Sumiko vs Dynavector?

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.164
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Etter snaue to års restaurering kom det endelig lyd fra GyroDec'en min i forgårs, o lykke! :)

I øyeblikket spiller den med en lånt Denon DL 103 pickup, og det spiller egentlig ganske fornøyelig - friskt og engasjerende.

Har dog fått los på et par andre kandidater:

Dynavector Ultimo 10X5

Sumiko Blue Point Special EVO III

Hadde satt pris på all mulig input om disse to pickup'ene - gjerne i forhold til DL 103'eren også...

Dette er en kanskje hva vi må kalle en budsjettråd...... ;)

Mvh

Lagga

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
348
Torget vurderinger
1
Uansett valg så får du en knallgod pick up, jeg vurderte begge de to, men valgte en Dynavector 20XH.

Jeg angrer ikke et sekund, den spiller med delikatesse, finesse, den er meget gjennomsiktig og helt vektløs.

Den strekker seg langt på begge fløyene, og har bra trøkk i bassen...

Den spiller musikk med stor M. Du sitter å lytter på musikken, og glemmer hi fien...

Destiny.. :)

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Jeg har ikke erfaring med den DV`en , men Sumikoen er stein god og jeg syntes den spiller bedre en denon dl 103. Men den dv pu er sikker veldig god den og. Hadde selv en BPS som ble byttet ut med en lit eldre Dv pu. Og den er en god del bedre en bps!

Mvh
Kjetil

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.164
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Takk folkens,
vet ikke om det gjorde valget lettere, men føler jeg er på riktig spor i den prisklassen jeg beveger meg.
Hadde 10X i sin første utgave i sin tid, min første MC, og et markant hopp i lydkvalitet. Gikk derfra til 23R og 17D, alle Dynavector. Ble meget glad deres lydsignatur.
Har også sett mange godord om Sumiko'en, men undrer altså om noen av dem er "objektivt" bedre enn den andre (i og med at de er i samme prisklasse), eller om de er like, helt like, bare forskjellige........

::) ;)

Lagga

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.669
Torget vurderinger
27
Etter hva jeg har blitt fortalt ligger DV 17D2 litt mer på den nøytrale siden av det som er Dynavectors "huslyd" på samme måte som Te Kaitora Rua ligger noe på den varme siden. 17D3 skal visst nok ligge litt nærmere Dynavectors andre modeller enn DV17D2, men er vel fortsatt en modell som prioriterer nøytralitet og dynamikk mer enn de nærliggende (pris) modellene fra DV (etter hva jeg har blitt fortalt og lest).

Jeg har så vidt hørt 10X hos KW og der spiller den flott, uten at jeg har fått tid til å lytte inngående til den, eller kjenner Sumikoen på noen som helst måte. Så ta ikke innlegget som noen anbefaling av det ene fremfor det andre.

Nest siste Hifi+ gir en ganske fin sammenligning av pickuper selv om disse kanskje ligger litt over prismessig. Har du spurt Snapa om lån av Dynavector forresten?

K

kbwh

Gjest
Jeg har en slik Sumiko BPS E3 som riktignok ikke er helt innspilt ennå. Den er foreløpig noe energisk mellom 8 og 16kHz, ca. +2dB. Men potensiale har den absolutt. Jeg valgte Sumiko etter råd her inne i håp om at spillestilen dens kunne oppveie rapporterte treghetstendenser i min da nyanskaffede SOTA Sapphire.

I denne tråden kan du få et inntrykk av hvordan spilleren (med 5 timer gammel BPS E3) min høres ut (det er Benz-riggen som er frekvensgangjustert):
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10630.0.html

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.164
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Takk for input Fosse og Valentino,
har vært på internet- og telefonfri hyttetur i pinsen, så har ikke fått svart før nå.
Det var kun 9 varme i vannet; skippet årets første bad jeg.....

Jeg har gått for en DV 10X5 jeg, får riktignok ikke lagt vantene på den før utpå sommeren, men så
har jeg noe å glede meg til. :)

I samme åndedrag må jeg bekjenne at jeg har begått en kvern til; Micro Seiki DQX 500 m/ proprietær MA 707 arm. Følgelig funderer jeg stadig på den der Sumiko'en, samtidig er det vel også slik at en Audio Technica AT OC-9 MKII koster omtrent det samme, men hvordan forholder de seg til hverandre tro? Har ikke hørt noen av dem. Hmmmmmmm..... ::)

Mvh

Lagga

Topp Bunn