Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 20

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.407
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har vel installert det som skall gjøres.Da er spørsmålet, må appen være aktiv mens man sykler eller holder det og aktivere den vid avsluttet tur?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Appen legger igjen noen prosesser selv om du stenger den ned, slik at om du har hatt appen åpen slik at den har kommunisert med computeren vil all overføring gå uten at du trenger åpne appen igjen etter turen. Bre sett opp for Strava eller hva annet du måtte bruke så lastes ting opp automagisk, til og med når du har appen avslått. Det eneste jeg trenger å gjøre ved endt tur er å klikke på "End ride" på computeren. Det hele er så mye enklere enn Garmin.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Appen legger igjen noen prosesser selv om du stenger den ned, slik at om du har hatt appen åpen slik at den har kommunisert med computeren vil all overføring gå uten at du trenger åpne appen igjen etter turen. Bre sett opp for Strava eller hva annet du måtte bruke så lastes ting opp automagisk, til og med når du har appen avslått. Det eneste jeg trenger å gjøre ved endt tur er å klikke på "End ride" på computeren. Det hele er så mye enklere enn Garmin.
    End + upload er et helvete :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Garmin Connect er et helvete. Seriøst, har fortsatt min Garmin 920 klokke og behovet for app virker helt idiotisk når normalen er Wahoo.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Siste dagers hodebry!
    Jeg "vant" i Lotto forrige kvelden... Kjedet røk ca 1km hjemmefra, så det var bare å rusle hjem med kjedet i tre deler.

    Nytt kjedet ble montert dagen etter, men jeg er redd kassett er slitt mer enn forventet da jeg får en tikkelyd som følger belastningen min gjennom pedalene. I tillegg ser det ut til at kjedet "henger" på kassetten lenger enn vanlig.
    Synd det nye SRAM GX 10-52T med karbonkrank kittet ennå ikke er i butikken.

    Noen som har prøvd Sunrace sine kassetter? Jeg ser de har en oppgradering til 9-46T 11-speed som passer rett på min sykkel.


    DSC_0981_small.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Kjedet sliter seg til kassetten så hvis du ikke er særdeles nøye så er det bare å kjøre på.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Kjedet sliter seg til kassetten så hvis du ikke er særdeles nøye så er det bare å kjøre på.
    Dessverre så gikk "tikkingen" over til et par glepp tak ved ennå høyere belastning i en lett oppoverbakke. Redd det blir mange mil med lav belastning før kjedet har tilpasset seg en kassetten. Nødt til å stole på "festet" på vei oppover i skogen.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er å skifte kjede og kasett samtidig slik at de slites sammen.En gang måtte jeg skifte ett krankdrev også fordi det begynte
    og glippe med nytt kjede.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man måler strekk og ikke venter for lenge med å bytte kjede går det helt fint å kjøre minst 2 kjeder på en kassett.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    ja, det går gjerne mange fler enn 2 kjeder også, så lenge man smører og bytter når strekket blir for stort - etter 4 kjeder var det null spor etter slitasje på min forrige ultegra kassett, og jeg kunne ikke se noe som helst forskjell på ny og gammel, samme hvor hardt jeg stirret.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette er landevei: Jeg foretrekker å bytte kjede så ofte kassetten ikke blir så slitt at den ikke fungerer med nytt kjede.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Man har en annen slitasje i skogen siden mye av møkka man får på sykkelen blir nærmest som et slipemiddel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^mmm, ser den Anonym, men jeg tror at Campakjeder slites litt på samme måte som skaukjeder, siden de omtrent ikke strekker seg.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde planer om å bestille meg en kjedestrekk måler, men det rakk jeg ikke..
    Jeg ser gamle kjedet er markant lengre enn det nye (samme SRAM 11-speed massiv pin kjede).

    Jeg observerte på ett par av vårens lengre turer i marka at kjedet ble fylt med fint pulver støv. På de ene turen ble så ille at jeg måtte stoppe og rengjøre løpehjulene på girskifteren.

    Den gamle kjedeoljen blir ikke brukt noe mer. Kun tørr kjedeolje fremover.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Två kedjor på en kasett är väl ganska normal om man sköter rengöring och inoljning bra.
    I min värld då verkar många tro att ju mer olja du har på kedjan ju bättre är det.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fikk gleden og sykle sammen med en meget erfaren,god,kunnig rytter idag, rolig langtur i snakke tempo bare og lytte høre på gode trenings råd 🙂 I tillegg på veier som man sjelden finner
    Vis vedlegget 647937
    Morten er en trivelig kar og CVK eneste norgesmester så langt:cool: Skulle gjerne vært med, men i dag var jeg så fyllesyk at det hadde nok blitt dårlig tempo:LOL::sick:
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Två kedjor på en kasett är väl ganska normal om man sköter rengöring och inoljning bra.
    I min värld då verkar många tro att ju mer olja du har på kedjan ju bättre är det.
    Hm tror jeg er på fjerde kjede på den kassetten jeg har nå. Har forhørt meg hos et par mekanikere og de mener det er mye liv igjen på kassetten:)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    God bedring Cruiser, trist å høre.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Her har min Scott Strike e-sykkel akkurat passert 1000km på ca en måned. Fantastisk morsom sak med turer ut på blåstier og flytstier samt en god del pendling langs ring 3.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Utrolig hvor lenge krans, kjede og alt annet holder hvis man ikke bruker sykkelen har jeg funnet ut ...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men hva skjedde? Kjip diger skade på kropp, nevermind det teite men akk så klassiske spørsmålet om sykkelens tilstand.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    kjekt med god regnjakke og clip-on skjermer på dager som denne - turen begynte med sol og truende skyer, blir til øs pøs, og ender med full sol og blå himmel.

    IMG_4976.jpeg
    IMG_4978.jpeg
    IMG_4990.jpeg IMG_4991.jpeg IMG_4992.jpeg IMG_4999.jpeg IMG_5003.jpeg IMG_5008.jpeg
    IMG_5012.jpeg
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Skulle nog inte hämtat mitt andra hjulpar, har blåst minst 7-8m/sek sen dess upp till 12 i byarna.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men hva skjedde? Kjip diger skade på kropp, nevermind det teite men akk så klassiske spørsmålet om sykkelens tilstand.
    Litt pinlig, men måtte baile bakover på vei opp en stein i skogen sammen med guttungen. Landa på fotan men desverre litt skjevt med høyra. Er åpenbart ikke 17 lenger så det ble 5 timer med operasjon, 60 ish sting og en bråte isenkram i kne og legg.

    IMG_20200704_232722.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Oi dæven.
    Bakoverbailing er alltid sketchy, men her har du jo virkelig fått full uttelling. Kjipt. Håper det gror seg til bra og at du blir kjørbar igjen. Norske kirurger er mistenkelig dyktige, så det ville ikke overraske meg om du med litt tålmodighet er fullt operativ igjen til neste sommer.

    Apropos bakoverbailing på tekniske klatringer; Dette er en av de virkelig store fordelene med jukkepinne som jeg aldri var klar over før jeg hadde skaffet meg en selv. Kan absolutt anbefales til alle som liker teknisk knot også i oppoverbakker. Gir mye mer rom for kreative avstigninger.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Reiser til Drøbak på ferie neste helg. Har med terreng og landeveissykkel. Har syklet der i mange ferier men alltid greit å få nye impulser. Er det noen som bor i Drøbak eller i nærheten så hadde det vært stas å treffes for en tur enten på terreng eller på raceren...kan vel tyte litt om hifi også. Drar fra Bergen torsdag 9.
    Bjørn
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    På mtb sitter det Avid Elixir 3. Disse bråker tidvis, og det lar seg ikke justere bort permanent.
    Siste nå er at etter litt sol/sommervarme så blokkerte bakbrems fullstendig.
    Først etter å stått i sola under garasjerydding. Litt senere på en kort kosestur ble jeg nesten nødt til å gå hjem igjen.

    Nu vel nok om det.
    Jeg har lyst på/trenger nye bremser, så da det dukket opp en annonse på facebook, hvor bikester.no hadde 30% (før 2240, nå1559 kr) på XT bakbrems var jeg klar for innkjøp.
    Sjekket bikeshop.no som er min defacto LBS.
    Der er vanlig pris 1499 ...
    Man må tydeligvis følge med.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bikeshop er gull.
    Shimanobremser også.

    Har et sett Elixir-etellerannet fancy karbonjall som er nesten ti år gamle som ble dratt frem fra en eske med svært lite brukte deler da jeg skulle bygge stisykkelen jeg kjører med nå. Og de funker overraskende nok fremdeles.
    Dog, den dagen det blir trøbbel med de er jeg dessverre helt klar over at det i praksis sannsynligvis er umulig å fikse dem. Da kjøper jeg nok XT eller Saint til stisykkelen jeg også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn