Subwoofer løsning mot utfasinger i rom…..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Heisann!

jeg har er lite rom, med de utfordringene det medfører…
    Jeg har notorisk byttet oppsett, men skjønner nå at det ene ikke nødvendigvis er bedre så lenge man har utfordringer i bassen.
    Spesielt mellom 60-110 hz er det fattig

jeg har nå to diy subber med scanspeak 12»portede.
    har prøvd dem mellom fronter og bak frontene i hjørnene med elementene mot midten.
    kjørt rk og juster manuelt og kontrollert med REW..

Det jeg vurderer nå er; bytte de portede subbene og lage 4 lukkede og sette dem i hvert sitt hjørne. Iflg Harmann er dette med på nulle og jevne dipper.
    Jeg har også fått gode og varme anbefalinger med å stacke subber foran. Dette ser også ut etter hva jeg leser til å virke bra mot nuller…

er der noen her med synspunkter på ovenstående? Og gjerne med erfaringer …!

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Prøv først med de to du har med bl.a. plassering foran og bak. Er du ikke nærheten av å komme i mål med to, så går det ikke nødvendigvis med fire heller.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Prøv først med de to du har med bl.a. plassering foran og bak. Er du ikke nærheten av å komme i mål med to, så går det ikke nødvendigvis med fire heller.
    takk for svar!
    har som sagt prøvd med dem med elementet pekende mot lytteposisjon inntil frontvegg, og elementene pekende mot midten med subkassene bak frontene…

jeg har lytteposisjon mot bak i rommet, helt inntil blir det for boomy så har flytta sofa 30-40cm ut fra bakvegg…

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.015
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Men har du prøvd å sette dem bak i rommet og eksperimentere med å kjøre med- eller uten fasevending?
    Mitt rom er en del mindre, så jeg vet ikke hvor sammenlignbart det er, men jeg fikk et strålende resultat ved å sette sub inntil bakvegg med elementet pekende rett frem og kjøre motfase (-180°) . Har du to, er vel hvert bakre hjørne det første jeg ville testet. Evt. midt på hver sidevegg også som en test, hvis mulig (og forske på fasejustering, hvis suben har den muligheten).

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    667
    Sted
    Brøttum
    Prøv subber i flere ulike posisjoner og bruk rew aktivt til du blir kvitt dippen(e) mellom 60 og 110hz. Kunne jo prøve sub-crawl først eventuelt og se om det gir et bedre utgangspunkt.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Men har du prøvd å sette dem bak i rommet og eksperimentere med å kjøre med- eller uten fasevending?
    Mitt rom er en del mindre, så jeg vet ikke hvor sammenlignbart det er, men jeg fikk et strålende resultat ved å sette sub inntil bakvegg med elementet pekende rett frem og kjøre motfase (-180°) . Har du to, er vel hvert bakre hjørne det første jeg ville testet. Evt. midt på hver sidevegg også som en test, hvis mulig (og forske på fasejustering, hvis suben har den muligheten).
    Har faktisk ikke prøvd dette, de er ganske svære så mistenker at sofaen havner i den verste nullen i rommet for å få plass til dem bak.. men; absolutt en mulighet å f eks. Lage mindre lukkede kasser.. å plassere bak i rommet…

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Prøv subber i flere ulike posisjoner og bruk rew aktivt til du blir kvitt dippen(e) mellom 60 og 110hz. Kunne jo prøve sub-crawl først eventuelt og se om det gir et bedre utgangspunkt.
    Er mest bass i alle hjørnene opptil 5 db mer der både foran og bakre hjørnene…

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Og bare EQe responsen flatt har ikke så veldig mye med virkelig god lyd å gjøre. Heving av dipper fungerer ikke alltid og vil dessuten øke forvrengningen betydelig. Og senke peaker med særlig mer enn 2-3 dB gir stort alltid dynamikktap og tammere lyd.

Faktum er at man kommer ikke unna en form for akustiske tiltak for å få et virkelig bra resultat. Multisubløsningen fungerer heller ikke det bassområdet vi er mest sensitive for. En kombinasjon av både optimal plassering, EQ, flere subwoofere og tiltak vil gi det beste resultatet.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Og bare EQe responsen flatt har ikke så veldig mye med virkelig god lyd å gjøre. Heving av dipper fungerer ikke alltid og vil dessuten øke forvrengningen betydelig. Og senke peaker med særlig mer enn 2-3 dB gir stort alltid dynamikktap og tammere lyd.

Faktum er at man kommer ikke unna en form for akustiske tiltak for å få et virkelig bra resultat. Multisubløsningen fungerer heller ikke det bassområdet vi er mest sensitive for. En kombinasjon av både optimal plassering, EQ, flere subwoofere og tiltak vil gi det beste resultatet.
    Er nesten også overbevist om det, at det ikke nødvendigvis bør større og bedre, men flere suber til å ta seg av bassen slik at man får bedre respons uten å hverken dempe peaker eller øke nuller.
    Har audessey multeqx der der jeg kan øke betraktelig mye, samt kan øke i hypexen, men dette høres som du sier!

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Horten
    Jeg tror det også er viktig å minne seg selv på at 100% optimalt blir det aldri.
    -Små nesten kvadratiske rom kan være spesielt utfordrende , så litt testing/forskning på å få ting så bra som mulig og en lyd man liker, så er man imål.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    I forhold til plassering er det trolig best og enten sitte veldig langt fremme i rommet og lytte i nærfelt eller ha sitteplassen langt bak i rommet. Selv hadde jeg valgt det første, siden det også minimerer rombidraget generelt.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Skal se om jeg kan legge inn noen bilder så kan dere se hvordan der ser ut;)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.910
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det havde været fint med en måling.
    Et næste kvadratisk rum har gavn af at højttalerne spiller på digionalen, hvis det er muligt.
    Ellers begyndt med at placere lyttestolen og det skal ikke være i en udfasning. Altså ikke midt i rummet.
    Jeg tror, at bedste baslyd kommer forfra.
    Arbejde med lyttestolen tættere på bagvæggen. Eller langt fremme.
    Brug 83 % af afstand imellem fronthøjttalerne i forhold til mellem dine øre og højttalere. Som udgangspunkt.
    Hvis du placere subwooferne ved hver højttaler ens i begge sider, vil du fordoble fejlen. Altså det evt. dyk bliver fordoblet.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Det havde været fint med en måling.
    Et næste kvadratisk rum har gavn af at højttalerne spiller på digionalen, hvis det er muligt.
    Ellers begyndt med at placere lyttestolen og det skal ikke være i en udfasning. Altså ikke midt i rummet.
    Jeg tror, at bedste baslyd kommer forfra.
    Arbejde med lyttestolen tættere på bagvæggen. Eller langt fremme.
    Brug 83 % af afstand imellem fronthøjttalerne i forhold til mellem dine øre og højttalere. Som udgangspunkt.
    Hvis du placere subwooferne ved hver højttaler ens i begge sider, vil du fordoble fejlen. Altså det evt. dyk bliver fordoblet.
    Takk for svar!
    Skal se om jeg klarer å få laster opp bilder her, har noen målinger av både med og uten rk…

får desverre ikke byttet side til langvegg:(
    Men det siste så mener du at en lik plassering av subbene vil fordoble de dårlige sidene av frekvensresponsen?

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    image.jpg
    Her er rommet, beklager for rot🤣🤣
    Som sagt rommet er 3.2 bredt og 4 langt… sofaen står 30 cm fra bakvegg.. der hvor puffen står er det HELT dødt bassmessig…

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    image.jpg

sånn står subbene nå.. med elementene pekende mot hverandre mot midten…

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.910
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg mente ikke langvæg, men skråt, hvis muligt.
    Det ser godt ud med ens placeret subwoofere ved fronterne, men den ene udfasning bliver fordoblet, har jeg set målinger af.
    Jeg er desværre ikke kommet i mål med mine egne subwoofere endnu.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.329
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I mitt oppsett blir bassen best når sub står rett foran meg i mellom høyttalerne. Ikke best målemessig men det låter best på musikk. Syns det er altfor lett å høre hvor bassen kommer fra men jeg kjører de opp til 155 hz. Du har jo problemer ganske langt opp også så mulig du ender opp med samme konklusjon

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Jeg mente ikke langvæg, men skråt, hvis muligt.
    Det ser godt ud med ens placeret subwoofere ved fronterne, men den ene udfasning bliver fordoblet, har jeg set målinger af.
    Jeg er desværre ikke kommet i mål med mine egne subwoofere endnu.
    Kan prøve å forflytte den ene å se hvordan utslag det gjør på responsen! Takk for input!

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Den tilnærmkngen er for generisk for middels store til små rom. Ofte mye lettere å få kontroll på utfasing i bassen med lytteposisjon fra ca 60cm til 1 meter fra bakvegg.
    Jeg er innafor der. Må nødt til å litt ut, helt inntil så er det altfor boomy…

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    I mitt oppsett blir bassen best når sub står rett foran meg i mellom høyttalerne. Ikke best målemessig men det låter best på musikk. Syns det er altfor lett å høre hvor bassen kommer fra men jeg kjører de opp til 155 hz. Du har jo problemer ganske langt opp også så mulig du ender opp med samme konklusjon
    Du kjører lpf opp til 155 mente du?

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Ja det blir nok for boomy hvis du kommer helt inntil. Fordelen med boomy kontra en dip er at du kan justere ned en peak, men ikke like lett justere opp en dip.
    Det er sant. Men et lite kompromiss sånn jeg har det nå med minimalt ut fra vegg.

vurderer mer og mer flere subber, enten lage eller kjøpe noen rimelige å prøve…

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.534
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde tidligere et rom på 15m2. Der fungerte det med en sub på hver sidevegg 90grader til høyre og venstre for lytteposisjon.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Prøv og sett anlegget på andre kortsiden foran vinduene. Så må du flytte og måle. Ville ha begynt med å plassere frontene helt i hjørnene og flyttet sitteplass i lengderetningen i første omgang. Og kun måle med frontene fullrange først.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Prøv og sett anlegget på andre kortsiden foran vinduene. Så må du flytte og måle. Ville ha begynt med å plassere frontene helt i hjørnene og flyttet sitteplass i lengderetningen i første omgang. Og kun måle med frontene fullrange først.
    Nå er jeg kanskje dum, men hva kan evt bli annerledes i fh til dette mtp at det blir samme dimensjoner bare andre vei?

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    545
    4 bas kilder (2 mains + 2 subs) er rigeligt for at få en god bas i et normalt rum. Forudsætningen for at få et godt resultalt er at kunne styre subs individuelt med delay, gain og eq. Mains behøver kun EQ. Med 2 subs kan du sætte dem diagonalt i rummet, gerne i hjørner for at undgå SBIR og maksimere output fra subs. En metode som kan gøres i REW er at først at måle bassen på de 2 mains sammen i lytte positionen. Juster gain på sub 1, så den matcher mains. Næste måling er så med sub 1 på sammen med de 2 mains. Her skal du prøve forskellig delay på sub 1 og justere indtil at målingen er over niveau ift. målingen med kun 2 mains. Start med 0 ms delay dernæst 5 ms og 10 ms og se hvordan den samlede bas response opfører sig, bliver det bedre eller værre? Juster delay indtil den bedste summering er fundet. Denne måling er nu den nye "reference". Indstil sub 2 på samme måde med delay og gain, indtil at den samlede bas summering er højere i niveau end den gamle "reference". Til slut bruger du REW EQ til at jævne den samlede bas response med. Overfør filterne til DSP. Lavpas filter til subs kan du eksperimentere lidt med.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Nå er jeg kanskje dum, men hva kan evt bli annerledes i fh til dette mtp at det blir samme dimensjoner bare andre vei?
    Vinduene fungerer som en bassfelle. Kan muligens gi jevnere respons. I tillegg vil du da kunne behandle refleksjonene fra veggen bak lytteposisjon, noe som er viktig når avstanden er så kort.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    4 bas kilder (2 mains + 2 subs) er rigeligt for at få en god bas i et normalt rum. Forudsætningen for at få et godt resultalt er at kunne styre subs individuelt med delay, gain og eq. Mains behøver kun EQ. Med 2 subs kan du sætte dem diagonalt i rummet, gerne i hjørner for at undgå SBIR og maksimere output fra subs. En metode som kan gøres i REW er at først at måle bassen på de 2 mains sammen i lytte positionen. Juster gain på sub 1, så den matcher mains. Næste måling er så med sub 1 på sammen med de 2 mains. Her skal du prøve forskellig delay på sub 1 og justere indtil at målingen er over niveau ift. målingen med kun 2 mains. Start med 0 ms delay dernæst 5 ms og 10 ms og se hvordan den samlede bas response opfører sig, bliver det bedre eller værre? Juster delay indtil den bedste summering er fundet. Denne måling er nu den nye "reference". Indstil sub 2 på samme måde med delay og gain, indtil at den samlede bas summering er højere i niveau end den gamle "reference". Til slut bruger du REW EQ til at jævne den samlede bas response med. Overfør filterne til DSP. Lavpas filter til subs kan du eksperimentere lidt med.
    Mye fine tips her.
    skal prøve dette!
    Jeg bruker receiver til å sette avstand men måler med rew og flytter avstand i denne for å sette delay osv.
    Fungerer dette som du sier? .

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Vinduene fungerer som en bassfelle. Kan muligens gi jevnere respons. I tillegg vil du da kunne behandle refleksjonene fra veggen bak lytteposisjon, noe som er viktig når avstanden er så kort.
    Aha. Det tenkte jeg ikke på men det er jo et poeng.
    jeg ser litt utfordringer med å få nok stikk etc men verdt et forsøk om ikke noe anna fungerer…

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    545
    Den afstand receiveren giver er ikke nødvendigvis den optimale ift. at den summerede bas response er optimal i lytte positionen. Men du kan jo prøve begge måder. Jeg foretrækker at se på en måling (REW) hvad der sker, når jeg ændre delay, der er også lidt læring ift. hvordan dit lytterum opfører sig i bassen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn