Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 20

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Har punktert som bare det med GP4season i vinter, så kommer nok til å skaffe noen billige UST felger til høsten.

    ellers så punkterer jeg så godt som aldri om sommeren, så der bruker jeg både pariser og slange.
    pariser er selvfølgelig litt skummelt når man er timesvis hjemmefra, men har enda ikke punktert med det og kjører med pitstop i baklommen.
    YOLO som kidsa sier ;)
     

    ØyvindH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    128
    DT Swiss E1600- Schwalbe G-one 35mm, slangeløst rett opp med gulvpumpe

    DT Swiss RR21- Schwalbe Pro one TLE. Slange. Muligens ingen sammenheng, men etter siste forsøk på å sette opp disse slangeløst lå jeg jeg tre netter på hjerteavdelingen med hvilepuls varierende mellom 50 og 150. Jeg tuller ikke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dt Swiss RR21 og PR1400 er samme hjul med ulik modellbetegnelse. Skjønner godt at du har gitt opp.
    Gamle RR1450 Tricon var enkle å få til slangeløst med Schwalbe One og Pro One.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hvordan er det og bruke Mavic UST standard med andre dekk enn Mavic? Er denne texten fra -17 fortsatt regelen.

    Mavic says that you can use a non-Mavic tubeless tyre on a Mavic UST wheel but it can be harder to fit and potentially unsafe. It says that the same is true of using a Mavic UST tyre on a non-Mavic tubeless wheel. Not surprisingly, it says that the best combination is a Mavic UST tyre on a Mavic UST wheel... but you could have guessed that!
    To be fair, the hope is that other brands will adopt the same standards so there will be more compatible wheels and tyres over time.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    UST var en fin ide, men så kom noen slyngler og fortalte verden at man strengt talt kunne oppnå akkurat den samme effekten for betydelig mindre penger, og med lavere vekt, ved å bare hive på et tett felgbånd og litt guffe i favorittdekket ditt.

    Det tok lufta ut av UST-konseptet ganske grundig.

    Men ja, du kan bruke andre dekk på UST felg. Men husk guffe.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå snakker du terrengsykkel? Mavic har konstruert en UST for landevei også.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    what? så frekt.
    Vel, det skal jeg klokelig unngå å si noe om. Jeg kan jo ikke en dritt om landeveissykler, annet enn halvveisfakta som jeg flittig benytter når jeg føler behov for å fornærme landeveissyklister.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det blir forhåpentligvis en annen historie på landeveien. Der kom jo slangeløst uten standard fra start, og vi har sett hvordan det har gått. En standard, som følges kan jo bare gjøre det bedre. Regner med at Mavic kommer til å ta betalt for lisensiering, kanskje de er så store på hjul og felger at de betrakter dekk som mersalg, og lisensiering som inntekt de ikke gir bort. Men det er lov å håpe.

    Felgprodusentene har så langt gått opp i 'store' diameter på hjulet, for sikkerhets skyld. Dekkprodusentene har gått ned av samme grunn. Kanttrådene må være ekstremt uelastiske for å holde trykk opp i 7-8-9-10 Bar. Sånt blir det eikespenn som kokt spaghetti av.

    Håper egentlig at flere bare legger seg på UST med det samme. Var det ikke Mavic og Michelin som gikk sammen om standard for terrengsykkel i hine hårde? Usikker på hvem som lager dekkene for Mavic denne gangen (annet enn at det sikkert er en fabrikk i Thailand eller noe, som med de fleste andre).
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Leser att Hutchinson skall passe på M-UST har ett sett Fusion Storm 5 her, fått tilbud på (samme budsjet) Cosmic pro carbon disc så det er kanske valget på veien?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror eventuelle reservasjoner fra Mavics side går på at de har en standard, og dermed ikke gidder forholde seg til noe annet enn det. Etter det jeg forstår er siste generasjon fra Mavic samme design på felgene som ENVE, men produsert i østen (og forhåpentligvis fortsatt godt laga). Enve går vel for å være noe av det bedre der ute, og Mavic har vel hele veien laga skapelig gode nav. Tror dette er et godt hjulvalg.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Dt Swiss RR21 og PR1400 er samme hjul med ulik modellbetegnelse. Skjønner godt at du har gitt opp.
    Gamle RR1450 Tricon var enkle å få til slangeløst med Schwalbe One og Pro One.
    Jeg har kjørt DT Swiss RR22 slangeløst med G-One Allround uten problemer. Om RR22 er identisk med RR21 er jeg usikker på, men det er ikke usannsynlig da Focus/Cervelo har hatt spesialversjoner hvor kun navet er ulikt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RR22 bruker om jeg husker riktig andre felger enn RR21 og PR1400. Den asymmetriske bakfelgen på tvillingene er problemet. Jeg kjører slangeløst foran.

    Det er Hutchinsom som lager dekkene for Mavic, men jeg leste ved introduksjonen til Road UST at de er gjort til Mavics spesifikasjoner. Litt som med pedalene Time lager for Mavic. Lagre som holder lenger enn en halv norsk sesong er fint.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Tanken er att erstatte hjulene som sitter på BMC Team M som jeg kjøpte i høstes DT Swiss P1850, anledningen? har rett og slett lust på ett annet og bedre/lettere/ og som funker som slangeløst oppsett, 1850 skall visst være Tubeless ready men trur ikke jeg prøver noe mer med DT SW:confused:
    Fått ett hyggelig tilbud på Roval C38 som visst enligt selger/butikk skall være lette og sette opp? har nå lest litt om C38 og noe negative intrykk om hvordan hjulene fungerer på veien, virker for meg som de er solid byggd med DT 350 nav bla.

    Ellers to andre hjulsett som er og få til ca samme budsjett (10k) Mavic cosmic pro carbon UST 45mm og Vision 40 CS carbon. Jeg har Vision metron 40 felgbrems meget gode hjul er erfaringen, men hur de er som slangeløst er ett spørsmål?
    Det haster ikke så veldig nå om dagen, men har lyst.
     

    ØyvindH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    128
    Dt Swiss RR21 og PR1400 er samme hjul med ulik modellbetegnelse. Skjønner godt at du har gitt opp.
    Gamle RR1450 Tricon var enkle å få til slangeløst med Schwalbe One og Pro One.
    Jeg har kjørt DT Swiss RR22 slangeløst med G-One Allround uten problemer. Om RR22 er identisk med RR21 er jeg usikker på, men det er ikke usannsynlig da Focus/Cervelo har hatt spesialversjoner hvor kun navet er ulikt.
    Jeg har tidligere fått til G-one slangeløst på RR21 samt Pro One etter latterlig mye jobb, men den siste dekkpakka med Pro One har vist seg helt umulig.

    Hvis jeg har forstått det riktig så er den nye ETRTO-standarden for Road Tubeless nå offisiell, denne skal være basert på Mavic sin UST-standard. Bl.a skal siste versjon av Pro One (addix) være iht til denne. Dette skal i følge ryktene føre til at det skal være «lett» å sette opp slangeløst når felg og dekk er laget etter den nye standarden.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det var de gode nyhetene jeg ønsket å høre, ØH.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    i dag tok jeg i bruk proletarhesten jeg fikk av livlægen ved siste åremålsdag. den er konstruert for dannet tråkk og rett rygg. jeg fant ut - etter dagens utflukt langs glommastien - at den fremre bremseanordning må skiftes grunnet svak effekt og mye slark i alle mekanismer fra håndgrep til kloss.

    anbefalinger til nytt som passer inn i hestens ellers upåklagelige formspråk mottaes med takk.

    Vis vedlegget 579582
    Hmm, minner meg på at jeg har en arvet Raleigh fra 1920 eller deromkring jeg må få satt i stand.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Blir sikkert som å banne et visst sted, men la gå:
    Kona er i ferd med å arve noen kroner, og truer med å kjøpe el-sykler til oss.
    Da snakker vi verken terreng eller landevei, men greie sykler for transport.
    Ikke alt for tunge, gjerne stiv gaffel tror jeg.
    Noen som har tanker/erfaringer å dele?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg har vært innom tidligere er jeg inne på de samme ukvemsordene selv.

