Sus & hum

B

break_out

Gjest
Jeg har gjort en ny oppgradering av min vinyl rigg og det er Ortofon Rohman PU som spiller meget bra.. men. Når jeg ønsker å dra på litt på volumet så får jeg sus/hum i høytalerne :-[. Jeg fikk en forbedring ved å bytte til Ortofon headshell kabler, men det er ikke godt nokk.

Min riaa er av typen SAT Phonofix som er satt til 100 ohm. Er dette et gain problem, eller kan det være andre ting ??? Jeg må snu litt ekstra på volumet nå i forhold til tidligere da jeg brukte Dynavector 20xH PU’en og 47Kohm instilling på Riaa.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.563
Torget vurderinger
27
Jeg hadde samme riaa-trinn break-out, og jeg hadde aldri noe sus eller brum-problem på den. Opplevde denne som veldig støysvak.

På den tiden hadde jeg en Benz L04 med 0,8mv output. Det viste seg i etterkant at jeg trodde at jeg hadde kjørt denne i MC-modus mens jeg faktisk kjørte den i MM-modus. (Tro det eller ei, men jeg fikk opplyst at den stod i MC-modus og sjekket faktisk aldri dette). Men, selv med 0,8mV var dette brukbart signal-/støy-forhold i MM-modus.

Så, har du den i MC-setting? Med en Rohman vil nok dette være påkrevd. Jording?

B

break_out

Gjest
Får ta en kvalitetssjekk med instillingene, men jeg trodde det var riktig. Jording skal være riktig i forhold til spiller og riaa, men blir passe paranoid i slike sammenheng så jeg tar en sjekk der også. Trodde også at riaa skulle være av riktig kaliber, men det er greit å få det bekreftet.

Får håpe det er fingerproblemer som er kilden..

Jeg hadde samme riaa-trinn break-out, og jeg hadde aldri noe sus eller brum-problem på den. Opplevde denne som veldig støysvak.

På den tiden hadde jeg en Benz L04 med 0,8mv output. Det viste seg i etterkant at jeg trodde at jeg hadde kjørt denne i MC-modus mens jeg faktisk kjørte den i MM-modus. (Tro det eller ei, men jeg fikk opplyst at den stod i MC-modus og sjekket faktisk aldri dette). Men, selv med 0,8mV var dette brukbart signal-/støy-forhold i MM-modus.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Jeg har gjort en ny oppgradering av min vinyl rigg og det er Ortofon Rohman PU som spiller meget bra.. men. Når jeg ønsker å dra på litt på volumet så får jeg sus/hum i høytalerne :-[. Jeg fikk en forbedring ved å bytte til Ortofon headshell kabler, men det er ikke godt nokk.

Min riaa er av typen SAT Phonofix som er satt til 100 ohm. Er dette et gain problem, eller kan det være andre ting ??? Jeg må snu litt ekstra på volumet nå i forhold til tidligere da jeg brukte Dynavector 20xH PU’en og 47Kohm instilling på Riaa.
Tja, det er ikke godt å si hva som er problemet eller om det egentlig er noe problem i det hele tatt. Rohmann har relativt lavt utgangsnivå (250 µV) og vil gi merkbart mer bakgrunnsstøy enn en MM-pickup. Rohmann er også forholdvis følsom for innstråling av støy, skru av andre apparater (som du ikke bruker) i anlegget når du spiller plater. Impedanseninnstillingen har minimal innvirkning på dette og 100 ohm er en helt grei innstilling for denne pickupen.

B

break_out

Gjest
Har gått igjennom både instillinger og jording og kan ikke se noen feil i mine øyne. På min Meridian effektforsterker bruker jeg noen plugger som kortslutter rca inngang når jeg bruker balansert drift, kan du huske om det skal gjøres på Phonofixen også?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.563
Torget vurderinger
27
Nei, dette mener jeg ganske bestemt at jeg ikke gjorde på Phonofixen. Jeg gjorde dette på Graafen før jeg fant ut at den låt best gjennom XLR-kontaktene og følgelig kjøpte et par Cardas RCA-XLR.

Men, jeg tror CBA kan være inne på noe her. Det er ikke uvanlig med litt støy/brum fra platespiller når du vrir opp volumet.

B

break_out

Gjest
Det kan så være og jeg skal kunne leve med det lydnivået jeg har da Pu'en er nydelig, men dersom det kan gjøres noe med dette så er jeg åpen for forslag. Har prøvd å flytte på komponenter men får samme ressultat.

Tja, det er ikke godt å si hva som er problemet eller om det egentlig er noe problem i det hele tatt. Rohmann har relativt lavt utgangsnivå (250 µV) og vil gi merkbart mer bakgrunnsstøy enn en MM-pickup. Rohmann er også forholdvis følsom for innstråling av støy, skru av andre apparater (som du ikke bruker) i anlegget når du spiller plater. Impedanseninnstillingen har minimal innvirkning på dette og 100 ohm er en helt grei innstilling for denne pickupen.

B

break_out

Gjest
Den skyldige part er funnet og det er min effektforsterker og den 1,6 kVA "low noise" smultringen.. Riaa'en liker ikke lengre avstanden i mellom. Ting må stokkes om og kabalen med signalkabler vil mest sannsynlig ikke gå opp.. dette blir dyrt, men problemet er løst ;D

Takker og bukker for råd

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4

Enda mer utrolig i og med at Benz L04 har 0,4mV ut. Derav navnet ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
er det ikke meningen at det skal være en svak during hvis du skrur volumet avsindig høyt? Etter hva jeg har hørt fra diverse butikker skal det visst være noe slikt for å kontrollere at det er kontakt med pickupen (noe luftbevegelser eller noe.. er jo tross alt en slags "mikrofon")

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
24
Sus er vel det som blir kalla støy. Det kjem av PU og passive/ aktive komponentar i RIAA, motstandar ma. Det blir jo forsterka ganske mange dB med MC, så noko må ein rekne med. Eg opplevde at støy blei redusert når eg gjekk frå MM til MC. Det blei faktisk imponerande tyst. Meinar at eg har sett at spolen i MC isolert sett skal gi mindre søy enn i MM(Men så er det det med høgare forsterking då, som kan gjere at det samla kan bli meir med MC like vel). Derimot fekk eg langt større problem med brum med overgang til MC. Også hos meg var det stor ringkjærne i kl.A-trinn som var årsak. Har prøvd ulike tiltak, men det einaste som har funka så langt er å plassere RIAA-en til sides for effekttrinnet. Magnetfeltet er tydelegvis kraftigast 90gr. på smultringen. Berre å vri/endre posisjon litt, gir endra bruminnstråling.

Sigurd

B

break_out

Gjest
Har flyttet effektforsterker og min skilletrafo (for lp12'en) provisorisk bort fra spiller og riaa og ressultatet er supert. Ja det er enda litt sus når en skrur opp volumet "alt for høyt" men dog en helt annen sus. Den jeg hadde tidligere var vibrerende sus, mens den jeg har nå er mer mikrofon feelingen.

Topp Bunn