige, at indkøbslisten lyder på:

1 Mac Mini
1 Time Capsule
1 iPad

:)

Mange tak for hjælpen allesammen...
Har du du kommet noe lenger i prosessen Brian7500?

C

Cappuccino

Gjest
Og noen tips:

-Mac Mini produserer høyere lydkvalitet om musikken er lagret på ekstern disk og ikke på den interne disken.
-Det låter igjen best når den eksterne disken er koblet til USB-porten som er lengst mot venstre (sett bakfra, inn mot baksiden)
-Slå av EQ i iTunes.
-Slå av søk etter eksterne høyttalere i iTunes (om du ikke skal bruke Airport Express).
-Disable Spotlight på Mac´en.
-Disable Dashboard Utilities (Widgets) på Mac´en.
-Ha minst mulig kjørende av programmer på Mac´en.
-Det låter MYE bedre med programmet Pure Music installert på Mac´en i stedet for kun iTunes (PM bytter ut lydmotoren som iTunes bruker)
Bruk Memory play funksjonen i dette programmet. (Upsampling kan gjerne heller foretas i DAC enn i programmet).
-Pluss et par terminalkommandoer som gir Pure Music og iTunes programmene høyeste prioritet på maskinen.

En del mer utfyllende om dette leser du i eksisterende, dedikerte tråder.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Cappuccino skrev:
Og noen tips:

-Mac Mini produserer høyere lydkvalitet om musikken er lagret på ekstern disk og ikke på den interne disken.
-Det låter igjen best når den eksterne disken er koblet til USB-porten som er lengst mot venstre (sett bakfra, inn mot baksiden)
Hva er årsaken(e) bak disse punktene?

C

Cappuccino

Gjest
At det låter best med ekstern disk har nok å gjøre med at OS´et da får jobbe fritt på hoveddisken. Jeg har ikke testet med SSD, så det er kanskje ikke like viktig om man har det.

Mht. USB inngangen aner jeg ikke, men det er noe jeg har snappet opp på utenlandsk fora. Mange som har prøvd og funnet at det er slik.

Topp Bunn