suge/loddebolt Noen som har prøvd?

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
895
Antall liker
579
Det er ikke en kombination af en loddebolt og en suger. Det er kun en desolder altså til at suge tinnet ud. Vi har en på mit arbejde, men i high end kvalitet, og den er virkelig god.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.932
Antall liker
11.340
Sted
Ytterst i havgapet...
Har brukt slike verktøy i en mannsalder.. både integrerte avloddere og enkle tinnsugere. Noen er utvilsomt bedre enn andre. JEg skal egentlig ikke ha noen sterke formeninger om denne uten å ha prøvd den, men 30W er i minste laget for generell avlodding. Sikkert nok effekt til mindre forbindelser, men dog... problemet ved avlodding er at det ofte må varmes for lenge slik at printbaner og loddeland løsner fra laminatet....
Nå er jo prisen her såpass lav at det går an å prøve....:cool:
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
600
Antall liker
727
Sted
Bodø
På spørsmål om
Funker dette skikkelig?
så må nok svaret bli nei.
Det fungerer til å lodde av en enkelt komponent eller to, f.esk. for å bytte en kondensator eller 2, men ikke hvis du har mye som skal loddes av.
Da bør du gå for en modell med motor, noe som gir jevnere og lengre sug.
Et alternativ kan være en modell som heter: S-993A eventuelt S-997P eller S998P.
Selvfølgelig er prisen en helt annen, men det er også brukeropplevelsen.

Et slit med alle slike er jo at de må rengjøres etter hver bruk, og noen er plaget med at de går tett med størknet loddetinn som kan være en seriøs utfordring å få løsnet.
Men om man skal lodde løst mye, og spesielt på 2-sidige kretskort, så er slike et nødvendig verktøy.
Man trenger jo selvfølgelig en "vanlig" loddebolt i tillegg til en slik, for dette er ikke en kombinasjon av begge...
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Takker for flotte svar, og ikke minst gode tips til andre produkter.
30W blir nok for lite, så tipsene er uvurderlig.

Mvh Jan I
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Å bestille noe fra kina nå er vel håpløst. Venter ennå på en pakke som var sendt 2. mars
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte denne for litt siden ( fyren i sjappa på majorstua hadde nettopp solgt en, til en av dere ? ) og fikk prøvd den litt igår.

Kan varmt anbefales, man må sikkert være nøye med staking osv, men jamen altså..

Avlodding av en LM3886 gikk på sekunder, med loddelisse ville jeg sikkert ikke klart det uten å klippe et par bein, og det ville tatt tid og gitt stress.
 

Thor2

Fersking
Ble medlem
17.07.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Viken
Hei @superhkm ,
Jeg driver og ser på den samme avloddingsstasjonen fra Kjell.
Vet du om dette er en variant av zd-8925 eller en annen kjent kina-variant?

Det er generelt mye feil på de kinesiske, så jeg kjøper gjerne denne i Norge med støtte fra kjøpsloven.
Men jeg kan ikke finne noen reservedeler hos Kjell, så jeg vil gjerne forsikre meg om at jeg kan få tak i dette først.
 

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Innlegg
209
Antall liker
186
Uten å ha brukt de nye og moderne tinnsugerne så vil jeg likevel våge meg frempå med noen litt generelle betraktninger og erfaringer. Jeg har fra tidligere arbeide militært og sivilt lodde og modifiserings godkjenning/sertifikat, både på gjennompleterte og overflatemonterte komponenter fra min tid ved Tandberg Data As. Ja, mange år tilbake, men erfaringene er nok fremdeles gjeldende.

Så til saken.
Tinnsugere med "rekylfjær" er bannlyst. Vi ordre om å kaste våre gamle på Tandberg. Årsaken er at rekylen eller slaget kan skade loddelandet eller tynne komponentbein. Vi fikk utdelt vakumsugere som ble koblet opp mot trykkluftanlegget i bygget.


Denne, som det refereres til tidligere i tråden ser ut til å være ok.
https://www.kjell.com/no/produkter/.../luxorparts-avloddingsstasjon-pro-90-w-p40496

Lykke til . Mvh Knut Runar
 

Thor2

Fersking
Ble medlem
17.07.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Viken
Takk,
Ja, vi snakker om de motoriserte sugerne her. Jeg har gammeldags tinnsuger og det er direkte skummelt å bruke. Så jeg tenkte å oppgradere. Det er ikke så mange til fornuftig pris for oss hobbybrukere i Norge etter det jeg kan se.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Å bestille noe fra kina nå er vel håpløst. Venter ennå på en pakke som var sendt 2. mars
En pakke som blev bestilt for 4-5 måneder siden er netop afsendt. Samlet bliver det vel over et halvt år.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Hei @superhkm ,
Jeg driver og ser på den samme avloddingsstasjonen fra Kjell.
Vet du om dette er en variant av zd-8925 eller en annen kjent kina-variant?

Det er generelt mye feil på de kinesiske, så jeg kjøper gjerne denne i Norge med støtte fra kjøpsloven.
Men jeg kan ikke finne noen reservedeler hos Kjell, så jeg vil gjerne forsikre meg om at jeg kan få tak i dette først.
Det må være den samme, ihverfall ser de helt like ut. Funker fint som sagt, men det er ikke akkurat DIY sesong, så den har ikke blitt kjørt veldig hardt ennå...
 

Thor2

Fersking
Ble medlem
17.07.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Viken
Da tror jeg jeg ender opp med denne. Venter til det nærmer seg sesong og håper det blir tilbud i mellomtiden. Den var visst ned 500 før jul i fjor.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.249
Antall liker
9.482
Torget vurderinger
2
Uten å ha brukt de nye og moderne tinnsugerne så vil jeg likevel våge meg frempå med noen litt generelle betraktninger og erfaringer. Jeg har fra tidligere arbeide militært og sivilt lodde og modifiserings godkjenning/sertifikat, både på gjennompleterte og overflatemonterte komponenter fra min tid ved Tandberg Data As. Ja, mange år tilbake, men erfaringene er nok fremdeles gjeldende.

Så til saken.
Tinnsugere med "rekylfjær" er bannlyst. Vi ordre om å kaste våre gamle på Tandberg. Årsaken er at rekylen eller slaget kan skade loddelandet eller tynne komponentbein. Vi fikk utdelt vakumsugere som ble koblet opp mot trykkluftanlegget i bygget.


Denne, som det refereres til tidligere i tråden ser ut til å være ok.
https://www.kjell.com/no/produkter/.../luxorparts-avloddingsstasjon-pro-90-w-p40496

Lykke til . Mvh Knut Runar
Takk for det rådet, da ligger jeg unna den typen, Har brukt en manuell tinnsuger og rekylen skremte livet av meg… spretter rundt som en løs kanon. Trodde jeg gjorde noe galt , men nå vet jeg at de er sånn
 
Topp Bunn