Subwoofere og Hz deling

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hva deler folket her inne når det kommer til Hz på subbene inne på hjemmekino forsterkeren etc etc , jeg er en som liker at subbene skal ta seg av meste av bassen , men nå har jeg deling på 80 Hz på frontene , Center og Surround høyttalerne , men jeg kunne tenkt meg at subbene ble med litt lengre oppover i Hz som 100 etc. Men det jeg merker st klipsch liker best deling mellom 70 og 90 80 Hz er best , der du hører over lappingen blir smooth , men når jeg begynner og nerme meg 100 Hz og oppover synes jeg subbene og blir litt for dominant hvorfor ? Har dette mye med plasseringen og gjøre ? Er bare og komme med råd.

Imagine
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Det er nok pga for store nivåforskjeller, samt at du må tidskorrigere bassene mot frontene. Er dette gjort?
Ville tatt nye målinger av kun bassene, så frontene. Men og uten filter. Post dem her. Da er det nok lettere å hjelpe deg videre.
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Må lytte deg frem og bruke tiden på det der. Plassering av sub har mer å si jo lysere den spiller i mine ører. Har selv valgt deling på 50hz til slutt da det passer best inn med hvordan jeg vil ha det (frontene mine skal gå ned til 49hz om jeg husker riktig).
 
Sist redigert:

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Må lytte deg frem og bruke tiden på det der. Plassering av sub har mer å si jo lysere den spiller i mine ører. Har selv valgt deling på 50hz til slutt da det passer best inn med hvordan jeg vil ha det (frontene mine skal gå ned til 49hz om jeg husker riktig).
Personlig blir det alt for unøyaktig å lytte seg frem. Det er ikke mulig å lytte seg frem til tidsforskyvning for eks. Er også veldig vanskelig å lytte seg til korrekt fase opp mot frontene.
Nivået kan du ta med øret når alt det andre sitter.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har også med at du hører mye bedre enn 100hz tone enn en 50hz tone el dypere. Subben gir deg like mye db på de to frekvensene.
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Må lytte deg frem og bruke tiden på det der. Plassering av sub har mer å si jo lysere den spiller i mine ører. Har selv valgt deling på 50hz til slutt da det passer best inn med hvordan jeg vil ha det (frontene mine skal gå ned til 49hz om jeg husker riktig).
Personlig blir det alt for unøyaktig å lytte seg frem. Det er ikke mulig å lytte seg frem til tidsforskyvning for eks. Er også veldig vanskelig å lytte seg til korrekt fase opp mot frontene.
Nivået kan du ta med øret når alt det andre sitter.
Å lytte seg frem til riktig delefrekvens mellom fronter og sub i forhold til lytteposisjonen hvor de spiller best sammen har jeg aldri hatt noe problem med.
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Må lytte deg frem og bruke tiden på det der. Plassering av sub har mer å si jo lysere den spiller i mine ører. Har selv valgt deling på 50hz til slutt da det passer best inn med hvordan jeg vil ha det (frontene mine skal gå ned til 49hz om jeg husker riktig).
Personlig blir det alt for unøyaktig å lytte seg frem. Det er ikke mulig å lytte seg frem til tidsforskyvning for eks. Er også veldig vanskelig å lytte seg til korrekt fase opp mot frontene.
Nivået kan du ta med øret når alt det andre sitter.
Å lytte seg frem til riktig delefrekvens mellom fronter og sub i forhold til lytteposisjonen hvor de spiller best sammen har jeg aldri hatt noe problem med.
Det må jeg si er meget imponerende
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Må lytte deg frem og bruke tiden på det der. Plassering av sub har mer å si jo lysere den spiller i mine ører. Har selv valgt deling på 50hz til slutt da det passer best inn med hvordan jeg vil ha det (frontene mine skal gå ned til 49hz om jeg husker riktig).
Personlig blir det alt for unøyaktig å lytte seg frem. Det er ikke mulig å lytte seg frem til tidsforskyvning for eks. Er også veldig vanskelig å lytte seg til korrekt fase opp mot frontene.
Nivået kan du ta med øret når alt det andre sitter.
Å lytte seg frem til riktig delefrekvens mellom fronter og sub i forhold til lytteposisjonen hvor de spiller best sammen har jeg aldri hatt noe problem med.
Det må jeg si er meget imponerende
ikke veldig synes jeg, er til slutt ørene som skal høre. Ikke måleinstrumenter.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Har pleid å bruke en test-cd med frekvenssveip fra diskant til dypbass som hjelpemiddel for å stille inn subene, og lyttet meg fram til det jeg mener høres mest lineært ut. Har i grunnen fungert greit, selv om det helt sikkert ikke er optimalt. Sammen med JBL Studio 590, som har god kapasitet i bassen, har subbene vært delt på 50 hz.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg ble nødt til og flytte litt på subbene di stod for langt fram på gulvet så nå ble det bra med 100 hz også men det er best på 80 hz , og som retep sier her hører vi jo 100 hz bedre enn 50 hz da det blir lysere tone , men jeg skal legge ut rew målinger av subbene når jeg får tid :) Fikk testet noen album og filmer i sted og bassen sitter bra nå er jævlig artige subber dette ;)