    Det er så mange alternativer at det er sykt vanskelig å bestemme seg for hvilken kategori man skal plassere seg.
    Kassesykkel? Longtail? "vanlig"? store eller små hjul? Elektrifisere en standard sykkel eller kjøpe ferdig?

    Jeg selv ser ut til å sjangle rundt i long/midtail markedet. Tror jeg.
    Synes det er vanskelig.

    For min del er pri 1 å kjøre ferdig behovsanalysen min. Men den viser seg å være vanskeligere enn forventet.

    Når det gjelder produsenter er det Benno og Yuba som for meg fremstår som de sterkeste kandidatene om du ikke skal ha kassesykkel, så det er disse jeg kommer til å snuse mest ivrig på. (Riese og Müller Load 60 knuser alle konkurrenter på kassesykkelmarkedet)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En dempegaffel som virker koster penger. Langt mer penger enn noen er villig til å montere på en sykkel som "bare" koster 30-40-50.000 kroner, dersom den har elmotor.
    Kundegruppen aksepterer stort sett gafler som koster 500 kroner i løssalg når de handler sykler i denne prisklassen.

    Sånn sett er det langt enklere å heller satse på å få en stiv gaffel, men å ha en dekkdimensjon som har litt skikkelig volum. Det løser mye av problemene i praksis.
    Store dekk ruller betydelig bedre enn smale dekk, når man kjører med et trykk som er relativt komfy.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Som jeg har vært innom tidligere er jeg inne på de samme ukvemsordene selv.

    Det er så mange alternativer at det er sykt vanskelig å bestemme seg for hvilken kategori man skal plassere seg.
    Kassesykkel? Longtail? "vanlig"? store eller små hjul? Elektrifisere en standard sykkel eller kjøpe ferdig?

    Jeg selv ser ut til å sjangle rundt i long/midtail markedet. Tror jeg.
    Synes det er vanskelig.

    For min del er pri 1 å kjøre ferdig behovsanalysen min. Men den viser seg å være vanskeligere enn forventet.

    Når det gjelder produsenter er det Benno og Yuba som for meg fremstår som de sterkeste kandidatene om du ikke skal ha kassesykkel, så det er disse jeg kommer til å snuse mest ivrig på. (Riese og Müller Load 60 knuser alle konkurrenter på kassesykkelmarkedet)
    Nei, jeg tenker mest på en "vanlig" sykkel.
    Riese&Müller har noen fine modeller som jeg har litt sans for, men det blir fort 50.000 og oppover.
    Jeg hadde håpet å få 2 sykler i det området. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Canyon Endurace:On er kanskje muligens utenfor påtenkt typekonvolutt?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husk at Canyon fremdeles ikke regner med MVA i prisen.
    Det har en tendens til å gi litt utslag i denne prisklassen...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1


    Morskogen stasjon på gamle Dovrebanen ved Mjøsa er omgjort til ubetjent DNT-hytte. I går talte jeg en bobil på den ene siden av den gamle linja og en familie på den andre siden. Hyggelig sted, og sørover mot Minnesund er det deilig asfalt å sykle på, en tunnel til og med. Nordover er det grovere. Der følger jeg sideveien som er kos den og.
    Litt lenger nord på Strandlykkja står det en bauta over kampene der i april 1940. Verd en stopp den og.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Årets første tur i varmende sol, endelig uten motvind, kort over og under, stigende formkurve, og masse smilende folk ute på to hjul. Glemt er motvind, kaldegrade, mørke kvelder, lang over/under, halser, luer, votter, kalde hender og føtter, og skyhøy dørstokk.

    Det hele kronet med vel fortjent sushi, øl og sigar i solrestene utpå kveldinga.

    Helt absolutt føkkings nydelig !
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det der en Topstone, ou? Lekker er den, og jeg liker styretapen.

    ..

    G7_dxj_0A4ctylBc_dHOeK2oc1E7TmLospWCo4jk_tc-2048x2048.jpg

    Hjemmelaget busstopplattform med ditto skilt i Stange Vestbygd, ca. 1 km etter utgangen av Gylne Gutuers beryktede Truls Korsæths Hjørne-sektor. Lykten er en eldre Lezyne Strip Drive Pro 300 i dagmodus 2.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For min del så kan.... det muligens... hende .... at jeg har bestilt meg en Benno Boost som nytte/pendle/laste/transportsykkel (kall det hva du vil)

    Det er frustrerende å bruke så mye penger på noe som ikke er et leketøy. Men jeg ser for meg at bruksgleden kommer til å bli voldsom. Så jeg er ikke _så_ sinna på meg selv. Bare litt deppa over hvor mye som forsvinner.

    Håper å ha den om drøyt to uker. Bestilte via Bikeshop, men 2020-modellen har vel bare såvidt ankommet den norske importøren, så det vil ta litt tid før de får ut støff til forhandlerne. Oppdatering kommer om noen uker regner jeg med.

     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.401
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Er det der en Topstone, ou? Lekker er den, og jeg liker styretapen.
    Det er en 2018 SuperX SE Valentino. Styretapen var egentlig litt bom da jeg trodde oransjefargen skulle matche mer sykkelen. Vansklig å se på nett;) Ble ikke så hakkende galt uansett!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er frustrerende å bruke så mye penger på noe som ikke er et leketøy
    Så sant som det er skrevet.

    46713233364_257f44d2b7_b.jpg

    Kjøpte meg ny hjelm på salget til Bikeshop. POC Ventral Air har noe smalere passform bak ørene enn både sin forløper Octal og den ikke fullt så hullete Ventral (uten Air). Det går, men jeg beholder Octalen til dager med vinterluebehov.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og nå som jeg satt og tenkte på sykler, så innså jeg akkurat at jeg nå har en "all-time low" på antall sykler i boligen i eget eierskap.
    Jeg har solgt fatbiken, jeg har solgt enhjulingen, jeg har solgt bysykkelen og jeg har solgt (selv om den står i kjelleren fremdeles) street-dirt-trials-cruiser-etellerannet singlespeed sykkelen min.
    Jeg har pr i dag kun to sykler som jeg eier selv. Og den en av dem burde jeg ha solgt, for jeg har ikke brukt den på mange år. (Sjukt fett spekka medium Turner DHR i svært god stand, ta kontakt om det plutselig har blitt interessant med en billig topp utforsykkel nå som utenlandsplanene sannsynligvis er droppa)

    Så om den blir solgt... så har jeg (frem til tidligere nevnte Benno Boost ankommer).... EN sykkel.

    En.

    Tenke seg til.


    Godt den er en skikkelig potet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    For min del så kan.... det muligens... hende .... at jeg har bestilt meg en Benno Boost som nytte/pendle/laste/transportsykkel (kall det hva du vil)

    Det er frustrerende å bruke så mye penger på noe som ikke er et leketøy. Men jeg ser for meg at bruksgleden kommer til å bli voldsom. Så jeg er ikke _så_ sinna på meg selv. Bare litt deppa over hvor mye som forsvinner.

    Håper å ha den om drøyt to uker. Bestilte via Bikeshop, men 2020-modellen har vel bare såvidt ankommet den norske importøren, så det vil ta litt tid før de får ut støff til forhandlerne. Oppdatering kommer om noen uker regner jeg med.

    Det der ser ut som et skikkelig verktøy. :)
    Hvor store hjul er det på den?
    ... 24" :)
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hur brett (langt) skall ett kjede være:rolleyes: Byttet kjede idag på BMC'n der satt kjede uten sk quick-link byttet til kjede med QL. Målte opp mot gamle kjede for att endene skall passe sammen blev den kuttet noe lengre enn det gamle kjedet, alternativet var kortere ca en lenke derfor valgte jeg første valget, for att ev kunne kutte en gang til.

    En test runde og det girer virker som det skall. Så til dagens tekniske fundering? finnes det noen uppgifter/ tabell hur lange kjedjer skall være på forskjellige utvekslinger?
    52/36 11/32
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.798
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommer også an på kjedestaglengden.
    I min bok er alt i orden om kjedet akkurat er kort nok til ikke å subbe mot kjedestrammeren på liten/liten, altså 36x11 hos deg.

    Finnes Kurt Olssons Televisjon på Youtube?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn