Sverige

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Vi skal kjøre nedover Sverige, antakelig i retning fra Femund via Mora/Siljan mot Gotland, og så tulle rundt i Syd-Sverige hadde vi tenkt. Tenkte å bruke 3-4 uker på det, muligens inklusive en tur over Varberg-Grenå til Danmark også..

Noen som er kjente i Sverige og kan gi tips til idylliske byer/landsbyer, must-see severdigheter, fine plasser å være på ferie eller liknende?

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Hei. Vi skal kjøre nedover Sverige, antakelig i retning fra Femund via Mora/Siljan mot Gotland, og så tulle rundt i Syd-Sverige hadde vi tenkt. Tenkte å bruke 3-4 uker på det, muligens inklusive en tur over Varberg-Grenå til Danmark også..

Noen som er kjente i Sverige og kan gi tips til idylliske byer/landsbyer, must-see severdigheter, fine plasser å være på ferie eller liknende?

Mvh Vidar P
    Hvis du drar mot Godtland må du ta en tur dit. Var der i fjor og det var et fantastisk sted. Bare Visby i seg selv er verd besøket.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk! Hadde tenkt det. Er det en rolig og behagelig by, eller er det tjokkfullt av turister og leven...? Er det andre plasser på øya som man absolutt bør få med seg?

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Takk! Hadde tenkt det. Er det en rolig og behagelig by, eller er det tjokkfullt av turister og leven...? Er det andre plasser på øya som man absolutt bør få med seg?

Mvh Vidar P
    I sommersesongen er det mye mennesker der, men det er ikke noen typisk "party-by" selv om det er mange vannhull der. Selve byen kan på mange måter minne om Ribe i Danmark. Prøv å få en guidet tur, mye interesant historie der.
    Jeg var der på høsten i forbindelse med et seminar. Vi var for det meste i Visby, men hadde en tur over til Slite. Fasinerende natur og gode muligheter for naturopplevelser.

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.308
    Sted
    Østfold
    Kjør til Karlstad. Kjør E18 til Bergvik (østover rett utenfor Karlstad). Ta derfra en liten vei paralellt med E18, og sving av mot Skutberget. Du kan også ta av direkte fra Skutbergsmotet som er neste kryss. Følg så veien og ta av mot Bomstadbaden. Der finner du en virkelig perle av en plass.

Vedlegg

O

om.s

Gjest
    Kom dere ned til Skåne fortest mulig, sydøstre Sverige er jeg lite kjent med enda, men hadde noen flotte dager i Ystad i begynnelsen av juli, det er også ett godt utgangspunkt for dagsturer til feks Kivik (Cider), Kåseberga (solur i stein og en fantastisk 360 graders utsikt).
    Og på veien vestover innom smygehuk (Sveriges sydligste punkt).
    Gamle stadsdelen i Malmø er trivelig, havnen i Helsingborg er hyggelig sted å ta en promenad og pils på kvelden, fortsetter du så nordover og tar Høganes (flott og mye keramikk) som utgangspunkt (vil du leie rom for natten, 350,- for dobbelt rom og deler av huset tilgjengelig, send meg en pm) du bør der få med deg småstedene Mølle ( Fornemt badsted fra 1800 tallet), Arild (Tiltrakk seg mange kunstnere på 1800 tallet pga det spes lyset), Kullaberg halvøya (Nordens sterkeste fyr samt masse uvanlige vekster og dyr). Ta små veien videre mot Båstad som er Sveriges svar på winbledon.
    Ellers er Varberg en hyggelig by, stopp og gå en tur på sjøbadet og festningen som ligger omtrent midt i sentrum av byen.

Mistenker du at dere kommer så langt nord som til Gøteborg så send en PM før du drar....

God tur!

mvh
    "nyfrelst Skåne fan"

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for mange gode tips og råd! Takker også for generøs interesse utvist av bjornh og nik, førstnevnte bidro med et råd jeg ikke er i en posisjon til å utføre dessverre, sistnevnte med et kamprop for en kjær svensk kulturinstitusjon. Ingen av disse to rådene hjelper meg nevneverdig på turen, men andre utmerkede (håper jeg!) råd om Visby, Skåne/Ystad og til og med Bornholm skal jaggu tas til følge!

Det ser ut som om vi bør kuske hurtigst mulig ned til Gotland, bestille ferge og boplass på forhånd (takk teke!), og få med oss siste halvdel av middelalderuka der. Så får man snirkle seg fra Oskarshamn sydover mot Skåne, og falle til ro noen dager i Ystad og omegn, før man setter seg på båten til Bornholm. Fra øya der kan man ta båt til Sjælland og kuske seg til Faaborg på sydkysten av Fyn (takk Affa for tips i Danmarkstråden til Komponenten). Fra Fyn til Djursland, som blir utgangspunkt for noen hifidager. Etter avtaler skal jeg besøke fabrikkene til Densen i Esbjerg, samt Dali og Dynaudio. Kanskje blir det litt tid til overs for å finne brukte LP'er også... :D
    Så går turen Grenå-Varberg (takk om.s), og deretter vet jeg ikke.. men vi bør jo finne en kurs mot Kristiansund etterhvert kanskje.
    Høres det ut som en god plan?

Mvh Vidar P

Vedlegg

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Hvis du skulle forville deg litt lengre nord enn planlagt, vil jeg anbefale Løvånger (kyrkstad). Der hadde jeg min sannsynligvis mest surrealistiske ferieopplevelse noen gang, for noen år siden.

Var på tur nordover og det begynte å bli sent. Midt ute i "ødemarka" så vi et skilt til et overnattingssted. Selve Løvånger kyrkstad hadde et bittelite sentrum. Utenfor butikkene sto utstillingsvarene, selv om butikkene var stengt for lengst. Det var ikke et menneske å se noe sted. Videre kjørte vi inn i et boligfelt. Fortsatt ikke et menneske å se, men hagene var mer velstelt enn jeg noen gang har sett. Vi fikk en følelse av å være med i en episode av Twin Peaks eller noe. Det ble ikke noe mindre creepy av at stedet var en kyrkstad. Kom til slutt til et område med utleiehytter. I resepsjonen var det så vidt jeg kan huske kun ett menneske.

På kvelden tuslet vi oss en tur for å kikke litt da tåka kom sigende. Vi kom til en innsjø og med tåka liggende over vannet ble det ikke noe mindre spooky. Og endelig gikk vi på noe som en gang for alle avgjorde at vi var kommet til en annerledes verden. Det så ut som en parkeringsautomat. Det var en betalingsautomat for fiskekort ;D.

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.07.2003
    Antall liker
    1
    Kom dere ned til Skåne fortest mulig, sydøstre Sverige er jeg lite kjent med enda, men hadde noen flotte dager i Ystad i begynnelsen av juli, det er også ett godt utgangspunkt for dagsturer til feks Kivik (Cider), Kåseberga (solur i stein og en fantastisk 360 graders utsikt).
    Og på veien vestover innom smygehuk (Sveriges sydligste punkt).
    Gamle stadsdelen i Malmø er trivelig, havnen i Helsingborg er hyggelig sted å ta en promenad og pils på kvelden, fortsetter du så nordover og tar Høganes (flott og mye keramikk) som utgangspunkt (vil du leie rom for natten, 350,- for dobbelt rom og deler av huset tilgjengelig, send meg en pm) du bør der få med deg småstedene Mølle ( Fornemt badsted fra 1800 tallet), Arild (Tiltrakk seg mange kunstnere på 1800 tallet pga det spes lyset), Kullaberg halvøya (Nordens sterkeste fyr samt masse uvanlige vekster og dyr). Ta små veien videre mot Båstad som er Sveriges svar på winbledon.
    Ellers er Varberg en hyggelig by, stopp og gå en tur på sjøbadet og festningen som ligger omtrent midt i sentrum av byen.

Mistenker du at dere kommer så langt nord som til Gøteborg så send en PM før du drar....

God tur!

mvh
    "nyfrelst Skåne fan"

Kanskje du treff på Kurt Wallander i samme slengen ?:)

O

om.s

Gjest
    Kanskje du treff på Kurt Wallander i samme slengen ?:)
    Skal man ha seg en god og fortreffelig matbit i Ystad skal man besøke Bryggeriet.
    Når min fru og jeg var der for noen uker siden fikk vi bord ved siden av ett Spanskt par, de hadde tatt turen enbart for å se etter kjente steder der nettopp Kurt Wallander frekventerte i bøkene, så de drar nok noen besøkende på ham, det eneste jeg kjente igjen var rådhusplassen, den var seg lik, ellers er det jo noen fiktive adr osv osv...

Men uansett så er Ystad en pitoresk og hyggelig liten by.

God tur! Vidar P......

mvh

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn