sub til musikk og film

Asmodean

Medlem
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
24
Antall liker
0
Startet en ny tråd om dette, i stedet for å rote til høytalertråden min. Skal kjøpe meg to stativhøytalere og senere muligens utvide til surround. Jeg antar at jeg da også bør kjøpe meg en sub, siden høytalerne er for små til å spille skikkelig bass? Noen her som kjenner til en god sub som passer til både film og musikk, og som ikke er så altfor dyr? Vet at jeg ikke får noe perfekt uten å betale høye summer, men må da finnes noe som passer forholdsvis godt?

Sett på en del sub'er selv, men ble litt engstelig da jeg leste en del om at musikk høres best ut uten sub og så videre. Håper noen har noen gode råd :)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei! Gode suber er ikke billige, hva mener du med ikke så alt for dyrt? Hvilke andre komponenter skal dette spille med? Hvordan er rommet, møbleringen, musikksmaken din og dine lyd prefferanser? Min mening er at det er bedre med kvalitetsbass enn dårlig bass som ødelegger musikken, men til film er det nesten alltid deilig med trykk i bunn ;)
 
O

omholt

Gjest
XTZ 99 W12 regnes som en billig og god subwoofer. Billigere enn det bør du ikke gå for tror jeg.
http://www.xtz.no/product/6972/8435/421334/XTZ_99_W12_i_sort_matt_farge.html

Beveger du litt oppover i prisklasse, så har du f.eks SVS SB12-Plus. Den har gode kalibreringsmuligheter som ofte er svært viktig for sluttresultatet og den skal fungere meget bra til både film og musikk. Men SVS sine subwoofere regnes som være aller best til film. SVS har også noen sylinder suber som ryktes å være enklere å integrere til musikk.
http://www.lsound.no/index.php?side=webshop&group=240&subgroup=799

Ellers finnes det en del litt typiske "hifi" suber som regnes å egne seg veldig bra til musikk, men gir ikke det helt store kicket til film. F.eks Rel, Gallo, Martin Logan og B&W PV1.

Skal du ha i både pose og sekk, så er nok f.eks Velodyne sin DD serie meget bra alternativ. Men da er vi over i helt annen prisklasse også.
http://www.hificenter.no/shop.cfm?path=177,181&sort=price&brand=Velodyne
Da kan også Ragnarok være spennende:
http://home.online.no/~st-e-tan/TAVD/

Så det kommer ann på budsjettet ditt og selvfølgelig hvilke stativhøyttalere du skal bruke de med. Skal du kjøpe dyre stativhøyttalere, så krever det også en kvalitets sub. Da holder det neppe med XTZ 99 W12.

Finnes mange andre gode alternativer også. Regner med mange ulike forslag vil komme.
Det vesentlige foruten en god sub er god integrering. Det er ofte krevende å få til. En sub med innebygget kalibreringsverktøy har mye for seg.
 
L

lark

Gjest
Dersom du er ute etter dyp kvalitetsbass i musikksammenheng, så sats på gode gulvstående høyttalere som ikke ruller av før ved 30 hz. Å få en eller to suber til å spille skikkelig sammen med hovedhøyttalerne på musikk er i de fleste tilfeller en voldsomt komplisert oppgave. På film derimot stiller det seg helt motsatt. Da er det stort sett bare å pakke opp suben, koble den til og justere volumet, og tordenskrall og jordskjelv sitter som et skudd.
Har du gode høyttalere som spiller lineert til 30 hz, så er dette i de fleste tilfeller også tilstrekkelig til gode filmopplevelser ;D Sats på det.
 
O

omholt

Gjest
Gode gulvstående som går flatt ned til 30Hz koster flesk lark. Kommer man under 100k?
 
L

lark

Gjest
omholt skrev:
Gode gulvstående som går flatt ned til 30Hz koster flesk lark. Kommer man under 100k?
Okay, da ;D La oss si -3 db ved 30 Hz.
 
O

omholt

Gjest
Selvfølgelig, men det skal helst ikke gå utover dynamikken for mye også. -3db ved 30Hz koster også mye, men det finnes sikkert noen unntak. Ok, dette ble vel litt avsporing av tråden.
lark har et poeng angående å velge gulvstående istedet. Det er veldig vanskelig å integre sub til stativer skikkelig, men alle er neppe like kresen. Gulvstående pluss sub er min anbefaling.
 

Asmodean

Medlem
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
24
Antall liker
0
hehe,kan gjerne være mer spesifikk :) Har ikke valgt komponentene enda, men havner nok på stativhøytalere/vegghøytalere. Ganske lite rom, så føler ikke jeg har plass til noen store gulvstående. Vil også se for meg at jeg får høyere kvalitet for samme pris ved å kjøpe mindre høytalere. Trenger ikke øredøvende volum. Musikken jeg hører på er for det meste rock,blues og jazz.

Har tidligere sett på en xtz-sub, da hakket billigere enn den som ble vist til her. Hadde egentlig ikke lyst til å komme stort over 3000, men vil jo ikke ha noe som høres ubrukelig ut heller. Venter spent på flere råd og forslag :)
 
L

lark

Gjest
Opplevelsen av bass skyldes forresten nesten like mye høyttalerelementenes evne til å flytte luft som hvor langt de går ned i frekvens. XTZ har forresten kommet med 12-tommers suben i en utgave med innebygd DSP romkorreksjon. Det letter jo arbeidet med integrering en del.

Men hvis har et lite rom som du sier, så kan det jo være en ide å gå for to 8-toms XTZ-suber. Da havner du vel på rundt 3200.-
 
O

omholt

Gjest
Forslaget om to suber støtter jeg. Da kansellerer man stående bølger. Men kjøp heller en dyrere enn en 8" og utvid senere når lommeboken tillater det. I den prisklassen så tror jeg ikke det finnes bedre alternativer enn XTZ. Eller brukt da.
 

Asmodean

Medlem
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
24
Antall liker
0
Ser ut som om jeg kanskje havner på en xtz-sub da :) Men vil dette også fungere i en stue av normal størrelse, eller må jeg senere oppgradere? Snakker fremdeles om et forholdsvis behagelig lydnivå, ikke superhøyt. Og vil xtz-sub'en passe fint sammen med de fleste stativhøytalere?

Et siste spørsmål: mener du at jeg heller bør kjøpe en sub som er dyrere enn 8' nå, og så kjøpe en ny senere? håper det blir brukbar lyd med bare en også da,frem til jeg kjøper den andre.
 
O

omholt

Gjest
Dersom suben(e) skal brukes sammen med mindre høyttalere, så må du sette delefrekvensen ganske høyt. Kanskje over 100Hz. Spesielt hvis vi snakker om flate høyttalere. Da er det en fordel med to subwoofere for å få nok trøck og dypbass. Det er også viktig at de fungerer bra i mellombassen. Jeg ville tro at de litt større subbene fra XTZ fungerer bedre i litt høyere frekvensområde enn 8 tommeren, men det kan muligens andre svare bedre på.
 

HoJ

Superamatør
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.833
Antall liker
39.556
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
MJ Acoutics, det er meget gode suber til grei pris..
 

Asmodean

Medlem
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
24
Antall liker
0
En annen ting jeg lurer litt på...hvor lett er det å koble to sub'er til receiveren og få dette til å virke med film,musikk,ps3 osv? Håper ikke det er altfor mye slit ;)
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
omholt skrev:
Gode gulvstående som går flatt ned til 30Hz koster flesk lark. Kommer man under 100k?
Mine Montana EPS2 spiller meget linert til under 30hz til kr. 75.000,-. ;)

Mvh
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.829
Antall liker
3.314
Torget vurderinger
0
Mine Swans F2.2 spiller flatt ned til 30Hz, til en pris godt under 100k.

Legger ved frekvensresponsen i mitt rom:
 

Vedlegg

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.829
Antall liker
3.314
Torget vurderinger
0
Asmodean skrev:
En annen ting jeg lurer litt på...hvor lett er det å koble to sub'er til receiveren og få dette til å virke med film,musikk,ps3 osv? Håper ikke det er altfor mye slit ;)
Det er enkelt å koble kablene.

Plassering og kalibrering må utføres grundig.

Det er ikke noe slit - men det tar den tiden som er nødvendig - for et optimalt resultat ;)

Skal du sitte tusenvis av timer og nyte lyden - bør du ikke kjipe inn på tiden det tar å plassere og kalibrere.

I løpet av en kveldsøkt - er du i havn - og klar ;D
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei. Her er mine erfaringer hvis de kan være til hjelp.

Jeg har disse to subbene:

REL Quake: En 8" i trykkammer med 100watt mos fet forsterker (NOK 5-6.000). Spiller som bare det med de fleste stativhøytalere, men spiller ikke lenger ned en ca 26Hz. På den annen side spiller den meget raskt og musikalsk. Jeg kjøpte den for å bruke den bare til film på mine stativhøytalere, men endte opp med å bruke den hele tiden.

EPOS:Nå har jeg to EPOS 10" i trykkammer med 300watt og det spiller ganske likt (kjapt), bare enda dypere og klarer selvfølgelig flytte mer luft. To subber kan være lettere å plassere enn en.

Jeg ville ikke valgt subber med bassrefleks siden hurtighet er viktigst for meg. MEN, på den annen side er det jo fryktelig gøy å se film hos en av vennene mine som har en slik svær SVS sak med tre bassrefleksporter.

Dette er ikke noe fasit svar, men bare mine erfaringer.

Tjo ho
KIMs
 

Asmodean

Medlem
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
24
Antall liker
0
Flott å høre at det ikke er altfor mye slit - var mest bekymret for at filmer og spill ikke ville "gjenkjenne" den andre sub'en, siden det vanligste er 2.1,5.1 osv.

Terka - leste faktisk gjennom den tråden før jeg så du postet her,mye nyttig info der ja :)

Siden en høytaler som spiller dypt nok trolig blir for dyrt for meg,havner jeg sannsynligvis på først en xtz-sub, så eventuelt kjøpe en til hvis jeg føler behovet for dette. En siste spørsmål - vil det være for stor forskjell på de rimeligere xtz-subene og den til rundt 3500?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
omholt skrev:
Det er veldig vanskelig å integre sub til stativer skikkelig, men alle er neppe like kresen.
Dette er ikke vanskelig hvis man gjør de riktige tingene, selv om man er svært kresen;)

Her er noen eksempler:
- Aktivt delefilter mellom stativhøyttaler og subber.
- Riktig plassering av stativhøyttaler og minimum to subber. Veggmontering er bannlyst!
- Ikke bruke stativhøyttaler som legger til litt ekstra i bunnen for å virke større. (Dette kan eventuelt korrigeres for, se nedenfor)
- Korrigering av fase, frekvensrespons og delefrekvens i forhold til rommet og egne preferanser.
- Problemet med mange billige subber og stativhøyttalere er kompromisser på kvalitet.

MVH
John Harald
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Asmodean skrev:
...vil det være for stor forskjell på de rimeligere xtz-subene og den til rundt 3500?
10" og 12" har samme forsterker, men 10" har litt mindre kabinett. 8" kjenner jeg ikke til.
10" kan virke litt raskere og strammere til musikk, men vil forsatt trökke bra til film.
12" trökker mere til film og spiller også bra til musikk, men kanskje ikke fullt så stramt som 10".
Begge subene spiller meget bra til prisen.
XTZ har også en 10" sub med SEAS-elementer, men denne er passiv og trenger en ekstern forsterker.
 

Asmodean

Medlem
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
24
Antall liker
0
Virker som om to suber er veien å gå,men budsjettet strekker bare til til en foreløpig...får utvide senere :) Valget nå står vel egentlig mellom 8"- eller 10" modellen fra xtz...siden jeg sjelden spiller superhøyt skulle jeg tro at 8" holdt, men spørs jo om den har vesentlig svakere lyd eller ikke kan spille i høy nok frekvens til å integrere godt med stativhøytalerne.

Ser ut som om en av disse subene vil være det beste valget, siden jeg har fått inntrykk av at en bedre sub eller høytalere som klarer seg helt uten sub trolig som regel ligger et godt stykke utenfor min prisklasse.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Asmodean skrev:
Virker som om to suber er veien å gå,men budsjettet strekker bare til til en foreløpig...får utvide senere :) Valget nå står vel egentlig mellom 8"- eller 10" modellen fra xtz...siden jeg sjelden spiller superhøyt skulle jeg tro at 8" holdt, men spørs jo om den har vesentlig svakere lyd eller ikke kan spille i høy nok frekvens til å integrere godt med stativhøytalerne.

Ser ut som om en av disse subene vil være det beste valget, siden jeg har fått inntrykk av at en bedre sub eller høytalere som klarer seg helt uten sub trolig som regel ligger et godt stykke utenfor min prisklasse.
Har et hett tips som er rimelig, DIY :)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.277
Antall liker
24.856
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
lark skrev:
omholt skrev:
Gode gulvstående som går flatt ned til 30Hz koster flesk lark. Kommer man under 100k?
Okay, da ;D La oss si -3 db ved 30 Hz.
100k for -3dB ved tjue Hz går akkurat, om man aksepterer et system med separate basshøyttalere.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Valentino skrev:
lark skrev:
omholt skrev:
Gode gulvstående som går flatt ned til 30Hz koster flesk lark. Kommer man under 100k?
Okay, da ;D La oss si -3 db ved 30 Hz.
100k for -3dB ved tjue Hz går akkurat, om man aksepterer et system med separate basshøyttalere.
Litt of topic siden det er snakk om sub til stativhøytalere, men her er hva jeg endte opp med i stedet for sub i stereoen, til bruktpris rundt 1/10 del av 100k.

B&W Matrix 801:
Description: Three-way, reflex-loaded, floorstanding loudspeaker. Drive-units: 1" (26mm) metal-dome tweeter, 5" (126mm) Kevlar-cone midrange unit, 12" (300mm) high-power polymer-cone woofer. Crossover frequencies: 380Hz and 3kHz. Frequency response: 20Hz-20kHz ±2dB free-field. Sensitivity: 87dB/W/m. Nominal impedance: 8 ohms (not falling below 4 ohms). Amplifier requirements: 50-600W.

Lydkvalitet osv sammenlignet med andre høytalere skal jeg ikke utale meg om. Sikkert mye annet som er bedre, men jeg ble fornøyd jeg (finnes alltid noe annet som er bedre en det man har selv :))

//Terka
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
ikke hørt denne subben selv, men den kommer til ditt budsjett, og sikkert noen andre som kan si noe om den

http://www.tonart.no/nettbutikken/demo-og-tilbudsprodukter/audio-pro-b136-(n).aspx
 
O

omholt

Gjest
Det er ikke slik at at du trenger mindre sub fordi du ikke spiller høyt. Et større basselement kan flytte mer luft og går som regel dypere. Kjøp 10", det er mitt råd.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
omholt skrev:
Det er ikke slik at at du trenger mindre sub fordi du ikke spiller høyt. Et større basselement kan flytte mer luft og går som regel dypere. Kjøp 10", det er mitt råd.
Helt enig, kan flytte mer luft og går som regel dypere. Kjøp 18", det er mitt råd ;)
 
Topp Bunn