Sutherland RIIA

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Sutherland riia får mye positiv omtale i de fleste magsiner og tester.
Er litt nyskjerrig på Ph3D, som et alternativ i den rimeligere ende. Noen som har en formening om hvorvidt denne vil gjøre en bedre jobb enn Lukaschecken, til en Benz L04 PU?

Og så det til jeg EGENTLIG skulle spørre om:
- Forhandler i Norge?

Morty

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.661
Torget vurderinger
27
Finnes ikke forhandler i Norge så vidt jeg vet. Greieste er vel å ta via Acoustic Sounds tenker jeg.
Uten at jeg er sikker så ville jeg vel tro at skal du få noe vesentlig bedre enn Lucachecken (med oppgradert strømforsyning) så må du opp på toppmodellen til Sutherland.

Er dette veien du ønsker/trenger å dra vinylriggen din Morty? Du har tidligere nevnt for meg ønsket om dynamikk, og Sutherland har vel snarere flow og ro som force? Jeg tenker bare høyt. Poenget mitt er at riaa-trinnet ditt er godt i utgangspunket, du har oppgradert det, og på toppen så har du antakeligvis synergi med Benzen. Jeg er ikke sånn hellig overbevist om at L04 og Sutherland er det du ønsker.

Blir bare drodling dette...

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Mener som Fosse at det nok er få riaa som kan gi vesentlig bedre synergi med Benz L04 enn din Benz Lukascheck PP1 T9 med Svalander power uten at du vil måtte vesentlig opp i pris. Har selv hatt akkurat samme kombinasjon som deg Morty og prøvde følgende utbyttekandidater: ASR Mini Basis, ASR Basis Exclusive, Linn Linto, Cary PH 302, Manley Steelhead, SAT Phonofix, EAR 324, Trichord Diablo + PSU. Endte opp med EAR 324 (hadde ikke budsjett til Steelhead og synes ikke alle parametere var bedre enn EAR 324!!)

Sender med en link hvor Freamer i Stereophile har testet Sutherland PhD med gode resultater (legg merke til at PhD ikke vil ha for "lean" PU, så din Benz L04 bør kunne være en god match). Jeg har ikke selv hørt/testet nevnte batteridrevne Sutherland riaa, så kan ikke konkret uttale meg om denne selv

http://www.stereophile.com/phonopreamps/104sutherland/

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Takker for innspill, Fosse.
Tanken var at om det fantes en forhandler i Norge/Oslo, så ville jeg gjerne prøvd dette RIIA trinnet.

Etter å ha prøvet det meget rimelige trinnet til ASR Mini Basis, ble jeg overrasket over hvor godt dette trinnet "stod seg" mot Lukaschecken.
Selvom jeg brukte ASR trinnet i flere uker, gikk jeg egentlig ikke dypt inn for å teste mot eget, da jeg på dette tidspunkt ikke hadde noen som helst planer om å legge mye tid eller mer penger inn på vinylsida. - For meg har vinyl hittil vært et rel. lite prioritert område.
Men, bla.a. etter å ha hørt hvor fantastisk fin lyd du henter ut av av vinylriggen din, kribler det litt for å jobbe litt videre med dette.

- Kan nevne at jeg i første omgang har fått ett meget godt tilbud fra HiFi Guiden, Hamar, om å bytte inn spilleren til modellen over; Consonace Ref. 2.0
Så godt, at jeg har sagt ja.
- Henter den samme helg som vi (OAS) skal til HiFi Stasjonen Elverum.

Dernest vurderer jeg å oppgradere OL Silver armen til MK II. Dette er en rimelig affære, og sies å gjøre armen mindre kresen når det gjelder tilpassing til mc pick ups.
Ser det stilles spørsmålstegn ved armens geometri i andre strenger, men tenker at problemer som kan oppstå som følge av dette, vil vel kun oppstå ved avspilling av plater som ikke er plane?

Også var det RIIA trinnet da.
Lukaschecken er fin fin den, men totalt sett synes jeg vinylriggen låter litt "hult" av og til. Ikke nødvendigvis feil på enkeltkomponenter, men kanskje ikke den optimale match.
Dette er blitt enda tydeligere, etter at jeg har oppgradert DP trinnet til Extended Bandwidth Version.
Dynamikken generelt er mildest talt sprelsk, men mellomtonen ved vinylavspilling henger nok litt etter.

Vel, jeg må jo erkjenne at jeg ikke er noen råbarka vinylmann, som deg Fosse, og lytter ydmyk til de gode råd.
Morty

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.661
Torget vurderinger
27
Gratulerer med ny spiller Morten, gratulerer. Det er jo flere andre her på forumet som er svært så godt fornøyde med denne spilleren.

Det står en anmeldelse av nevnte riaa i siste hifi+. Har ikke fått lest den enda, min anbefaling tok utgangspunkt i din pickup og hva jeg har lest om Sutherland PH.

Det kan sikkert være smart å teste ut ny spiller/arm først i alle fall, for å se i hvilken retning du ønsker å dra riaa-trinnet senere, om ikke oppgraderingsbehovet skulle gi seg helt. Matching er jo som du vet alfa og omega. Synes det høres litt rart ut med denne hulheten Morty, tross alt en voksen kropp på Benz L04.
Kanskje du vil låne protractoren min en dag, bare for å sjekke at du har fått satt opp riktig?

Terryboy, det var da en usedvanlig voksen samling riaa-trinn du har testet. Dette var svært spennende.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Gratulerer med ny platespiller Morty! Jeg er en av de meget godt fornøyde eiere av ref2.0 verket som Fosse refererer til! Hvor stor oppgraderingen vil oppleves kontra din nåværende rigg gleder jeg meg til å høre. For du poster vel noen inntrykk? :)

K

kbwh

Gjest
Dernest vurderer jeg å oppgradere OL Silver armen til MK II. Dette er en rimelig affære, og sies å gjøre armen mindre kresen når det gjelder tilpassing til mc pick ups.
Ser det stilles spørsmålstegn ved armens geometri i andre strenger, men tenker at problemer som kan oppstå som følge av dette, vil vel kun oppstå ved avspilling av plater som ikke er plane?
Meg bekjent er det bare jeg som har mast om geometrien på OL-armene. Plater som ikke er plane vil gi problemet (gidder vi høre etter på hifivis på slike?), men en forandring av VTA på grunn av platetykkelse vil også medføre en forandring av azimut. Jeg har ikke regnet på hvor mye, men når jeg leser om hvor kritiske disse hyperGradoene i Egersund er... Paranoia neste! ;D

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Med Terryboys erafaringer med div RIIA'er og råd og vink fra deg Fosse, ser det ut til at jeg har en del hente på andre fronter enn på RIIA trinnet.

Den "hule" lyden er vel ikke noe generelt fenomen, men kan høres på enkelte gamle skiver.
Eks: På oppdrag fra konemor dro jeg hjem et par godt brukte skiver av Dolly P fra siste platemesse.
Den ene (eldste) låter som om skiva er spilt inn i ei diger blikktønne.
Skive no 2 var OK.
Mitt problem er muligens at jeg har få Audiofile skiver, mest gammel progrock, pop og litt lett blanda jazz.
Harry Belafonte Live, Carnegie Hall låter vel egentlig ikke så værst.
Når ny Opere Consonance LP2.0 er på plass, Fosse, får du ta med deg protractoren og Hans Thessink, så får vi se hva vi kan tyne ut av dette.
Om ikke noe annet så kan vi jo snuse litt på Taliskeren!

Morty

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Gratulerer med ny platespiller Morty! Jeg er en av de meget godt fornøyde eiere av ref2.0 verket som Fosse refererer til! Hvor stor oppgraderingen vil oppleves kontra din nåværende rigg gleder jeg meg til å høre. For du poster vel noen inntrykk? :)
Takker.
Ja, det var vel strengen med dine lytteinntrykk av Ref. 2.0 som fikk meg til å ta kontakt med HiFi Guiden.

Skal bli spennende å høre hvilken forskjell denne oppgraderingen vil utgjøre.

Skal se om jeg får til innlegg med bilder.
Morty

B

break_out

Gjest
Ser at du terryboy har testet endel riaa'er inkludert SAT Phonofix. Jeg bruker selv denne sammen med en Jensen step-up og er fornøyd, men må jo bare spør hvordan denne stod seg mot de andre på listen din? Er ikke mye info å finne om den utenom en test fra et svenskt HiFi magasin.

Beklager kupping av tråd, men det kan jo være av interesse for andre også..?!

Mener som Fosse at det nok er få riaa som kan gi vesentlig bedre synergi med Benz L04 enn din Benz Lukascheck PP1 T9 med Svalander power uten at du vil måtte vesentlig opp i pris. Har selv hatt akkurat samme kombinasjon som deg Morty og prøvde følgende utbyttekandidater: ASR Mini Basis, ASR Basis Exclusive, Linn Linto, Cary PH 302, Manley Steelhead, SAT Phonofix, EAR 324, Trichord Diablo + PSU. Endte opp med EAR 324 (hadde ikke budsjett til Steelhead og synes ikke alle parametere var bedre enn EAR 324!!)

Sender med en link hvor Freamer i Stereophile har testet Sutherland PhD med gode resultater (legg merke til at PhD ikke vil ha for "lean" PU, så din Benz L04 bør kunne være en god match). Jeg har ikke selv hørt/testet nevnte batteridrevne Sutherland riaa, så kan ikke konkret uttale meg om denne selv

http://www.stereophile.com/phonopreamps/104sutherland/

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Ser at du terryboy har testet endel riaa'er inkludert SAT Phonofix. Jeg bruker selv denne sammen med en Jensen step-up og er fornøyd, men må jo bare spør hvordan denne stod seg mot de andre på listen din? Er ikke mye info å finne om den utenom en test fra et svenskt HiFi magasin.

Beklager kupping av tråd, men det kan jo være av interesse for andre også..?!
Først må jeg påpeke at alle disse riaa'er som er testet hjemme hos meg ikke er testet på samme tidspunkt og mot samme utstyr. Det som har vært fellesnevner under mine tester er kun TonArt Etera høyttalerne. Det er stort sett vært brukt Benz Ruby 2, noe Benz H20 og Dynavector XX1/DV Karat 17D2. Det vil på grunn av forskjellige forsterkere, drivverk og PU være vanskelig å være bombastisk med hensyn til egenlyden og vurdering av de ulike riaa opp mot hverandre.

De to ASR trinnen ble lånt av importør og ble brukt mot VPI Scotmaster og Audio Valve Eklipse og Audio Valve Baldur 70 forsterkere. Cary riaa ble lånt ut av Lyric sammen med VPI spilleren. EAR 324 ble testet ut på samme forsterkerkombinasjon som ASR (men med ClearAudio Champion platespiller. EAR324 fikk jeg på "lån" av dansk importør med mulighet for retur hvis den ikke passet inn i eget oppsett. Den passet vel rimelig bra da den stadig står hjemme og frist for retur for lengst er overskredet. SAT Phonofix, Linn Linto, Manley Steelhead og Trichord Diablo fikk jeg låne av venner, hi-fi kjente og familie (bror) og alle disse ble brukt mot JJ Electronic JJ828 og ClearAudio spilleren.

Så endelig til ditt konkrete spørsmål om SAT Phonofix opp mot de andre på listen. I mitt oppsett (som desverre ikke kunne kjøre SAT balansert!!) var den bedre en Trichord som jeg bare ikke fikk til å spille godt i mitt oppsett. Tricord ble litt grå og kjedelig (dynamikk liksom holdt igjen - men spilte åpent og luftig da). Linn Linto og SAT syntes jeg faktisk spilte forholdvis likt, men her var oppløsningen i toppen en anelse bedre på SAT (slik jeg husker det!). Husk her at det ble spilt på litt "snillere" JJ rørutsyr enn dynamikkfokuserte Audio Valve som mye av det andre er testet på. Har lest testen i danske HiFidelity og er jo ikke enig i at SAT Phonofix kan måle seg mot de aller aller beste som der ble nevnt, men et meget godt riaa til prisen (og som sagt vistnok enda bedre i balansert drift!). Benz PP1 riaa syntes jeg ga det litt mer energi i toppen og en mer transparent diskant, men kanskje litt mer "ullen" helt i bånn i forhold til SAT. Husk her at Benz riaa sikkert har en naturlig fordel med synergi mot min Benz Ruby 2 som ble brukt både mot PP1 og Phonofix.

Manley Steelhead, ASR Basis Exclusive og EAR 324 blir en litt annen divisjon (hjulpet av Audi Valve eletronikk under mine tester i tillegg). ASR og EAR 324 er liksom en Phonofix på stereoider på alle parametere (mer oppløst i topp, større dybde, enda strammere bunn og en røraktig mellomtone), men koster jo flere ganger svensken også da! Steelhead har så mange muligheter for fininstillinger ift PU etc, og spiller så lettflytende og samtidig kontrollert at hadde penger ikke vært en rammebetingelse så hadde vel amerikaneren vært i stuen i stedet for EAR tenker jeg. Cary er helt sikkert et supert riaa, men her fikk jeg rett og slett for mye rørlyd til å skaffe full synergi mellom komponentene (samt litt lite gain i mitt oppsett) I min rangering ville SAT vært foran Trichord og Linn. Hvis man har et anlegg som spiller vel lyst ville nok SAT også i mange tilfeller være et bedre alternativ enn Benz (og mottsatt i litt "mørkere" røraktige oppsett). Den måler seg i mine ører ikke helt opp mot toppmodellene fra Manley, ASR eller EAR.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.661
Torget vurderinger
27
Utrolig flott gjennomgang terryboy. Dette var et herlig interessant innlegg. Takker og bukker.

B

break_out

Gjest
Ja det var en meget bra sammenligning og ga meg ro i sjelen og litt mer is i magen. Det blir jo som du skriver vanskelig med forskjellig utstyr innvolvert, men uansett så har en nå en følelse for hva som formidles. Hadde ikke noe håp i forhold til de "større" trinnene da to av dem faktisk er på liste av potensielle oppgraderinger.

Teksten din er herved klippet ut og limt inn i min "potensielle riaa" fil.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.871
Torget vurderinger
1
Meg bekjent er det bare jeg som har mast om geometrien på OL-armene. Plater som ikke er plane vil gi problemet (gidder vi høre etter på hifivis på slike?), men en forandring av VTA på grunn av platetykkelse vil også medføre en forandring av azimut. Jeg har ikke regnet på hvor mye, men når jeg leser om hvor kritiske disse hyperGradoene i Egersund er... Paranoia neste!  ;D
Teoretisk sett så øker «problemet med bulkete plater og skarpe nåleslipinger. Jeg er faktisk tilbøyelig til at armer med vertkal lager som ikke tar hensyn til offset (dvs «vinkelrette» lager, hvor lageraksen er 90 grader horisontalt på armrøret), der er feilkonstruerte. Merkelig nok er dette mest utbredt i «mellomskiktet» for tonearmer. På nesten alle billige «moderne» tonearmer så er dette i orden. Mellom ca. (dvs veldig grovt regnet) 5K kr og 20K kr så virker det som om det er mange «gimball» armer som har et vinkelrett vertikal-lager, selv forholdsvis velrenomert konstruksjoner (SME 3009 og M2 f.eks. Det er i høyeste grad mulig problemet er mindre enn det jeg innbiller meg, men innbillinger kan være rimelig sterke ift. opplevelser ...

mvh
KJ

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Sutherland riia får mye positiv omtale i de fleste magsiner og tester.
Er litt nyskjerrig på Ph3D, som et alternativ i den rimeligere ende. Noen som har en formening om hvorvidt denne vil gjøre en bedre jobb enn Lukaschecken, til en Benz L04 PU?

Og så det til jeg EGENTLIG skulle spørre om:
- Forhandler i Norge?

Morty
Sutherland Ph3D er testet i siste nummer av Absolute Sound (April/May 2007) som i disse dager har blitt lagt ut i hyllene hos utvalgte Narvesen butikker. Tester er Chris Martens og hans hovedkonklusjon er som følger:

"I feel Sutherland's entry-level phonostage occupies a unique position in the analog marketplace. On one hand, the Ph3D sounds so good - and so much better than less-expensive competitors - that it will, for many listerners, be a wonderful destination in its own right. On the other, even for those who would like something better, Ph3D makes a great place to stop and listen while saveing up for dream phono preamps such as the Ph.D."

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Har kikket litt på div riaa i det siste og det som slår
meg at man får veldig lite for pengene.
Når man ser inni et riaa er det knapt noe der og sammen ligner man med en forforsterker i samme
prisklasse er det et hav av forskjell.

Det ble litt off topic dette

Ps hvis noen har hørt sugden riaa vil jeg gjerne
ha en beskrivelse av det. joda jeg har, men har ingen
ting og sammeligne med.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Hmmm
Hvordan vil west 2.0 stå seg mot Manley, ASR eller EAR.
Dette er jo et noe billigere riaa, men har fått veldig gode
kritikker.

Har også tenkt på sutherland, virker veldig spennende.
Men det blir litt feil og kjøpe bare hva som skrevet på nettet, Brukererfaringer derimot........

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Sutherland Ph3D er testet i siste nummer av Absolute Sound (April/May 2007) som i disse dager har blitt lagt ut i hyllene hos utvalgte Narvesen butikker. Tester er Chris Martens og hans hovedkonklusjon er som følger:

"I feel Sutherland's entry-level phonostage occupies a unique position in the analog marketplace. On one hand, the Ph3D sounds so good - and so much better than less-expensive competitors - that it will, for many listerners, be a wonderful destination in its own right. On the other, even for those who would like something better, Ph3D makes a great place to stop and listen while saveing up for dream phono preamps such as the Ph.D."
Jeg abonnerer på Absolute S. og mottok dette nr før trådstart. Nettopp denne testen gjorde meg nyskjerrig på hvordan den vil stå seg i eget oppsett. Mot Lukaschekc etc. etc.
Men uten importør og hjemlån muligheter her i landet, blir nok ikke dette gjennomførbart.
- Kanskje noe for Rognliens nye "sjappe". Eller Snapa?
:)
Morty

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.661
Torget vurderinger
27
Og, er med i gruppetesten i Hifi+

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Om noen av dere har interesse, så har jeg en par år gammel gruppetest fra HIFI+ av "The Bonnec", "Sutherland Ph.D", "BAT VK-P5" og "Renaissance" RIAA-trinn i pdf-format.

Send meg en mailadresse som klarer å motta 9,5MB filer, så kommer den over verdensweben!

edit; Jammen fant jeg ikke testen av Whest .20+MsU.20 fra Stereophile Mars 2005 også. Den er dog ikke sammenlignet med de tidligere nevnte.

Topp Bunn