Sub til vintage forsterker

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Jeg har en Philips F - 4225 forsterker. Denne forsterkeren har verken "pre out" eller sub-utgang! På ht. A-utgangene har jeg et par B&O P 45 høyttalere, og de er etter mitt øre "vellydende". Imidlertid savner jeg litt mer "bunn" i musikken! Har sub i oppsettet i stua, og er nok påvirket av det. Hvordan kan man få koblet til en sub, når alt man har er ht. B-utgangene å hjelpe seg med! Har lett "high and low" for å finne ut av dette, men svarene er alt fra <umulig> til <bare koble den ene utgangen til sub'en med høyttalerledningene>! I tillegg er det selvfølgelig DIN-plugger på ht.utgangene, men har heldigvis mengder av DIN - RCA overganger! Er det noen her som har kjennskap til denne problemstillingen og har gode råd, mottas alt med takk!🙂 Mvh ToreP
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Vintage subwoofer til vintage stereo ?
Audio Pro B2-50
Tar signal rett fra høytaler utgang eller preamp alle plugge i DIN standard :)
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Kjempeflott, Steinar og Laban! Skal kontakte Melhus og rapportere tilbake!! Mvh ToreP 😉
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
"Laban", et greit forslag, men etter å ha lest "Impulse" sin vurdering av denne sub'en i 2008, ble jeg en smule betenkt! Han beskrev den da som en "slarkebass", så vidt jeg skjønte! Ja, ja, en gammel forsterker skal vel bare ta til takke med det den får ☹, men ikke min - den har fulgt meg trofast i 40 år, og jeg liker den 😀! Men uansett: Takk for forslaget! Mvh Tore
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
981
Antall liker
1.576
Sted
Hamar
Har pv1d, koblet den til b-utgangene på forsterkeren med high level/molex-plugg, funker fint.

Trodde dette var ganske vanlig, men har ikke fulgt med noe særlig.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
"Steinar.Sv"! Sitter her og venter på svar fra Melhus! Bød det som ble bedt om, men har ikke hørt noe enda! Denne sub'en var nøyaktig lik den du viste skisse over i #2, og hvis jeg får den, tror jeg det blir en "innertier"!(jfr. skiskyting). Mvh Tore
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Hei,"SiSt"! Takk for svar, men denne B&W PV1D'en er nok i en litt annen prisklasse enn jeg og en 40-årig forsterker, med like gamle høyttalere, kan "forsvare"! Denne sub'en koster, etter hva jeg fant ut, 16 - 17000kr. Det blir litt drøyt i dette tilfellet! Oppsettet står i en tørr og grei kjeller i feriehuset vårt! Der koser vi oss med alle typer musikk og "vintage" anlegg! Verdi: ca 1000kr.🙂Mvh ToreP
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Hva med å lete etter et par vintage høyttalere? Mange av de har den bassen jeg tror du etterspør. Jeg bruker ett sett Tandberg Hi-Fi system 17 og det er helt greit trykk i dem.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ToreP: Husker du mitt forslag om Wharfedale til den pakka? Samme merke har sub som kompletterer de monitorene. Selv formspråket stemmer. Ikke for liten heller…😎
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
981
Antall liker
1.576
Sted
Hamar
Hei,"SiSt"! Takk for svar, men denne B&W PV1D'en er nok i en litt annen prisklasse enn jeg og en 40-årig forsterker, med like gamle høyttalere, kan "forsvare"! Denne sub'en koster, etter hva jeg fant ut, 16 - 17000kr. Det blir litt drøyt i dette tilfellet! Oppsettet står i en tørr og grei kjeller i feriehuset vårt! Der koser vi oss med alle typer musikk og "vintage" anlegg! Verdi: ca 1000kr.🙂Mvh ToreP
Skjønner. Vintage betyr så mangt...

Hovedsaken var at high level funker fint på gammelt utstyr uten egen utgang til sub. Min forsterker er vel 45 år. 🙂
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Takk for svar,"Pink Panter"! Du har nok helt rett i det du sier, men jeg liker lyden i disse P 45'erne! Oppover i registret er de "knall", men pga. at det ikke var plass til 8" bass i dem, som "broren" hadde, satte de inn 2 x 5". Det er problemet mitt(og konas) - det blir for "spredt" i bassen! Tandberg er jo kjent for den "varme/lune" lyden (som jeg vokste opp med), og kraftig bass, særlig i enkelte utgaver! De blir i mine ører ikke helt helt så "klare"som P 45 når f.eks Joan Sutherland går "til himmels"! Ellers har jeg et par TB Hi-Fi 3 som fylte garasjen med "godlyd"- drevet av en 5W bilstereo! For en lyd!!! Mvh Tore
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ToreP: Den suben jeg tenkte til dere er på Stereofils kampanje nå. Åttetommer. Mer behøves ikke for å fylle ei bra norsk stue med god bass. Bass skal fylle ut, ikke overdøve eller overta. Musikken skjer nemlig fra mellomtonen og opp😎
 
