Dette er betryggende. Antakelig en siste rest av "minimalisme fanatisme" som har holdt meg tilbake; jeg har vært utrolig skeptisk til ekstra bokser i kjeden etter å ha lest kommentarer om sløring og hørbar forvrengning som følge av EQ bl.a. Om jeg går for DEQX er det kjekt å kunne velge mellom 44,1kHz PCM og analog ut fra CD-spilleren uten store kvalitetsforskjeller. Det er vel ikke visning av Volumnivå på DEQX?Asbjørn skrev:Har ikke sammenlignet med de du nevner, men har jo sammenlignet DEQX PDC-2.6 og HDP3. Jeg er fortsatt særdeles godt forhøyd med HDP'en. Helt transparent i mitt anlegg, også fra analoge innganger, mens PDC'en kunne legge et "gråskjær" over lyden, spesielt med både ADC og DAC i sving.toref skrev:I forhold til elektronikk: Er det noen som har sammenlignet DEQX med løsningene fra dbx, BSS og XTA? En DEQX PDC-3.0 koster vesentlig mer enn en dbx DriveRack 260 men ligger i omtrent samme området som dbx DriveRack 4800 og BSS OmniDrive FDS-366. XTA DC1048 ser råproff ut, men jeg skjønner ikke helt hvordan rom korreksjon foregår i denne iCore programvaren. Dessuten, det kan virke som om dbx og BSS er mer etablerte og har større salgsvolum enn DEQX som igjen gir mer penger i kassa til R&D hos dbx og BSS enn hos DEQX. Fra brukermanualen virker programvaren til XTA DC1048 å være noen mil foran DEQX spesielt mhp fasekorreksjon. Er DEQX fortsatt "a winning horse" innen loudspeaker management?
Skal være den første til å innrømme at jeg er en amatør når det gjelder slik teknologi. Det jeg syntes så imponerende ut med DC1048 var de tilsynelatende avanserte fasefiltrene i EQ-prosessereringen (s.51 i manualen). Men så har jeg nok ikke forstått riktig alt av hva DEQX kan gjøre heller..Asbjørn skrev:Når jeg ser på DC1048, skjønner jeg ikke det du sier om fasekorreksjon. DC1048 har bare tradisjonelle delefiltre (Butterworth, L-R, osv) opp til 24 dB/okt pluss EQ. DEQX'en kan gjøre alt det DC1048 kan, og har dessuten faselineære delefiltre opp til smått absurde 300 dB/oktav, kan beregne korreksjonsfiltre for frekvens- og fasegang i høyttalerne til +/- 0,5 dB og +/- 0,5 ms, og hvis du måler "høyttalerkorreksjonen" fra lytteposisjon, tar den med responsen av rommet også i korreksjonsfilteret. Rått parti?
Takker forøvrig for innspillene dine Asbjørn. Veldig kjekt å høre fra folk med konkret erfaring og evne til å formulere seg. For meg er det antakelig DEQX som er riktig vei videre ja. Jeg har sendt en liten forespørsel til DEQX ang. utsiktene for fremtidige sw/hw oppgraderinger. Det er vel den eneste lille usikkerheten som gjenstår.Asbjørn skrev:Spør du meg, er Audiolense eneste realistiske alternativ til en DEQX HDP3 PC-basert avspilling. Fordelen med DEQX'en er at den enklere kan plugges inn i et eksisterende anlegg med CD-spiller, vinylrigg og greier, mens Audiolense er enda et knepp kraftigere og plugger rett inn i en PC-basert avspillingskjede.
PS: Er det forøvrig fornuftig å kjøpe Earthworks mikrofonen i stedet for "standard" Behringer?
Mvh