Svinger liksom ikke....

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Nå skal jeg kanskje banne litt i kjerka, men la meg understreke at jeg skriver ikke dette for å provosere men for å få litt råd og kanskje hjelp;

Jeg synes ikke det svinger skikkelig av vinyloppsettet mitt. Kanskje det beror på at jeg har spillt mye CD og vent meg til den litt mer dynamiske lyden, men likevel? Er det egentlig noen grunn til at CD skal være mer dynamisk enn dette vinyloppsettet? Jeg var tidligere skikkelig vinylfrelst og i min verden var det kun det som gjaldt. CD ble kun benyttet unntaksvis for enkelthets skyld.
For noen år siden kom EC EMC1 UP inn på CD-siden. Etterhvert spiller jeg mer og mer CD. Likevel har jeg alltid hatt den holdning at Vinyl er best! Jeg har oppgradert VInylriggen m/tilbehør litt etter litt, og på "papiret" skulle ikke EMC1 være "noen match" for vinyloppsettet, men jeg synes liksom ikke det "glitrer" som jeg mener å kunne forvente. Faktisk får jeg mer følelse av "ektehet" fra CD og mer følelsen av å lytte til noe som blir avspilt fra Vinyl.

Er det noen som har noen teorier om hvorfor?

Noen av dere kjenner muligens utstyret mitt, men la meg likevel repetere:

Vinyl:
Drivverk: Micro Seiki RX1500 m/RY 1500 DC-motor + RS 1500 skillebrakett. AU180 kobbertallerken
Tonearm: Grace 840F
Pickup: Ortofon MC Rohmann (sannsynligvis brukt en 5-600 timer max)
Kabel: Infinite Resolution Argentum Silver m/Silver Bullets
RIAA: ASR Basis Exlusive - pu load 100 ohm/ gain 56 db
Kabel fra RIAA: Synergistic Research Kaleidoscope PhII

Jeg har satt opp, målt og justert etter beste evne, men må innrømme at jeg ikke er noen ekspert her.

CD:
Electrocompaniet EMC1 up
Kabel: Goertz silver saphire RCA

For ordens skyld - Gain på RIAA er stilt slik at det er helt likt på CD og vinyl.

De som har hørt oppsettet, mener at det spiller godt og veldig organisk fra vinyl, så det er åpenbart ikke noe direkte galt. Likevel har jeg tro på at det bør være mer å hente her. Lite dynamikk kanskje. Kanskje der er en mismatch et eller annet sted ifb arm-pickup etc?
Jeg er åpen for alle teorier, men har ikke intensjoner om noen hysterisk bytte-kabal før jeg i alle fall har en plan i hva jeg holder på med.

For ordens skyld er heller ikke EMC1 noen "endestopp" for meg på digitalsiden. Her skal det også jobbes videre, men slik jeg ser det akkurat nå, må jeg ha noe mer å hente fra vinylen min?

J

JAE

Gjest
Hei

Må vel med en gang si at dette forundrer meg,ikke litt,men mye.Du har jo en vinylrigg,etter specs.,som overhodet ikke en EC-spiller(har hatt den selv) bør være i nærheten.

Grunnen til dette,ja,det kan jo være mange,for min del,selv om den analoge lyd står meg veldig nært,så syns jeg ikke vinyl,til slutt har samme kvaliteter,som CD,og for din del,spilt mye CD i det siste,over til vinyl,"svinger liksom...",vel hva det kan være,det er det verre å sette et svar på,liker begge deler jeg,men CD er det som gir meg mest,men allikevel,bør din vinylrigg overgå...

Noe bedre svar har jeg vel egentlig ikke,men et forsøk.....

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Takk for at du forsøker i alle fall.

Da er det ikke bare jeg som har feil forventninger.

Jeg har en mistanke om at det kan være en dålig match mellom arm og pickup, eller rett og slett dårlig justering (til tross for at jeg har prøvd så godt jeg kan).

Håper å få lagt til side litt cash utover høsten slik at en ny og passende tonearm kan monteres.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Jeg syns det var tamt og dynamikksvakt her også med min nye platespiller. Lurte en del på hva det kunne være. Så fant jeg ut at armen var for nær tallerken, fant en skrue som jeg kunne regulere dette med. Fikk flytte armen lenger ut, og justert på pu på nytt, samt vta. Nå syns jeg det høres veldig bra ut. Bedre enn cdspillern.

Men det er/var her.

J

JAE

Gjest
Erland skrev:
Takk for at du forsøker i alle fall.

Da er det ikke bare jeg som har feil forventninger.

Jeg har en mistanke om at det kan være en dålig match mellom arm og pickup, eller rett og slett dårlig justering (til tross for at jeg har prøvd så godt jeg kan).

Håper å få lagt til side litt cash utover høsten slik at en ny og passende tonearm kan monteres.

Hei

Er overbevist om at det er en feil/dårlig match/kanskje justering,for den riggen din bør "gruse" EC-spilleren

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Hei,
Har selv hatt Ortofon Rohman i eget oppsett,som selvfølgelig er ulikt ditt.For mitt vedkommende var det nok slik at jeg synes denne pickup'en i mitt oppsett ble tam på frekvensfløyene og syntes å ha 'lite liv'.Denne ble erstattet med en Benz som jeg synes både er friskere og mere utstrakt.Går jo også ut fra at du har prøvd flere/mange alternativer på pickupsiden.Hos meg ble det ihvertfall et solid oppsving med bytte.Da ble cd'spilleren tildelt mye hviletid.Så i mitt oppsett er dynamikken betydelig bedre med platespilleren koblet til.Om dette var til noe særlig hjelp?!?
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
bluesman skrev:
Hei,
Har selv hatt Ortofon Rohman i eget oppsett,som selvfølgelig er ulikt ditt.For mitt vedkommende var det nok slik at jeg synes denne pickup'en i mitt oppsett ble tam på frekvensfløyene og syntes å ha 'lite liv'.Denne ble erstattet med en Benz som jeg synes både er friskere og mere utstrakt.Går jo også ut fra at du har prøvd flere/mange alternativer på pickupsiden.Hos meg ble det ihvertfall et solid oppsving med bytte.Da ble cd'spilleren tildelt mye hviletid.Så i mitt oppsett er dynamikken betydelig bedre med platespilleren koblet til.Om dette var til noe særlig hjelp?!?
mvh
Ja det var til masse hjelp;

Jeg har ikke prøvd all verdens pickuper. I eget oppsett har jeg faktisk bare hatt Ortofon (helt tilfeldig faktisk).
Lysten på å prøve Benz eller Dynavector har begynt å slite i kroppen, men utelukker ikke Lyra etc heller;)

Det som er sikkert er at jeg vil ha noe med masse dynamikk, og at det blir en oppgradering i kombinasjon med tonearm sannsynligvis.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
rolfozzy skrev:
Jeg syns det var tamt og dynamikksvakt her også med min nye platespiller. Lurte en del på hva det kunne være. Så fant jeg ut at armen var for nær tallerken, fant en skrue som jeg kunne regulere dette med. Fikk flytte armen lenger ut, og justert på pu på nytt, samt vta. Nå syns jeg det høres veldig bra ut. Bedre enn cdspillern.

Men det er/var her.
Har beregnet og justert "overhang" til ca 15.5mm. Det var visst det anbefalte...... Kanskje jeg skal prøve litt mindre? Micro Seikien er jo en drøm å justere.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Prøvde å justere armbasen utover sliat at "overhang" ble "0.00mm" (dvs at nåla tangerer senterpinnen)

Litt usikker på om det hjalp bittelitt, men i alle fall ikke mye.

Heller pr nå mot bluesman's utsagn om at det er Rohmann som er "slappfisken i klubben" her.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Erland skrev:
Har beregnet og justert "overhang" til ca 15.5mm. Det var visst det anbefalte...... Kanskje jeg skal prøve litt mindre? Micro Seikien er jo en drøm å justere.
Er ingen expert på topic men har fått med meg at det å "leke" litt med justering har noe for seg.
Funker her iaf :)

DV pu's tror jeg nok vil kunne gjøre litt i ditt oppsett.
Terjetroll'et har vel kanskje noen på lur du kunne "testet" ???

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
Prøvde å justere armbasen utover sliat at "overhang" ble "0.00mm" (dvs at nåla tangerer senterpinnen)

Litt usikker på om det hjalp bittelitt, men i alle fall ikke mye.

Heller pr nå mot bluesman's utsagn om at det er Rohmann som er "slappfisken i klubben" her.
Du må jo ha overhang. Sett det tilbake med en gang. 15,5mm er nok fornuftig det.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg vile også prøvd en noe mer "dynamisk" pickup, Dynavector lå først i tankene, en XX2 vil vært førstevalg om armen er bra.
En MicroSeiki MA-505 (Mk1) arm, eller (...?) ville gitt god match...kjenner ikke Grace-armene.

Arne K

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Takk til Rudi for en utmerket pickup oversikt!

Synd mange av pickupene der ikke er omtalt men kun avbildet. Er det noen som har erfaringer å tilføre oversikten, så ikke nøl!

Må nok jobbe litt ekstra utover høsten slik at jeg kan investere i en mer dynamisk pickup m tilhørende arm.

Hørte jeg en stemme fra vinylhimmelen hviske "Lyra Titan i og Graham Phantom" ;D

K

KindOfBlue

Gjest
Spiller du helt nye plater, eller har de vært snurret noen ganger?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
KindOfBlue skrev:
Spiller du helt nye plater, eller har de vært snurret noen ganger?
Det kan være hipp som happ selvfølgelig. Ingen av platene er kjøpt denne uka, men noen er kun spillt noen få ganger. Andre er gamle. Er ikke noe særlig forskjell her.
Hører jo helt klart at 180 eller 200g "audiophile recordings" låter bedre, men mangler likevel den forventede "spruten".

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Sikker på at du har satt riktig impedanse og gain på ASRen?
.....Hmm - antageligvis har du det siden du har oppgitt verdiene.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
toriamos skrev:
Sikker på at du har satt riktig impedanse og gain på ASRen?
.....Hmm - antageligvis har du det siden du har oppgitt verdiene.
99% sikker, men absolutt et fornuftig spørsmål. Skal for sikkerhets skyld kontrollere med manualen i hånd.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Selv mener jeg at jeg nå har vesentlig bedre lyd på vinyl enn på cd (som jeg har kommentert mer utførlig i tråden min).
Men, det er jo så utrolig mange flere muligheter for å gå seg bort på vinylsiden.
Match mellom arm, og pickup, arm og spiller, underlag, demping av arm, riaajusteringer etc etc.
Er du helt sikker på at spiller står i vater og at alt er montert korrekt? Eksperimenter litt med riaatrinnet og justeringer der bare for sikkerhets skyld.
Håper du finner ut av dette Erland. Selv hadde jeg skikkelig mismatch mellom Lundahl og Dynavector, det ante jeg ikke før jeg fikk annet på besøk.
Mange feller å gå i på vinylsiden.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.441
Torget vurderinger
2
Fosse skrev:
Men, det er jo så utrolig mange flere muligheter for å gå seg bort på vinylsiden.
Match mellom arm, og pickup, arm og spiller, underlag, demping av arm, riaajusteringer etc etc.
Er du helt sikker på at spiller står i vater og at alt er montert korrekt?
Det tok tid før underlaget kom opp som tema, dette sliter i allefall jeg med.
hvor spilleren står ifht høyttalere har vel også betydning.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Får ikke det du skriver til å stemme. Uavhenging av Rohmann PUen.
Lenge siden du har smørt opp, og justert hastighet etc?

Ellers så er jo nitidig justering av alle parametere uhyre viktig om det skal "svinge" skikkelig ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kanskje en idè å sjekke med stroboskop? :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Min magefølelse peker i retning pickup og arm her, Erland. Grace laget nydelige armer i sin tid, og din er et smykke, men likevel tror jeg du har mye å hente på å oppgradere her og på pickupsiden.En Dynavector XX2 er etter min mening en åpenbaring av en pickup. Dynamisk, full av liv,kroppslighet, rytme og tilstedeværelse. På armsiden ser jeg du nevner Graham. Et stjernevalg. Titt litt på PU7-armen til Audio Origami også. Den er fantastisk sammen med Dyna og er et kanonkjøp altfor få vet om......Er det på justeringssiden det ligger, kommer jeg gjerne nedom og justerer opp riggen for deg, det er bare å si ifra!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Takk for tilbudet og den påfølgende hygglige praten. Dette får vi nok orden på.

Nå må det legges til at etter litt mer "fikling" så spiller det ikke så ille heller da. Brukte Janis Ian's etterhver legendariske "Breaking Silence" på 180g vinyl som testplate, og det spiller med dynamikk så man skvetter i stolen. Men likevel......når jeg hører hva jeg får ut av CD spilleren min, så forventer jeg mer fra vinylplatene.

Har fått flere indikasjoner på at arm/pickup mest sannsylig er "bremsen" her, om enn justert til perfeksjon. Her må nok noe nytt inn ja. Denne prosessen skal jeg ta meg god tid til å utforske før jeg "lander".

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Funnet ut noe mer?
Som du nevner i en annen tråd, så kan jo underlag, og akustisk tilbakekobling være en viktig årsak til at det ikke svinger som det burde!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tviler på at Rohmann er årsak til at det ikke "swinger". Jeg vet at den kan, og jeg ville kanskje først tatt en titt på underlag/support til platespilleren.

Få ting er så effektive til å stjele liv og swing fra platespillere som tunge, høymasse underlag imo. Om den står på et slikt, så er det jo gratis og enkelt å prøve noe stivt lavmasse bare for forsøkets skyld.

Grace-arma er gammel. Er lagrene i orden? De varer ikke evig. Bare noen løse tanker.

Mvh Vidar P

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.162
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Synes at dette høres rart ut, Erland!
Ser at du har fått pimpet opp Microen din slik at vi to nå praktisk talt har samme spiller. Min sto på en relativt tung vegghylle (den er nå pakket ned sammen med resten av anlegget- flytting!)
Har aldri hatt noen klager på dynamikken her i gården, selv om jeg med hånden på hjertet må si at jeg ikke synes at digitalriggen spiller dårligere enn vinylriggen.
Det kan jo tenkes at det ligger en dårlig match i arm/pu.
Er veldig spent på hvordan det går videre med deg!
mvh

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Vet du hva korrekt VTF skal være på den PUen,va sammen med en kompis og stilte inn trykket på 1,6-1,7gram på en Denon-PU,det låt flatt og blodfattig,null dynamikk ??? Viste sæ at den skulle ha 1,2gram...da ble det forskjell kan æ love dæ. Mitt spørsmål; Har du ei rett stiftvekt? Eller som de andre e inne på,e dette en uheldig match ???...og PS! DU MÅ HA OVERHENG Les her ang justeringer,her e mye matnyttig info http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm
mvh Filip

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Joda, jeg har stilt tilbake overheng-ingenting skal være uprøvd :)

Ang stiftetrykk så er det anbefalt til 2.2-2.7 g -ideelt 2.5g.

Det er hva jeg bruker.

Tror nok Vidar også er inne på noe veldig vesentlig. Riggen står idag på toppen av et rack. Stivt, men ikke spesielt stabilt pga det litt gyngende gulvet under. Altså ikke høy masse etc.

Jeg skal se litt på alternativer. Vegghylle er lett å tenke på, men bak oppsettet er ikke veggen av en slik kontruksjon at jeg tror den vil kunne holde vekta av platespiller og vegghylle.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
Nå må det legges til at etter litt mer "fikling" så spiller det ikke så ille heller da. Brukte Janis Ian's etterhver legendariske "Breaking Silence" på 180g vinyl som testplate, og det spiller med dynamikk så man skvetter i stolen. Men likevel......når jeg hører hva jeg får ut av CD spilleren min, så forventer jeg mer fra vinylplatene.
Vinyl utgaven av denne er cd'en fullstendig overlegen så hvis den ikke er så har du nok en jobb å gjøre dessverre........... :-\

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Antall liker
15
Hei.
Jeg har den samme tendensen i eget anlegg. Det mangler gnist oppover i frekvens. En kan tydelig høre forskjell når det nærmer seg endesporet på platene. Det lyder dessverre ofte for slapt.Til sammenligning er tuneren mer detaljert.

Har tenkt en del på saken og har kommet frem til at enkelte pickuper og høyttalerkombinasjoner som deler den samme lydsignatur - hvis f.eks. både høyttaler og pickup har en lydsignatur som skal kunne undertrykke knitring fra slitte plater så kan resultatet bli som du beskriver.

Bruker nå selv en Shure M97Xe sammen med et anlegg som ellers ligger på den mørke siden av nøytral bl.a. Celestion SL700SE

Ortofon Rohman er vel en ganske så varm ppickup - kan nok lett bli for fet i enkelte anlegg. Jeg kommer til å prøve andre lysere klingende Ortofon pickups eller Dynavector i eget oppsett senere.

Sjekk ut stor pickup-test på nettadressen : http://www.alternativaudio.no

Dig_it_all

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes det blir feil å kalle Rohmann en varm og feit pu jeg. Ila mine år som eier har jeg opplevd den som typisk Ortofon; frisk, åpen og nøktern. Med en naturlig klangrikdom som jeg slett ikke vil kalle mer varm enn nøytral. Imo.

Det er dessuten god på å fokusere på selve meningen med musikken, gjør PR&T godt, og er i det hele tatt en pu som bør passe mange kontekster.

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her må jeg si meg enog med Vidar nok engang. Om Rohmann oppleves som feit, er det garantert noe som ikke stemmer et eller annet sted. Punktum.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Nå begynner det faktisk å hjelpe litt her :D

Første "hint" om hva som måtte til, var at det fungerte bedre jo tykkere plater jeg på på spilleren. Slike 180-200g plater låter gjerne godt, men dette kan også være en god indikasjon på at VTA kan justeres litt ned. Så gjort, og det ga meg såpass mye bedre trøkk og dynamikk at det ble en betydlig forbedret presentasjon av musikken.

Fortsetter selvfølgelig å tenke/jobbe med undrelag, og selvom den værste "panikken" er under kontroll, er det sikkert mer å hente.

Takk til alle som har bidratt i tråden med råd og tips så langt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dig_it_all skrev:
Her er direkte tilgang til pickup kategorisering / handleregister.

http://www.alternativaudio.no/forum/viewtopic.php?f=44&t=465&sid=53a6e8d99fe312e72f94b51286ff369a

Dig_it_all
Et godt råd er å ta all slik kategorisering med en klype salt.

Det at noen har systematisert subjektive inntrykk av en pu i en slik liste betyr ikke annet enn at det er subjektive inntrykk i en liste. Andre subjektive inntrykk, om enn ikke i en liste, kan tenkes å være like genuint opplevde.

Rudi's liste er riktignok sober og fin, men generelt er det fullt mulig å finne hvilke som helst uttalelser om hvilke som helst produkter på nett. En viss nøkternhet i tolkninger av slike uttalelser er følgelig på sin plass.

Hva Rohmann angår; jeg kan demonstrere for hvem som helst at dette ikke er en feit og varm pu. I så fall vil min AT OC9 være tilnærmet det også, min Linn Arkiv ha en overfeit bass, og min DV XV-1S være aaaaltfor varm og feit.

Mvh Vidar P

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.945
Torget vurderinger
1
Dig_it_all skrev:
Hei.
Jeg har den samme tendensen i eget anlegg. Det mangler gnist oppover i frekvens. En kan tydelig høre forskjell når det nærmer seg endesporet på platene. Det lyder dessverre ofte for slapt.Til sammenligning er tuneren mer detaljert.

Høres ut som om du har en jobb å gjøre når det gjelder arm/pick-up geometrien.

Topp Bunn