SVADASPRÅK; Finnes det en grense for hvor drøy en produktbeskrivelse kan bli?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    På ingen måte, men du skjønte helt sikkert at det ikke er den type uttalelser jeg siktet til.
    Neida, det finnes åpenbart mye bullshit der ute.
    Men det jeg forsøker å sette fingeren på, er at vi kan heller forsøke å hjelpe dem som markedsfører på en urimelig måte, til å benytte noe mer rimelige formuleringer. Men ikke frata folk retten til å markedsføre begeistring og sterke opplevelser som en del av en virkelighet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Neida, det finnes åpenbart mye bullshit der ute.
    Men det jeg forsøker å sette fingeren på, er at vi kan heller forsøke å hjelpe dem som markedsfører på en urimelig måte, til å benytte noe mer rimelige formuleringer. Men ikke frata folk retten til å markedsføre begeistring og sterke opplevelser som en del av en virkelighet.
    Har du eksempler på at du har hjulpet til med å få en importør til å beskrive et produkt på folkelig vis og på greit norsk?
    Jeg har. Til ingen nytte.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Enig.
    Men det endrer neppe det faktum at noen foretrekker det ene fremfor det andre. Ikke nødvendigvis fordi noen forteller dem hva de skal like, men fordi de liker det helt av seg selv. Og så lenge vi snakker om voksne rasjonelle mennesker, er det helt i orden.
    Poenget er at ingen har vondt av målinger eller tekniske forklaringer som er fundert på kjente teoretiske prinsipper. De kjøperne som er interessert er nok veldig interessert, og de som ikke er det… er ikke interessert. Jeg mener det er mer respekt i å gi kjøperen mer informasjon enn mindre.

    Det er selvfølgelig ikke industrihemmeligheter det er snakk om, men data som er til hjelp for en kjøper som prøver å orientere seg i hva et produkt kan bringe til torgs. Motsetningen er svadaspråk, som ikke hjelper noen i det hele tatt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at ingen har vondt av målinger eller tekniske forklaringer som er fundert på kjente teoretiske prinsipper. De kjøperne som er interessert er nok veldig interessert, og de som ikke er det… er ikke interessert. Jeg mener det er mer respekt i å gi kjøperen mer informasjon enn mindre.

    Det er selvfølgelig ikke industrihemmeligheter det er snakk om, men data som er til hjelp for en kjøper som prøver å orientere seg i hva et produkt kan bringe til torgs. Motsetningen er svadaspråk, som ikke hjelper noen i det hele tatt.
    Det er vanskelig å være uenig i dette. Og så langt jeg kjenner til, er det knapt noen produsenter som nekter å opplyse tekniske data på sine hifi-produkter.
    Det uenigheten i såfall går på, er signifikansen av dem.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men ikke frata folk retten til å markedsføre begeistring og sterke opplevelser som en del av en virkelighet.
    Men det er jo ikke det det handler om i det hele tatt. Folks opplevelser er folks opplevelser, helt uavhengig av den omliggende og forsøksvis objektive virkeligeheten, og enhver må selvsagt ha lov og anledning til å utgyte hva de vil i så måte.

    Det som ikke burde være greit er å bruke markedsføring som overhode ikke henger på greip eller har noe med virkeligheten å gjøre. Å lyve med andre ord. Løgn og bedrag er ulovlig i alle andre henseender under markedsføringsloven, enten det måtte gjelde mat, medisiner, klær, hvitevarer, kosmetikk eller hva det nå måtte være, men av en eller annen uforståelig grunn har HiFi-bransjen et gullkantet frikort og blir aldri gått i sømmene.

    Jeg synes altså at dette er udelt negativt både for bransje og kunder.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er vanskelig å være uenig i dette. Og så langt jeg kjenner til, er det knapt noen produsenter som nekter å opplyse tekniske data på sine hifi-produkter.
    Det uenigheten i såfall går på, er signifikansen av dem.
    Et eksempel:
    En Tannoy høyttaler tok fullstendig kvelertak på en rør-forsterker.
    Mistanken gikk i retning store avvik fra den oppgitte nominelle impedans.
    Det ville ikke produsenten fortelle noe om.
    Noe å skjule altså.
    Ikke uviktig informasjon.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Rart at ikke flere vil inrømme at man kjøper ting fordi det er dyrt og gir eierglede...
    Når det er sagt vil jeg gjerne forsikre meg om før kjøp at ting ER dyrt, og ikke bare koster mye...
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Oslo
    So far, so fine.
    Men det ene tar det andre. Og en del uttalelser behøver ikke oppfattes som rent svada av alle og en hver, mens andre uttalelser stort sett skaper unison enighet om realitetsinnholdet.
    Vel, det kommer nå an på hvor lettkrenket man er. Jeg har en litt for dyr klokke og tåler godt at noen folk synes det er tåpelig. Heldigvis ser den ikke særlig dyr ut.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er vanskelig å være uenig i dette. Og så langt jeg kjenner til, er det knapt noen produsenter som nekter å opplyse tekniske data på sine hifi-produkter.
    Det uenigheten i såfall går på, er signifikansen av dem.
    Spørsmålet er jo ikke om de opplyser tekniske data eller ikke. Som du sier gjør de jo det. Spørsmålet er heller om de kan følge opp blomsterspråket med relevante tekniske data. Mange kan ikke det. Da tenker jeg særlig på den mer esoteriske enden av bransjen, de som driver med hemningsløst dyre kabler, "audiofile switcher", krystaller, kabelløftere og sånt.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Spørsmålet er jo ikke om de opplyser tekniske data eller ikke. Som du sier gjør de jo det. Spørsmålet er heller om de kan følge opp blomsterspråket med relevante tekniske data. Mange kan ikke det. Da tenker jeg særlig på den mer esoteriske enden av bransjen, de som driver med hemningsløst dyre kabler, "audiofile switcher", krystaller, kabelløftere og sånt.
    Nå er vi snart inne på en måledebatt igjen. Er det ikke slik at det er ørene som til slutt avgjør hva man liker og motsatt? Om noen mener de får bedre lyd med kabelløftere og audiofile switcher (ett marked i vekst), hva så? Må produsentene forklare hvorfor lyden blir bedre? Mitt råd er å overse slike beskrivelser og heller bruke ørene. Noen vil oppleve bedre lyd, andre ikke.

    Når det gjelder Spec som til tider har vært uthengt i denne tråden: Dette er en liten produsent drevet av japanske entusiaster. Mye tid har sikkert gått med til utviklingskostnader. Først og fremst er vel lyden det viktigste ikke sant? Mitt eksempel med en preamp fra Zanden tidligere i tråden illustrerer vel at det ikke er mengden komponenter som er avgjørende for lydkvaliteten, men hvordan ett produkt er "komponert". Zanden koster 250K, ingen grunn til å tro at dette ikke er ett svært vellydende produkt. Selv med få komponenter! Om den er verdt den høye prisen må bli opptil den enkelte og ikke minst om man kan betale. Noen finner stor glede i å eie noe slikt, andre vil mene at den er hårreisende dyr og "at man kan få like bra til 1/5 av prisen". Dem om det.

    Videre handler dette om hvordan en produsent posisjonerer produktene i markedet. I tilfellet med Spec er det opplagt at de sikter mot entusiastene og ikke tenker store volum. Dette er ett valg en produsent gjør, også med tanke på produksjonskapasitet. Før man "disser" en produsent og kommer med beskyldninger om billige/ få komponenter bør man lytte selv. Jeg har lyttet til flere Spec og de spiller svært bra, riktig matchet.

    For min egen del er hifi-hobbyen ikke fundamentert på rasjonelle tanker om antall komponenter i en boks eller målinger for den saks skyld. Jeg kjøper produkter ut i fra hva som gir meg eier glede og kontakt med musikken.

    JP
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er da den grunnleggende konklusjonen at enhver som tilbyr ett eller annet skal ha full anledning til å hevde nøyaktig hva de vil om produktets effekter og virkemåte, helt uten å måtte stå til rette for innholdet i påstandene? Om så, burde dette gjelde *alt* som produseres og selges? Biler, båter, alternative og tradisjonelle legemidler og terapier, matvarer, osv, osv?

    Eller er det slik at HiFi skal ha en helt spesiell særstilling, unntatt all den etterrettlighet som ellers kreves i alle bransjer og også kritikk for manglende sådan?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Er da den grunnleggende konklusjonen at enhver som tilbyr ett eller annet skal ha full anledning til å hevde nøyaktig hva de vil om produktets effekter og virkemåte, helt uten å måtte stå til rette for innholdet i påstandene? Om så, burde dette gjelde *alt* som produseres og selges? Biler, båter, alternative og tradisjonelle legemidler og terapier, matvarer, osv, osv?

