Streik

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Da er historiens første arbeidskonflikt et faktum for vårt vedkommende.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gratulerer!!   ;D

Forsikring eller nrk da kanskje?

EDIT:
Eh, nrk har vel streiket før forresten...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Forsikring. Vi streiker for å få forhandlingsrett til forsikringsordningene våre.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Forsikring. Vi streiker for å få forhandlingsrett til forsikringsordningene våre.
Å ja, jeg trodde kanskje det var fordi dere var blitt så lei av å skrive så mye med så liten skrift.... ;)

Det er vel skummelt å gi noen som har peiling på forsikringer forhandlingsrett til forsikringsordninger. Det er enklere med alle oss andre som ikke aner hva som egentlig står der, ikke finner vi alltid lupen vår heller... ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Vi vil bare unngå å få redusert pensjonsordningene våre.

Ikke bare vet vi hva som står med liten skrift, skjønt så liten er den ikke lenger, men vi vet hvor viktige disse forsikringene er, og at det er de uføre, eldre og forledreløse barna som rammes, og det gjør dette verdt å streike for.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Helt klart. Lurer bare på hvilke argumenter de bruker mot dere...? Virker litt underlig at i denne bransjen skal dette være en sak, dere burde jo gå foran som et godt eksempel med knallordninger, burde jo kunne brukes i markedsføringen av slike forsikringer og, nå virker det jo bare mot sin hensikt.

Streik burde i mye større grad komme brukerene til gode. F.eks. burde dere bare tatt ut i streik de som sender ut regningene. På fergene (når de streiker og det gjør de jo ofte) burde de tatt ut bare billetørene. Så kunne fergene gått som normalt, men ingen tok betalt, tenker det hadde fort blitt slutt på streiken da ja.. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Inntil videre er jo dette en snill streik, som knapt nok rammer 3. part. Men dersom det ikke er kommet til enighet innen neste mandag tas også de bankansatte mfl. ut i streik.

Motargumentet er at arbeidsgiverne kan redusere pensjonsrettighetene for å spare utgifter. Dvs. overgang fra ytelse- til innskuddspensjon og fjerning av fripoliseretten på risikopensjon. Det siste har de allerede gjort for vår del.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Det har vært noen enormt med streiker i år, synes jeg.
Kan ikke huske at det har vært så mye før om årene.
Er det jeg som har dårlig husk, eller er det noe spesielt i år?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Inntil videre er jo dette en snill streik, som knapt nok rammer 3. part. Men dersom det ikke er kommet til enighet innen neste mandag tas også de bankansatte mfl. ut i streik.

Motargumentet er at arbeidsgiverne kan redusere pensjonsrettighetene for å spare utgifter. Dvs. overgang fra ytelse- til innskuddspensjon og fjerning av fripoliseretten på risikopensjon. Det siste har de allerede gjort for vår del.
Du må ikke snakke sånn til vanlige folk, det er bare dere i forsikringsbransjen som forstår dette kodespråket... ;D

Mener bare at sånn generelt ser det ut som poenget er å ramme flest mulig "uskyldige". Man burde være litt mer kreative og prøve å ramme arbeidgiver mest mulig og folk flest minst. Stygt gjort med flystreik til påske og fergesterik til konfirmasjoner og sånn mener jeg.

Flere streiker i år enn ellers, tror ikke det, synes det er sånn hvert år jeg...

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Helt klart. Lurer bare på hvilke argumenter de bruker mot dere...? Virker litt underlig at i denne bransjen skal dette være en sak, dere burde jo gå foran som et godt eksempel med knallordninger, burde jo kunne brukes i markedsføringen av slike forsikringer og, nå virker det jo bare mot sin hensikt.

Streik burde i mye større grad komme brukerene til gode. F.eks. burde dere bare tatt ut i streik de som sender ut regningene. På fergene (når de streiker og det gjør de jo ofte) burde de tatt ut bare billetørene. Så kunne fergene gått som normalt, men ingen tok betalt, tenker det hadde fort blitt slutt på streiken da ja.. ;)
Hehe.....det siste var jo et glimrende forslag...!
Streiker de butikkansatte så bare ta ut hun/han som sitter i kassa!! ;D

Når det gjelder det første om hvorfor det blir streik, så er det selvsagt fordi at arbeidsgiverne kjemper med nebb og klør mot alt som innskrenker styringsretten dems.
Det er jo mye enklere å bare sitte å bestemme alene, uten å måtte ha krav om å forhandle med de ansatte om kutt på pensjon og andre sosiale goder. :-/

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Sant nok, men samtidig, hvis arbeidsgiverne hadde gått med på alle kravene så hadde det heller ikke gått bra.

Nå har vi ikke så mye å klage på i vår branske. At dette er første gangen vi streiker i historien, med unntak av en halvtimes markering for en del år siden, viser jo det. En følge av at vi ikke har streiket før er jo at streikekassen vår er jo nesten uuttømmelig. ;D

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Jeg må si jeg synes det er forbløffende tilfeldig at alle streiker kommer på tidspunkter det rammer mest... Ganske unødvendig å legge forhandling for kabinansatte uka før påske f.eks...
En annen ting jeg lurer på: Har vi det virkelig så forferdelig i Norge? Det er jo til tider ganske enorme lønnsøkninger som det forhandles om f.eks.(bussjåfører). Eller er vi bare blitt veldig sytete og "mye vil ha mer"? Jeg mener ikke at man skal finne seg i hva som helst, men som andre påpeker her, så kan jeg ikke huske at det var så mye streike"hysteri" (misforstå meg rett) tidligere. Vårmånedene dreier seg jo nesten utelukkende om streik eller streikefare...
-LE

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Streiken får nok en snarlig slutt når den utvides med de bankansatte fra mandag, er jeg redd. Men nå har jeg i alle fall fått en del ekstra tid med min lille pode på 8 uker. Har dere fått fylt opp madrassene i de 1000 hjem med tilstrekkelige mengder kontanter, så dere slipper å omsette stereokomponentene deres for å ha til livets eksistens? Eller satser dere på hyppige turer til svinesund?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gir de bort mat på svinesund... trodde strengt tatt man måtte betale litt der og..?
Tar dette helt med ro. Regner med at vår lokale matbutikk er litt kreativ og finner på en ordning f.eks at man kan skrive opp det man handler for om man ikke har penger. Og VISA  må da vel i alle fall fungere?
Lurt med streik på denne tiden av året, ekstra ferie er ikke å forakte. Med tanke på hvor mange som streiker så kan man jo nesten lure på om det ikke er det som er hele motivasjonen...  ;)

T

timc

Gjest
VISA vil bare fungere i utlandet. Og det bare hos noen leverandører. I Norge har jeg forstått det slik at bankterminalene blir helt deaktivert.

Mvh

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Her er det Finansnæringens Arbeidsgiverforening (FA) som er den store stygge ulven. De har truet med lockout hvis streiken blir trappet opp på mandag. Det er et kynisk og bevisst spill fordi de vet at når alle banktransaksjoner stoppes, har Regjeringen ikke annet valg enn tvungen lønnsnemd, og det er det FA vil.

Hvem av partene som vil tjene på en mulig tvungen lønnsnemd, vet jeg ikke, men det eksisterer sikkert forskning på det.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
VISA vil bare fungere i utlandet. Og det bare hos noen leverandører. I Norge har jeg forstått det slik at bankterminalene blir helt deaktivert.

Mvh
Stemmer det fra midnatt så stenges minibank funksjonene og nettbanken hvis det blir streik da. Partene er jo på vei inn til ministeren kl 13 idag søndag igjen så vi får se.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Nå blir det tvungen lønnsnemd i bankkkonflikten.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
La oss håpe at det ikke blir flere tåpelige streiker i år og de forskjellige fagorganisasjonene bruke mer takt og tone til neste år. Mindre penger til toppledere, ingen trenger å tjene ti mill. i året og få xx antall mill i fallskjerm. JA til likere lønn!

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det er bare at det må sy mye maktbruk(streik, politisk press) til for å jevne ut lønn hele tida.

finn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Tvungen lønnsnemd før morroa var i gang!!!!!

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Nå blir det tvungen lønnsnemd i bankkkonflikten.
Det var vel ikke akkurat en overraskelse. Samfunnet fungerer ikke uten bankvesen, det blir i prinsippet en trussel mot liv og helse etter kun få minutter. Jeg skjønner ikke helt folk som har tatt ut tusenvis av kroner, alle måtte da forstå at denne konflikten ville bli stoppet raskt.

R

Ronny_D

Gjest
Det var vel ikke akkurat en overraskelse. Samfunnet fungerer ikke uten bankvesen, det blir i prinsippet en trussel mot liv og helse etter kun få minutter. Jeg skjønner ikke helt folk som har tatt ut tusenvis av kroner, alle måtte da forstå at denne konflikten ville bli stoppet raskt.
Sånn er det å gå for hardt ut. Men ellers kunne det jo være litt sunt med en sånn streik, bare for å høre litt på hylekoret.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Her er det Finansnæringens Arbeidsgiverforening (FA) som er den store stygge ulven........
Hvem av partene som vil tjene på en mulig tvungen lønnsnemd, vet jeg ikke, men det eksisterer sikkert forskning på det.
Er eng med deg i at det er FA som er den stygge ulven her! Skjønt ulvene får ha meg unnskyldt en meget ufin sammenligning. :)

"All erfaring", det finnes et par unntak, viser at det er arbeidsgiver som tjener på lønnsnemd. Lønnsnemda deler ut arbeidsgivers siste tilbud eller samme prosentsats som i de sammenlignbare oppgjørene, -punktum! Derfor har arbeidsgiver mer å vinne enn å tape på lønnsnemd.

I dette tilfeldet dreier ikke krangelen seg om lønnstillegg i det heletatt. Det er et spørsmål om fagforeningen skal ha innflytelse på om man skal ha en innskuddsbasert eller ytelsesbasert pensjonsordning. Er ikke ekspert men tror det i grove trekk er slik at den ene varianten gir deg pensjon i forhold til hvor mye du tjente som yrkesaktiv, og den andre gir pensjon i forhold til hvor flink fondsforvalteren har vært. Har han gjort en dårlig jobb får du knapt pensjon ! BT du som jobber i bransjen kan vel korrigere hvis jeg tar feil ?

Erfaringsmessig vet man at lønnsnemda ikke vil røre slike spørsmål på grunn av "manglende kompetanse". Dvs. nemda sier at den ikke vil ta stilling til spørsmålet fordi den kun forstår seg på prosentvise lønntillegg!? ( OK sleivspark ! ) Men resultatet for de ansatte blir (99% sikkert ) at arbeidsgiverne får det som de vil i denne saken! Og jeg håper 150% at FA får seg "en på trynet" ! Denne saken er nemlig sinnsykt viktig for alle andre ansatte utenfor stat og fylke, for hvis finansnæringen "ryker" på dette vil de fleste andre arbeidsgivere følge etter, og DA kan det bli smalhans som pensjonist!

Krysser fingre og tær for dere BT ! ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Det stemmer det du sier, Spiralis, bortsett fra at enkelte innskuddsordninger er lagt opp slik at den enkelte selv kan bestemme hvordan sparebeløpet skal plasseres, men det er ikke mange av oss som er bedre til dette enn fondsforvaltere over tid.

Problemet med innskuddspensjon er at innskuddsgrensene er satt for lavt til at de med normal avkastning er i nærheten av å matche en god ytelsesordning.

Nå får jo alle obligatorisk tjenestepensjon i år, men med 2% innskudd av lønn over 1 G, så blir det ikke rare pensjonen, dvs. med normal avkastning blir den på ca 7 - 9 % av lønn, dersom man er ung når sparingen starter. Med tanke på at folketrygden bare utgjør mellom 33 og 50 % av lønn, så blir det en solid nedgang i inntekt for de fleste av oss. At regjeringen ønsker å ta bort muligheten for privat pensjonssparing gjør ikke saken akkurat bedre.

Jeg tviler på at vi vinner fram når det ble tvungen lønnsnemd, desverre.

Topp Bunn