Super studio monitor " Event Opal"

KnutD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
121
Antall liker
122
Torget vurderinger
5
Jeg har eid disse aktive høyttalerene i noen måneder nå. http://www.event1.com/ . Jeg ga 28000 kr for dem hos OP Musikk i Oslo ( selger instrumenter og studioutstyr). Jeg har drevet med denne hobbyen i snart 40 år og har eid et utall av høyttalere og forsterkere. Dette er et kupp!! NB! Jeg har ingenting med OP Musikk å gjøre.
Så oppløste, dynamiske og nøytrale at det er en fryd. De blir aldri slitsomme. Behagelige i diskanten, mellomtonen er på elektrostatnivå og bassen er meget slagkraftig og detaljert.
Spesifikasjonene er formidable. Mitt eneste ankepunkt så langt er et svakt sus i diskanten når de ikke spiller.
Til den prisen går disse utenpå alt under 100.000 for høyttaler/forsterker.
Ikke bli skremt av den litt skrytete presentasjonsvideoen.
 

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Innlegg
97
Antall liker
0
KnutD skrev:
Ikke bli skremt av den litt skrytete presentasjonsvideoen.
Han sjefen er smått breial, ja. He-he. Men du har helt rett, dette er solid ingeniørarbeid omsatt i god lyd . Jeg har hørt dem, riktignok ikke lenge, men de gir inntrykk av å åpne vinduet på vidt gap til musikken. I det hele tatt blir jeg mer og mer fascinert av proffmonitorer. Synd at design ofte ikke holder mål for dem som egentlig bestemmer hjemme. ;) Men jeg har funnet et godt, aktivt alternativ i mine ADM9.1. En fryd hvis du har konvertert til avspilling fra harddisk.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Herlig Aussie-dialekt på presentatøren ;D Moro å høre at du er fornøyd med monitorende dine. Det er lenge siden jeg har lyttet til Event, og de var eldre enn Opalmodellen, men jeg husker at jeg fikk et godt inntrykk. Jeg ser på specs at Opalene er litt større og tyngre enn mine egne Dynaudio-monitorer, så dette tror jeg låter bra, ja :)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Lekre de der... NEI snakker ikke om høyttalerne ::) ;D ;D
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
JA..lurer på hvor aktive de er ::)
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Er det ikke typisk - gutter kan ikke se på damer i bikini uten å gå OT. Prøv å hold fokus på 8 tommern karer ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Baard skrev:
Er det ikke typisk - gutter kan ikke se på damer i bikini uten å gå OT. Prøv å hold fokus på 8 tommern karer ;D
Nå er det en uting at en som ikke synes proffe monitorer hører hjemme i en stue deltar i en debatt som er mellom de som liker denslags svært godt, og derfor uttaler jeg meg ikke om de lydmessige sidene av dette. Men jeg trenger ikke være typisk gutt for å foretrekke disse damene foran høyttalerne, for det mener jeg virkelig. Problemet er vel helst at jeg ikke har råd til hverken dem eller høyttalerne. De er nok i lengden dyrere å vedlikeholde enn noen aktive monitorer. Bikini-jentene altså. Men er det ikke litt suspekt at de trenger slike blikkfang for å fange oppmerksomheten?

ATC står det forresten respekt av.
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Ble på nyttårsaften den lykkelige eier av ett par Event Opal ;D
Disse spiller over all forventning, bare ett lite trekk, å det er att den mangler litt av det lydtrykket som Papworth/Klipsch RB-81 leverer, men ellers en kanon høyttaler:)

Noen her som har disse, å kan fortelle meg om de har fått med Studio EQ i pakken?
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Opalene har nå fått kjørt seg en stund på alle sjangrene i musikk samlingen. Det har vært gjort forsøk på justere ned det frekvensspekteret som trer kraftigst frem i rommet, å etter litt lek med sinustoner fant jeg ut att det var passelig å sette dempingen på området 35-55Hz, å dette låter bare helt rått, så gleder meg til å få Studio EQ'en på plass, for å se om der er mer å hente. Når jeg først koblet de til Benchmarken å skrudde på musikken, var bassen for framtredende etter min smak, men etter å ha fått kompansert litt for rommet, er dette ikke lenger noe problem. Vil med dette komme med en oppmodning til alle som er ute etter annlegg til under 100k basert på ett par stativhøyttalere til å sjekke ut disse monitorene, gjerne i kombinasjon med en Benchmark DAC. Om du har planer om å bruke mer enn 100k, så ville jeg fortsatt sjekket ut disse, med mindre du har som mål å skremme fanden på flatmark ;)
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Jeg tar gjerne to sånn hvis noen kan kle de i pen walnøtt mdf og gi de en vanlig form..
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har lest ekstremt mye på nettet om disse Opalene de siste ukene. Jeg har vært audiophil i 35 år, og har de senere årene hatt sans for studiomonitorer. Ikke pga utseendet (de fleste er stygge som juling) men at de gir så forbasket god lyd for pengene. Husk at jeg slipper utgifter til kabler og forsterker. Jeg sitter på et par
Dynaudio BM6A i dag. De har gitt meg godlyd i snart 10 år. Jeg bestiller Event Opal neste uke. Har ikke hørt dem, så det blir spennende. Etter hva jeg leser rundt om på nettet får man her high-end lyd.......... for 21000,- Jeg har også Audiolense DRC, så dette blir gøy.
Har aldri kjøpt usett/uhørt høyttalere før, men magefølelsen sier meg at dette går bra. Vent, og se/hør.....


Mvh. Bergfinn
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Nå har jeg hatt Opalene i et par uker. Begynner å bli ferdig innspillt. En ting er helt klart. Disse kommer jeg til å ha i mange år. Makan til god investering. Transparense. Dynamikk. Dybde og bredde i lydbildet. Detaljene i bassen går utenpå alt jeg har hørt tidligere. Og jeg har hatt mye forskjellig de siste 35 åra. Har hatt høyttalere til over 70 k. De fleste rundt 20-40 k. Det er IKKE mulig få "hifi" som når opp til dette nivå i denne prisklassen. Try me.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
De går for å være best i klassen på Gearslutz så det er nok hevet over enhver tvil at de er gode, kunne tenkt meg et par selv.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kom og hør. Bor på Tøyen/Oslo. Ta med USB-pinne med flac-filer. Jeg bruker ikke CD-spiller. Kjører all musikk via pc m/Audiolense romkorrigering og eksternt lydkort/dac. I dagens moderne hifi-verden, tror jeg dette er den mest kost/effektive løsningen for å få "high end" lyd. Vel, nesten high end da. Jeg må ha en DAC for å få det komplett. Lynx Hilo, eller lignende.

Mvh. Bergfinn
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Takk for tilbudet men jeg bor ca 55 mil unna deg.

Når det er sagt så har vi kanskje handlet høyttalere i samme butikk (Procom) men mine ligger et hakk under dine både pris og lydmessig (Sonodyne).
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Meget spennende høyttalere det der. Har lest masse om dem på nettet i det siste.

At aktive studiomonitorer kan ha et ekstremt godt forhold mellom ytelse og pris er jeg helt enig i.
Kjøpte meg nettopp et par Yamaha HS7 aktive monitorer til kinoen. Fabelaktig valuta for pengene.
Bruker NHT aktive monitorer til imacen også.

Jeg har desverre tilgode å høre de mest forseggjorte aktive monitorene, som denne Eventen.
Betviler forøvrig ikke at også dette prissegmentet har produkter som står seg svært godt mot ordinære hifiprodukter.

Noe som jeg også liker med proffbransjen er at produktene virker vel gjennomtenkte og bygget på evidensbaserte kunnskaper.
Det er herlig fritt for snake oil, uten at jeg trenger å utdype det noe mer...
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Så enig, så enig, SOEDAL. Som sagt, jeg har gjort svært mye research på disse Opalene før jeg bestemte meg for å bestille de. Jeg har inntrykk av at mange "audiophile" har blitt irriterte og frustrert når de har fått høre Opalene. Fordi de har brukt laaaang tid på å finne forsterker/høytt/høytt.kabler som matcher i pris/kvalitet. Så blir de fullstendig "overkjørt"
av disse Opalene til "gi bort pris". Nå er ikke 21000,- småpenger, men dette er mye nærmere high-end enn et hifi-anlegg til 50.000,- .....elller 100.000
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
764
Antall liker
388
Har hatt gleden av å høre Barefoot micromain 27, og det er sannsynligvis noe av den beste lyden jeg har hørt fra en høyttaler, uansett pris eller prinsipp og prisen er jo ikke avskrekkende med tanke på at man ikke trenger noe forsterker
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Har hatt gleden av å høre Barefoot micromain 27, og det er sannsynligvis noe av den beste lyden jeg har hørt fra en høyttaler, uansett pris eller prinsipp og prisen er jo ikke avskrekkende med tanke på at man ikke trenger noe forsterker
er disse egnet for vanlige store rom også, eller duger de kun til nærfeltlytting?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ah! Det er det de heter. Dave Weckl bruker også disse i studio

1377141_10152545439234057_1891382049_n.jpg
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Nå kan ikke jeg svare for MM 27, men vet at de vurderes sammen med opalene når sånt skal anskaffes hos studiofolk. Jeg tipper at MM 27 klarer seg uten subwoofer opp til 40 kvadratmeter rom. Opalene brukes uten sub opptil 50 kv.m studio, dog er det enkelte som savner litt "trøkk" i de laveste oktavene. Monitorer er hovedsakelig oppdelt i 3 grupper; near-field, mid-field og far-field...er det riktig stavet? MM27 og Opal brukes som både near og mid-field. Stua mi er på 20 kvadrat, så jeg savner absolutt ikke sub. Pokker, jeg kjøpte en vanvittig vellydende REL T-5 sub rett før jeg snubla over Opalene. Nå står suben i kjellerboden. Jeg har et helt vanvittig trøkk fra 30 hz på begge kanaler. (på motsatt vegg var det fra 30 og 40 hz). 7,1 tommers bass med 3,6 cm slaglenge. Dette oppsettet er satt opp for musikk, ikke film. Har noen hørt låta " Hold My Liquor" på Kanye West sitt siste album? Da rister det i blokka jeg bor i. Nå høres det kanskje ut som jeg beskriver PA-anlegg, men de spiller vanvittig høyt. Samtidig er de nøytrale med stor N. Må samtidig nevne at dette her hadde ikke vært mulig for meg uten Bernt Rønningsbakk's fantastiske verktøy/leketøy Audiolense. Jeg har planer om å bedre akustikken i stua mi, men ting tar tid når man har et familieliv med småinger løpende rundt. Det er ikke mulig å få noe godlyd ut av noen høyttalere her med den akustikken og bass-modene som herjer i mitt rom. Audiolense er redningen.

Og som jeg gleder meg til å høre hvordan Opalene låter med akustikkbehandlet rom og ny DAC og Audiolense. ...da skal det bli morro ;-)
 
Sist redigert:

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
764
Antall liker
388
micromain 27 fyller lett ei stue på 40 M2, og hvis det ikke er nok har de kommet med en modell som heter minimain 12 til den nette sum av 167 000,-[video=youtube;IGwdcNVSG2g]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IGwdcNVSG2g[/video]
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Har god tro på de der.
Er som en slags Guru på bol.

AE22 er laget for å stå tett inntil bakvegg om jeg ikke husker feil.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Siklet på Barefoot for noen år siden da anlegget kun besto av studiomonitorer, men visste de var for dyre. Har hatt flere brukbare varianter, og blir jeg spurt, anbefaler jeg som regel folk som egentlig ikke har noe anlegg, og vil ha bedre lyd, å prøve bl.a. Genelec før de begir seg ut på hifi-karusellen, da lydkvaliteten per krone er vanskelig å slå.

Event Opal har også vært vurdert flere ganger, men til syvende og sist ble jeg avskrekket av ryktene om susing. Suser de litt hos deg, Bergfinn?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Nei, her er ikke noe sus. Og hurra for det. Var skikkelig nervøs første gang jeg kobla de opp. Har lest at enkelte har vært plaget med det. Jeg tror også at mine opaler har stått på lager en stund hos importør. Jeg har gammelt serienr. på mine. Og jeg har beryllium diskanten. Det har vært enkelte forandringer på modellen siden lansering høsten 2009.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Opalene har nå fått kjørt seg en stund på alle sjangrene i musikk samlingen. Det har vært gjort forsøk på justere ned det frekvensspekteret som trer kraftigst frem i rommet, å etter litt lek med sinustoner fant jeg ut att det var passelig å sette dempingen på området 35-55Hz, å dette låter bare helt rått, så gleder meg til å få Studio EQ'en på plass, for å se om der er mer å hente. Når jeg først koblet de til Benchmarken å skrudde på musikken, var bassen for framtredende etter min smak, men etter å ha fått kompansert litt for rommet, er dette ikke lenger noe problem. Vil med dette komme med en oppmodning til alle som er ute etter annlegg til under 100k basert på ett par stativhøyttalere til å sjekke ut disse monitorene, gjerne i kombinasjon med en Benchmark DAC. Om du har planer om å bruke mer enn 100k, så ville jeg fortsatt sjekket ut disse, med mindre du har som mål å skremme fanden på flatmark ;)
Er dette deg?

 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
micromain 27 fyller lett ei stue på 40 M2, og hvis det ikke er nok har de kommet med en modell som heter minimain 12 til den nette sum av 167 000,-[video=youtube;IGwdcNVSG2g]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IGwdcNVSG2g[/video]

bare synd dem låter rævva..trur ikke fyren forstår seg på optimal kasseløsning....er vel en LA greie de der.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Nei, her er ikke noe sus. Og hurra for det. Var skikkelig nervøs første gang jeg kobla de opp. Har lest at enkelte har vært plaget med det. Jeg tror også at mine opaler har stått på lager en stund hos importør. Jeg har gammelt serienr. på mine. Og jeg har beryllium diskanten. Det har vært enkelte forandringer på modellen siden lansering høsten 2009.
De kom visstnok med en aluminiumsdiskant etter hvert, om denne skal være mer eller mindre lik berylliumversjonen er vel uklart. Det jeg lurer på er følgende: Delingsfrekvensen er satt veldig lavt i Opal, tror jeg leste at den er helt nede i 1,6 kHz. Dvs. at diskanten tar en veldig stor del av frekvensspekteret på denne. Hvordan kan dette tenkes å påvirke lyden av f.eks. fioliner? Leste vel et sted i wigwamforumet (som har flere tråder om denne HT) der en kar mente at de hadde en noe kunstig og unaturlig klang på fioliner og vokaler da disse stort sett bare gjengis av diskanten.

Synspunkter på dette? Jeg er ute etter nye HT med dypere og fyldigere bass- og grunntonegjengiving enn de jeg har i dag, og er fascinert av aktive høyttalere. Men er altså ikke villig til å fire på mellomtone/topp, som må lyde naturlig, homogent og organisk.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hei, Odd.
Ærlig talt, jeg har ikke et vondt ord å si om Opalene. Og så absolutt ikke mellomtonen. Den "høres" ut som 3-veis. Hele frekvensområdet låter naturlig, homogent og organisk. I tillegg er det masser av dynamikk og detaljer. Et stoort og "spikret" lydbilde.

Men halve æren her må jeg gi til Bernt Rønningsbakk med sin Audiolense XO. Jeg har dårlig med akustisk behandling her i heimen, så jeg valgte og prøve ut digital romkorreksjon i fjor og sitter fortsatt i en slags "sjokktilstand" over hvor bra dette virkelig er. Jeg er snart 50, og har alltid vært audiofil. Heretter må jeg dele mitt "audiofile liv" i 2. Tiden før digital romkorreksjon, og tiden etter digital romkorreksjon. Opalene er det ikke mulig å høre på i mitt lytterom som det er. Jeg har noen peaker i de lave oktavene som gjør det umulig å lytte til musikk på en seriøs måte. Men med noen målinger og litt tweaking med Audiolense så "skinner" Opalene på en måte som er helt utrolig. Jeg visste faktisk ikke det var mulig å høre så utrolige detaljer i bassen som jeg gjør nå. Det eneste jeg kan huske av noe som kommer i nærheten av det jeg har hatt tidligere er Kef 107 m/kube.

Hvis du er i Oslo av og til, er det fullt mulig å komme for en prøvelytt. Men det må avtales. Er en "busy" man.

En ting å merke seg, er at Opalene er i klasse High-End monitor som brukes til både nearfield og midfield, så "hifi" lytteavstand på opp til over 4 meter tror jeg ikke er noe problem. Opalene foretrekkes av mange, fremfor Klein & Hummel O300/O310, Focal Twins, Focal SM9 og Barefoot MM 27 som alle koster omtrent det dobbelte av Opalene, og mer. Dette vet jeg med sikkerhet, Jeg har lest maaaange mil opp og ned på studiogear-sider på nettet. Spesielt Gearslutz.

Mvh. Bergfinn


PS. Test fra SoundOnSound Event Opal



Untitled 96.jpg
 
Sist redigert:

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Opalene har nå fått kjørt seg en stund på alle sjangrene i musikk samlingen. Det har vært gjort forsøk på justere ned det frekvensspekteret som trer kraftigst frem i rommet, å etter litt lek med sinustoner fant jeg ut att det var passelig å sette dempingen på området 35-55Hz, å dette låter bare helt rått, så gleder meg til å få Studio EQ'en på plass, for å se om der er mer å hente. Når jeg først koblet de til Benchmarken å skrudde på musikken, var bassen for framtredende etter min smak, men etter å ha fått kompansert litt for rommet, er dette ikke lenger noe problem. Vil med dette komme med en oppmodning til alle som er ute etter annlegg til under 100k basert på ett par stativhøyttalere til å sjekke ut disse monitorene, gjerne i kombinasjon med en Benchmark DAC. Om du har planer om å bruke mer enn 100k, så ville jeg fortsatt sjekket ut disse, med mindre du har som mål å skremme fanden på flatmark ;)
Er dette deg?

Hei, dette kunne ligne voldsomt på oppsettet mitt ja. Har siden sist fått innstalert Dirac Live Calibration Tool, å løftet Opalene til nye høyder, dett programmet kan absolutt anbefales, koster litt, men er verdt hver en krone. Kan prøves gratis i 14 dager.
www.dirac.se
 
Topp Bunn