Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lassencad

    Gjest
    Hei igjen . Er det noen som har et synspunkt på dette ?
    :) Et kort svar D S P :)
    Ok så det virker like bra som en aktiv bassfelle eller subwoofer i motfase ?
    Med mit DPS program kan jeg med et klik ændre fasen. Med få klik kan jeg hurtigt fjerne div unoder . Jeg har selv en stue på ca 20Kvm. Her satte jeg 8x15" ind. Ved første lyt uden korrigere på nogen måde. I mit tilfælde var det så voldsomt at ingen bas fælde eller noget der henad ville kunne gøre nogen forskel. Så satte jeg mig i lytte position med Pc,en og brugte nogle dage til at lytte mig frem til noget brugbart. Jeg måtte dog er kende at en fin justering skulle sættes igang . En god ven der har alt dette udstyr kom forbi og vi fik styr på det sidste. Nu står der 8X15" i min stue der leverer ren bas og enheder der bevæger sig ganske få millimeter selv ved høje lydtryk. Du kan se tekst og foto i min JBL tråd

    Vh
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei det vil de ikke gjøre, skal de spille i motfase må du bytte om på pluss/minus. Men det er litt mer komplisert enn det og skal du prøve ut dette bør du ha en eller annen dsp for å kunne sette deling og tid og bruke REW for å sy det sammen.
    skjønner ikke dette ? Hvis front og bakvegg spliller mot hverandre så må jo det bli i mot fase ? Jeg bruker idag Minidsp 4x10 HD og har en ekstra . Har også det som trengs for å bygge to ekstra subwoofere . Rew og mikrofon finnes også :)
    Se mitt innlegg nr 916 som beviser dette.
    Som Roald sier er det ikke bare bare, men en del jobb.
    Jeg er ikke flink til å forklare hvordan man går frem, veit bare att det virker :=)
    Er mer opptatt av å høre på musikk, og fortelle hva som faktisk virker.
    Har sett på innlegg 916 og det ser fantastisk ut og høres sikkert enda bedre ! Jeg har en liten stue på 22 m2 med en voldsom bassresonans på 45-50 Hz som jeg hadde håpet å få dempet med et slik tiltak ? Kanskje en aktiv bassfelle vil være bedre ?
    Det jeg mener med motfase basser er å dra OPP det som er blitt borte.
    Peaker er det DSP som må til.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200414_165002.jpg


    En monteret ved bagvæggen i hver side.
    Det kunne tydeligt høres og det gav bedre lyd.
    Der er 4 af disse store Bubbler, som nu kom op igen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200414_164933.jpg


    En ny placering i det hjørne, hvor rummet bliver smallere i venstre side. Det er så den venstre front Bubbler. Der er også placeret en i højre side.
    Der er 4 af de store og 9 af de mindre.
    Der blev taget nogle ned, da jeg monterede en projektor under loftet, og de var i vejen for billedet, da loftshøjden kun er ca. 243 cm.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200414_165010.jpg


    Højttalerkablerne skal naturligvis hænges pænt op.

    De fire kraftige kabler, er installationskabler på 5 x 6 kvadrat, der går til hver sin vægkontakt fra Furutech.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200415_190844.jpg


    Det var meningen at de bubbler skulle også bruges til lamper, da der er ca. 1 cm i afstand imellem bubbler og loft, men jeg fandt denne lampe man ser fra Ikea, jeg synes passer så godt til de andre. Den kan så dæmpes med Ikeas system. Det virker godt, når der skal ses film eller lyttes til musik, og lyset dæmpes.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har bestilt en nr 2 subwoofer, men hvor skal den placeres. Et godt sted for bassen og udnyttelsen ville være midt på Frontvæggen, men så skulle den store centerhøjtaler stå ovenpå de , og jeg mener, at det der er imellem højttalerne, vil påvirke negativt. Der kommer nogle billeder.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Her er så billedet der viser som det er i dag.

    Der er faktisk stor forskel, og det er som at jeg får lyden kastet i hovedet. Det giver lidt ubehag.
    Med pladerne fjernet vokser lydbilledet og der er rum, dybdeperspektiv og naturlighed.

    20200516_153411.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    De sorte diffusere er fra SMT Svanå Teknik, og der er brugt 6 styk.
    På en linie er 1,3,4 og 6 Pap Wings og 2 og 4 er V-wings.
    Planen over tid skal det kum være V-winges der, og Pap-wings kan bruges andre steder i rummet.
    Det har aldrig lydt så godt før og jeg håber at få besøg til sommer fra Norge.
     

    basillus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.06.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Der er vel ingen i pap, der kun er 15cm dybe...du mener ikke 25cm?
    Dette fandt jeg i sin tid på xtremeplace.com og Matts som jeg efterfølgende emailed med bekræftede infoen dvs at v-wings nu også bliver lavet i brun pap.


    Diy10mm reinforced cardboard ,std brown
    V wing 1200*600*250 mm 110 euro
    S wing 1200*600*200 mm 100 euro
    Priserne tillægges VAT.
    Lidt underligt du ikke vidste det ;0) du har jo næsten Svånå SMT aktier med alle de diffusere du efterhånden har købt ;0)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nå jeg føler jeg har fået helt styr på min lyd og det var faktisk ganske enkelt. 30 uf mere på mellemtone filtrene og en anden pre med anden lyd. KorgNutube og Aleph 1.7 som pre. Den skulle også moddes en del med at eksperimentere med overføring kondensatorer. Korg har fået 6.3 v 47 uf Black Gate NX.
     

    basillus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.06.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Nå jeg føler jeg har fået helt styr på min lyd og det var faktisk ganske enkelt. 30 uf mere på mellemtone filtrene og en anden pre med anden lyd. KorgNutube og Aleph 1.7 som pre. Den skulle også moddes en del med at eksperimentere med overføring kondensatorer. Korg har fået 6.3 v 47 uf Black Gate NX.



    Troede ikke at “Korg Nutube har intet med god hifi at gøre” ;0) men godt du er blevet klogere...
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der er vel ingen i pap, der kun er 15cm dybe...du mener ikke 25cm?
    Dette fandt jeg i sin tid på xtremeplace.com og Matts som jeg efterfølgende emailed med bekræftede infoen dvs at v-wings nu også bliver lavet i brun pap.


    Diy10mm reinforced cardboard ,std brown
    V wing 1200*600*250 mm 110 euro
    S wing 1200*600*200 mm 100 euro
    Priserne tillægges VAT.
    Lidt underligt du ikke vidste det ;0) du har jo næsten Svånå SMT aktier med alle de diffusere du efterhånden har købt ;0)
    Mine V-wings er 25 cm dybe,
    Mine Pap-wings er 18 cm dybe.

    Interessant er det, at V-wings fås i en billigere udgave i Pap.

    Jeg har hørt, at Flower wings, der er 60 cm x 60 x 25 også er kommet i en billigere udgave i Pap.
    Jeg synes, at de Flower Wings er så flotte og jeg tror, at de vil gøre det godt.

    Jeg synes, at det er enormt, hvad de Wings kan gøre. Lige nu har jeg en Pap-wings liggende foran min centerhøjttaler, og ja det giver bedre lyd. Mere luft og rum.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200520_001825.jpg


    De Pap-wings var købt hvide. Jeg har selv malet dem sorte, men de skal vist have en tur til.

    De i træ er Hofa diffusere, hvor hvis jeg har råd, kunne tænke mig Flower wings foran. Enten den i træ eller den billigere i Pap. Eller måske Pap-wings jeg skærer ned i højde.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Du har et dip mellem 1.5 k og 3.5 kHz. Synes godt jeg kan genkende det fra lytning er hos dig.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Så jeg laster REW ned på mobilen eller?
    Ønsker ikke å lage en ordkrig. Men.
    Du ønsker vell å stoppe vibrasjoner? Hvorfor holder du da fast i spikes?
    Setter du ht på myk avkobling er problemet løst.
    Dette er jo bevist opptil flere ganger.
    Forstår rett og slett ikke hvorfor ht blir levert med slikt.
    Har rett og slett dårlig innvirkning på lyden.
    Bare forteller faktiske forhold om vibrasjoner.
    Ikke lag krangel nå gutter:=)
    Min erfaring tilsier at du tar feil her.
    Jeg tror de som mener noe annet kun snakker av synsing og ikke erfaring.
    Dessverre har jeg ikke visst dette hele livet og har bare nytt godt av det sånn ca. de siste 3 årene.Men jeg har rukket å prøve det ut på en rekke med høyttalere hvor det i alle tilfeller har fungert best med myk avdemping. Best har IsoAcoustic fungert, deretter rimelige SD puter.
    Drossel var så grei å sende meg en NewClassD 5V reg. Den er nå montert og førsteinntrykket etter 5min lytting er positivt. Jeg har foreløpig latt C2 0,1uf stå. Når jeg har blitt fortrolig med lyden fjerner jeg den for å sammenlikne.
    Heyyy Erlend...
    Er dine print fra KK-PCB???
    Overraskende livat fra 1kHz og opp...
    Tipper på at det er indflydelsen fra diffuserne.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Synes det ser bra ut jeg. Der er jo god oppløsning på y-aksen.

    Fra 1 kHz og opp er det innenfor +/- 4 db - Har sett større avvik
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Hjelper lite å bare få målt rommet en gang. Skulle hatt muligheter for å måle mens en flytter diffusorer for så og dedikere hva som er grunnen til dalen mellom 1,5 kHz og 3 kHz. Ikke så lett å ta slikt hundre prosent på bare øret.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Målingen er udført med lærredet i stuen.
    Jeg vil flytte rundt med subwooferen, er min plan. Daniel brugte 30 minutter til at trimme frekvensgangen, og mere tid kunne give en fladere frekvensgang.
    Bagefter tog Marantzen fat og gjorde det pænere.
    Jeg afventer at Modifix får bygget den næste subwoofer nr 2 færdig, og så skal der måles igen. Mon ikke, at det vil dæmpe det voldsommepeak ved 40 Hertz ubehandlet.
    Jeg ville faktisk gerne købe yderligere en subwoofer magen til nr 2, men der er kø.
    Centeren er for lavt placeret ved film, så er det surround jeg vægter højest, så skal subwoofer nr 2 stå under centeren. Er det stereo så på siden, men med store forstærkere er det ét problem.
     

    basillus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.06.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Du har aldrig prøvet “The Schroeder Method”?
    https://www.dagogo.com/audio-blast-schroeder-method-interconnect-placement/

    https://www.dagogo.com/audio-blast-...ated-schroeder-method-interconnect-placement/

    https://forum.audiogon.com/discussions/doug-schroeder-method-double-ic

    Og hvorfor skulle musiknumre på en USB-nøgle lyde bedre end på en cd?
    Der er løbet meget vand i åen siden dette postulat. Numrene skal jo loades i ram og afspilles vha euphony, AudioLinux eller Windows 10 ltsc i et roon miljø og lagres på en NVME m2 eller en nas og OS på et optane kort og så vha. 10A lineære Sean Jacobs strømforsyninger, se det virker og så kan en cd altså ikke følge med ;) Det blev vidst lidt for nørdet😃
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Medens jeg venter på min kommende subwoofer nr. 2, som Modifix er i gang med at bygge, er jeg selv i gang hjemme med at forbedre lyden.
    Akustik har så meget at sige for den god lyd og størrelse af rummet også.

    20200707_233153.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn