Hæææ
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 08.09.2014
- Antall liker
- 70
Plages dere av sus fra varmepumpen i kulda? Da jeg har min i stua høres viften godt når den girer seg opp på kalde dager,så fyrer med ved.
bedre enn ingen varmepumpe eller hur?Er man så gnien at man har luft-luft varmepumpe så får man leve med støyen.
Bortsett fra økonomiske hensyn ser jeg ingen fordel ved å ha en nordavind i stua.bedre enn ingen varmepumpe eller hur?Er man så gnien at man har luft-luft varmepumpe så får man leve med støyen.
Vil vel heller kalle den en svak sønnavind. Den fyller huset med en mye jevnere varme enn man noen gang får til med panelovner og vedfyring, men de siste er en godt supplement til varmen som pumpa transporterer.Bortsett fra økonomiske hensyn ser jeg ingen fordel ved å ha en nordavind i stua.bedre enn ingen varmepumpe eller hur?Er man så gnien at man har luft-luft varmepumpe så får man leve med støyen.
Inne er det ca 21-22 grader, ute rundt null og vifte på trinn 3 av 4.Spørs hvilken utetemperatur du har og hvilken hastighet du har på viften på innedelen
Nå jeg satte pumpe på 31 grader (max) så fikk jeg over 40 grader ut av pumpe. Men nå var det da 7 grader ute, men det tyder vel på at gass er på plass...Inne er det ca 21-22 grader, ute rundt null og vifte på trinn 3 av 4.Spørs hvilken utetemperatur du har og hvilken hastighet du har på viften på innedelen
Inge
Grunnen til å kjøre med 18 grader er med tanke på blanding av luft. 18 grader går igjen i alle bruksanvisningene til Flexit ventilasjonsanlegg.Hva er "kaldt ute" og hvorfor?
Blanding av luft? Forklar! Og hva har Flexit med dette å gjøre? De er vel bare en produsent av ventilasjonskomponenter og ventilasjonsanlegg?Grunnen til å kjøre med 18 grader er med tanke på blanding av luft. 18 grader går igjen i alle bruksanvisningene til Flexit ventilasjonsanlegg.Hva er "kaldt ute" og hvorfor?
18 grader er temperaturen som gir optimal blanding av luft, tok de med som en referanse.Blanding av luft? Forklar! Og hva har Flexit med dette å gjøre? De er vel bare en produsent av ventilasjonskomponenter og ventilasjonsanlegg?Grunnen til å kjøre med 18 grader er med tanke på blanding av luft. 18 grader går igjen i alle bruksanvisningene til Flexit ventilasjonsanlegg.Hva er "kaldt ute" og hvorfor?
Dette er høres merkelig ut, og ikke minst umulig gå gjennomføre i praksis. Hvis man ønsker å ha 22 grader inne, og setter varmepumpen på 18 - så vil den jo ikke starte.Husk på at varmepumpe type luft/luft ikke bør settes til noe særligere høyere enn 18-19 grader når det er kaldt ute, varmepumpene bør brukes kun til grunnvarmen i huset og annen oppvarming type vedovn eller panelovener bør brukes for og få opp resten av tempen. Bare protester, men dette har jeg fra proffe folk som driver med varmepumper som daglig virke. Det og la varmepumpene gå på nær maks når det kryper under 15 minus forkorter levetiden på de kraftig.
Hvis varmepumpa er innstilt på 18 grader, men bruker annen oppvarming til å oppnå 22 grader, vil da vp blåse kald luft for å få tempen ned til 18??Husk på at varmepumpe type luft/luft ikke bør settes til noe særligere høyere enn 18-19 grader når det er kaldt ute, varmepumpene bør brukes kun til grunnvarmen i huset og annen oppvarming type vedovn eller panelovener bør brukes for og få opp resten av tempen. Bare protester, men dette har jeg fra proffe folk som driver med varmepumper som daglig virke. Det og la varmepumpene gå på nær maks når det kryper under 15 minus forkorter levetiden på de kraftig.
Om den står i "auto" = jaHvis varmepumpa er innstilt på 18 grader, men bruker annen oppvarming til å oppnå 22 grader, vil da vp blåse kald luft for å få tempen ned til 18??Husk på at varmepumpe type luft/luft ikke bør settes til noe særligere høyere enn 18-19 grader når det er kaldt ute, varmepumpene bør brukes kun til grunnvarmen i huset og annen oppvarming type vedovn eller panelovener bør brukes for og få opp resten av tempen. Bare protester, men dette har jeg fra proffe folk som driver med varmepumper som daglig virke. Det og la varmepumpene gå på nær maks når det kryper under 15 minus forkorter levetiden på de kraftig.
Hvis varmepumpa er innstilt på 18 grader, men bruker annen oppvarming til å oppnå 22 grader, vil da vp blåse kald luft for å få tempen ned til 18??Husk på at varmepumpe type luft/luft ikke bør settes til noe særligere høyere enn 18-19 grader når det er kaldt ute, varmepumpene bør brukes kun til grunnvarmen i huset og annen oppvarming type vedovn eller panelovener bør brukes for og få opp resten av tempen. Bare protester, men dette har jeg fra proffe folk som driver med varmepumper som daglig virke. Det og la varmepumpene gå på nær maks når det kryper under 15 minus forkorter levetiden på de kraftig.
Hmm - avriming mer enn 1 gang i timen, det var ofte. Min Panasonic gjør dette makst 2-3 ganger om dagen når det er tåke i været og rundt 0.Hei!
Dette er feil og vitner om relativt stor svikt i grunnleggende kompetanse om varmepumper. De fleste nyere pumper har i dag en avisingsautomatikk, som måler hvor mye is det er på fordamperen. Mine 3 Julapumper som er billigpumper har en slik automatikk.
Problemet med ising er i grunn størst ved utetemperatur rundt 0 grader. Da er det mye fuktighet i luften, samtidig som fordamperen holder noen minusgrader - da bygger isen seg rask opp, og mine går da på minimum avrimingsinterval som er ca 40 minutter mellom hver avriming. Når det blir skikkelig kaldt, er også luften veldig tørr, og det er knapt nok riming på utedelen. Mine går da på maks intervall som er 2 timer mellom hver avriming.
Ludo store, Coop Obs, og Jula selger nok mye mer enn 600 varmepumper i året - det er ikke dermed sagt at de som jobber der skjønner mye av dette.
Jeg har etterisolert mine tre pumper (2 av de er luft-vann) og har også montert energimålere. Så i mitt varmeanlegg har jeg 2x6W pumper, som stort sett går på trinn 1 og 2, og leverer en effektiv COP på 3,5 på årsbasis.
Mvh
OMF
Hei!Hmm - avriming mer enn 1 gang i timen, det var ofte. Min Panasonic gjør dette makst 2-3 ganger om dagen når det er tåke i været og rundt 0.Hei!
Dette er feil og vitner om relativt stor svikt i grunnleggende kompetanse om varmepumper. De fleste nyere pumper har i dag en avisingsautomatikk, som måler hvor mye is det er på fordamperen. Mine 3 Julapumper som er billigpumper har en slik automatikk.
Problemet med ising er i grunn størst ved utetemperatur rundt 0 grader. Da er det mye fuktighet i luften, samtidig som fordamperen holder noen minusgrader - da bygger isen seg rask opp, og mine går da på minimum avrimingsinterval som er ca 40 minutter mellom hver avriming. Når det blir skikkelig kaldt, er også luften veldig tørr, og det er knapt nok riming på utedelen. Mine går da på maks intervall som er 2 timer mellom hver avriming.
Ludo store, Coop Obs, og Jula selger nok mye mer enn 600 varmepumper i året - det er ikke dermed sagt at de som jobber der skjønner mye av dette.
Jeg har etterisolert mine tre pumper (2 av de er luft-vann) og har også montert energimålere. Så i mitt varmeanlegg har jeg 2x6W pumper, som stort sett går på trinn 1 og 2, og leverer en effektiv COP på 3,5 på årsbasis.
Mvh
OMF
Etterisolert ? Mener du å ekstra isolere slangen fra ytter til inner del - i fall har jeg og gjort det - satt på tykk standard rørisolering.
PS. Du mente kanskje 2x6kW og ikke 2x6W
OK, hvorfor og hvordan ?Hei!Hmm - avriming mer enn 1 gang i timen, det var ofte. Min Panasonic gjør dette makst 2-3 ganger om dagen når det er tåke i været og rundt 0.Hei!
Mvh
OMF
Etterisolert ? Mener du å ekstra isolere slangen fra ytter til inner del - i fall har jeg og gjort det - satt på tykk standard rørisolering.
PS. Du mente kanskje 2x6kW og ikke 2x6W
Ja, mente 2 x 6kW!
Har etterisolert utedelen innvendig.
Tror nok din varmpeumpe avrimer mye oftere:
Spørsmål / Service & support / Varmepumper Termografering Tetthetskontroll Varmepumpespesialisten i Tromsø - Energi consult AS
"Driftstiden på utedelen mellom avrimingene varierer mellom 120 min till 40 min. Ved feil under avriming stopper varmepumpen og Timer lampen på innedelen vil blinke rødt, (kontakt oss om dette skulle inntreffe). Avrimingssyklusen er programmert fra fabrikk og kan ikke endres."
Mvh
OMF