Høyttalere Sub til SA Mantra 60 - håpløst?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Hei,

Finnes noen kompaktsuber som ikke koster skjorta som henger på Mantra`s hurtighet?

Er totalt sett veldig fornøyd med høyttalerne, så litt kjedlig å bytte de ut bare fordi dypbassen mangler når jeg synes de spiller så bra på alle andre parametre.

De spiller greit ned til rundt 40hz, etter det er det stilt.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Det du trenger er en sub som kan deles lavt nok og med riktig avrulling oppover slik at man får riktig overlapping i området hvor SAene ruller av (REL er ofte løsningen i slike tilfeller). Alternativt kjøre aktiv deling. Da kan man t.o.m. kjøre 18"/21" som er "hurtige nok" til å lage steikandes bra bass totalt sett.

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
166
Sted
Larvik (Narvik)
Hei

Jeg har de samme høyttalerne som du har, men jeg savner ikke noe dypbass her, og liker egentlig å høre den, jeg ville ikke kjøpt en sub til disse, men smaken er som baken.
Ble bare overrasket når jeg så at du ville ha en sub, jeg har dratt mine godt fram fra bakvegg for å ikke få for mye bass!

De spiller kontant og friskt med trykk i bassen, og har måtte teste litt ulike rør for å få "mindre" bass og mer luft i toppen.

Lykke til :)

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Det ligger en Ken Kreisel DXD-808 på torget. Denne er spesielt kjent for å være hurtig.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
215
Torget vurderinger
4
Jeg vet av erfaring at rommet mitt "stjeler" endel bass, dette har også vært en case med andre høyttalere. Mantra er nok strammere og mer korrekte enn andre høyttalere jeg har hatt. Derfor dette problemet har dukket opp nå :)

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Har også ett sett med disse. I motsetning til hos deg så stjeler ikke rommet bass, men tenderer heller til å boome. Dog med noe varierende effekt ift hvor jeg sitter, men dette skal det uansett jobbes med fremover. Generelt godt fornøyd med ht, opprinnelig kjøpt av ren nysgjerrighet på små kjappe elementer, men de står da her enda :) Etter mitt skjønn mye for pengene i disse søylene, men jeg kan også av og til savne de nederste oktavene. Jeg har lite erfaring med 2:1/2:2, så jeg følger med litt i tråden din etter tips fra de med svart belte på området.

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Antall liker
89
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44
Jeg vet ikke helt hva skjorten skal koste, men jeg har en SVS SB13-Ultra som jobber sammen med mine Mantra 60 i stuen (samt SA Exact senter og Mantra 30 surrounds). Fungerer utmerket til musikk, og er uunnværlig til film.

Jeg kjøpte Mantraene til tross for at jeg ikke har vært kjempefornøyd med tidligere System Audio (et par SA-1050 og senere SA-1750). Men Mantraene spilte veldig underholdende/engasjerende og med meget overraskende bra bass hos Soundgarden, så jeg byttet ut hele stueanleggets høyttalere med SA. Hos meg er bassen fra høyttalerne også bra, men etter å ha solgt 4 (!) Swans subwoofere (lukkede 10") jeg hadde i stuen, fant jeg ut at rommet (og jeg) ikke klarer seg uten subwoofer, så jeg skaffet meg SVSen.

Jeg tror også Kreiselen på Torget kunne vært en idé for deg.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Du har i realiteten ett valg, Sirop!! Wales kan sin bass..en REL T5 eller T6 burde kunne holde. De strammer opp der det er mulig, og henger på SA Mantra- ingen fare der..

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Hva med MJ Acoustics 200 som det ligger et par av på brukten...2 er bedre enn 1 er det noen som sier,, og av den lille erfaringen jeg har så har de kompakte MJ subbene vært de mest musikalske og de letteste og integrere som jeg Har vært borti... Jeg har riktig nokk bare erfaring med pro50,, som er mange hakk under Reference 200....

Topp Bunn