Svineinfluensa

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Dette topper de fleste nyhetssendinger for tiden.

Svineinfluensaen forårsakes av et influensa A-virus av undertype H1N1. Tidligere har den blant annet mutert til Spanskesyken, som drepte opptil 100 millioner mennesker i årene 1918 til 1919. Virusvarianten vi ser i dag er helt ny, og aldri før observert i verken gris eller mennesker.

Svineinfluensaen har trolig sitt opprinnelige opphav i fugler. Senere har det vært i stand til å smitte mennesker via griser, før det nå kan gå fra person til person.

Det ble lenge fryktet at fugleinfluensaen, H5N1, ville bli den neste store pandemien. Den smitter fra fugler til mennesker, men har så langt ikke greid å gå effektivt fra menneske til menneske.

Norske helsemyndigheter vil ikke fraråde folk å reise til de utsatte områdene, mens USA anmoder sine innbyggere om å ikke foreta unødvendige reiser til Mexico. EU oppfordrer folk til å være forsiktige.

I verste tillfelle: 1,2 millioner smittede nordmenn, 13 000 døde, sier helsemyndighetene.

Ifølge helseministeren har Norge en avtale om forkjøpsrett av 9,2 millioner doser vaksine, noe som tilsvarer om lag to doser per person. Dette vil imidlertid ta tre til seks måneder fra denne er bestilt til den er tilgjengelig.

WHOs generaldirektør har erklært at verden er i fase 4 av pandemiberedskap. Dette innebærer at landene må ha økt årvåkenhet for en eventuell pandemi.

Verdens helseorganisasjon klassifiserer beredskapen mot en influensapandemi i seks faser. Fase 4 er kjennetegnet av små klynger av sykdomstilfeller med begrenset spredning mellom mennesker, men geografisk begrenset, noe som antyder at viruset ikke er godt tilpasset mennesker. Fase 6 er pandemi.

Er dette ren skremselspropaganda eller er det svartedauen på nytt?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Du vet hva som står på en statue "over there" ang. max folketall i verden? 2 mrd, er det ikke det? Litt for betimelig at dette kommer nå...? Eller er alt tilfeldig? Eg berre spyr.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Dette er verken skremselspropaganda eller svartedauen. Pressen hauser som vanlig, og foreløpig er det lite sikker kunnskap. De som får dette i USA greier seg fint, rapportene fra Mexico hevder over 150 døde på 1 ukes tid, mens bare et fåtall av disse virkelig er dokumenterte tilfeller av H1N1-virus med påfølgende lungebetennelse. På samme tid (ca 1 uke døde over 200 mennesker i trafikken i Mexico, for øvrig.
Sørg for nok søvn, lett trim, sunn mat og godt humør, så vil du nok overleve. ;)

Honkey
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
Honkey-Chateau skrev:
Dette er verken skremselspropaganda eller svartedauen. Pressen hauser som vanlig, og foreløpig er det lite sikker kunnskap. De som får dette i USA greier seg fint, rapportene fra Mexico hevder over 150 døde på 1 ukes tid, mens bare et fåtall av disse virkelig er dokumenterte tilfeller av H1N1-virus med påfølgende lungebetennelse. På samme tid (ca 1 uke døde over 200 mennesker i trafikken i Mexico, for øvrig.
Sørg for nok søvn, lett trim, sunn mat og godt humør, så vil du nok overleve. ;)

Honkey
Å søren - jeg som sliter med dårlig humør bør vel snarest skaffe meg overdose av infulensavaksine, gassmaske, værnedrakt og beksømsko, og stenge meg inne i kjelerrommet uten vindu sammen med pc, stereoanlegg, gammel RSP og et par fat øl.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
BT skrev:
Å søren - jeg som sliter med dårlig humør bør vel snarest skaffe meg overdose av infulensavaksine, gassmaske, værnedrakt og beksømsko, og stenge meg inne i kjelerrommet uten vindu sammen med pc, stereoanlegg, gammel RSP og et par fat øl.
Så du har bare tenkt å være der en ukes tid?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.091
Antall liker
36.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Er dette ren skremselspropaganda eller er det svartedauen på nytt?
Hva med en mellomting? "Normalt" dør ca 1000-1500 mennesker pr år av influensa i Norge. Det er litt urovekkende at det dukker opp en ny variant av influensaviruset. Få eller ingen vil være immune mot smitten fra før. Hvis den viser seg å smitte fort fra menneske til menneske, slik som det kan se ut til, så kan det bli en ubehagelig ekstrarunde i år. En annen urovekkende ting er at unge og friske ser ut til å rammes hardt, noe som kan minne om Spanskesyken i 1918. Det er i så fall langt fra en god ting, men som Honkey skriver, vet vi veldig lite ennå. (Kanskje den rett og slett ikke biter på oss gamle, sure gubber, med eller uten øl?)

Jeg er gammel nok til å huske Hong-Kong-influensaen i 1968-69. Teknisk sett var vel den en fugleinfluensa. Ble nokså syk, men henger da med fortsatt. Vi overlever nok denne også, med omtrent 99,7% sannsynlighet hvis myndighetenes "worst case"-scenarie slår til.

Kabeldragern skrev:
Litt for betimelig at dette kommer nå...? Eller er alt tilfeldig?
Ikke undervurder tilfeldighetene. I en stor verden kan og vil det meste hende. Likevel, meksikanerne kan godt få lov til å mene at "noen" vil dem vondt når denne saken umiddelbart ble etterfulgt av et jordskjelv. :)
 
S

Slubbert

Gjest
asbjbo skrev:
Ble nokså syk, men henger da med fortsatt. Vi overlever nok denne også, med omtrent 99,7% sannsynlighet hvis myndighetenes "worst case"-scenarie slår til.
Sannsynligheten er nok en god del høyere enn som så for de fleste av oss. Som du nevner dør normalt ca 1000-1500 i året av vanlig influensa, det betyr ikke at dødlighetsrisikoen for deg eller meg er 0.3 promille. Den er ikke engang i nærheten, selv i et "worst case scenario" så er de i risikosonen uansett dem som tåler influensa svært dårlig, som har nedsatt immunforsvar eller av andre grunner blir veldig dårlige av influensa. Barn virker også ganske utsatt, men en "vanlig" person som får svineinfluensa vil normalt bare bli uggen.

Kabeldragern skrev:
Du vet hva som står på en statue "over there" ang. max folketall i verden? 2 mrd, er det ikke det? Litt for betimelig at dette kommer nå...? Eller er alt tilfeldig? Eg berre spyr.
Ikke alle har godt av tilgang til internett...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.091
Antall liker
36.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Slubbert skrev:
Sannsynligheten er nok en god del høyere enn som så for de fleste av oss. Som du nevner dør normalt ca 1000-1500 i året av vanlig influensa, det betyr ikke at dødlighetsrisikoen for deg eller meg er 0.3 promille. Den er ikke engang i nærheten, selv i et "worst case scenario" så er de i risikosonen uansett dem som tåler influensa svært dårlig, som har nedsatt immunforsvar eller av andre grunner blir veldig dårlige av influensa. Barn virker også ganske utsatt, men en "vanlig" person som får svineinfluensa vil normalt bare bli uggen.
Forhåpentligvis er det slik. Men det var denne voldsomme immunreaksjonen som unge og friske mennesker ser ut til å få av dette viruset, da. Det ligner litt for mye på Spanskesyken etter min smak. Men vi vet ikke, ennå. Foreløpig ser viruset ut til å ta knekken bare på meksikanere.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.328
Antall liker
2.858
Jeg frykter ikke så mye svineinfluensaen i sin nåværende form, men en enda mer aggresiv variant av viruset. Og denne aggresive varianten av virusert kan meget godt komme som en konsekvens av overforbruk av Tamiflu og andre influensamedisiner.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Kabeldragern skrev:
Du vet hva som står på en statue "over there" ang. max folketall i verden? 2 mrd, er det ikke det? Litt for betimelig at dette kommer nå...? Eller er alt tilfeldig? Eg berre spyr.
Ikke alle har godt av tilgang til internett...
Hehe. Joda, alle har godt av å finne mere ut av forskjellene mellom sannhet og "sannhet"... ;)
 
S

Slubbert

Gjest
Kabeldragern skrev:
Slubbert skrev:
Kabeldragern skrev:
Du vet hva som står på en statue "over there" ang. max folketall i verden? 2 mrd, er det ikke det? Litt for betimelig at dette kommer nå...? Eller er alt tilfeldig? Eg berre spyr.
Ikke alle har godt av tilgang til internett...
Hehe. Joda, alle har godt av å finne mere ut av forskjellene mellom sannhet og "sannhet"... ;)
For alt som står på internett er jo sant...
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er vel ingen grunn til å rope ulv til nå.

I andre deler av verden lever jo byllepest(svartedauen) og ebolaviruset i beste velgående. Ikke er det noen kur mot spanskesyken heller.
 
B

Back_Door

Gjest
Svineinfluensa er først og fremst godt nytt for pressen. På samme måte som aids, skrapesyke, kugalskap, ebola osv osv har vært. I følge det vi har lest de siste 20 år om disse farer, er det utrolig at vi ikke allerede er utryddet som art.

Den største fare for din personlige helse, er frykten for alt som er "farlig".

ps Har noen av dere lagt merke til hvor grå og gufsne mange ekspeditører på helsekostforretninger ser ut? De som mer enn andre propper seg full av alt det som skal beskytte mot døden..
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Kabeldragern skrev:
Slubbert skrev:
Kabeldragern skrev:
Du vet hva som står på en statue "over there" ang. max folketall i verden? 2 mrd, er det ikke det? Litt for betimelig at dette kommer nå...? Eller er alt tilfeldig? Eg berre spyr.
Ikke alle har godt av tilgang til internett...
Hehe. Joda, alle har godt av å finne mere ut av forskjellene mellom sannhet og "sannhet"... ;)
For alt som står på internett er jo sant...
Ånei, da! 90% av all "sannhet" på nett er bare sprøyt. Men de resterende 10% er et fin tilskudd til den vedtatte sannhet.

Men vi beveger oss kanskje litt OT...?
 
S

Slubbert

Gjest
Kabeldragern skrev:
Ånei, da! 90% av all "sannhet" på nett er bare sprøyt. Men de resterende 10% er et fin tilskudd til den vedtatte sannhet.
Og hvordan skiller du de 10% med ville internettspekulasjoner som er "gode" fra de 90% som er "dårlige"? Etter hva som passer best til "fasiten" som du allerede har i eget hode kanskje...?

Men vi beveger oss kanskje litt OT...?
Det totale fravær av kritisk tenkning og vitenskapelig metode later til å være en gjenganger i mange tråder her, så det kan umulig skade. Nå er det uansett ikke akkurat hva man forventer fra kabelselgere, men det finnes andre fora som er mer egnet, for både "sannheter" og for hifi-kabler:

http://www.paranormal.no/forum/phpbb3/index.php
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Klassekampens korrespondent i Havana melder nå at:
1.Svineinfluensaen er fremstilt i et hemmelig laboratorium i Los Alamos, Texas.
2.Prosjektet er finansiert av president Bush og kongressens jødelobby i samarbeid med Sørafrikanske apartheidtilhengere.
3. Hensikten er å ramme fattigfolk i latinamerika og muslimer slik at USA kan overta kontrollen med oljeressursene i Venezuela og midtøsten.
4. Muslimer og jøder har spesielt dårlig antistoffrespons mot svineinfuensa.
5. Israel har en hemmelig vaksine mot viruset, men vil kun distribuere vaksinen til jøder.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Kabeldragern skrev:
Ånei, da! 90% av all "sannhet" på nett er bare sprøyt. Men de resterende 10% er et fin tilskudd til den vedtatte sannhet.
Og hvordan skiller du de 10% med ville internettspekulasjoner som er "gode" fra de 90% som er "dårlige"? Etter hva som passer best til "fasiten" som du allerede har i eget hode kanskje...?
På samme måte som du skiller rett fra galt. Eller du gjør kanskje ikke det, du Slubbert...?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
BBking skrev:
Klassekampens korrespondent i Havana melder nå at:
1.Svineinfluensaen er fremstilt i et hemmelig laboratorium i Los Alamos, Texas.
2.Prosjektet er finansiert av president Bush og kongressens jødelobby i samarbeid med Sørafrikanske apartheidtilhengere.
3. Hensikten er å ramme fattigfolk i latinamerika og muslimer slik at USA kan overta kontrollen med oljeressursene i Venezuela og midtøsten.
4. Muslimer og jøder har spesielt dårlig antistoffrespons mot svineinfuensa.
5. Israel har en hemmelig vaksine mot viruset, men vil kun distribuere vaksinen til jøder.
Se der ja, du har skjønt det du...like før pst kommer og henter deg...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.569
BBking skrev:
Klassekampens korrespondent i Havana melder nå at:
1.Svineinfluensaen er fremstilt i et hemmelig laboratorium i Los Alamos, Texas.
2.Prosjektet er finansiert av president Bush og kongressens jødelobby i samarbeid med Sørafrikanske apartheidtilhengere.
3. Hensikten er å ramme fattigfolk i latinamerika og muslimer slik at USA kan overta kontrollen med oljeressursene i Venezuela og midtøsten.
4. Muslimer og jøder har spesielt dårlig antistoffrespons mot svineinfuensa.
5. Israel har en hemmelig vaksine mot viruset, men vil kun distribuere vaksinen til jøder.
For muslimer gjør det neppe saken bedre at influensaen kommer fra et urent dyr som griser som kjent er.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.091
Antall liker
36.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Jeg frykter ikke så mye svineinfluensaen i sin nåværende form, men en enda mer aggresiv variant av viruset. Og denne aggresive varianten av virusert kan meget godt komme som en konsekvens av overforbruk av Tamiflu og andre influensamedisiner.
Det var noe slikt som skjedde med spanskesyken. Det er litt ulike teorier om hvor den oppsto, men en plausibel teori er at den oppsto i Kansas våren 1918, spredte seg til en militærleir og ble med soldatene til Europa. Der muterte den videre tidlig på høsten 1918 og førte til alvorligere sykdomsforløp, og så var det i gang for alvor. Dette greide viruset helt på egen hånd.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Karma skrev:
Svineinfluensa er først og fremst godt nytt for pressen. På samme måte som aids, skrapesyke, kugalskap, ebola osv osv har vært. I følge det vi har lest de siste 20 år om disse farer, er det utrolig at vi ikke allerede er utryddet som art.
Aids, kugalskap, byllepest og ebola smitter ikke via luft. Den dagen en sykdom med høy dødelighet gjør det har vi et problem.
 
R

rico

Gjest
I Bergen har apotekene gått tomme for Tamiflu (ref.NRK) p.g.a.at legene skriver ut resepter uten grunn, de var vel gått ut på dato de uåpnede pakkene fra forrige gang vi mistet hodet. Frykt er den eneste sykdommen som sprer seg foreløpig og den er nesten umulig å kurere, farligere er den også. Reiseselskaper ringer til folk for å booke om ferier i frykt for at de skal avbestille, vi går bananas hver eneste gang. Har du svin på skogen, skyt dem.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.429
Antall liker
9.851
Men media koser seg. Vi er med i den store verden, vi kan ha noen som er smittet. Hurra, vi blir lagt merke til.
Som en ekstra bonus så var det skoleskyting i Harstad idag. Skummel sak, men mediadekningen har vel tatt litt av der også.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Pink_Panther skrev:
Som en ekstra bonus så var det skoleskyting i Harstad idag. Skummel sak, men mediadekningen har vel tatt litt av der også.
9-åringer som fyrer av et par skudd med hagla i skolegården er jo helt normalt.
Enig, skjønner ikke hva det er å skrive hjem om.

::) ::) ::)
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Espen R skrev:
Jeg frykter ikke så mye svineinfluensaen i sin nåværende form, men en enda mer aggresiv variant av viruset. Og denne aggresive varianten av virusert kan meget godt komme som en konsekvens av overforbruk av Tamiflu og andre influensamedisiner.
Det var noe slikt som skjedde med spanskesyken. Det er litt ulike teorier om hvor den oppsto, men en plausibel teori er at den oppsto i Kansas våren 1918, spredte seg til en militærleir og ble med soldatene til Europa. Der muterte den videre tidlig på høsten 1918 og førte til alvorligere sykdomsforløp, og så var det i gang for alvor. Dette greide viruset helt på egen hånd.
Kanskje en god ide og bli smittet tidlig slik at nødvendig immunitet er på plass før mutasjonen. Billettprisene til Mexico er rimelig for tiden....
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
mutz skrev:
asbjbo skrev:
Espen R skrev:
Jeg frykter ikke så mye svineinfluensaen i sin nåværende form, men en enda mer aggresiv variant av viruset. Og denne aggresive varianten av virusert kan meget godt komme som en konsekvens av overforbruk av Tamiflu og andre influensamedisiner.
Det var noe slikt som skjedde med spanskesyken. Det er litt ulike teorier om hvor den oppsto, men en plausibel teori er at den oppsto i Kansas våren 1918, spredte seg til en militærleir og ble med soldatene til Europa. Der muterte den videre tidlig på høsten 1918 og førte til alvorligere sykdomsforløp, og så var det i gang for alvor. Dette greide viruset helt på egen hånd.
Kanskje en god ide og bli smittet tidlig slik at nødvendig immunitet er på plass før mutasjonen. Billettprisene til Mexico er rimelig for tiden....
Jeg skal til Mexico, Texas og New York mot slutten av mai og bestilte faktisk billetter i dag. Det var fortsatt mulig å få billigste billett til Mexico City...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.429
Antall liker
9.851
ErosLoveking skrev:
Pink_Panther skrev:
Som en ekstra bonus så var det skoleskyting i Harstad idag. Skummel sak, men mediadekningen har vel tatt litt av der også.
9-åringer som fyrer av et par skudd med hagla i skolegården er jo helt normalt.
Enig, skjønner ikke hva det er å skrive hjem om.

::) ::) ::)
:)
Det er jo ikke helt normalt, og bør være i nyhetsbildet, men ærlig talt, saken har jo vært på nyhetene i hele dag.
Slik disse saken er dekket minner meg litt om min hypokondriske svigermor. Den største dagen i hennes liv var da hun fikk konstantert diabetes. Ett lite hjerteinnfarkt kommer som en god nummer to.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
totte skrev:
mutz skrev:
asbjbo skrev:
Espen R skrev:
Jeg frykter ikke så mye svineinfluensaen i sin nåværende form, men en enda mer aggresiv variant av viruset. Og denne aggresive varianten av virusert kan meget godt komme som en konsekvens av overforbruk av Tamiflu og andre influensamedisiner.
Det var noe slikt som skjedde med spanskesyken. Det er litt ulike teorier om hvor den oppsto, men en plausibel teori er at den oppsto i Kansas våren 1918, spredte seg til en militærleir og ble med soldatene til Europa. Der muterte den videre tidlig på høsten 1918 og førte til alvorligere sykdomsforløp, og så var det i gang for alvor. Dette greide viruset helt på egen hånd.
Kanskje en god ide og bli smittet tidlig slik at nødvendig immunitet er på plass før mutasjonen. Billettprisene til Mexico er rimelig for tiden....
Jeg skal til Mexico, Texas og New York mot slutten av mai og bestilte faktisk billetter i dag. Det var fortsatt mulig å få billigste billett til Mexico City...
Praktisk.
Kanskje du kan ta en liten norgesturne etter reisen. Hifikveld med god musikk, kjeks og intoksinering ;D Sørg for at du ikke muterer før du kommer hjem.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
mutz skrev:
totte skrev:
mutz skrev:
asbjbo skrev:
Espen R skrev:
Jeg frykter ikke så mye svineinfluensaen i sin nåværende form, men en enda mer aggresiv variant av viruset. Og denne aggresive varianten av virusert kan meget godt komme som en konsekvens av overforbruk av Tamiflu og andre influensamedisiner.
Det var noe slikt som skjedde med spanskesyken. Det er litt ulike teorier om hvor den oppsto, men en plausibel teori er at den oppsto i Kansas våren 1918, spredte seg til en militærleir og ble med soldatene til Europa. Der muterte den videre tidlig på høsten 1918 og førte til alvorligere sykdomsforløp, og så var det i gang for alvor. Dette greide viruset helt på egen hånd.
Kanskje en god ide og bli smittet tidlig slik at nødvendig immunitet er på plass før mutasjonen. Billettprisene til Mexico er rimelig for tiden....
Jeg skal til Mexico, Texas og New York mot slutten av mai og bestilte faktisk billetter i dag. Det var fortsatt mulig å få billigste billett til Mexico City...
Praktisk.
Kanskje du kan ta en liten norgesturne etter reisen. Hifikveld med god musikk, kjeks og intoksinering ;D Sørg for at du ikke muterer før du kommer hjem.
En slags voksenversjon av tradisjonen med å sende barn på besøk til venner med vannkopper for å bli ferdig med det. Hvorfor ikke?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvor er Snåsamannen nå når vi trenger ham som mest? ???
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.328
Antall liker
2.858
Gjestemedlem skrev:
Hvor er Snåsamannen nå når vi trenger ham som mest? ???
Han ber nok en stille bønn.

Hvert år er det kåringer av verdens største byer. Og hvert år er det en slags kappløp om å holde seg stor og ikke rykke ned på lista. Mexico City er jo verdensmester her med sine 22 mill mennesker. Dette sier jo litt om hvilket (lavt) utviklingsnivå vi ennå er på.
Det er rett og slett ikke hensiktsmessig å organisere seg i svære byer. Man bygger seg ikke ut av problemene, man bygger seg inn i problemer.
 
R

rico

Gjest
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvor er Snåsamannen nå når vi trenger ham som mest? ???
Han ber nok en stille bønn.

Hvert år er det kåringer av verdens største byer. Og hvert år er det en slags kappløp om å holde seg stor og ikke rykke ned på lista. Mexico City er jo verdensmester her med sine 22 mill mennesker. Dette sier jo litt om hvilket (lavt) utviklingsnivå vi ennå er på.
Det er rett og slett ikke hensiktsmessig å organisere seg i svære byer. Man bygger seg ikke ut av problemene, man bygger seg inn i problemer.
22 millioner stk?? Av de 150 som er døde de siste dagene i MC så er det kun 26 stk. de med sikkerhet kan si døde av denne influensaen..26 stk. av 22 mill...Stå på, til slutt blir vi syke p.g.a.at vi ikke ble syke.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.091
Antall liker
36.507
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
rico skrev:
22 millioner stk?? Av de 150 som er døde de siste dagene i MC så er det kun 26 stk. de med sikkerhet kan si døde av denne influensaen..26 stk. av 22 mill...Stå på, til slutt blir vi syke p.g.a.at vi ikke ble syke.
Mon tro hvor mange som er drept i trafikkulykker eller i oppgjør mellom narkotikagjenger i Mexico City i samme periode? Trafikken har vel stilnet litt av nå, så der sparer man kanskje flere liv enn ved eventuelt å bremse opp spredningen av viruset.
 
R

rico

Gjest
asbjbo skrev:
rico skrev:
22 millioner stk?? Av de 150 som er døde de siste dagene i MC så er det kun 26 stk. de med sikkerhet kan si døde av denne influensaen..26 stk. av 22 mill...Stå på, til slutt blir vi syke p.g.a.at vi ikke ble syke.
Mon tro hvor mange som er drept i trafikkulykker eller i oppgjør mellom narkotikagjenger i Mexico City i samme periode? Trafikken har vel stilnet litt av nå, så der sparer man kanskje flere liv enn ved eventuelt å bremse opp spredningen av viruset.
De vil gå i pluss m.a.o.?
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvor er Snåsamannen nå når vi trenger ham som mest? ???
Han ber nok en stille bønn.

Hvert år er det kåringer av verdens største byer. Og hvert år er det en slags kappløp om å holde seg stor og ikke rykke ned på lista. Mexico City er jo verdensmester her med sine 22 mill mennesker. Dette sier jo litt om hvilket (lavt) utviklingsnivå vi ennå er på.
Det er rett og slett ikke hensiktsmessig å organisere seg i svære byer. Man bygger seg ikke ut av problemene, man bygger seg inn i problemer.
For noen år siden las jeg noe om dette. Da anslo "de" at det var minst 22 mill, mellom 22 og 30 mill og hvis "de" skulle gjette på et enkelt tall ville "de" sagt 28 mill... Usikkerhet på 1-2 ganger norges befolkning! Vilt!
 
S

Slubbert

Gjest
Espen R skrev:
Hvert år er det kåringer av verdens største byer. Og hvert år er det en slags kappløp om å holde seg stor og ikke rykke ned på lista. Mexico City er jo verdensmester her med sine 22 mill mennesker.
Not even close.

Det er rett og slett ikke hensiktsmessig å organisere seg i svære byer. Man bygger seg ikke ut av problemene, man bygger seg inn i problemer.
Fordi? Transportkost, utbyggingskost, kostnad for infrastruktur, elektrisitet og øvrige tjenester er laaaaangt større om folk bor i en fjellskråning langt fra sivilisasjonen enn om de bor i byer. Men hvis du driter i jordas ressurser såklart, plasser én på hver fjelltopp og gi dem hver sitt helikopter.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
Espen R skrev:
Hvert år er det kåringer av verdens største byer. Og hvert år er det en slags kappløp om å holde seg stor og ikke rykke ned på lista. Mexico City er jo verdensmester her med sine 22 mill mennesker.
Not even close.
-Man skal aldri ødelegge en god historie med forstyrrende fakta.
(gammelt jungelord)
 
Topp Bunn