Subwoofer 16hz og liten kasse, utfordringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så veldig mye innhold ved 16 Hz. Hjerteslagene på Pink Floyds Dark Side of the Moon ligger ved 30 Hz, en stortromme slår ved ca 50 Hz. Dypeste tone fra en bassgitar er E ved 41 Hz. Eneste som går så dypt som 16 Hz er Bösendorfer Imperial piano og noen få kirkeorgler. Du kan sannsynligvis ikke høre så lave frekvenser, men vil føle det mer som et trykk.

    Det er mer interessant å gjøre et frekvenssveip 20-200 Hz. Det vil fortelle deg ganske mye om rommet.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    En 16n Hz tone kan man ikke høre :)
    De få gange jeg har oplevet noget instrument spille en 16 hz tone er det netop som Hr Asbjørn nævner man mærker en tryk forskel i luften.
    De er ved disse oplevelser at det går op for en at ingen sub kan gengive det rigtigt. Uanset pris :)
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Jepp. Da er det jo hvertfall ikke flatt til 16hz siden den subben garantert spiller mye høyere enn det lenger opp i frekvens. Men det er jo fint. Jeg har fortsatt ikke helt skjønt hvorfor du bruker 16hz som referanse men. Er det primært film eller musikk du skal bruke dette til? Ren output fra 30hz og opp er trolig mer interessant.

    Der du har testet dette finnes det forøvrig noe som heter CEA2010 som kanskje er bedre å teste dette med, den viser når du får for høy forvrengning også. https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/siggen.html#cea2010

    Hvordan har du plassert miken? umik-1 med kalibreringsfil er velegnet til dette formålet ja.
    jeg valgte 16hz når jeg fant orgelmusikk, men rekkevidde til 16hz er fint til alt mulig som film ,spill og musikk.
    siden 16hz er det vanskeligste subber skal spille så bruker jeg det så referansepunkt(målt i lytteposisjon). flatt til 16 er greit utgangspunkt. er vel en limiter i minidsp plugin som gjør at jeg kan få en dynamisk eq på en måte, så jeg ikke blir begrenset av 16hz 95db. etter peq har gjort alt flatt.
    Jeg har måling på hva som høres som flatt for mine ører i lytte posisjon. I REW brukte jeg pink noise med SPL meter og volum til jeg fikk 75db.
    det skulle da bli 75db volume som passer til målinger, men som du ser er det ikke helt det samme.
    Smoothing satt til Var. men det rareste var den voldsomme dippen rundt 3100hz, den er helt umulig for meg å høre når jeg bruker en tone generator, til og med nå når jeg vet hva jeg burde høre og aktivt leter etter den. alt høres helt jevnt ut mellom 2khz og 6khz.

    pink noise 75db sweep.png

    glemte nesten å si at dette har jeg eq etter ørene mine før jeg fikk målemikrofon, høres helt flatt ut for meg til runt 20hz, med litt lavere volum ved 16hz.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Det er ikke så veldig mye innhold ved 16 Hz. Hjerteslagene på Pink Floyds Dark Side of the Moon ligger ved 30 Hz, en stortromme slår ved ca 50 Hz. Dypeste tone fra en bassgitar er E ved 41 Hz. Eneste som går så dypt som 16 Hz er Bösendorfer Imperial piano og noen få kirkeorgler. Du kan sannsynligvis ikke høre så lave frekvenser, men vil føle det mer som et trykk.

    Det er mer interessant å gjøre et frekvenssveip 20-200 Hz. Det vil fortelle deg ganske mye om rommet.
    jeg har funnet mange lyder i mange slags innhold som tjener på 16hz gjenprodusjon, jeg kan ikke gå tilbake til 20hz nå. det er rent trykk så lavt ja :)
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    En 16n Hz tone kan man ikke høre :)
    De få gange jeg har oplevet noget instrument spille en 16 hz tone er det netop som Hr Asbjørn nævner man mærker en tryk forskel i luften.
    De er ved disse oplevelser at det går op for en at ingen sub kan gengive det rigtigt. Uanset pris :)
    bare kjøre en test tone på 16hz, hvis rommet rister eller du får trykk følelse i trommehinnen så har du i det minste produsert nok volum til å få fordeler ved 16hz.
    ikke dyrt å få det til.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    jeg har funnet mange lyder i mange slags innhold som tjener på 16hz gjenprodusjon, jeg kan ikke gå tilbake til 20hz nå. det er rent trykk så lavt ja :)
    Jeg hører ingen toner under 25Hz ihvertfall, man føler det litt i kroppen ja men litt vanskelig å kalibrere etter øret ned til 16 Hz når man ikke hører så lavt. ;)
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Jeg hører ingen toner under 25Hz ihvertfall, man føler det litt i kroppen ja men litt vanskelig å kalibrere etter øret ned til 16 Hz når man ikke hører så lavt. ;)
    jeg kan ikke kalle det vanskelig, så lenge man har en noenlunde følelse av at alt blir gjenspilt med samme volum når man gjør en frekvens sweep.
    den beste bassen er den man ikke hører :) 16hz er fascinerende, jeg kan ikke leve uten den.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Jeg hører ingen toner under 25Hz ihvertfall, man føler det litt i kroppen ja men litt vanskelig å kalibrere etter øret ned til 16 Hz når man ikke hører så lavt. ;)
    Helt motsatt av min opplevelse. I mitt rom hører jeg fint ned til 20 Hz, og dypere ved litt volum.

    Det kroppslige ligger ofte mye høyere i bassen.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Var for en del år siden til en demo af et orgel i Kbh som netop kunne producerer en 16 hz tone.
    Ud over trykfornemmelsen kunne jeg fornemme noget der mindede om en højre frekvens .
    Da jeg spurgte ham om hvad det var flere af os hørte netop fordi vi ikke kan høre 16Hz var svaret at ved orgel pibens åbning er der flere kanter som når luften passerer forbi laver disse noget højre frekvenser der ikke er høj i volumen i forhold til 16 hz tonen :)
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Var for en del år siden til en demo af et orgel i Kbh som netop kunne producerer en 16 hz tone.
    Ud over trykfornemmelsen kunne jeg fornemme noget der mindede om en højre frekvens .
    Da jeg spurgte ham om hvad det var flere af os hørte netop fordi vi ikke kan høre 16Hz var svaret at ved orgel pibens åbning er der flere kanter som når luften passerer forbi laver disse noget højre frekvenser der ikke er høj i volumen i forhold til 16 hz tonen :)
    det har jeg lagt merke til i orgelmusikk, det er ingen rene toner, så man på en måte fremdeles høre på sånn musikk uten å kunne spille tilbake dyp bass.
    det er vel sånn med all akustisk musikk, toner med ekstra overtoner og lignende.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Helt motsatt av min opplevelse. I mitt rom hører jeg fint ned til 20 Hz, og dypere ved litt volum.

    Det kroppslige ligger ofte mye høyere i bassen.
    Jeg har prøvd, er helt døv under 25Hz (testet med rene sinus-toner). At dørene blafrer/slår i rommet hører jeg jo, og både kjenner og ser at veggene rører på seg men det er ikke direkte lyden fra høyttalere/sub jeg hører. Hører jeg noe så lavt i frekvens, så er det mer sannsynlig fra harmoniske av grunnfrekvensen i rommet som ligger over 25Hz.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    det har jeg lagt merke til i orgelmusikk, det er ingen rene toner, så man på en måte fremdeles høre på sånn musikk uten å kunne spille tilbake dyp bass.
    det er vel sånn med all akustisk musikk, toner med ekstra overtoner og lignende.
    Joda, det er overtoner/harmoniske av alle toner og de hører man bedre enn grunntonen på lavere frekvenser og hjernen fyller inn hullene på grunntonen der den mangler.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    En sinustone på 20 hz hos meg på 80 db har alle harmoniske godt under støygulvet i rommet
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg og hører tydelig 20 hz hos meg...uten forstyrrende overtoner og rakling i huskonstruksjon.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Ser solid ut hvertfall :)
    tok knoketesten på kabinettet før og etter Silent Coat Multilayer platene ble limt på, ver ikke stor forskjell. legger til en del vekt da.
    maling i dag, bør være inne til testing i morgen. virkelig nysgjerrig på hva jeg har fått til.
    og som noen andre sa, dremel og fresing tar forferdelig lang tid.... skulle bare forsenke bass elementet 9mm men brukte sikkert mer en en time.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    det er akkurat sånn håndoverfres jeg ser på nå, på mdf er ikke dremel noe raskt verktøy.
    får ser om jeg finner noe før resten av høyttalerne skal bygges.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Overfres er et "må ha"-verktøy for sånne prosjekter. Som Bergfinn viser er fres + guide måten å skjære ut hull til elementer på. Siden guiden sitter i en sentrumstapp er måten å gjøre det på å frese til alle faser og trappesteg rundt hullet før man tar det siste taket og skjærer løs hullet. Jeg har også brukt overfresen en del med rettkant som guide for å få helt plane overflater for liming.

    Dremelen er et glimrende frihåndsverktøy hvis man f eks har en limtrebjelke og vil finne en gitarhals inni den, men da anbefaler jeg disse:
     
    Sist redigert:

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    rett verktøy er viktig, jeg håpte en dremel vil kunne gjøre alt. sant nok men alt er så smått til den....
    ser stort ut på bildet med maken for noe småtteri når jeg åpnet boksen haha.
    så blir også den rotertende masses lav, ustabil å jobbe med. for ikke å snakke om dreiemomentet.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Håndoverfres og sirkelsag m/skinne gjør høyttalerbygging til en lek.
    Faktisk så kjapt at man endre hele høyttaler riggen opp til flere ganger i året uten for mye pes og svette.

    Riktig nok er svære basskasser med 21" mye jobb uansett, men satellitter bygges feiende flotte på under ei uke.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    akkurat nå gjør jeg mesteparten galt eller tungvint, så ting tar veldig lang tid.
    planen var å bygge akustiske paneler, 2 subwoofere og et par stativhøyttalere. har i løpet av en måned bare laget paneler og en subwoofer.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Endelig ferdig med en subwoofer, vekta ble på 16kg totalt, 12.6 uten bass element.
    Nå er det å teste om alt er som det skal, ulyder eller noe skrangling, dyp bass testing for å finne ut hvor mange watt forsterker den trenger osv.
    tipper invendig volum på rundt 18 liter.
    diy 10 inch subwoofer.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Den blei fin.
    I motsetning til de jeg lager, så ser det ut som du har handlet din i hifi butikken.
    ;)

    Lager du 9 stk til nå så tenker jeg det låter fint.
    Langsiden ned på gulvet så går det vel 5 i høyden?
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Den blei fin.
    I motsetning til de jeg lager, så ser det ut som du har handlet din i hifi butikken.
    ;)

    Lager du 9 stk til nå så tenker jeg det låter fint.
    Langsiden ned på gulvet så går det vel 5 i høyden?
    Takk, den ser fin ut i rom belysning, men i sollys er det en del ujevnheter som viser frem. jeg gav opp etter 5 strøk, jeg m,å bli bedre på forarbeidet.
    2 er planen for nå, men jeg har lagt opp kasse dimensjonene så jeg kan stable dem. blir sikkert å skru dem sammen for de er så grunne.
    en av dem er ikke så spennede, må teste for å se om det er noe å forsette å lage fler av. bare plass til 5 i høyden hos meg, dimensjonen er: bredde 41, dybde 16 og høyde 60 cm.
     
    Sist redigert:

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    fått noen målinger nå, volumet er informasjon for min del, for forsterker volumet mitt. REW er satt til -12dBFS.
    ingen smoothing som du ser nedrest på grafen. målinger tatt i rommet, med umik-1.nivået er i nærhet av max utsving på elementet, under 2% THD ved 16hz i følge distortion vinduet i Rew

    diy 10 subwoofer measurments, no eq.jpg

    imguur link for bedre kvalitet
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    3 stk til, og deling på 80 Hz, og litt moderat EQ, så har du er godt potensiale å utvikle videre på.

    ...eventuelt, gå all in...lag to tårn med 5 stk i hver opp til taket.
    Da har du satt føringer for resten opp til toppen.
    En gjennomtenkt satellitt løsning nå, så er du ved nirvana.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.619
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Setter du grafen til 45-105dB blir det litt mer sammenlignbart med grafer folk typisk deler. Men det ser jo ut som du får bra med room gain i dette rommet da, så det er jo bra.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    3 stk til, og deling på 80 Hz, og litt moderat EQ, så har du er godt potensiale å utvikle videre på.

    ...eventuelt, gå all in...lag to tårn med 5 stk i hver opp til taket.
    Da har du satt føringer for resten opp til toppen.
    En gjennomtenkt satellitt løsning nå, så er du ved nirvana.
    jeg har planer, jeg er på samme tanker som deg :)
    men har ikke plass til så mye mer enn 2 i dette rommet, kanskje 4. men har så mye akustikk paneler som er i veien, haha
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Setter du grafen til 45-105dB blir det litt mer sammenlignbart med grafer folk typisk deler. Men det ser jo ut som du får bra med room gain i dette rommet da, så det er jo bra.
    jeg så noen innlegg som nevnte 45db, men jeg tenkte ikke på det når jeg delte bildet, 0 til max spl fungere over flere REW vinduer så jeg synes det er praktisk med full bånbredde db. 120db som max er fint, så kan jeg teste for høyt volum.
    jeg har ikke brukt måle data til eq enda, da tenker jeg ting blir flatt, da trenger jeg ikke sånn båndbredde. 60db høres ut som en standard som fungerer.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    jeg gikk tilbake til WinISD og kasse kalkulatoren, siden nå kan jeg sammenligne resultatet.
    WinsISD calculations.jpg

    foreløpig har jeg en icepower modul effektforsterker på 2x100watt 8ohm. ser ikke ut som jeg kan presse denne 10" SB acoustic 250 watt rms bassen over grensen.
    men jeg har også målinger som overskrider WinISD på alt, som 114 db som max jeg turte på nytt element. xmax tør jeg ikke finne grensen på enda, men det går lekende lett på 15hz i 18 liters kasse, REW målinger på 97db med room gain ved 10hz.
     

    Vedlegg

    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvis du en dag vil bygge noget stort Sub er her lidt inspiration hvor der i de fleste indlæg ikke er vist hensyn til plads eller størrelse på sub

     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Hvis du en dag vil bygge noget stort Sub er her lidt inspiration hvor der i de fleste indlæg ikke er vist hensyn til plads eller størrelse på sub

    sånn skal det være :)
    største diy subben jeg har laget er en 21" in min ungdom. litt stas når et enkelt element kommer på pall.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.619
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    half space med ground plane?
    så jeg kan legge til mer en 9 db som er room gain, som to ekstra sidevegger kanskje?
    Room gain vil variere med rom, og med frekvens. Men nå har du vel allerede fasiten hvis du måler på 1m avstand inne, så ser du jo hva du har i forhold til winisd. Du kan jo også ta den med ut og sammenligne.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Room gain vil variere med rom, og med frekvens. Men nå har du vel allerede fasiten hvis du måler på 1m avstand inne, så ser du jo hva du har i forhold til winisd. Du kan jo også ta den med ut og sammenligne.
    fin pdf med informasjon pluss room gain på 9db, så er jeg oppe i +15db oppå WinISD, nå ser det veldig likt ut mellom teori og praksis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn