Styre Roon fra iPad mot streamer

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hjelp! Har prøvd selv og med hjelp men får det bare ikke til. Så jeg spør; er det noen i Bergen som har Roon og kan hjelpe meg? Kommer du hjem til meg og vi får det til så vanker det en bra rødvin(eller noe annet).
Bjørn
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
609
Antall liker
555
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Du trenger "noe" som kjører RoonCore, en PC av et slag; Ipad kan brukes som "fjernkontroll" streamer som Roon endpoint.
Ipad kan ikke kjøre RoonCore.

Mvh.
Rolf
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
867
Antall liker
1.292
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Prøvde å guide ham så godt jeg kunne, og core skal være installert på maskinen og remote er intallert på ipad. Ipaden finner ikke core, så jeg undres om det kan være noe brannmur issue? Her stopper min kunnskap - spesielt når jeg ikke kan være der fysisk og se hva som skjer...
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
609
Antall liker
555
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Alle enheter må i tillegg befinne seg på samme nettverk/router (trådløst eller kablet).

Mvh.
Rolf
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Det betyr sagt på en annen måte at enhetene: Roon core, ipad og streamer må ha IP-adresser i samme "undergruppe" (subnet?)
 

Ref210

Medlem
Ble medlem
04.04.2009
Innlegg
28
Antall liker
3
Hei.
Jeg har slitt med det samme i lang tid. Har også vært i kontakt med Roon Labs uten å få noen forklaring, uten oppfordring å prøve forskjellige ruter settinger. Har egentlig gitt opp.

Mvh
Per Åge
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
609
Antall liker
555
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ja, samme IP range f.eks :192.168.0.1=router, 192.168.0.2=Roon core, 192.168.0.3=streamer, 192.168.0.4= Ipad

Mvh.
Rolf
Det betyr sagt på en annen måte at enhetene: Roon core, ipad og streamer må ha IP-adresser i samme "undergruppe" (subnet?)
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for mange svar. Litt trist at det er så komplisert. Er gjerne noen med iPad i verden som vil bruke Roon. Burde vært mer brukervennlig for hvermannsen. Får det nok til snart...
 

Norway1000

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
198
Antall liker
51
Du har sikkert problemer med nettverket/brannmur. Installer "Fing" app på ipad og sjekk hvilke enheter som den "ser" i nettverket. Hvor kjører du roon core? På PC, NAS eller dedikert maskin (ROCK eller Nucleus)?
 

Multirom

Bransjeaktør
Ble medlem
11.03.2014
Innlegg
176
Antall liker
148
Torget vurderinger
1
Hvilken ruter bruker du? Evt legge ut noen skjermbilder fra ruteroppsettet deres, så kan vi kanskje gi noen fjernråd.
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tatkker. Skal prøve det i morgen.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
609
Antall liker
555
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Opp med motet, det er en liten terskel og lærekurve, men du kommer IKKE til å angre :)

Mvh.
Rolf

Takk for mange svar. Litt trist at det er så komplisert. Er gjerne noen med iPad i verden som vil bruke Roon. Burde vært mer brukervennlig for hvermannsen. Får det nok til snart...
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg bor litt utenfor Bergen, men regner med at dette finner du ut av via hjelp her.

Er en del fallgruver. Tar utgangspunkt i at du har Core på en maskin og den spiller greit til streamer, og at maskin/Roon kjører når du prøver iPad.
- Først sjekk at du har siste, eller i det minste lik software versjon på alle enheter. Mulig eldre iPad versjoner / iOS ikke støtter siste Roon versjon?
- Som flere har nevnt, alt er på samme lokale nett der de tre første tallene er like, oftes 192.168.1.x eller 10.0.0.x? Ingen VLAN etc? Kjekt om du f.eks beskriver om det er standard router fra Nextgentel uten modifikasjon i innstillinger etc...
- Hvis du får koblet til Core men ikke finner endpoint kan du åpne Roon på PC/Mac. Det er en innstilling på Streamer/DAC om å gi tilgang til ekstern styring. Er ikke hjemme nå så får ikke sjekket eksakt ordlyd eller fremgangsmåte for å finne den innstillingen. Dette tror jeg i hovedsak gjelder DAC'er koblet til maskin via usb kabel.
- Programmet kan henge.. Du kan forsøke å avslutte alle program på iPad, startet iPad på nytt og gitt den ett nytt forsøk?
- Aktivert brannmur på maskin som kjører Core? Er dette en PC/ Mac/ Nas?
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg bor litt utenfor Bergen, men regner med at dette finner du ut av via hjelp her.

Er en del fallgruver. Tar utgangspunkt i at du har Core på en maskin og den spiller greit til streamer, og at maskin/Roon kjører når du prøver iPad.
- Først sjekk at du har siste, eller i det minste lik software versjon på alle enheter. Mulig eldre iPad versjoner / iOS ikke støtter siste Roon versjon?
- Som flere har nevnt, alt er på samme lokale nett der de tre første tallene er like, oftes 192.168.1.x eller 10.0.0.x? Ingen VLAN etc? Kjekt om du f.eks beskriver om det er standard router fra Nextgentel uten modifikasjon i innstillinger etc...
- Hvis du får koblet til Core men ikke finner endpoint kan du åpne Roon på PC/Mac. Det er en innstilling på Streamer/DAC om å gi tilgang til ekstern styring. Er ikke hjemme nå så får ikke sjekket eksakt ordlyd eller fremgangsmåte for å finne den innstillingen. Dette tror jeg i hovedsak gjelder DAC'er koblet til maskin via usb kabel.
- Programmet kan henge.. Du kan forsøke å avslutte alle program på iPad, startet iPad på nytt og gitt den ett nytt forsøk?
- Aktivert brannmur på maskin som kjører Core? Er dette en PC/ Mac/ Nas?
Har restartet systemet uten suksess. Har kun pc og I pad. Ruteren er fra Altibox. Sender deg en PM
Bjørn
 
C

cruiser

Gjest
Kobles denne IPad kontrollene direkte mot maskinen som kjører core eller er det via internett/roon/cloud?
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Kobles denne IPad kontrollene direkte mot maskinen som kjører core eller er det via internett/roon/cloud?
iPad/styring og endpoint skal kobles til samme lokalnett som maskinen er tilkoblet. Hjemme har jeg forskjellige VLAN (3: Kontor med Mac og Dante verden (Audio over IP), 20: Familie og WiFi, + diverse andre VLAN). Roon kjører på QNAP og da må jeg bruke 1 nettverksport til VLAN 3 for at Mac og tilkoblet DAC skal få tilgang + en port til VLAN 20 for at WiFi endpoint og styring skal virke. For de fleste som kjører standard router oppsett holder det at alt er tilkoblet samme router. Er selvsagt en mulighet for å lage ett eget subnett hvis man kobler til egen trådløs router og ikke er helt klar over hva man gjør...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Takk for mange svar. Litt trist at det er så komplisert. Er gjerne noen med iPad i verden som vil bruke Roon. Burde vært mer brukervennlig for hvermannsen. Får det nok til snart...
Jeg bruker Roon Core på en gammel laptop, styrer den med iPhone og iPad, og spiller på gamle squeezeboxer (Transporter og Touch) og en Devialet.

Devialet skrur seg på når jeg starter Roon. Beste programmet jeg har hatt i hus! Og har livstidsabonnement.
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått Roon oppe å gå :D. Fikk enestående god hjelp her hjemme. Tusen takk!
Bjørn
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Til info:

Det var satt opp en Windows brannmur på "Privat nett" på maskinen som kjører Core. iPad fant rett Core men det var ikke mulig å koble seg på. Løsning for andre som støter på dette problemet er å åpne rett port i windows brannmuren, eventuelt skru av brannmur for Privat nett (lokalt nett).
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for hjelpen! Nå er Roon oppe hos meg. Dette synes jeg er veldig bra. Kommer til å tegne abonnement.
 
Topp Bunn