Sist redigert:

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Joda, jeg husker det, "Auditor"! Men det må vi nok komme tilbake til litt senere, kanskje med ny forsterker og høyttalere! Ellers har kona mi nå "registrert" i overkant av 40 Maxell kassetter, men "søket" fortsetter! Mvh ToreP
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kan hende den suben ikke trengs. Jeg tror ikke det😎 Med enten AE100 eller Diamond er høyttalerne gode nok til å la Philipsen vise SIN signatur, og langt mer enn det. Den er lun nok for hvem som helst, den. Begynn der, du..
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Takk for svar,"Pink Panter"! Du har nok helt rett i det du sier, men jeg liker lyden i disse P 45'erne! Oppover i registret er de "knall", men pga. at det ikke var plass til 8" bass i dem, som "broren" hadde, satte de inn 2 x 5". Det er problemet mitt(og konas) - det blir for "spredt" i bassen! Tandberg er jo kjent for den "varme/lune" lyden (som jeg vokste opp med), og kraftig bass, særlig i enkelte utgaver! De blir i mine ører ikke helt helt så "klare"som P 45 når f.eks Joan Sutherland går "til himmels"! Ellers har jeg et par TB Hi-Fi 3 som fylte garasjen med "godlyd"- drevet av en 5W bilstereo! For en lyd!!! Mvh Tore
Jeg mente ikke å erstatte B&Oene, men ha begge parene innkoblet.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Hei,"SiSt"! Der er du inne på noe viktig - "Vintage" betyr nok "noe som er vel verdt å ta vare på"! Dvs. Noe med kvaliteter som "overgår" det vanlige på et gitt tidspunkt! I mitt tilfelle er det nok noe som var "greit nok" - neppe noe mer! Mvh ToreP
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.371
Antall liker
1.186
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
hva med en canton pluss c subwoofer??? det er en passiv sub du kobbler igjennom forsterkern.
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.371
Antall liker
1.186
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
jeg har et par selv et par av i de gamle treverket. fine de. og nyere utgaver kom i mdf. det ser du og bak på terminalene. hva som er vintage og ikke. disse ble lagd over en lag tids periode. for 4/8 ohm bruks område.
 
Sist redigert:

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Kan du tilgi et "surrhode", "Pink Panter"! Jeg oppfattet deg helt feil, og det er absolutt min feil! At jeg ikke har tenkt på det før; da vil man jo tilføre lyden noe "velkjent", og med god bass! Mao. ikke noe problem med følelsen av "manglende bunn"! Så enkelt kan det gjøres, og så nært "nesetippen"! Jeg gremmes! Skal være på utkikk etter "bassterke" Tandbergere! De vil "kle" P 45'erne godt, tror jeg! Uten å bli beskyldt for "slikking både her og der" må jeg si jeg har satt pris på deg og dine innlegg her på forumet i mange år, jeg som "trådsnik"! Da du listet opp hva du har eid innen hifi på vennetråden for Philips i fjor, hadde jeg hatt over halvparten! Tenk Philips! Hjertelig takk for hjelpen! Mvh Tore
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
"Laban", et greit forslag, men etter å ha lest "Impulse" sin vurdering av denne sub'en i 2008, ble jeg en smule betenkt! Han beskrev den da som en "slarkebass", så vidt jeg skjønte! Ja, ja, en gammel forsterker skal vel bare ta til takke med det den får ☹, men ikke min - den har fulgt meg trofast i 40 år, og jeg liker den 😀! Men uansett: Takk for forslaget! Mvh Tore
En slik sub har jeg eiet var ikke mye bom bom i den kun en hyggelig utfylling i bunnen :) men smak & behag .

Mvh
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Da må jeg få beklage,"Laban MK3"😓! Det jeg sa var det jeg leste her inne fra 2008! Den virket ok, men når man skrudde opp volumet en del ble det lett "bom bom"!😉Men som du sier, det er"en hyggelig utfylling i bunnen" jeg er på jakt etter! Som Sten Broman sa i kontrapunkt: "Just presis"! Ellers er jeg elendig til å justere sub'er! Da vi endelig fikk sub i oppsettet her i stua, brukte jeg over 6 måneder før den "nogenlunde" fungerte etter hensikten! Jeg fikk det ganske enkelt ikke til! Ja, sånn er livet! Mvh Tore🙂
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Gode greier, Steinar! Argon SUB840 er notert! Dessverre ser det ut til at "Melhus" glapp, så langt! Førstemann hadde enda ikke dukket opp i 10-tida. Avtalen var "i løpet av dagen"! Vi får bare vente og se! Mvh Tore
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Beklager, "vega jon", du er verken oversett eller glemt! Det går bare litt "fort i svingene" for en 62 år gammel "nybegynner" her inne på forumet! Canton plus c passiv subwoofer som du kobler gjennom forsterkeren, 4-8ohm, høres interessant ut! Her drives altså sub'en kun av forsterkeren? Har aldri vært borti dette før, og er absolutt på "usikker grunn"! Hvilke erfaringer har du gjort deg i forhold til passiv sub? Mvh ToreP
 

vega jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2011
Innlegg
1.371
Antall liker
1.186
Sted
bærum
Torget vurderinger
3
Beklager, "vega jon", du er verken oversett eller glemt! Det går bare litt "fort i svingene" for en 62 år gammel "nybegynner" her inne på forumet! Canton plus c passiv subwoofer som du kobler gjennom forsterkeren, 4-8ohm, høres interessant ut! Her drives altså sub'en kun av forsterkeren? Har aldri vært borti dette før, og er absolutt på "usikker grunn"! Hvilke erfaringer har du gjort deg i forhold til passiv sub? Mvh ToreP
den gjør en ok jobb den. den går ikke kjeller dypt men den fyller ut bunn hvis du føler du mangler noe. og du kobler den til left rigth ut fra amp og inn i sub. og høytallerne inn i subben. det var ingen for salg ute her nå men de dukker ofte opp for en rimlig penge. det er forsåvidt 12tommer i kompatk kasse. det finnes mange reviews ute på nettet av denne
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Takk for svaret, "vega jon"! Skal sjekke den ut i morgen! Blir artig å se hvordan den fungerer!🙂Mvh ToreP
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Da må jeg få beklage,"Laban MK3"😓! Det jeg sa var det jeg leste her inne fra 2008! Den virket ok, men når man skrudde opp volumet en del ble det lett "bom bom"!😉Men som du sier, det er"en hyggelig utfylling i bunnen" jeg er på jakt etter! Som Sten Broman sa i kontrapunkt: "Just presis"! Ellers er jeg elendig til å justere sub'er! Da vi endelig fikk sub i oppsettet her i stua, brukte jeg over 6 måneder før den "nogenlunde" fungerte etter hensikten! Jeg fikk det ganske enkelt ikke til! Ja, sånn er livet! Mvh Tore🙂
Sub er et mareritt til de grader men slipper billig unna om dagen med B&W DB1D kun ren glede med sykt dyrt men verd hver krone i ren musikkglede ( eneste aber er at alt styres fra mobiltelefonens app )
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Hei, igjen, "Laban MK3"! Ja, musikkgleden kan ikke måles i "kroner og øre"! Når hver enkelt opplever at "nå er det rett - jeg trives", ja da er det ren og skjær "lykke"!!! Og enig med deg i at mobiltelefon - apper er et "aber"! Jeg er en av de få/mange?? som bruker mobilen til å snakke med folk, og til å sende og motta meldinger! Der er den super, men når det kommer til å bruke apper til å styre ting osv., da "melder jeg pass"! Blir usikker, gjør feil, roter ting til etc.!☹Helt sikkert glimrende for de mange som kan dette/får det til! Det gjelder dessverre ikke meg!🙂 Mvh Tore
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Steinar.Sv, "Laban MK3" og dere andre som har gitt mange gode råd og vink her i tråden(fortsett med det forresten, flere anlegg skal settes opp senere)! Kl.1600 i dag sto det en blid og hyggelig ung danske utenfor inngangsdøra vår i 3.etg. Han hadde med seg en Argon SUB - 840, som egentlig var "bortlovet" til en annen som måtte trekke seg siden kona "ikke ville fylle huset med sub'er" iflg. vår danske venn! Ja, ja....jeg ble ihvertfall en glad mann!😀Penger overlevert og jeg var eier av en "strøken" sub!!! Har sjekket strøm etc., men får ikke prøvd den skikkelig før vi drar til feriehuset ca. 20.juni! Skal da også sette opp et par "mindre" Philips - anlegg! (Lider visst av "vintage-Philips-syken")😂Mvh ToreP
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ToreP: Mobilen skal ikke brukes til mer enn
-tale
-meldinger
😎
Har idag vært måltavle for ei fortvila venninne som lever i og for sin Samsung S20 .Den ga opp, hvorpå jeg foreskreiv følgende medisin:

Kast den i veggen, få din bedre halvdel til å kjøre over den med bilen. Har den da ikke dødd, lemp den til havs😎 Og gå så til butikken for å hente en pose epler😎 Sånt skjer når telefoner ikke får være telefoner.

PS: Alle veit at Korea og Kina ALDRI skulle vært sluppet inn i det markedssegmentet😎 Samsung bør holde seg til det de kan: Skipsbygging og tungindustri..
 
Sist redigert:

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Godt sagt, "Auditor"!🤣Men oppi all moroa; vi må huske at svært mange i dag har et helt annet forhold til mobilen enn feks. du og jeg! Noen bruker den som musikkformidler, "huskelapp", avtalebok, kamera, internett osv! Egentlig et fantastisk "kommunikasjonsmiddel", som også kan brukes som fjernkontroll til moderne hifi etc!🙂Når det er sagt, er ikke dette noe for meg som må bruke opptil 3 forskjellige brillepar til forskjellige "sysler"!☹ Stå på,"Auditor"!!🙂 Mvh ToreP
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Men før vi kommer helt ut "på viddene"; Jeg har i dag fått prøve Argon Sub 840 på en gammel forsterker! Jaggu var det bra med liv i denne "småkaren"!🙂 Den er oppgitt til 102W RMS, som selvfølgelig vil bli lite i et oppsett hvor forsterkeren yter feks.200w! Men i mitt tilfelle yter forsterkeren 2x50W DIN! Jeg tror denne vil gi mer "liv" i min gamle Philips F - 4225. Noen som har synspunkter på dette? Er det dumt å "innføre" subwoofer i et ellers Vintage anlegg? Alt som har med lyd i Vintage anlegg er av interesse! Mvh ToreP
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Den vil iallefall avlaste hovedhøyttalerne. Men en sub står og faller på sin integrasjon med rom og øvrig system, ToreP. Effekten er som den er i Argon fordi de wattene holder til å kontrollere den iboende åtteren. Og fordi den anvendte modulen leverer en kvalitet Argon mener overgår den prisklasse 840 var i som ny. Sammenlign dog med REL T-Zero, så oppdager du at det ER forskjell på bass og bass😎 Og at det faktisk er mulig å få ekte kvalitet i en sub til under fem tusen. Vit bare hvor den finnes.. En riktig oppsatt sub skal ikke merkes når den er på. Men skrur du av, skal du savne den. Får du ikke til dette, dropp suben.
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Men før vi kommer helt ut "på viddene"; Jeg har i dag fått prøve Argon Sub 840 på en gammel forsterker! Jaggu var det bra med liv i denne "småkaren"!🙂 Den er oppgitt til 102W RMS, som selvfølgelig vil bli lite i et oppsett hvor forsterkeren yter feks.200w! Men i mitt tilfelle yter forsterkeren 2x50W DIN! Jeg tror denne vil gi mer "liv" i min gamle Philips F - 4225. Noen som har synspunkter på dette? Er det dumt å "innføre" subwoofer i et ellers Vintage anlegg? Alt som har med lyd i Vintage anlegg er av interesse! Mvh ToreP
Som Auditor sier ovenfor: En riktig oppsatt sub skal ikke merkes når den er på. Men skrur du av, skal du savne den.

Har du store høyttalere som dekker store deler av de lavere frekvensene, kan dette være lettere sagt enn gjort. Verken broren min eller jeg har fått til det kunststykket på våre gulvstående høyttalere - men vi brukte riktignok ikke noe måleutstyr den gangen.

Derimot har jeg brukt sub sammen med diverse små-ProAc i Response-serien - 1SC, D1 og DB1 - med veldig godt resultat. I starten tenkte jeg at jeg kunne slå av suben ved behov - men det behovet har aldri oppstått. Subene mine står på hele tiden - til musikk, TV, nyheter, radiopludring, sjakkvideoer etc. etc. - helt problemfritt. Subene blir aldri slått av.

For en del år siden fikk jeg faktisk målt frekvensresponsen på anlegget i TVstuen - og målingen bekreftet at ørene hadde gjort en god jobb. Så det er absolutt ikke umulig å få til noe som er OK. Men jeg har alltid fult Auditors prinsipp - hvilket innebærer: Heller litt for lavt nivå på suben enn litt for høyt, og heller litt for lav delingsfrekvens enn litt for høy.

Så for all del: kjør på! Bruk sunn fornuft og ørene - gjerne i kombinasjon med måling.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Takk for godt/informativt svar, Ulf-B! Det er kjempefint å få høre andres opplevelser i forhold til oppsett, lyd osv! Det er det man virkelig lærer av! Og jeg trenger å lære langt mer om både "teknikk og musikk", det er sikkert!
Når det gjelder tilpasning av denne sub'en i forhold til høyttalerne, tror/håper jeg det ikke skal by på noen store problemer. Høyttalerne er B&O P 45 - store, flate, vegghengte kasser! Pga. "plassmangel" satte B&O inn 2 små 5" basser, og disse "gjør litt lite av seg"! Må "tweake" en god del før lyden blir brukbar i mine ører! Altså svært subjektivt! Oppover i registeret er de fine og vellydende! Håper sub'en skal bli "prikken over i'en"!
I en alder av 58 år ble jeg eier av min første sub, her i stueanlegget! Etter 6 måneder (med mye skruing/tweaking, banning, fortvilelse osv)hadde jeg endelig et lydbilde både kona og jeg likte! Resultat: Jeg er blitt "sub - avhengig"! Mvh ToreP
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ToreP: Få den frekvensgangen rettest mulig, bruk suben til å avlaste danskene. Da slipper de å spille altfor lavt ned i frekvens, og de kan konsentrere seg om musikkens viktigste område. 80% av all driftseffekt går til bass, så det sparer Philipsen for en god porsjon stress og. Femkvarter er forresten ikke små.. det er heller det at de ikke er små NOK😎 Samme prosentandel av norske Hi-Fi- brukere gjør imo samme feil. Den består i å overdimensjonere størrelsen på høyttalere, ved bruk av en for liten forsterker, til det tiltenkte rommet. Resultatet blir som regel mer eller mindre fremtredende, akustiske og vrengrelsterte problemer😎 Ta lærdom fra Storbritannia! Der vet de at den beste lydkvaliteten finnes i SMÅ høyttalere…Pass på matchen, kontroller høyttalerne på diktatorisk vis. Det funker, ser du.. Dog, jeg har en bitte liten juvel av en forsterker også..fra Exposure. Står i mitt system 3, spiller som en absolutt drøm. På lettdrevne, franske Focal, med klassisk CD fra NAD og ett av verdens beste kassettdecks- en Denon DRS810..
 
Sist redigert:

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Der sa du det, "Auditor"!🙂Når disse B&O'ene får litt mer kraft og ikke "sliter seg ut" med tanke på å yte nok bass(det tar sub'en seg av), vil også lyden generelt ta seg opp!? Tror også du har rett ifht. ønsket om størst mulig høyttaler til relativt liten forsterker! På 70-tallet var dette "ikke uvanlig" i vennegjengen min, og noe av dette henger nok igjen hos meg fremdeles!😎Du har forøvrig sagt flere ganger at problemer med å få høyttalere til å yte det man forventer, ofte finnes i forsterkeriet. Er det for "knapt", kan det ende med "høyttaler-havari"! Noch einmal - takk for svaret!!😀 Mvh ToreP
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ToreP: Du har skjønt det, du.. Det er MYE lettere å sprenge en høyttaler med en liten forsterker. Hvis høyttaleren er for stor og tungdreven da, ender det med at forsterkeren ikke greier å levere nok, stabil strøm. Da øker vrengen,. Hvis impedansen blir FOR lav går forsterkeren i klipping-den kapper av frekvenstoppene og begynner å levere firkantpulser. Den rene gift for høyttalere. I siste instans svis utgangene💀Absolutt ikke det man vil…Vil du vite mer om sammenhengen mellom effekt og impedans, si fra😎 Eldre forsterkere ble ofte målt etter den tyske DIN-normen i Europa. Dagens norm er den mer nøyaktige RMS-effekten, som grovt sett ender ut i ca halvparten, rent praktisk. Altså sitter Philipsen din inne med ca 25 RMS-watt pr side. Er så disse målt ut i en fireohms impedans, kan du halvere det tallet en gang til for de mer normale 8 Ohm. Er lik tolv og en halv watt pr side- hvis du er heldig..
 
Sist redigert:
Topp Bunn