I går var det platemesse i byen, og selvfølgelig måtte jeg innover. Man er da ikke ihuga vinylfreak for ingenting! Alltid hyggelig å få anlegdning til å treffe likesinnede, lete etter godbiter og få en oversikt over hva som finnes på nyutigitt vinyl. Jammen ble det ikke tid til en kaffe med Fosse også! 
Og selvfølgelig dro jeg hjemover igjen med litt i plastposen. Springsteens "Born to run" i Classic-utgave MÅTTE jeg bare ha. Det er ikke mange plater som har betydd like mye for meg, uansett sjanger. Dessuten gikk jeg i fella og anskaffet meg "Dark Side....." i EMIs 30-års utgave,. Ikke det at jeg ikke har den fra før, men her kom nok samlergenet mitt til overflaten. Nå står det både MFSL-versjon, EMI/Toshiba-pressing, orginal 73-utgave og denne nye i hylla. Men nå holder det!
Ellers fant jeg etpar Van Morrison-skiver som ble for fristende. Dyrt, men morro. Akkurat nå toner Vans "Magic Time" ut i stua. Og den er ikke så rent lite magisk.
Så hvorfor spørsmålet i overskriften? Dette er da gull på de fleste måter? Musikalsk, musikkkhistorisk, skyhøy "feelgood-faktor" (Jeg fikk gåsehud i golfballklassen under "Jungleland.....! Den skiva er verd hver en krone!)
og dessuten er det på formatet over allle formater, svart gull med papir og hull i midten. Nemlig.
Derav spørsmålstegnet.
Plateselskapene, som fra før av plager oss med komprimering, manglende støtte til nye og lovende formater, endeløse rekker med "Greatest Hits"-utgivelser, kopisperrer og hva det nå er alt sammen, har forstått såpass at det er et marked for vinyl igjen. Hyggelig det.
Problemet er bare at jeg begynner å lure på hvaslags håndtverk, råvarer og kvalitetskontroll som ligger i bånn her. Nå snakker jeg om de store selskapenes utgivelser. IKKE Classic, Simply Vinyl, Cisco og alle som bruker energien sin på å gi oss et udiskutabelt kvalitetsprodukt.
Begge de nevnte Morrison utgivelsene jeg kjøpte i går var totalt uspillelige. "Rundetellere", vanvittig mye knitring, og endog et solid hakk i et av sporene på den ene. Pink Floyd-skiva, som er en tilsynelatende påkostet utgave det burde ligge betydelig stolthet bak, er alt annet enn støyfri, og låter rett og slett skuffende. Ullent og udefinert, og må se seg ettertrykkelig parkert av min ordinære hylleversjon fra utgivelsesåret.
Ellers har jeg handlet både Dylans seneste og etpar U2-titler i det siste, og disse måtte også byttes. Kjipe og støyende pressinger og "marmorert" vinyl. Da hjelper det liksom ikke at coveret reklamerer med "180 g virgin vinyl".... Takke meg til å kjøpe brukt! Da er det jo i det minste forventet at ting ikke er perfekt..
Spørsmålet ligger snublende nær; Lar vi oss by hva som helst bare fordi det utgis på vinyl? Har jeg bare hatt ufattelige mengder uflaks her? Burde vi kunne kreve mer? Definitivt! Å betale en drøy hundrings mer for en fantastisk Classic-plate virker plutselig som et kjempekjøp i forhold til det middelmådige tjafset jeg har lagt på tallerkenen de siste dagene.
Noen med liknende erfaringer? Eller motsatte?
Edit! Vans "Magic Time" hadde f..n meg TO solide hakk. Hvor presser de disse greiene? I et sveiseverksted i Albania?
Og selvfølgelig dro jeg hjemover igjen med litt i plastposen. Springsteens "Born to run" i Classic-utgave MÅTTE jeg bare ha. Det er ikke mange plater som har betydd like mye for meg, uansett sjanger. Dessuten gikk jeg i fella og anskaffet meg "Dark Side....." i EMIs 30-års utgave,. Ikke det at jeg ikke har den fra før, men her kom nok samlergenet mitt til overflaten. Nå står det både MFSL-versjon, EMI/Toshiba-pressing, orginal 73-utgave og denne nye i hylla. Men nå holder det!
Ellers fant jeg etpar Van Morrison-skiver som ble for fristende. Dyrt, men morro. Akkurat nå toner Vans "Magic Time" ut i stua. Og den er ikke så rent lite magisk.
Så hvorfor spørsmålet i overskriften? Dette er da gull på de fleste måter? Musikalsk, musikkkhistorisk, skyhøy "feelgood-faktor" (Jeg fikk gåsehud i golfballklassen under "Jungleland.....! Den skiva er verd hver en krone!)
og dessuten er det på formatet over allle formater, svart gull med papir og hull i midten. Nemlig.
Derav spørsmålstegnet.
Plateselskapene, som fra før av plager oss med komprimering, manglende støtte til nye og lovende formater, endeløse rekker med "Greatest Hits"-utgivelser, kopisperrer og hva det nå er alt sammen, har forstått såpass at det er et marked for vinyl igjen. Hyggelig det.
Problemet er bare at jeg begynner å lure på hvaslags håndtverk, råvarer og kvalitetskontroll som ligger i bånn her. Nå snakker jeg om de store selskapenes utgivelser. IKKE Classic, Simply Vinyl, Cisco og alle som bruker energien sin på å gi oss et udiskutabelt kvalitetsprodukt.
Begge de nevnte Morrison utgivelsene jeg kjøpte i går var totalt uspillelige. "Rundetellere", vanvittig mye knitring, og endog et solid hakk i et av sporene på den ene. Pink Floyd-skiva, som er en tilsynelatende påkostet utgave det burde ligge betydelig stolthet bak, er alt annet enn støyfri, og låter rett og slett skuffende. Ullent og udefinert, og må se seg ettertrykkelig parkert av min ordinære hylleversjon fra utgivelsesåret.
Ellers har jeg handlet både Dylans seneste og etpar U2-titler i det siste, og disse måtte også byttes. Kjipe og støyende pressinger og "marmorert" vinyl. Da hjelper det liksom ikke at coveret reklamerer med "180 g virgin vinyl".... Takke meg til å kjøpe brukt! Da er det jo i det minste forventet at ting ikke er perfekt..
Spørsmålet ligger snublende nær; Lar vi oss by hva som helst bare fordi det utgis på vinyl? Har jeg bare hatt ufattelige mengder uflaks her? Burde vi kunne kreve mer? Definitivt! Å betale en drøy hundrings mer for en fantastisk Classic-plate virker plutselig som et kjempekjøp i forhold til det middelmådige tjafset jeg har lagt på tallerkenen de siste dagene.
Noen med liknende erfaringer? Eller motsatte?
Edit! Vans "Magic Time" hadde f..n meg TO solide hakk. Hvor presser de disse greiene? I et sveiseverksted i Albania?