    Eller er det slik at HiFi skal ha en helt spesiell særstilling, unntatt all den etterrettlighet som ellers kreves i alle bransjer og også kritikk for manglende sådan?
    The proof is in the listening mht hifi er min mening. + at jeg kjøper produkter som tiltaler meg. Og bryr meg lite om hva de hevder om produktets fortreffelighet, målinger osv. Villedende reklame og uriktige opplysninger er selvsagt ikke ok.

    JP
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Er da den grunnleggende konklusjonen at enhver som tilbyr ett eller annet skal ha full anledning til å hevde nøyaktig hva de vil om produktets effekter og virkemåte, helt uten å måtte stå til rette for innholdet i påstandene? Om så, burde dette gjelde *alt* som produseres og selges? Biler, båter, alternative og tradisjonelle legemidler og terapier, matvarer, osv, osv?

    Eller er det slik at HiFi skal ha en helt spesiell særstilling, unntatt all den etterrettlighet som ellers kreves i alle bransjer og også kritikk for manglende sådan?
    Som nevnt flere ganger er jeg skeptisk til ikke-verifiserbare påstander. Ergo skal selvsagt også hifi-produsenter og/eller -selgere spørsmålsstilles på linje med en hver annen som kommer med en eller annen påstand.

    Men det er visse kompliserende faktorer som kan skape en viss uenighet.
    Min påstand: En godt konstruert rørforsterker låter bedre enn en godt konstruert transistorforsterker.
    Premiss: At den får spille på en godt tilpasset høyttaler

    Spørsmål: Hva er en godt konstruert rørforsterker? Mitt svar: En med svært gode utgangstrafoer, gode komponenter, en som er stille (ingen sus / brum), og har en Single ended krets uten global tilbakekopling.
    Spørsmål: Hva er en godt tilpasset høyttaler? Mitt svar: En som er svært effektiv, og har relativt høy og jevn impedanskurve.

    Spørsmål: Hvorfor låter en slik kombinasjon bedre? Mitt svar: Jeg vet ikke, jeg bare opplever det så tydelig at jeg ikke er et øyeblikk i tvil.
    Og DER møter jeg veggen.

    Og da kommer ofte påstanden fra noen som kan mye: Du serverer svada. Rørforsterkere uten tilbakekopling låter ikke bedre, de låter dårligere, og du liker forvrengning. Alt du sier er svadaspråk.

    Her kommer jeg til et punkt der jeg aksepterer den siste påstanden, og lar livet gå videre, fordi dette for meg er en hobby som er alt for verdifull til å la meg forvirre av fakta. :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men alt det der er jo helt innafor. Du snakker om subjektive opplevelser og preferanser, som ingen kan eller vil ta fra deg. Og vil de det likevel så finnes det en ignoreringsliste laget for slike.

    Denne tråden er vel ment å omhandle utgytelser rundt "elektronmolekyler", uhyre tvilsom kvantemekanikk og lignende bunnløst idioti, ikke hva den ene eller andre har av preferanser.

    Villedende reklame og uriktige opplysninger er selvsagt ikke ok.

    JP
    Og det er vel hele poenget, om jeg ikke er helt ute på vidda. Personlige preferanser har heller liten relevans til noe som helst i så måte.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min påstand: En godt konstruert rørforsterker låter bedre enn en godt konstruert transistorforsterker.
    Mitt svar: En med svært gode utgangstrafoer, gode komponenter, en som er stille (ingen sus / brum), og har en Single ended krets uten global tilbakekopling.
    Mitt svar: En som er svært effektiv, og har relativt høy og jevn impedanskurve.
    Mitt svar: Jeg vet ikke, jeg bare opplever det så tydelig at jeg ikke er et øyeblikk i tvil.
    Her var det mye bias og forutinntatthet gitt, og ingen kan ta fra deg opplevelsen din.
    Testere som har en slik forutinntatthet burde egentlig hatt en innledende "disclaimer" om det hver gang noe kommer på trykk :cool: IMO. Ingen nevnt ingen glemt :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mye bias og forutinntatthet gitt, og ingen kan ta fra deg opplevelsen din.
    Testere som har en slik forutinntatthet burde egentlig hatt en innledende "disclaimer" om det hver gang noe kommer på trykk :cool: IMO. Ingen nevnt ingen glemt :)
    Jeg har aldri vært tester, jfr. hva folk skriver bl.a. i denne tråden.
    Og mens jeg var skribent, har jeg vært tydelig på hva som er rene, subjektive opplevelser, og hvordan de er framkommet. Jeg har aldri vært en objektivist, det er Amir som har den rollen (ASR).
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Amir driver nå med mye rart. Han måler en B&W 805 og lurer veldig på hvorfor den deler på 4 kHz og ikke lavere. Han er også forvirra over at den har en slags 'dip' rundt 3-4 kHz og at den øverste diskanten har en boost. Han har med andre ord ikke satt seg så veldig inn i hva B&W driver med.

    Dette kan kanskje være en illustrasjon på at målinger er nyttige bare når de a) måler de riktige tingene, og b) kommer sammen med en informert og reflektert tolkning. Med andre ord finnes det ikke noe som måler "godt" eller "dårlig" med mindre man samtidig legger frem premissene for hva som utgjør en god eller dårlig måling. Alle de eksemplene @Håkon_Rognlien kommer med kan godt være gode målinger sånn sett.

    Jeg drister meg til å påstå at det ikke er objektivitet vs. subjektivitet som er problemet. Dogmatisme derimot.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Nå er vi snart inne på en måledebatt igjen.
    Nei, på ingen måte. Dette er en troverdighetsdebatt.

    Er det ikke slik at det er ørene som til slutt avgjør hva man liker og motsatt?
    Egentlig er det hjernen. Det høres kanskje ut som ordkløyveri, men det er et viktig budskap i dette. Ørene er en slags måleinstrumenter. Rimelig presise faktisk, men opplevelsen og persepsjonen sitter i hjernen. Dersom man opplever lyden som bedre er ikke det det samme som at lyden en gang er endret. Faktisk har det vært forsket på hva vi opplever når vi tror lyden er forbedret, men ingen ting er endret.

    Grunnen til at dette er viktig er at om en produsent påstår at et produkt gjør en bestemt ting så holder det ikke at folk kjøper dette og opplever en forskjell fordi de tror det er en forskjell. Det må faktisk være en forskjell, og den forskjellen må kunne dokumenteres. Dersom det påstås at forskjellen er til det bedre er det også noe man må kunne dokumentere.

    Om noen mener de får bedre lyd med kabelløftere og audiofile switcher (ett marked i vekst), hva så?
    Og hva om det bare er noe de tror på, fordi de er påvirket av noe som ikke direkte har noe med lyden å gjøre? Da er vi inne på at man må skille mellom opplevelse og faktisk forbedring.

    Må produsentene forklare hvorfor lyden blir bedre? Mitt råd er å overse slike beskrivelser og heller bruke ørene. Noen vil oppleve bedre lyd, andre ikke.
    Ja, det må de faktisk. Det er lovpålagt. Skal man markedsføre et produkt i Norge, og det følger med en forklaring som tilsier at produktet skal gi forbedret lyd, så må man også kunne dokumentere dette. Da holder det ikke med en eller annen skribent, eller 10, som mener at dette er skikkelige greier. Dokumentasjon er ikke hva som helst man kan finne på Internet.


    Når det gjelder Spec som til tider har vært uthengt i denne tråden: Dette er en liten produsent drevet av japanske entusiaster. Mye tid har sikkert gått med til utviklingskostnader.
    Nå er det jo allment kjent at alle Spec-forsterkerne bruker et standard developmentkit for en klasse D-krets som gikk ut av produksjon for en del år siden. Resten er temmelig enkle greier. Men jeg synes ikke nødvendigvis man i samme grad skal være pålagt å forklare hvorfor et produkt koster det det gjør. Om noen vil ta 100 000 kr for en ting man kanskje mener har komponenter for bare noen hundrelapper så kan de faktisk velge å ikke kjøpe det. Folk har tross alt rett til å prise sine tjenester som de vil. Men det er ikke en menneskerett å få solgt dem.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Nei, på ingen måte. Dette er en troverdighetsdebatt.



    Egentlig er det hjernen. Det høres kanskje ut som ordkløyveri, men det er et viktig budskap i dette. Ørene er en slags måleinstrumenter. Rimelig presise faktisk, men opplevelsen og persepsjonen sitter i hjernen. Dersom man opplever lyden som bedre er ikke det det samme som at lyden en gang er endret. Faktisk har det vært forsket på hva vi opplever når vi tror lyden er forbedret, men ingen ting er endret.

    Grunnen til at dette er viktig er at om en produsent påstår at et produkt gjør en bestemt ting så holder det ikke at folk kjøper dette og opplever en forskjell fordi de tror det er en forskjell. Det må faktisk være en forskjell, og den forskjellen må kunne dokumenteres. Dersom det påstås at forskjellen er til det bedre er det også noe man må kunne dokumentere.



    Og hva om det bare er noe de tror på, fordi de er påvirket av noe som ikke direkte har noe med lyden å gjøre? Da er vi inne på at man må skille mellom opplevelse og faktisk forbedring.



    Ja, det må de faktisk. Det er lovpålagt. Skal man markedsføre et produkt i Norge, og det følger med en forklaring som tilsier at produktet skal gi forbedret lyd, så må man også kunne dokumentere dette. Da holder det ikke med en eller annen skribent, eller 10, som mener at dette er skikkelige greier. Dokumentasjon er ikke hva som helst man kan finne på Internet.




    Nå er det jo allment kjent at alle Spec-forsterkerne bruker et standard developmentkit for en klasse D-krets som gikk ut av produksjon for en del år siden. Resten er temmelig enkle greier. Men jeg synes ikke nødvendigvis man i samme grad skal være pålagt å forklare hvorfor et produkt koster det det gjør. Om noen vil ta 100 000 kr for en ting man kanskje mener har komponenter for bare noen hundrelapper så kan de faktisk velge å ikke kjøpe det. Folk har tross alt rett til å prise sine tjenester som de vil. Men det er ikke en menneskerett å få solgt dem.
    Som sagt før; Det er fantastisk at du kan og vil rettlede og veilede oss mindre begavede hifi-interesserte. Takk for at du opplyser om forholdet mellom hjernen og ørene, det var selvsagt helt ny kunnskap for meg....

    JP
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Som sagt før; Det er fantastisk at du kan og vil rettlede og veilede oss mindre begavede hifi-interesserte. Takk for at du opplyser om forholdet mellom hjernen og ørene, det var selvsagt helt ny kunnskap for meg....

    JP
    Men selve saken hadde du ingen innspill til?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hvordan er hfs tjent med en moderator som aktivt tar del i å dempe/ta part i deler av den hele hifi diskusjonen som foregår! den hadde nok värt mer frodig og given om ikke moderatoren hadde tatt så tydelig stilling, tror ikke ett sekund på den kommende ”nöyttraliteten” som kommer komme hevdes her...

    mvh
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Ny forsyning fra Skoddegjøk extraordinaire. Språket er nå forståelig, uten at det taler til deres fordel. Materialteknologi ser ikke ut til å være deres spesialfelt, heller. En lakkert sandblåst aluminiumsplate , rett og slett. Pris holdes utenfor. Liker beskrivelsen av bearbeidingsprosessen..... .


    "SPEC AP-UD1- Platematte laget av samme materiale som masterdisc'en.


    Ved produksjon av vinylplater benyttes en hovedplate, (masterdisc), som utgangspunkt for pressingen av platene. Denne hovedplata produseres av et helt spesielt materiale bestående av en aluminiumskjerne med spesiallakk på utsiden. Spec har nå produsert en slik plate, og gjort den tilgjengelig som underlag for dine plater på din platespiller.

    Overflaten av AP-UD1 sandblåses to ganger. Ved første blåsing benyttes sand som senere skrapes av. Den andre blåsingen er en detaljert, nøyaktig overflatebehandling, der det benyttes presisjonsverktøy. Deretter lakkeres overflaten med en helt spesiell nitrocellulose lakk.

    Tidligere har det ofte vært benyttet platetallerkener av aluminium eller glass, med platematter av gummi, lær eller filt på toppen. Alle disse materialene har sine egenskaper som vil påvirke de svært følsomme signalene fra en pick-up. Glass og aluminum formidler vibrasjoner som behøver demping, mens bruken av gummi, lær og filt kan overdempe, og dermed også begrense energiflyten i pick-up’en ved avspilling. Produksjonsprosess og kombinasjon av aluminium og spesiallakk, garanterer en eksakt, kontrollert energiflyt, og skaper dermed en levende og dynamisk spillestil.

    Ettersom dette er utgangspunktet for produksjon av vinylplater, har dette materialet en sterk kopling til vinylmediet. Sammenlignet med normalt underlag av gummi eller filt, skaper dette materialet som nevnt både bedre energiflyt og eksakt vibrasjonskontroll, og bedrer dermed pick-up’ens sporing. Bruk av AP-UD1 fører derfor til renere, mykere klanger, og en stillere, mer uforstyrret bakgrunn.

    Benyttes AP-UD1 på en godt justert, høykvalitets platespiller, oppdager du at signalet slippes fri på en helt ny måte, musikkens sjel formidles bedre, det blir åpnere lydbilder, livligere og klarere rytmikk. Ved å fjerne både overdemping og bakgrunnsforstyrrelser, fremtrer musikken i sin reneste, klareste form."


    Dr.E
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det uthevede i siste avsnitt er selvsagt et must å ha med. Hvordan skal man ellers unnskylde det fullstendige fraværet av positiv effekt om man ikke kan peke på at brukerens platespiller ikke er tilstrekkelig high-end og helt sikkert heller ikke spesielt godt justert? Ikke bare viser det godt utviklet business-sans, men også at de har fulgt med på argumentasjonen som flittig brukes på fora nettet over.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har skrevet den teksten. Det er en oversettelse basert på produsentens beskrivelser.
    Det tekniske er sjekket grundig, måten man produserer såkalte "lacquer" for pressing av vinylplater, er som beskrevet. http://www.gzvinyl.com/Manufacturing/Metal-Work/Lacquers-processing.aspx

    Relevansen for lydmessig effekt kan selvsagt debatteres, men bortsett fra det, hva er svada her? At man kan justere platespillere? At det er forskjell på kvaliteten på platespillere?

    Nå synes jeg faktisk denne forfølgelsen av en leverandør begynner å bli temmelig rabiat. Skal man gidde å ha en hobby, så må man tåle at folk markedsfører sine produkter.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg kjenner ikkje til spec, men:
    Viss du er på mine trakter, kan eg demonstrere skilnaden mellom kork, skinn og naken tallerken. Skulle også demonstrert skilnaden mellom 12 kg spesialtallerk og ein rein akryltallerken, men har ikkje akryl lenger.

    Ein annan artig demonstrasjon kan vere bruk av platekrans og platestrammar. Fyrstnemnde er ikkje obligatorisk anna enn når ein speler tynne plater frå tidleg 80-tal og liknande, men loddet/strammaren merkar du fort om du gløymer.
    Tolkar eg deg feil når eg oppfattar deg som noko skeptisk til platertallerkenmaerialekvalitetar? Undrar meg litt når du har Spacedeck og Colibri.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Markedsfør i vei. Med beviselige påstander, slik aktører i alle andre bransjer er nødt til å gjøre. Klarer man ikke det bør man jaggu tåle litt uthenging, når påpakk og bøter fra forbrukermyndighetene ikke later til å være en opsjon.

    Med mindre det helt spesielle materialet, den eksakte, kontrollerte energiflyten og ditto vibrasjonskontrollen kan dokumenteres da? Gjerne sammen med effekten med og uten, som burde være en svært smal sak å redegjøre for når det gjelder et slikt unikt produkt som er så til de grader grundig konstruert. Eller mener du faktisk, på ramme, nakne alvor, at et firma som er i stand til å fremstille et slikt høyteknologiskt vidunder samtidig er ute av stand til å fremskaffe data som på noen måte eller noe nivå evner å underbygge det du har skrevet?

    Om så er tilfelle tenker jeg at du jaggu bør tørke krokodilletårene, gå i deg selv, og tenke litt gjennom hva du faktisk forfekter.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tolkar eg deg feil når eg oppfattar deg som noko skeptisk til platertallerkenmaerialekvalitetar? Undrar meg litt når du har Spacedeck og Colibri.
    Det gjør du. Jeg har nøyaktig null problem med at platematter i forskjellige materialer låter forskjellig.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Markedsfør i vei. Med beviselige påstander, slik aktører i alle andre bransjer er nødt til å gjøre. Klarer man ikke det bør man jaggu tåle litt uthenging, når påpakk og bøter fra forbrukermyndighetene ikke later til å være en opsjon.

    Med mindre det helt spesielle materialet, den eksakte, kontrollerte energiflyten og ditto vibrasjonskontrollen kan dokumenteres da? Gjerne sammen med effekten med og uten, som burde være en svært smal sak å redegjøre for når det gjelder et slikt unikt produkt som er så til de grader grundig konstruert. Eller mener du faktisk, på ramme, nakne alvor, at et firma som er i stand til å fremstille et slikt høyteknologiskt vidunder samtidig er ute av stand til å fremskaffe data som på noen måte eller noe nivå evner å underbygge det du har skrevet?

    Om så er tilfelle tenker jeg at du jaggu bør tørke krokodilletårene, gå i deg selv, og tenke litt gjennom hva du faktisk forfekter.
    Personangrepet ser jeg ikke helt hvorfor du må ta med, jeg håper vi kan ha en saklik diskusjon omkring dette? Jeg har gjort en oversettelsesjobb, synes du det er umoralsk av meg, eller hvordan skal jeg forstå dette?

    Du sier selv det er forskjell på lyden avhengig av platemattens materiale. Hva er det som teknisk sett skjer?

    Jeg aksepterer at det kan diskuteres hvorfor og hvordan forskjeller oppstår, og jeg aksepterer placebo / nocebo som fenomen. Men hvordan skal man markedsføre noe som har med platespillere å gjøre, om man ikke får fortelle om påvirkeligheten i signalene fra en pick-up?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Morgonsure i dag?
    Hifi-lyrikk bør helst få ein morgonfugl i godt humør. Ta det for det det er.
    Korleis spelar de platene for tida? Med eller utan platematte? (Sjølv gjekk eg frå VPI sin spesialtallerken på 12 kg der eg la plata rett på tallerkenen, til no å bruke ei skinnmatte som eg tykkjer er endå betre. Eg har også filt og kork, og dessutan den tyggegummiaktige "platter matter", som visstnok skal vere det same materialet som Oracle brukar. Denne gjer underverk på ein SL 1000 mkII, og mange andre dd-spelarar.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Morgonsure i dag?
    Hifi-lyrikk bør helst få ein morgonfugl i godt humør. Ta det for det det er.
    Korleis spelar de platene for tida? Med eller utan platematte? (Sjølv gjekk eg frå VPI sin spesialtallerken på 12 kg der eg la plata rett på tallerkenen, til no å bruke ei skinnmatte som eg tykkjer er endå betre. Eg har også filt og kork, og dessutan den tyggegummiaktige "platter matter", som visstnok skal vere det same materialet som Oracle brukar. Denne gjer underverk på ein SL 1000 mkII, og mange andre dd-spelarar.
    Deler din oppfatning, Arve
    Og jeg er ikke morgensur, i hvertfall. :) Litt sliten etter et par øl for mye i går kveld, men det var så mye fin musikk på den godt justerte høykvalitets platespilleren min at det måtte feires med litt øl, vet du! :D
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har skrevet den teksten. Det er en oversettelse basert på produsentens beskrivelser.
    Det tekniske er sjekket grundig, måten man produserer såkalte "lacquer" for pressing av vinylplater, er som beskrevet. http://www.gzvinyl.com/Manufacturing/Metal-Work/Lacquers-processing.aspx

    Relevansen for lydmessig effekt kan selvsagt debatteres, men bortsett fra det, hva er svada her? At man kan justere platespillere? At det er forskjell på kvaliteten på platespillere?

    Nå synes jeg faktisk denne forfølgelsen av en leverandør begynner å bli temmelig rabiat. Skal man gidde å ha en hobby, så må man tåle at folk markedsfører sine produkter.
    Leverandørforfølgelse/offentlig latterliggjøring er selvsagt ikke formålstjenlig, men jeg må innrømme at avsnittet om at 'relasjonen'/"sterk kobling" denne disken har til vinyl, at slike disker- og dens fremstilling benyttes til å produsere master-disken skal gi vesentlig bedre lyd fra vinyl, fikk meg til å heve øyenbrynene. Denne "en helt spesiell nitrocelluloselakk" er standard hyllevare i musikkinstrumentforretninger ettersom jeg har observert.
    Tekstens oppbygning og den innhold gir i alle fall meg en sterk assosiasjon til tekster og påstander såkalte healere skriver, der "naturlige molekyler balanserer kroppens molekylfrekvenser slik at denne naturlig fremstilte saften til kr 750,- pr dl beskytter deg mot alle alvorlige sykdommer."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn