Sub i lukket kasse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ok tenkte jeg skulle lage en sub i lukket kasse til å ha på siden i rommet for å fylle ut dipper i frekvensresponsen fra hoved subbene.
    Den skal spille fra 20-60Hz'ish og bør være rask transientmessig, altså lav Qtc.

    Har funnet denne kassen som sparer meg for mye arbeid. 113l kasse.

    Elementet som passer fint etter min søken er Faital PRO 18XL1800:
    Den har nokså lav Fs (29Hz), passelig Qes (0.4) slik at Qtc ( 1/Qes * Fs) blir mellom 0,5 og 0.707 - 0.65 for å være nøyaktig i en 113l kasse.
    Finner mange andre element men ikke med så passelig FS/Qes/Xmax parametre.
    Har OK Le på 2.04 og meget høy Xmax på 20mm

    Dayton Audio elementene, og noen Peerless, RCF og BMS element er sjekket også, men de er enten dyrere eller dårligere eller begge deler.
    Noen andre element som kunne anbefales?

    Spl ser slik ut. Rundt 110dB på 25 Hz holder plenty.
    1617695406726.png

    Max excursion for 75V inn er da.... 75V blir da grensen for hva elementet kan få fra forsterker.
    1617695335943.png

    Kalkulator for EBP fant jeg her:
    Det gir Qtc 0.65 for en 113l kasse, med en EBP = 69
    1617694291648.png


    Er detta innaførr for rask og transient fin bass?
    Noe vesentlig jeg har glemt å sjekke?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Nystartet norsk nettbutikk har "tilbud" om dagen:

    18-kit.JPG
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jøss det koster 9000! Kabinett kit hos Soundimport koster 4000,- med mva., men uten woofere dog men den er ikke verdt 5000,- kr. Takk for tips dog...
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Jøss det koster 9000! Kabinett kit hos Soundimport koster 4000,- med mva., men uten woofere dog men den er ikke verdt 5000,- kr. Takk for tips dog...
    kabinettet koster det samme her også: Denovo Ultimax 18 | Audiogear - Stort utvalg og gode priser på lydprodukter
    Elementet alene koster 5290 med 25% avslag: Dayton Audio UM18-22 | Audiogear - Stort utvalg og gode priser på lydprodukter
    Dette er kostbare elementer. slik er det bare.
    Et par hundrelapper å spare på elementet alene her. Dog tilbud det også: Kjøp Dayton Audio UM18-22 hos BRL! (brlelectronics.no)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kult da kjøper jeg kabinett der, UM18 elementet gir for høy Qtc, og RSS460 elementet modellerer dårligere enn FaitalPro, ruller mer av i bassen og gir mindre SPL pga lavere Xmax så jeg...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Denne Dayton driveren, skulle vært morsomt å visst om noen har bygget denne til seriøs musikk lytting. Ikke bare som kino-sub. Denne som her er omtalt, eller like gjerne 18-tommeren i deres Referece serie.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Denne Dayton driveren, skulle vært morsomt å visst om noen har bygget denne til seriøs musikk lytting. Ikke bare som kino-sub. Denne som her er omtalt, eller like gjerne 18-tommeren i deres Referece serie.
    Er jo den driveren jeg bruker, men i 15" utgaven. 8 stk hjelper jo en del ;=)
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Denne Dayton driveren, skulle vært morsomt å visst om noen har bygget denne til seriøs musikk lytting. Ikke bare som kino-sub. Denne som her er omtalt, eller like gjerne 18-tommeren i deres Referece serie.
    Er vel den driveren (UM18-22) MakkinTosken har fire av i front tror jeg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men disse Dayton 18-tommerne, skal ikke de ha ganske så store kabinetter?
    Steinost, er det Reference serien du har? Eller den andre?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Trodde egentlig Dayton var ett billig amerikanske merke som konkurrerte på pris? Så de så jeg ikke på engang. De eg sjekket (fordi de kom med kassene) var liksom ikke midt i blinken...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Trodde egentlig Dayton var ett billig amerikanske merke som konkurrerte på pris? Så de så jeg ikke på engang. De eg sjekket (fordi de kom med kassene) var liksom ikke midt i blinken...
    Får dyrere og du får billigere.
    Reference spiller meget godt til hifi i lukkede kasser.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Eller siden jeg bare skal ha 1 burde jeg vel kjøre 21" å bygge kabinett selv? Flere med lav Fs og litt høyere Qts i 21" på LoudspeakerDatabase som passer best til tørre lukkede kasser, altså Qtc ned mot 0,5 og EBP ned mot 50. Blir overdamped men tørr ikke noe annet skal de passe til horn subbene?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Noen som har prøvd / erfaring med lav Qtc ???????

    Jeg ser/tenker på dette elementet:

    Eller

    Det første har Xmax på +/- 14mm, men Xlim på +/- 35mm :eek:
    Burde være ganske safe da hvis jeg setter opp forsterkeren til ikke å levere over 90-100V....(Hvis det går an)
    Jeg kan sef. alt. bruke ett hjemmekino element (typisk 500-1000W)med Fs på 19Hz og få -5dB på 30Hz,
    eller disse som er -9dB på 30Hz men spiller 6dB høyere.
    Jeg foretrekke ett proff element...
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har denne i tankene enda, men er litt i tidsklemma nå. Må bygge på huset med større gang og nytt bad snart, hvis jeg bruker massetid på ett sub bygg til så må det antagelig gjøres i hemmelighet ellers kommer noen i husholdningen til å tilte....
    Har begynt å lure på om ikke Arendal 1723 2S til 20.000,- skal godt gjøres å slå. Bare elementene og forsterkeren kommer på 10 høvdinger kjøpt løst. Finnishen må være upåklagelig siden den skal stå uti rommet også, puss og lakk er ikke min sterke side..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har denne i tankene enda, men er litt i tidsklemma nå. Må bygge på huset med større gang og nytt bad snart, hvis jeg bruker massetid på ett sub bygg til så må det antagelig gjøres i hemmelighet ellers kommer noen i husholdningen til å tilte....
    Har begynt å lure på om ikke Arendal 1723 2S til 20.000,- skal godt gjøres å slå. Bare elementene og forsterkeren kommer på 10 høvdinger kjøpt løst. Finnishen må være upåklagelig siden den skal stå uti rommet også, puss og lakk er ikke min sterke side..
    Du er inne på noe vesentlig der, Knubie - det at skal man bygge med kvalitetskomponenter så er nesten masseproduserte subber (selvfølgelig kun de av god kvalitet) oppe og får en til å spørre seg om det er strevet verdt å gjøre det selv... I tillegg til at det er vanskelig å oppnå like god finish for en hjemmemekker.
    Så lenge man ikk er i inselwind klasse - ikke alle oppnår nivået der i gården/garasjen :cool:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ett annet problem som er vanskelig å få hodet mitt rundt er delefrekvens.
    Denne tredje subben skal stå på siden i rommet, for å fylles ut bassresponsen i ulike posisjoner, så må deles under 80 så den ikke tar retnings fokus fra horn subbene mine ved siden toppene i taket.
    Har tenkt på og har mulighet å dele på 24dB/oktav i en Arendal 1723 2S, f.eks. 60Hz evt. lavere også.
    I tillegg kan eg dele 24dB/oktav i DSP
    Samtidig er det rundt 70-90 det er mye behov for å fylle ut frekvens variasjoner i rommet...

    Alternativene er da?
    Å holde nivået på fyll sub litt lavere og dele litt høyere (80-90) da dette kanskje ikke ødelegger retningsbestemmelsen?
    Og/eller bruke 2 fyll subber på midt side av rommet (lytte område er bakre del) kanskje dette ikke ødelegger oppfatningen av retningsbestemmelse? Kan kanskje dele på 70-90 et sted da også?
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Denne tråden har jeg ikke sett før nå. Flaks at den ble bumpet, så jeg fikk øye på den ☺

    UM18-22 (og mange andre varer) er Audiogear billigst på i Norden, om man ser på totalprisen. BRL har ikke fri frakt, det har Audiogear (på ordre over kr. 2000,-).

    Både 18" og en 113 liters kasse i 19mm MDF med avstivere og dobbel frontplate koster litt å transportere, derav prisene. Selv skulle jeg gjerne sett enda lavere priser, og jobber også for det, men enn så lenge er Audiogear såpass liten som aktør at det ikke akkurat er noen stordriftsfordeler å spore. At butikken i det hele tatt er konkurransedyktig er jeg fornøyd med (og kundene også, åpenbart). ☺

    Merk også at prisene på flere av Dayton Audio-subwooferne har blitt skviset ytterligere de siste ukene, ettersom større innkjøp over tid har gitt hyggeligere pris inn.

    Som lydidealist og ikke-økonom, er målet med Audiogear at flere bygger selv og har det gøy med lyd, ikke å tjene mest mulig. Salg av DIY-komponenter blir nok aldri en heltidsjobb man kan leve av i Norge, men å bidra til å presse priser er ganske gøy - siden jeg liker å bygge selv også.

    Men nok om prisene/Audiogear - jeg bare tenkte dette var litt relevant gitt de foregående postene. Det er viktig for meg å få frem at butikken ikke er dyrere enn den er nødt til.

    Hva gjelder Reference-serien, så har de effektiv motor (lav Qts) og trenger langt mindre effekt enn man skulle tro for å yte maksimalt i en lukket kasse. Lavere lineær slaglengde enn Ultimax gjør at de drar ekstra fordel av portet kasse med lav tuning, om målet er å spille veldig høyt under 30Hz. Over 40-50Hz vil den høyere følsomheten til Reference være en fordel.

    Men RSS460HO har en del mer å gå på enn papirspesifikasjonene tilsier, for anvendelig slaglengde er rundt 20mm i følge en test hos data-bass.com (for øvrig en glimrende ressurs for mange bass-relaterte problemstillinger).

     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hakkje glemt denne heller, får dårlig samvittighet hver gang eg ser i kroken der den skulle stå! Kjøpesubb? Lukket kasse diy? FLH hornsub diy? Litt riski også, de må spille godt sammen med eksisterende hornnsubber... Som spiller veldig bra egentlig, mye styr for bare å fylle ut noen dipper...😬😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn