Sykkelhjul, noen tips?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bakhjulet mitt har begynt å beklage seg. Det knirker som et vanstelt dørhengsel. Åhh, så fælt jeg har det!....

Jeg har sjekket og finner ingen løse eiker eller sprekker i felgen, hjulet er rundt og rett. Jeg har hatt av dekk og felgbånd og vasket rent. Jeg er ganske sikker på at lyden ikke kommer fra navet, men felgen. Det hele er jæ**** irriterende, for ikke å snakke om frykten for å måtte gå noen mil i sykkelsko. Har dere noen ide om hva som kan være problemet? Any Quick fixes?

Vi snakker om et billig hjul her, Mavic Cosmos. Jeg lurer på om jeg muligens skal spandere på meg noe nytt.

Er det noen som har prøvd litt forskjellig og kan komme med et tips her? Jeg har ikke råd til noe dritdyrt og dritlekkert.

Hva med disse? Prisene hos Cyclecomponents er ganske rimelige..

Ksyrium Èlite NOK 4161,-

Eller disse?

FSA RD 400 NOK 3722,-

Noe annet? Noe særlig dyrere er ikke aktuelt, ikke Campa heller. (Får vel gjennomgå for den siste..)

B

bamsemann

Gjest
Hvis du vil ha rimelige hjul som er sterke og ruller bra, vekt ca 1800g.

Gå for 105 hjula til shimano, ellers er jo mavic kzyrium elite veldig gode hjul..

bamsemann.. :)

T

timc

Gjest
Snakk med sykkelsenteret i Ila, Trondheim. Han som er der bygger hjulsett selv. De koster rundt 3500,- og skulle vistnok danke ut Mavic Ksyrium ES. Jeg kommer til å prøve meg med et sett selv etter ferien.

Mvh

PS: Det er de eneste hjulene han gir personlig garanti for.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Eller disse?

Shimano 7800 (Dura Ace) Kr. 4790,- Hos Oslo Sportslager. Jeg vet ikke om alle kan brukes med 9-delt.

Det ser ut som Mavic er såpass rimelig i Norge at jeg eventuelt kjøper i "ordentlig" butikk. FSA derimot, ligger mer enn 850,- under på Cyclecomponents. Det er for mye til at jeg gidder å støtte min lokale osv..

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har selv et Shimano WH-R550 tror jeg det heter til ca 1500 for vintertrening. Disse hjulene har tradisjonelle kulelager konus oppbygging, og dette er jo rett og slett gammeldags. Jeg har skiftet fett og justert mine hjul flere ganger i løpet av en vinter, så dette hjulet vil jeg vel ikke anbefale til syklister som ikke mekker selv. De modellene oppover har maskinlager og disse tror jeg er bra. Shimano er stooooore og aldri noe problemer med garantier.

FSA er et lite merke som har Pribike i Hokksund som distributør i Norge, her ville jeg også styre unna pga. garantier og rep. som vil være vanskelig med en importør uten økonomi.

Mavic er bankers, har selv hatt mange modeller fra dem, har selv et par med Ksyrium Elite til trening og de er helt utmerket og er fine også til løp, mye for pengene synes jeg, mulig de til og med er stivere enn SL hjulene. Helt unødvendig å kjøpe dyrere hjul enn dette.

Men for å si det rett ut så er mine ZIPP303 clincer hjul de som trille best, mye bedre enn de litt billigere hjulene. Det er vel kun Mavic Cosmic Carbone som jeg har vært borti som er på samme nivå.

Campagnolo har jeg ikke noe erfaring med, men er vel tradisjonelt det merket som er mest likt blandt yrkessyklister.

Mitt råd må bli å kjøpe et kjent merke som har enkel og moderne konstruksjon. Hjul er litt i samme gata som kabler i hi-fi verdenen, mye energi og penger går til spille helt unødvendig. Det er han/hun oppå som er viktigst, ihvertfall når du har hjul i Ksyrium Elite klassen.

Lykke til.

B

bamsemann

Gjest
Jeg har syklet mye med shimano 105 hjulet som treningshjul, og ikke hatt noe problem.

Jeg bruker da kzyrium sl ellers, og mellom de to setta er vel den store forskjellen at mavic hjula virker spenstigere, akselerer lettere, mens rulle effekten er jeg ikke så sikker på.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Ikke for å være gledesdreper, men for de prisene der får jeg 4 stk 15'' alu felger til bilen med 50 profil 205 inkudert ::)

Trodde faktisk at sykkelhjul var noe som fulgte med "dyret"og ikke måtte kjøpes separat. :p

Siste sykkelen kostet vel ca 2000,- inkudert 2 stk hjul!! ;D Like god som da den var ny for to-tre år siden, akkurat så lite brukt også, men den fyller da plassen sin i garasjen på en utmerket måte ! ;D ;D ;D

T

timc

Gjest
Kjøp deg dyrere sykkel, så skal du nok se at sykkelen får mindre tid i garasjen også ;)

Men seriøst. Ta kontakt med sykkelsenteret i Ila. www.sykkelsenteret.com

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kjøp deg dyrere sykkel, så skal du nok se at sykkelen får mindre tid i garasjen også ;)

Men seriøst. Ta kontakt med sykkelsenteret i Ila. www.sykkelsenteret.com

Mvh
Jostein Wilmann, ja.. Navnet virker jo kjent.. ;)

Og Spiralis, da. Har du sølt bort 2000 kroner på sykkel??
Du kunne fått nesten  en og en halv Titanium Pulsar point for det

Z

Zomby_Woof

Gjest
Takk for tipsene alle sammen.

Når jeg tenker meg om har jeg jo et sett hjul med "gamle" Shimano Ultegra nav, Mavic Open pro, og 32 eiker. For skams skyld må jeg vel bruke opp de også.

Som dere helt sikkert gjetter, var det deilig å ha en funksjonsfeil som påskudd for litt vindusshopping.

Det blir vel etterhvert blir et par Ksyrium Èlite. Jeg har god egen erfaring med dyrere Mavichjul, forsterket av Bamsemenn og Psyklister over det ganske land. Dessuten er de pene, og det virker smooth å slippe felgbånd.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Og Spiralis, da. Har du sølt bort 2000 kroner på sykkel??
Ja jeg har nok det ! Bør jeg være flau nå ? :-[ :p ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja, Spiralis. Det hele minner litt om da Knut Vadseth måtte sende Krellen til USA for reparasjon etter å ha most phonokontaktene med en Biltema-kabel.

Det er ikke gøy å sykle på en drittsykkel. Derfor ender slike i garasjen.

Selg høyttalerkablene og kjøp en skikkelig sykkel for pengene...

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Handlet meg akkurat en sykkel av Jostein Willman, mannen kan sine saker ja, observerte han mens han spente opp hjulene mine :)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Sorry, litt off topic - Jostein Wilmann har peil, og der i gården er det bare Campagnolo som duger. Dere vet vel at han sansynligvis er den nest beste ryttere Norge har hatt? Bare uflaks at han ikke var på pallen i TDF et år. Hans sønn Fredrik er også et kjempetalent, han kjører i år for Team Maxbo.

B

bamsemann

Gjest
Takk for tipsene alle sammen.

Når jeg tenker meg om har jeg jo et sett hjul med "gamle" Shimano Ultegra nav, Mavic Open pro, og 32 eiker. For skams skyld må jeg vel bruke opp de også.

Som dere helt sikkert gjetter, var det deilig å ha en funksjonsfeil som påskudd for litt vindusshopping.

Det blir vel etterhvert blir et par Ksyrium Èlite. Jeg har god egen erfaring med dyrere Mavichjul, forsterket av Bamsemenn og Psyklister over det ganske land. Dessuten er de pene, og det virker smooth å slippe felgbånd.
Er enig i at ksyrium elite er gode nok, tror kanskje jeg skal kjøpe meg et par som ekstra treningshjul.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Sorry, litt off topic - Jostein Wilmann har peil, og der i gården er det bare Campagnolo som duger. Dere vet vel at han sansynligvis er den nest beste ryttere Norge har hatt? Bare uflaks at han ikke var på pallen i TDF et år. Hans sønn Fredrik er også et kjempetalent, han kjører i år for Team Maxbo.
Jeg kjøpte ikke Campagnalo Record, selv om det er det beste. Det ble Shimano Ultegra hele veien, det duger for meg :) Og Jostein er nok uten tvil den beste etappeløprytteren Norge har fostret ja :D

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Tja.. Shimano Ultegra bygget opp med f.eks. Mavic open Pro er uten tvil gode treningshjul. Vil vel si at dette blir tilsvarende som Mavic Cosmos, bare mye dyrere.

B

bamsemann

Gjest
Jeg kjøpte ikke Campagnalo Record, selv om det er det beste. Det ble Shimano Ultegra hele veien, det duger for meg :) Og Jostein er nok uten tvil den beste etappeløprytteren Norge har fostret ja :D
Hold deg til shimano, det har alle butikkene i Norge, campa er det nesten ingen som har, og så er det så utrolig knotete løsninger på det.

Jeg går for shimano......

Ellers er det nok slik at Jostein Willmann hadde muligheten til å vinne tour de france hvis ikke han hadde krasjet, han var en kjempesterk syklist..

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Yo zoombie, hva er din vekt?...
Er litt viktig med tanke på valg av felg vøttø...

Hvis man veier over en viss vekt, det er ikke mye heller, over 68, så er det noe, over 75 og 85, så er det forskjellig.

Brodern veier 95 og må ha spesialhjul, dvs flere eiker...

Topp Bunn