FZ skrev:
Det er ikke bare vekten av armen som skal være under kontroll. Stivheten til armkabel skal også være slik at den ikke ødelegger gynginga til spilleren.... Subchassiet skal kunne bevege seg perfekt vertikalt uten noen horisontal bevegelse...
Armkabelen tror jeg ikke vil skape problem. Har underveis en SME-kabel med vinkelplugg. Det at kabelen ikke stikker nedi spilleren tror jeg i seg selv vil være et godt steg på veien for å sikre fri fjæringsvei. Om kabelen er litt stiv, kan jeg om nødvendig avisolere den 10 - 15 cm fra pluggen. Dette gjorde jeg med SME-kabelen til 3009, da en slik var montert på LP12.
Jeg tenkte mer på armens øvrige kvaliteter, f.eks sammenlignet med Rega RB700 og andre gode "billigarmer" av i dag. Sumikoen kostet i overkant av kr.3.000,- rundt 1980, da jeg kjøpte den, noe som tilsvarer en betydelig pris i dag. Dette kunne indikere et bra kvalitetsnivå fortsatt, men siden armene trolig er blitt bedre generelt siden 1980, er vel førpris ingen garanti i seg selv. Jeg har inntrykk av Sumiko som en meget god arm, mens andre med bedre ører enn meg kanskje vil ha en helt annen oppfatning. Derfor kunne det vært greit med andres synspunkter, tenkte jeg.
Når det så gjelder hvorvidt Sumiko passer LP12, så kan jeg ikke huske å ha sett eller lest noe om kombinasjonen noen gang, noe som kanskje tilsier en mismatch. Er derfor ute etter om noen har gjort egne erfaringer, eller kan vise til info som kan være avklarende.