Subwoofer 16hz og liten kasse, utfordringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    jeg gikk tilbake til WinISD og kasse kalkulatoren, siden nå kan jeg sammenligne resultatet.
    Vis vedlegget 732620
    foreløpig har jeg en icepower modul effektforsterker på 2x100watt 8ohm. ser ikke ut som jeg kan presse denne 10" SB acoustic 250 watt rms bassen over grensen.
    men jeg har også målinger som overskrider WinISD på alt, som 114 db som max jeg turte på nytt element. xmax tør jeg ikke finne grensen på enda, men det går lekende lett på 15hz i 18 liters kasse, REW målinger på 97db med room gain ved 10hz.
    Det øverste diagrammet med maximum SPL knekker ved 29 hz og der forlater den lineær slaglengde. Maximum SPL har ikke påvirkning på hva du setter som system input power, men bestemmes av hva som er lagt inn som maks effekt på elementet i databasen. Gå inn på driver - edit, og se.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Så nå har du 107dB@20hz på 1 meter avstand?
    Det øverste diagrammet med maximum SPL knekker ved 29 hz og der forlater den lineær slaglengde. Maximum SPL har ikke påvirkning på hva du setter som system input power, men bestemmes av hva som er lagt inn som maks effekt på elementet i databasen. Gå inn på driver - edit, og se.
    du har rett, 250 watt er elementets rms og maximum spl winduet viser det enda mer tydelig
    winsisd maximum power.jpg
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    OK, da skjønte jeg ikke hva du mente med +15dB. Blir litt teoretisk å snakke om 10hz som du ikke hører. Mer interessant hva du får til lenger oppover?
    ved 10hz får jeg 15db mer enn WinISD, og 20hz har samme room gain for meg, 30hz og over får jeg mer max spl igjen.
    10hz er ikke mye jeg føler med en 10" det var 16hz som var målet å gjen reprodusere. uansett er room gain og teori noe jeg ønsker å forstå meg på.
    Over 30hz er det ønskelig med mer effekt en 16hz, når jeg ønsker å spille virkelig høyt og kjenne trykket som en knyttneve :)
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    en liten oppdatering på subwooferen og mine bekymring på velting eller at den går av seg selv siden den var ment til å være en tynn sub, håpte på 100mm dyp.
    jeg endte opp med 160mm dyp(uten høyttaler terminalene), jeg bestemte meg for å bruke avstiving så kassen ble større enn planlagt utvendig.
    jeg fikk også vekten opp til 17kg og det er før fyllstoffet er ankommet.
    det vil si at mine bekymringer rundt velte sub er ikke et tema nå. bare en liten frem og tilbake bevegelse ved 11 hz på høyt volum. ellers står den dønn stille.
    noen kabinett vibrasjoner kjenner jeg, vet ikke om annen løsning på det enn å ha 35mm eller tykkere mdf. proffene limer vel dempeplater i mellom mdf lagene.....
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.553
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    en liten oppdatering på subwooferen og mine bekymring på velting eller at den går av seg selv siden den var ment til å være en tynn sub, håpte på 100mm dyp.
    jeg endte opp med 160mm dyp(uten høyttaler terminalene), jeg bestemte meg for å bruke avstiving så kassen ble større enn planlagt utvendig.
    jeg fikk også vekten opp til 17kg og det er før fyllstoffet er ankommet.
    det vil si at mine bekymringer rundt velte sub er ikke et tema nå. bare en liten frem og tilbake bevegelse ved 11 hz på høyt volum. ellers står den dønn stille.
    noen kabinett vibrasjoner kjenner jeg, vet ikke om annen løsning på det enn å ha 35mm eller tykkere mdf. proffene limer vel dempeplater i mellom mdf lagene.....
    Litt vibrasjon er ikke unormalt, og heller ikle problematisk. Det finnes dyre, kommersielle subber som bokstavelig talt tar seg en spasertur når man drar på maks.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Litt vibrasjon er ikke unormalt, og heller ikle problematisk. Det finnes dyre, kommersielle subber som bokstavelig talt tar seg en spasertur når man drar på maks.
    haha det var det jeg var redd for, sub på spasertur. jeg venter på maling har fullherdet før jeg prøver å sette på føtter, det kan hjelpe litt også.
    senere når jeg har bygget 2 subber og fyllmassen kommer så kan jeg teste opp i frekvens, kasse resonanser kan sette en begrensing på hvor høyt jeg kan sette lavpass filteret.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Tekstilfiberull er nå satt inn, tipper rundt 700 gram av det, subben er nå 17.5kg. REW måling viste 1db gain under fs(19.5hz), tilfeldighet?
    1 db er jo 30% økning for frekvenser som handler om trykk/fysisk bevegelse.
    tok en tale prøve med hodet inni åpningen, natt og dag forskjell med og uten fyllet. mørke stemmer buldret tilbake før :)
    lover bra for høy deling.
    og bra er det, siden fulltonenr mine er ankommet, SCANSPEAK 10F/8424G00, de var jo bittesmå, jeg skulle ha sett bedre på Sd(effective piston area) før jeg kjøpte.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Litt vibrasjon er ikke unormalt, og heller ikle problematisk. Det finnes dyre, kommersielle subber som bokstavelig talt tar seg en spasertur når man drar på maks.
    Ja, en kompis hadde en nær paranormal opplevelse da han seint en kveld ble jaget inn på kjøkkenet av en løpsk Sunfire True sub😅
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn