Subwoofer 16hz og liten kasse, utfordringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Jeg skal bygge to subwoofere, kravet er rundt 14cm dyp og gå ned til 16hz.
    Basert på 10" SB Acoustics SW26DBAC76 8ohm, brukt noen kasse volum kalkulatorer og 9 til 16 liter er planen.
    Etter jeg så disse subwoofere fra Leon og ASCENDO, med samme element så vidt jeg kan se, blir noe sånne dimensjoner på kassen min.
    Det blir passive kasser og digital styring og ekstern effektforsterker, ingen aning hvor mange watt jeg trenger.
    er det plass til avstivning? har 19mm mdf jeg har tenkt til å bruke.

    Så vidt jeg har forstått er det rundt 10db rom gain ved 16hz og ved 10db dsp gain blir 20 db totalt ved 16hz, 10 liter kasse med den 10" skal i teorien rulle av til -20db med 16hz. så da blir det flat respons til slutt?

    Vedlagt 3d modell jeg tenkte er et godt utgangspunkt.
    diy shalow 10 inch sub.jpg
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    glemte å nevne jeg kler kassen invendig med 4mm dempe plater og fyller opp med noe dempe stoff. vet ikke hvem som selger trykkammer dempe stoff siden dynabel la ned.
    blir kanskje en ustødig kasse som vil vibrere or flytte på seg selv eller velte, noe jeg også må tenkte på.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Som du ser på den ene du linket til, så går den ned til 35Hz med 1KW forsterker. Så det er jo noen utfordringer med liten kasse og små element, noe kan løses med mye effekt men ikke alt. Flere her inne vet bedre om disse tingene enn det jeg kan. Ved 16Hz, så tenker du kanskje ikke +/- 3db hele veien ned?
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    jeg så det nå. leon sin L3 forsterker, den er 500 watt 8 ohm. samme med Ascendo, men opplyser ikke ved vilke ohm.
    for å sammenligne har jeg min nåværende subwoofer, MA gold w15 og manualen sier bare 650watt kontinuerlig, som driver en 15". omtrent samme som to 10" og blir satt opp i samme rom.
    jeg har en 100 watter jeg har full data på jeg kan prøve først, så gå over til min NAD c298 brokoblet og se om det hjelper.

    jeg vet ikke om jeg trenger +/-3db hele veien ned. har ikke målemikrofon enda. bare kalibrert etter hva jeg hører med min 15" subwoofer jeg har nå.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvis subene skal deles lavt (godt under 100 Hz) er bitumenplater og filt unødvendig.
    Det viktigste er å bygge kassa solid, vibrasjonsfri, og skikkelige avstivninger innvendig.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    delingen blir rundt 100hz 12db pr octave, men ønsker å eksperimentere med opp til 200hz.
    jeg tenkte bitumen siden all dø vekt jeg kan legge til vil hjelpe uansett. siden kassen er ikke lett å stive opp pga dimensjonene, alternativet er å doble mdf tykkelses fra 19mm.
    Med henhold til filt og fyllmasse er det også noe med å øke det innvendige volumet. også kjekt med en kasse som ikke reflekterer lyd ut gjennom kasse åpningen(membranen)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, skal du teste opp til 200 er det nok lurt med demping. Over 100 Hz begynner også de hørbare forskjellene, med og uten.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Og true et par slike 10" ned til 16 Hz med 10 db eq er ikke spesielt lurt hvis en viss kvalitet skal ivaretas. Elementene er også i utgangspunktet veldig ulineære, kanskje noe av det aller verste jeg har sett på en klippel måling
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Og true et par slike 10" ned til 16 Hz med 10 db eq er ikke spesielt lurt hvis en viss kvalitet skal ivaretas. Elementene er også i utgangspunktet veldig ulineære, kanskje noe av det aller verste jeg har sett på en klippel måling
    jeg har ikke sett noen målinger av de 10 tomernene, men jeg har sett dem i mange bygg opp i high end klassen.jeg bruker dsp so volum blir ikke noe problem å justere. men hva ellers bør jeg følge med på disse elementene?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du skal ha 10" tror jeg at jeg ville valgt Seas L26ROY fremfor SB.
    Og 2 stk blir vel uansett for smått for de laveste oktavene om du vil ha høy kvalitet på respektabelt volum.
    Jeg ville tatt minimum 4 pr side.
    ...og hadde det vært meg, ville jeg tatt 8 stk pr side....eller fler.
    ..og noen kilowatt med kraft.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei og hå. Fin 3d-modell! Du får nok ikke spesielt høyt nivå ved 16hz med denne løsningen. Jo mindre kabinettet er jo mer vil den rulle av. Dette er ikke verdens kraftigste elementer i utgangspunktet heller. Er ikke dette elementene som ble brukt i stereopluss-basstårnene da? Der tror jeg de har rundt 20 liter til hvert element om jeg ikke husker feil. Selv der så hadde vi begynt å rulle av ved 16hz, var vel ned 3-4dB.

    Her er en av de siste målingene vi tok da vi skrudde inn tårnene hos Ståle:
    1624082901578.png



    Ellers til sammenligning går vår Inkognito 10 som er et lignende design, men har tre ganger så stort volum som du ser for deg, ned til ca 20hz in-room før den begynner å rulle av.

    Så disse subbene dine kan sikkert bli fine de, men flatt til 16hz kommer de ikke til å gå. :) Men det er kanskje ikke nødvendig heller?
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Hvis du skal ha 10" tror jeg at jeg ville valgt Seas L26ROY fremfor SB.
    Og 2 stk blir vel uansett for smått for de laveste oktavene om du vil ha høy kvalitet på respektabelt volum.
    Jeg ville tatt minimum 4 pr side.
    ...og hadde det vært meg, ville jeg tatt 8 stk pr side....eller fler.
    ..og noen kilowatt med kraft.
    Seas L26ROY er sikkert bedre, men dybden blir for stor. og er helt enig med at 4 vil blir bedre. er så kompakte subwoofere at legge til flere går fint.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...jeg vet ikke, men tipper at Seas klarer seg med mindre volum enn SB.
    Men det er viktig å ha nok watt.
    Vil anbefale Crown XLS serien. Billig, men god nok for bass tjeneste.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Hei og hå. Fin 3d-modell! Du får nok ikke spesielt høyt nivå ved 16hz med denne løsningen. Jo mindre kabinettet er jo mer vil den rulle av. Dette er ikke verdens kraftigste elementer i utgangspunktet heller. Er ikke dette elementene som ble brukt i stereopluss-basstårnene da? Der tror jeg de har rundt 20 liter til hvert element om jeg ikke husker feil. Selv der så hadde vi begynt å rulle av ved 16hz, var vel ned 3-4dB.

    Så disse subbene dine kan sikkert bli fine de, men flatt til 16hz kommer de ikke til å gå. :) Men det er kanskje ikke nødvendig heller?
    Hei, 3d modeller er fint for høyttalerbygging :) Blender er gratis også.
    stereopluss-basstårnene bruker SB elementene, i sølv. tipper jeg ligger på rundt 15liter innvendig nå, og med et så lite rom er 16hz ikke vanskelig å få til.
    Jeg bruker min 15" sub som referanse og bare ved høyt volum skulle jeg har mer å gå på.
    Foreløpig har jeg bare satt 16hz til flat respons med ørene, ingen aning hva de måler før jeg har fått måle mikrofonen.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    ...jeg vet ikke, men tipper at Seas klarer seg med mindre volum enn SB.
    Men det er viktig å ha nok watt.
    Vil anbefale Crown XLS serien. Billig, men god nok for bass tjeneste.
    seas har større volum som blir forskjøvet pga en stor bakside og magnet. men det er muligheten for 10cm dyp kasse som fikk meg til å velge SB acoustics.
    crown har jeg tenkte på, men liker ikke at de ruller av ved 20hz som mange PA amp's gjør. pluss de har dsp innebygd, jeg har allerede dsp.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei, 3d modeller er fint for høyttalerbygging :) Blender er gratis også.
    stereopluss-basstårnene bruker SB elementene, i sølv. tipper jeg ligger på rundt 15liter innvendig nå, og med et så lite rom er 16hz ikke vanskelig å få til.
    Jeg bruker min 15" sub som referanse og bare ved høyt volum skulle jeg har mer å gå på.
    Foreløpig har jeg bare satt 16hz til flat respons med ørene, ingen aning hva de måler før jeg har fått måle mikrofonen.
    Skal du tune de til å spille flatt vil de ikke spille spesielt høyt. Og da vil du ikke høre 16hz uansett. Du må opp i 80dB ved 20hz for i det hele tatt å høre det. Men du er sjef over eget bygg. 😊
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Skal du tune de til å spille flatt vil de ikke spille spesielt høyt. Og da vil du ikke høre 16hz uansett. Du må opp i 80dB ved 20hz for i det hele tatt å høre det. Men du er sjef over eget bygg. 😊
    viss to 10" kan komme rundt det samme som min 15" så er det en god start, har ganske godt lydtrykk på 16hz nå. med mulighet for fire 10" senere :)
    målinger og bilder kan jeg legge til etter som jeg bygger.
    akkurat ferdig med akustikk panelene. 6 stk 120x60 20cm tykke med Hunton isolering inni. en utrolig forbedring. og tror de tar ned til 50hz med 0.5 absorbsion coefficient i følge porous absorber calculator. jeg fikk bedre bass og nesten all dsp ble tatt bort, utenom 16hz curven.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvis du giver de små enheder lad os sige bare 20Hz ved 80/90dB er levetiden nok kort :)
    I min verden har dette intet med en subwoofer at gøre :)
    Men som SigbergAudio skriver er det dit projekt dig der er Sjef :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    viss to 10" kan komme rundt det samme som min 15" så er det en god start, har ganske godt lydtrykk på 16hz nå. med mulighet for fire 10" senere :)
    målinger og bilder kan jeg legge til etter som jeg bygger.
    akkurat ferdig med akustikk panelene. 6 stk 120x60 20cm tykke med Hunton isolering inni. en utrolig forbedring. og tror de tar ned til 50hz med 0.5 absorbsion coefficient i følge porous absorber calculator. jeg fikk bedre bass og nesten all dsp ble tatt bort, utenom 16hz curven.
    Hvor stort er dette rommet da? Du vet jo egentlig ikke så mye om hva som presteres i dag heller hvis du ikke har målt. Er rommet lite vil disse to subbene sikkert fungere fint, men "godt lydtrykk" ved 16hz er nok litt optimistisk.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    crown har jeg tenkte på, men liker ikke at de ruller av ved 20hz som mange PA amp's gjør. pluss de har dsp innebygd, jeg har allerede dsp.
    De Crown som jeg bruker har kun delefilter (som jeg ikke bruker) og de begrenses ikke ned til 20 Hz.
    Jeg får respons ned til 8 Hz i min bassrigg med disse ampene.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Hvor stort er dette rommet da? Du vet jo egentlig ikke så mye om hva som presteres i dag heller hvis du ikke har målt. Er rommet lite vil disse to subbene sikkert fungere fint, men "godt lydtrykk" ved 16hz er nok litt optimistisk.
    Rommet er 6 kvadrat.
    Jeg vet ikke hva som måles i rommet mitt, bare brukt ørene så langt med det jeg har. alt høres ut som jevnt volum fra 15khz til 25hz. til 16hz er det mer basert på trykk og vibrasjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får 16 Hz med akseptabelt volum fra 2x10’’ og 200 W hos meg, men stort sett bare fordi rommet er så langt at jeg får en stående bølge ved 16 Hz. Ved så dype frekvenser kan man like gjerne tenke at rommet er høyttalerkassen og fokusere på hvordan man driver det mest effektivt ved de aktuelle frekvensene.

    6 kvadrat er ganske lite, så det burde gå å drive det med moderat kapasitet, men det kommer også an på bygningsmaterialene. Tunge og tykke betongvegger reflekterer langt ned i bassen, mens lette trevegger slipper den rett igjennom. Alt annet likt vil det kreves mye mer høyttaler- og forsterkerkapasitet i et trehus enn i et betonghus. Derimot kan bygningslyd forplante seg mye lettere i en betongkonstruksjon, så myke høyttalerføtter kan være en stor fordel av hensyn til nabofreden.

    Mitt råd: Start med å måle frekvensresponsen i rommet og lag en enkel modell for å forstå stående bølger og room gain (under frekvensen for laveste stående bølge). Deretter ser du hvor mye kapasitet du behøver ved hvilke frekvenser, og hvor mye eq du vil behøve. Til slutt konstruerer og bygger du en subwoofer for å levere det.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Jeg får 16 Hz med akseptabelt volum fra 2x10’’ og 200 W hos meg, men stort sett bare fordi rommet er så langt at jeg får en stående bølge ved 16 Hz. Ved så dype frekvenser kan man like gjerne tenke at rommet er høyttalerkassen og fokusere på hvordan man driver det mest effektivt ved de aktuelle frekvensene.

    6 kvadrat er ganske lite, så det burde gå å drive det med moderat kapasitet, men det kommer også an på bygningsmaterialene. Tunge og tykke betongvegger reflekterer langt ned i bassen, mens lette trevegger slipper den rett igjennom. Alt annet likt vil det kreves mye mer høyttaler- og forsterkerkapasitet i et trehus enn i et betonghus. Derimot kan bygningslyd forplante seg mye lettere i en betongkonstruksjon, så myke høyttalerføtter kan være en stor fordel av hensyn til nabofreden.

    Mitt råd: Start med å måle frekvensresponsen i rommet og lag en enkel modell for å forstå stående bølger og room gain (under frekvensen for laveste stående bølge). Deretter ser du hvor mye kapasitet du behøver ved hvilke frekvenser, og hvor mye eq du vil behøve. Til slutt konstruerer og bygger du en subwoofer for å levere det.
    jeg kommer til å lære mye når målemikrofonen er i hus, tror ikke jeg har så mange stående bølger igjen etter akustikk panelene ble satt in.
    alle veggene er fleksible i tre, med solid gulv. naboer er ikke så nøye med, bare subben ikke flytter på seg under spilling.
    hva jeg trenger får å nå mine mål er jeg ikke sikker på, starter med disse to titommerne og går fra der. dsp resten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    tror ikke jeg har så mange stående bølger igjen etter akustikk panelene ble satt in.
    Det vil jo vise seg. Med så lite rom er det mulig at de stående bølgene kommer så høyt opp i frekvens at du greier å kverke dem akustisk, men det skal fortsatt ganske mye til. Regneeksempel: La oss si at rommet er 2,4x2,5 m = 6 m2. Lengste dimensjon er 2,5 m, så laveste stående bølge blir 342/2,5/2 = 68 Hz, neste ved 71 Hz. Du vil få room gain under det, kanskje så mye som +6 dB pr oktav, men det vil komme veldig an på hvor fleksible veggene er og om de begynner å fungere som membranabsorbenter ved visse frekvenser.

    Hvis det blir for boomy ved 70 Hz kan du plukke ned den stående bølgen i eq, med en tunet Helmholz- eller plateresonator, eller med et absorberende panel. Tommelfingerregelen er at en resistiv absorbent (type Glava) være mest effektiv når den er minst en kvart bølgelengde tykk, evt som et resistivt panel som henger såpass langt ut fra reflekterende vegg. Den vil også ha en viss effekt om den er tynnere, men selv 1/8 bølgelengde ved 70 Hz er 61 cm. Det blir røslige greier i et så lite rom.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Det vil jo vise seg. Med så lite rom er det mulig at de stående bølgene kommer så høyt opp i frekvens at du greier å kverke dem akustisk, men det skal fortsatt ganske mye til. Regneeksempel: La oss si at rommet er 2,4x2,5 m = 6 m2. Lengste dimensjon er 2,5 m, så laveste stående bølge blir 342/2,5/2 = 68 Hz, neste ved 71 Hz. Du vil få room gain under det, kanskje så mye som +6 dB pr oktav, men det vil komme veldig an på hvor fleksible veggene er og om de begynner å fungere som membranabsorbenter ved visse frekvenser.

    Hvis det blir for boomy ved 70 Hz kan du plukke ned den stående bølgen i eq, med en tunet Helmholz- eller plateresonator, eller med et absorberende panel. Tommelfingerregelen er at en resistiv absorbent (type Glava) være mest effektiv når den er minst en kvart bølgelengde tykk, evt som et resistivt panel som henger såpass langt ut fra reflekterende vegg. Den vil også ha en viss effekt om den er tynnere, men selv 1/8 bølgelengde ved 70 Hz er 61 cm. Det blir røslige greier i et så lite rom.
    Jeg satt sammen 4 paneler i hjørnet som bass felle(1.2x0.6 meter stk), de er laget med 200mm tykk hunton nativo isolasjon. teoretisk 0.5 dempningsfaktor ved 50hz. har også to ekstra paneler i rommet.

    eneste problem frekvensen som gjenstår er rund 140hz, en kraftig topp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, forstår. Da tar du ned halvbølge-modene ved ca 70 Hz ganske kraftig, men ikke kvartbølgene ved 140 Hz. Underveis kan du få noen dype kanselleringer ved enkelte frekvenser på enkelte steder i rommet. Jeg ville fortsatt startet med noen målinger i rommet (frekvenssveip i REW) for å vite hva som behøves, men i utgangspunktet bør 2x10’’ være tilstrekkelig også i kompakte kasser. Spørsmålet er mer ved hvilke frekvenser subwooferne må jobbe.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    OK, forstår. Da tar du ned halvbølge-modene ved ca 70 Hz ganske kraftig, men ikke kvartbølgene ved 140 Hz. Underveis kan du få noen dype kanselleringer ved enkelte frekvenser på enkelte steder i rommet. Jeg ville fortsatt startet med noen målinger i rommet (frekvenssveip i REW) for å vite hva som behøves, men i utgangspunktet bør 2x10’’ være tilstrekkelig også i kompakte kasser. Spørsmålet er mer ved hvilke frekvenser subwooferne må jobbe.
    blir høy båndbredde subwoofer, 16hz til 200hz må de klare. frekvenssveip med ørene har blitt mye bedre etter bassfellen, jeg trenger ikke nearfildog og fairfield eq. samme lyden :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    De Crown som jeg bruker har kun delefilter (som jeg ikke bruker) og de begrenses ikke ned til 20 Hz.
    Jeg får respons ned til 8 Hz i min bassrigg med disse ampene.
    du har nok respons men med noe avrulling ja. dette er 2502 (feilmerket i bildet)

     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    når jeg vet hvor mange watt jeg trenger blir forsterker valg lettere. har 100 watt til 620 tilgjengelig nå til testing.
    Crown xti 4002 burde drive to subber, men jeg ville helst ha en dedikert effektforsterker med ingenting ekstra.
    Behringer a800 holder kanskje, to av dem blir ganske billigt. ekstra bonus viss to er små. derfor jeg tenkte på den nye XTZ edge a2-400.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Behringer er billig, men risikofylt.
    Jeg fikk ødelagt ett par drivere pga. feilproduksjon.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Behringer er i grunnen ikke verd mer enn papiret manualen er trykt på. Her får man slett ikke mer enn hva man betaler for. Og de virker ikke å bli noe bedre med tiden heller.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    a800 er noe annet enn a500 og måler faktisk hårfint bedre enn xls serien, men med mindre effekt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    kjøre crown forsterker med frakoblet vifte, går det?
    Når vifta surrer, så spiller du nok høyere enn de 40-50dB den vifta produserer av lyd. :p
    Når det kommer til Behringer så er det høy feilrate på de, enten så fungerer de ok (om man er litt heldig) ellers så fungerer de ikke. Jeg fikk anbefalt heller å kjøpe et kinesisk merke som heter Beta Three av en som selger PA, det er rimeligere og bedre og god på feilrate sammenlignet med Behringer. Crown skal være veldig bra og har god kvalitet og ikke minst så er QC der god, man trår ikke feil ved å velge Crown selv om det koster mer enn andre merker. Plateforsterker blir kanskje litt for stor til de kassene du skal lage?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker 3 stk. Crown XLS 2002, og viftene på de har 3 hastigheter som slår seg på etter behov.
    Kjelleren min har "sval" tempereatur, og Crown viftene skrur seg av og til på, men aldri mer enn på laveste hastighet, selv når jeg spiller på grisehøyt volum.
    Og jeg hører ikke vifta fra to meters lytteposisjon når jeg skrur volum helt av.
    Ingen grunn til bekymring for viftestøy.

    Ampene er stygge som fy, så det er nok lurt å gjemme dem vekk fra synsfeltet.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker 3 stk. Crown XLS 2002, og viftene på de har 3 hastigheter som slår seg på etter behov.
    Kjelleren min har "sval" tempereatur, og Crown viftene skrur seg av og til på, men aldri mer enn på laveste hastighet, selv når jeg spiller på grisehøyt volum.
    Og jeg hører ikke vifta fra to meters lytteposisjon når jeg skrur volum helt av.
    Ingen grunn til bekymring for viftestøy.

    Ampene er stygge som fy, så det er nok lurt å gjemme dem vekk fra synsfeltet.
    Derfor jeg foretrekker xti serien, synes faktisk di ser ganske så bra ut til å være ein pa forsterker + dsp som kan du vel kan bypasse tror jeg 🤔😁 d er min smak da 😝
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Når vifta surrer, så spiller du nok høyere enn de 40-50dB den vifta produserer av lyd. :p
    Når det kommer til Behringer så er det høy feilrate på de, enten så fungerer de ok (om man er litt heldig) ellers så fungerer de ikke. Jeg fikk anbefalt heller å kjøpe et kinesisk merke som heter Beta Three av en som selger PA, det er rimeligere og bedre og god på feilrate sammenlignet med Behringer. Crown skal være veldig bra og har god kvalitet og ikke minst så er QC der god, man trår ikke feil ved å velge Crown selv om det koster mer enn andre merker. Plateforsterker blir kanskje litt for stor til de kassene du skal lage?
    plateforsterker tar for mye plass, plus at tilkoblinger stikker ut på baksiden.
    jeg vurderte å ha plateforsterker eksternt, men den tanken har jeg kommet over nå.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Hvor stort er dette rommet da? Du vet jo egentlig ikke så mye om hva som presteres i dag heller hvis du ikke har målt. Er rommet lite vil disse to subbene sikkert fungere fint, men "godt lydtrykk" ved 16hz er nok litt optimistisk.
    Da har jeg fått målemikrofon, Monitor Audio w15 subwoofer i mitt rom ble målt til ca 94 db før den forvrengte. Ikke sikker på om jeg har satt opp REW riktig eller om umik-1 med kalibrerings fil er god for spl målinger......
    spl  16hz measurment.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått målemikrofon, Monitor Audio w15 subwoofer i mitt rom ble målt til ca 94 db før den forvrengte. Ikke sikker på om jeg har satt opp REW riktig eller om umik-1 med kalibrerings fil er god for spl målinger......
    Jepp. Da er det jo hvertfall ikke flatt til 16hz siden den subben garantert spiller mye høyere enn det lenger opp i frekvens. Men det er jo fint. Jeg har fortsatt ikke helt skjønt hvorfor du bruker 16hz som referanse men. Er det primært film eller musikk du skal bruke dette til? Ren output fra 30hz og opp er trolig mer interessant.

    Der du har testet dette finnes det forøvrig noe som heter CEA2010 som kanskje er bedre å teste dette med, den viser når du får for høy forvrengning også. https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/siggen.html#cea2010

    Hvordan har du plassert miken? umik-1 med kalibreringsfil er velegnet til dette formålet ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn