Subwofer-forsterker oppgradering

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Antall liker
153
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
har en Tannoy Definition subwoofer som har vært trofast lenge. har litt hum/støy fra den som er irriterende ved lytting på lavt volum og i rolige scener når en ser film. det er en 1000w Class D forsterker innebygget med DSP. Det finnes ikke lenger nye å få kjøpt fra Tannoy, så jeg leter etter en erstatning for denne. burde jeg siktet meg inn på en ekstern forsterker å ha i hyllen? har sett litt på PA-utstyr, men de har oftest støyende vifter osv som jeg ikke ønsker. den må ha DSP. er det noen som har anbefalinger og, eller tips ?

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
403
Torget vurderinger
24
Utrolig irriterende når forsterkerene i aktive høyttalere slutter å virke hvis de hverken kan repareres eller byttes ut pga av produsenten/importøren ikke har reservedeler. Har skjedd med meg på et sett dyre Tannoy studiomonitorer og noen nettsøk har bekreftet at uheldig eiere har samme problemer verden over. Blir kanskje bedre nå som Behringer eier sjappa.

Ikke vær redd for å gå for en PA forsterker med vifte. Google viftebytte og se om du finner en Youtube-video som viser fremgangsmåte. Bruk litt tid på å finne rett vifte. På RSonline (du har varene på trappa dagen etter) kan du først velge dimensjon, husk dybde/tykkelse i tillegg til HxB, så spenning i volt. Til slutt sorterer du lista etter støy. Hold et lite øye med luftmengde pr time, det er store forskjeller. Nå vil det være kandidater som skiller seg ut. Har selv kjøpt mange av RS sitt eget brand.

Kan varmt anbefale Crown sine forsterkere med DSP. Går du for DCi eller CDi er de svært bra. En 4-kanaler kan jo også erstatte hovedforsterkeren din slik at du kan kjøre EQ individuelt på sub/topp for så leke deg med global EQ (på inngangssignalet) for tonal tilpasning og House Curve. Og lydkvaliteten matcher fint dyre hififorsterkere med dyre merkenavn på.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.328
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Forslaget om en extern Crown-forsterker støttes.
Det er en seriøs oppgradiring for det aller, aller meste av subforsterkere.

Vifta er skjelden noe stort problem, fordi til hjemmebruk bruker du som regel ikke nok pulver til at vifta aktiveres.

Johan-Kr

M

MusicBear

Gjest
Kan varmt anbefale Crown sine forsterkere med DSP. Går du for DCi eller CDi er de svært bra. En 4-kanaler kan jo også erstatte hovedforsterkeren din slik at du kan kjøre EQ individuelt på sub/topp for så leke deg med global EQ (på inngangssignalet) for tonal tilpasning og House Curve. Og lydkvaliteten matcher fint dyre hififorsterkere med dyre merkenavn på.
Har du Crown selv? I så fall, mener du de er like finkornet, stillegående nok? Del gjerne litt mer med oss dersom du har egen erfaring som grunnlag.

Gutta hos importøren, de ler jo litt av hi-fi folket, som kjøper rådyre saker de mener er tilnærmet konsernets PA amper, bl.a.samme kortene i de (sier de).

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
403
Torget vurderinger
24
@MusicBear : Har ikke kjørt a/b-testing på DCi vs mine 4 Hypex nCore. Men hadde litt forskjellige høyttalere på begge. Justert for forskjell i gain så var det ingen forskjell jeg la merke til. Begge låt suverent. @ArneM har en 4*300W på Finn for 7000,-, det er kriminelt mye for pengene.

Crown DCi har bedre måledata enn f.eks Icepower, selv de nye ICE som skal være forbedret.

Dette er kun min personlige mening ut fra erfaring over tid. Slaget står andre steder enn på forsterker så fremt den er god "nok".

Topp Bunn