Imagine
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.794
Antall liker
1.641
Sted
Sjælland. Danmark.
Hva deler folket her inne når det kommer til Hz på subbene inne på hjemmekino forsterkeren etc etc , jeg er en som liker at subbene skal ta seg av meste av bassen , men nå har jeg deling på 80 Hz på frontene , Center og Surround høyttalerne , men jeg kunne tenkt meg at subbene ble med litt lengre oppover i Hz som 100 etc. Men det jeg merker st klipsch liker best deling mellom 70 og 90 80 Hz er best , der du hører over lappingen blir smooth , men når jeg begynner og nerme meg 100 Hz og oppover synes jeg subbene og blir litt for dominant hvorfor ? Har dette mye med plasseringen og gjøre ? Er bare og komme med råd.

Imagine
Jeg bruger front på fronterne og surround højttalerne uden problemer. Surround højtalerne har en god 7 tomme enhed. Center højttaler har jeg ikke brugt i mange år, men jeg har gjort nogle forsøg med at bruge en surround højttaler og jeg er i tvivl om jeg vil bruge Large eller Small indstillingen. Jeg får måske bygget en center, der så skal have to 7 tommer, der deles lavt og fungerer så som subwoofer. Diskant og 5 tomme mellemtone.
Jeg lytter mig frem.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Har funnet meg komfortabel på 80 Hz på frontene dette gjelder både på film og musikk , men på Center har jeg 70 Hz og Surround høyttalerne på 60 Hz under film avspilling og det ble rått. Subbene spiller perfekt med resten av systemet etter mine ører , men bruker jo og dukke opp noe på rew programmet når man kjører test , men jeg kommer til og bli overrasket vist det dukker opp en stor avvik , for anlegget har aldri spilt så bra som det står nå. Skal prøve og kjøre en test i morgen av rew og legge det ut på imagine lytterom her inne på hfs , ha en strålende helg alle sammen det skal jeg ;)

Imagine
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Prøver litt forskjellig til surround.
Men uansett ser det ut som det ender opp på X-over 80Hz over hele fjøla hver gang med min høytalere :)


Er ikke avhengi av suber til musikk til Stereo som er befriende :) med mine beskjedene høytalere som greit når 20hz på egen hånd :)
 

mean69

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
452
Antall liker
471
Sted
Hovdebygda
Torget vurderinger
14
Setter du delingen på 80hz er det ikke slik at sub ikke spiller over det. Den spiller lengre opp i frekvens før den ikke bidrar mer.

Her er en nyere tråd som handler om det samme: http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/81476-innstilling-av-delefrekvens-pa-sub.html
Gjelder dette også elektronisk deling ut fra pre?
Det mener jeg det gjør ja. De runder av lengre opp i frekvens og kutter ikke tvert på delefrekvens.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Å lytte seg frem til riktig delefrekvens mellom fronter og sub i forhold til lytteposisjonen hvor de spiller best sammen har jeg aldri hatt noe problem med.
Det må jeg si er meget imponerende
ikke veldig synes jeg, er til slutt ørene som skal høre. Ikke måleinstrumenter.
man kan ikke vite at forholdet mellom fase/tid og frekvens er optimalt før man har målt, det er tilnærmet umulig og om man oppnår det på øret alene, så er det en tilfeldighet. grunnen er at delay er avhengig av hvilken delefrekvens man setter pga løpetidsforskjeller.
 
Topp Bunn