Stroboskop e.l for justering og kontroll

E

espenj2005

Gjest
Hei!
Holder på med et platespiller prosjekt og har behov for å justere hastigheten på nytt. jeg har en plate med hastighetsskala men trenger et lys som gjør at jeg kan bruke denne skalaen. Finnes det noen enkle "dingser" for dette? Har lest at neon lys med strøm fra nettstikk fungerer men har ikke fått tak i en slik pære ennå.
Flott med råd og tips og er også interessert i å kjøpe en slik "dings" om noen skulle ha en til overs.
Mvh Espen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.796
Torget vurderinger
1
Lysstoffrør blinker ofte med nettfrekvensen (litt avhengig av drivelektronikk). Alternativt kan du bruke en lysdiode en passende seriemotstand og et passende nettadapter med AC ut. Vanlige glødepærer er normalt uegnet til formålet da de ikke «slukker» fort nok. Nettspenningen skal holde en frekvens på 50Hz +/- 2%. For normale mennesker er lange variasjoner i «pitch» på +/-2% ikke noe å bry seg om, dersom du har prefekt gehør kan det dog muligens være et problem. Dersom +/- 2% er for ustabilt kan du vurdere å bytte ut nettadapteret med Project sin SpeedBox.

EDIT: +/2 2% gjelder forresten for nett som ikke er tilkoblet (permanent eller midlertidig) det fellesskandinaviske distribusjonsnettet. Jeg forstår det slik at frekvensreguleringen på det fellesskandinaviske nettet er «strengere» enn +/- 2%, uten at jeg er kjent med hvor mye «strengere»

mvh
KJ

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg bruker en liten billig lystoffrørlampe av den typen som er ment som portabelt arbeidslys. Fås kjøpt i jernvarehandelen og bensinstasjoner. Fås for mellom 50 og 100 kroner, kanskje tilogmed billigere. Håndtak i den ene enden, en krok i den andre.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Den "enkleste dingsen" er vel en vanlig stålampe. Det bruker jeg.

E

espenj2005

Gjest
Takker for mange tips!
Da blir det lysstoffrør og en liten led sak!
:) Mvh Espen

Topp Bunn