Stroboskopknoteri

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Har lasta ned og printa ut stroboskop etter alle kunstens regler. Problemet er at den eneste gangen strekene står stasjonære er når talerkenen også gjør det.
Har jeg missa noe vesentlig? Må man ha en eller annen smart lampe i tillegg?
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Burde gå greit med vanlig lommelykt, men lykt med rødt lys er enklest å se. Demp lyset i rommet også.

Stoboskoplampe er selvfølgelig det beste, men intet must.

Lykke til :)

KAS
 
K

kbwh

Gjest
Må ha stroboskoplampe ja.
Pleier vel blinke 50 ganger i sekundet de.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Har lasta ned og printa ut stroboskop etter alle kunstens regler. Problemet er at den eneste gangen strekene står stasjonære er når talerkenen også gjør det.
Har jeg missa noe vesentlig? Må man ha en eller annen smart lampe i tillegg?
Man må ha belysning som går på 230V/50Hz. Husk at stoboskopet må være for 50Hz.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Burde gå greit med vanlig lommelykt, men lykt med rødt lys er enklest å se. Demp lyset i rommet også.

Lykke til :)

KAS
Lommelykt går ikke! Lyset må gå på 50Hz, ellers fungerer ikke stoboskopet. Det greieste er å bruke f.eks en skrivebordslampe.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Skal prøve skrivebordslampe.
 
K

kbwh

Gjest
Sånne stroboskopskiver er gjerne laget med 4 "spor".
33 1/3 rpm 50 og 60 Hz
45 rpm 50 og 60 Hz.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Det funka med skrivebordslampa. Spilleren min går ørlite for sakte. Strobene (om det er det man skal kalle dem) beveger seg meget langsom mot klokka. Vet ikke helt om dette forsvarer at jeg begynner å fikle med hastighetsinnstillingen. Vi får se. Mye betydning for lyden har det vel ikke.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Det funka med skrivebordslampa. Spilleren min går ørlite for sakte. Strobene (om det er det man skal kalle dem) beveger seg meget langsom mot klokka. Vet ikke helt om dette forsvarer at jeg begynner å fikle med hastighetsinnstillingen. Vi får se. Mye betydning for lyden har det vel ikke.
At spilleren går ørlite for fort/for sakte har ingen betydning for lydkvaliteten så lenge spilleren går jevnt, og det har vanligvis ingen praktisk betydning med mindre man har absolutt gehør. F.eks vil en1000 hz tone få det samme avviket i prosent som et eventuelt hastighetsavvik.
 
K

kbwh

Gjest
Tja, finnes sikker folk med absolutt gehør som får noia av for lav pitch. Denne ingeniøren hadde trimmet tempo (og tonehøyde) riktig hvis det var mulig. Men da hadde kanskje P3en min mistet det lille den har av magiske evner og da måtte jeg kanskje kjøpt knuski knaski og nei det er dyrt det.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.825
Antall liker
428
Torget vurderinger
3
Det funka med skrivebordslampa. Spilleren min går ørlite for sakte. Strobene (om det er det man skal kalle dem) beveger seg meget langsom mot klokka. Vet ikke helt om dette forsvarer at jeg begynner å fikle med hastighetsinnstillingen. Vi får se. Mye betydning for lyden har det vel ikke.
Det er enkelt å justere hastigheten på en LP12. Bare å tilte motoren ved hjelp av to skruer.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det skal utrolig liten endring til i hastigheten før man tydelig hører forskjell i klangbalansen.
Men om det er 100% korrekt hastighet som låter "best" i ens egne ører og i ens eget anlegg er slettes ikke sikkert..... :-/
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Det er enkelt å justere hastigheten på en LP12. Bare å tilte motoren ved hjelp av to skruer.
I know  :) Vet bare ikke om jeg gidder å knote så mye med det når den går så marginalt for sakte.
Hos meg står disse to innstillingsskruene ganske høyt over flaten. Jeg mener at disse skal være skrudd langt ned - tar jeg feil?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.825
Antall liker
428
Torget vurderinger
3
I know  :) Vet bare ikke om jeg gidder å knote så mye med det når den går så marginalt for sakte.
Hos meg står disse to innstillingsskruene ganske høyt over flaten. Jeg mener at disse skal være skrudd langt ned - tar jeg feil?
De skal stå ganske langt opp, men det skal være litt motstand når du skrur dem ned. Prøv å skru litt forsiktig på dem til du merker motstand. Hvis du skal tilte motoren skrur du først den ene f.eks. en halv omdreining opp og den andre tilsvarende ned. Det tar ikke lang tid å finne rett hastighet.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
De skal stå ganske langt opp, men det skal være litt motstand når du skrur dem ned. Prøv å skru litt forsiktig på dem til du merker motstand. Hvis du skal tilte motoren skrur du først den ene f.eks. en halv omdreining opp og den andre tilsvarende ned. Det tar ikke lang tid å finne rett hastighet.
Javel! - Grunnen til at jeg lurer på dette med hvor høyt skruene skal stå, er at 45rpm-adapteret mitt tar borti ene skruen - noe jeg tenker den ikke bør.
Ellers er jo dette adapteret made in hell da, bare så vidt jeg fikk det over akslingen, og deretter ikke fikk det av igjen. Var lur og fila litt på gummiringen på insida - så nå er det adapteret HELT ubrukelig - det var det forøvrig fra før av. Makan til tulledings. Ønsker meg Lingo i julegave.
 
Topp Bunn