Swiss Physics 6A

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Hei

Vet om en 6A som har fått mye juling,inngang og utgang.
Hovedårsaken er visst nok trafo.Den er levert med 220Vac trafo istedenfor 230/240V trafo.
Dette er en av årsakene til varmgang og havari.
Dere som har en Swiss Physics..hvilken trafo er det som står i de?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Trodde det stort sett var de "diskre" innkapslede opampene som hadde en tendens til å ta kvelden. Sgs. umulig å oppdrive igjen.
Grunnen kan selvsagt være varmgang.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Fantastisk forsterker. Lenge siden jeg var borti disse. Hitachi Power mosfet utgang. 2SK175/2SJ55?
Problemet var nok ikke spenningen da den ligger rundt halvparten av hva transistorene tåler, men derimot varmen. Den hadde Heatpipe kjøling med vifter. Underdimensjonert power supply med 63 Volt kondensatorer ( blå Philips ) som vanligvis tåler alt, men...Mulig jeg husker feil, men jeg hadde en kamerat som byttet disse og ødela forsterkeren. Skulle "forbedre" den...
Den modulen alle snakker om hadde en 2N5566 militær dobbel JFET transistor på inngangen og MPSA42 rundt seg mener jeg å huske. Sikkert MPSA92 også.
Drivertransistorene var noen raske videotransistorer fra Siemens( ? ).
Trolig brukte Goldmund et lignende kretsløp på den tiden, men de kom med JOB kretsen senere. ( som spiller flott, men også den lille 50 Wattern blir veldig varm )

Mulig Malmin kan hjelpe med mer detaljer.

VH. Bernt
 

HeadMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2012
Innlegg
432
Antall liker
75
Sted
På tur til Brødløst
Torget vurderinger
4
Trodde det stort sett var de "diskre" innkapslede opampene som hadde en tendens til å ta kvelden. Sgs. umulig å oppdrive igjen.
Grunnen kan selvsagt være varmgang.
Det er IKKE opamper i disse boksene. Det er kaskodekoplet jfet med strømgenerator sorce motstandene er 75ohm, . Ut er differensialen delt på to 3k motstander som har den utvendige 220 Ohms potmeter for DC justering.
 

HeadMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2012
Innlegg
432
Antall liker
75
Sted
På tur til Brødløst
Torget vurderinger
4
Fantastisk forsterker. Lenge siden jeg var borti disse. Hitachi Power mosfet utgang. 2SK175/2SJ55?
Problemet var nok ikke spenningen da den ligger rundt halvparten av hva transistorene tåler, men derimot varmen. Den hadde Heatpipe kjøling med vifter. Underdimensjonert power supply med 63 Volt kondensatorer ( blå Philips ) som vanligvis tåler alt, men...Mulig jeg husker feil, men jeg hadde en kamerat som byttet disse og ødela forsterkeren. Skulle "forbedre" den...
Den modulen alle snakker om hadde en 2N5566 militær dobbel JFET transistor på inngangen og MPSA42 rundt seg mener jeg å huske. Sikkert MPSA92 også.
Drivertransistorene var noen raske videotransistorer fra Siemens( ? ).
Trolig brukte Goldmund et lignende kretsløp på den tiden, men de kom med JOB kretsen senere. ( som spiller flott, men også den lille 50 Wattern blir veldig varm )

Mulig Malmin kan hjelpe med mer detaljer.

VH. Bernt
Drivertransistorene er som de andre utvendige transistorer mpsa 43/ mpsa 93.
Disse er transistorer med lav hfe og er svert temperaturvariabel sammenliknet med 2n5401 og komplementær.

Det går fint å bytte kondensatorene, en kamerat satte sine ekstra kondensatorer utenfor trafoene siden det er plass dær, siden trekassen er utformet etter frontplaten.<
I dag finner man enkelt vifter med betydelig mindre støy. Og det er ikke noe særlig med alle viftene paralellkoplet derfor kople disse i grupper på to eller tre som så seriekoples, da må spenningsregulatoren endres med høyere utgangsspenning og mindre strøm, som selvfølgelig gir en spenningsregulator med betydelig mindre varme.
Det er jo sikkringer mellom likeretter og kondensatorer er disse skjekket? Sikkringene står under hovedprint (på kondensatorprintet. om trafoene er ryket tviler jeg derfor sterkt på.
 

HeadMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2012
Innlegg
432
Antall liker
75
Sted
På tur til Brødløst
Torget vurderinger
4
Spenningen på driverkortet går via en enpuls spenningsdobbler. Om man gjør denne spenningsdobbler til topuls spenningsdobbler for å få mindre rippel før spenningsregulatoren vil spenningsregulatoren bli for varm. spenningsregulatoren harto 2,2 Ohms motstander som er referert til "fusable" dvs disse ryker /brenner av med en strøm over en grense(uten at jeg kjenner til denne strømverdi. Har du skjekketdisse 2,2 ohms motstander som står likeved disse xx 250 /240transitorer?
Skjemare og krets til Goldmund er gjengitt i flere tråder på diyaudio.com men da Goldmund sden disse er like.Swiss sin spenningsregulator for inngang og driverkrts er IKKE gjengitt dær. Siden jeg har puslet mye med disse forsterkere har jeg hele kretsen i hodet og på pc / papir.
Utgangsreleene er noe dritt! Disse ryker lett og ofte er min erfaring fra flere swiss'er, det er sammerele i forforsterker Og i Goldmund.
 
Sist redigert:

tjensen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
98
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Min var stabil, lydløs (!) og fin i mange år etter at jeg gjorde følgende : 1. Kjøpte 6 topp kvalitet Papst vifter 2.Fjernet den indre strømforsyningen til viftene (som var svidd) 3.Gir viftene strøm fra en gammel justerbar PC strømforsyning .

Men nå står den på loftet etter at verkstedet ikke helt følte seg trygge etter å ha byttet mye smådeler og løst noen problemer knyttet til ubalanse/krasj i en kanal. Burde vel enten la den gå videre eller ta en runde til på verksted og så bruke den igjen. Og det er vel 4 små trafoer og haugevis av kondensatorer (raskhet i strømforsyning som mål) ? Den er virkelig annerledes innvendig !
 
Topp Bunn