Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 20

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Fikade halvvägs i Skolsta, sen den tyngre biten kvar, lite mer kuperat och mer sidvind in mot Bålsta.
    1CEF4F9A-AB24-4AEF-AED4-29BA27E219F7.jpeg
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Har Norge slutat cykla?
    Kaldt her,0 grader i dag når jeg stod opp.Rim på bakken.Jeg sykler fortsatt,men det er mest på E-MTB,vet ikke om det teller? :unsure:
    Sol og fint vær så skal ut en tur senere når temperaturen forhåpentligvis går over 10.;)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt et par turer i skogen i det siste på MTBen, men blir jo "spist opp" Hjortlusfluen ... :mad:
    Må plukke av seg disse blodsugerne før man går inn. Under en tur jeg hadde måtte jeg stoppe opp hver 100m i deler av skogen for å fjerne de fra jakke og hår.

     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Dette var i Bærumsmarka ved Brunkollen på grensen til Oslo.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    For meg som ikke ha syklet eller hatt sykkel på mange år, så fikk jeg plutselig interesse for sykkel :) Da var det elsykkel jeg begynnte å interessere meg for. Var mye på nettet for å se på muligheten og bruken av disse. Savnet en sykkel og noe trim når jeg var på bobiltur.
    Er ikke noen sportsykkelist, men elsykkel er bedre enn ingen trim. Man kommer seg ut å få se mere av naturen omkring. Hvis man har kommet på en Camping plass, er det fint å komme seg ut.

    received_2630561447261583.jpeg
    Hjelm med visir som er fint å ha når en bruker briller og når det regner
    Måndalen.jpg
    Langt oppe i Måndalen. Ble ca 5mil denne helga;)
    Tenkte jeg skulle bytte ut ''stem'' på sykkel etter at jeg har vært på gratis sjekk etter 30 mil. Har sett på Danske N-lock. da har man mulighet for å legge inn styret. Man kan da få laget et trekk som er bedre bak på bilen!
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For å ikke forvirre folk dersom du skal bestille noe, så er "styrestem", "stem" eller "styrefremspring" korrekte betegnelser.
    Har aldri sett N-lock tidligere, men for transport tett bakpå campingbil kan det jo gi mening. Det første jeg tenkte på da jeg så modellen var ikke at jeg var redd for at ting ble slarkete og rart på grunn av alle justeringene, men mer at den ble veldig lang. Dersom du ender opp med et alt for langt stem, vil det kunne få sykkelen til å føles mer nervøs. Men er lengden riktig er det ikke noe problem.
    Greit å være klar over ihvertfall.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    For meg som ikke ha sykklet eller hatt sykkel på mange år, så fikk jeg plutselig interesse for sykkel :) Da var det elsykkel jeg begynnte å interessere meg for. Var mye på nettet for å se på muligheten og bruken av disse. Savnet en sykkel og noe trim når jeg var på bobiltur.
    Er ikke noen sportsykkelist, men elsykkel er bedre enn ingen trim. Man kommer seg ut å få se mere av naturen omkring. Hvis man har kommet på en Camping plass, er det fint å komme seg ut.

    Vis vedlegget 668763
    Hjelm med visir som er fint å ha når en bruker briller og når det regner
    Vis vedlegget 668764
    Langt oppe i Måndalen. Ble ca 5mil denne helga;)
    Tenkte jeg skulle bytte ut ''stam'' på sykkel etter at jeg har vært på gratis sjekk etter 30 mil. Har sett på Danske N-lock. da har man mulighet for å legge inn styret. Man kan da få laget et trekk som er bedre bak på bilen!
    Du kan få like mye trim på en el-sykkel dersom du vil.Jeg gikk fra MTB til E-MTB og forbrenner like mye kalorier på en tur nå som før.
    Turen blir gjerne litt lenger og litt brattere,samt at jeg sykler oftere fordi jeg ikke blir helt utslitt etter en tur.:cool:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Du kan få like mye trim på en el-sykkel dersom du vil.Jeg gikk fra MTB til E-MTB og forbrenner like mye kalorier på en tur nå som før.
    Turen blir gjerne litt lenger og litt brattere,samt at jeg sykler oftere fordi jeg ikke blir helt utslitt etter en tur.:cool:
    Var en tur i Jådåren(Beitstad) i Trøndelag og fikk bryne meg på noen svært bratte bakker på noen gårdsveier. Har ikke kommet meg opp normalt med en vanlig sykkel . Selv på assistent nivå 5, var det tungt å komme seg opp. På nedoverturen turte jeg ikke å slippe meg løs. Man kan sykle tyngre enn med vanlig sykkel hvis man vil. På våte og tunge grusveier kan man skru opp litt. Man kan brenne flere 100 kalerier på en dag.3 bamsemums blir fort 100 kalerier.
    Ja man kommer seg fort avsted:)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Vet ikke så mye om sykkel teknisk. Men har fått med meg at en får bedre kontroll på sykkelen med mere fremoverlenet eller sportslig stilling og rette ''armlengde'', da man konsentrerer seg mere med selve syklingen( ser seg mindre rundt), og at man får mere belasning på styret. Med den faste og lavere stillingen jeg har nå, så kjenner jeg det i håndleddet. Så hvis jeg går for N-lock, så bør jeg vel helst ta den faste stillingen og ikke med høydejustering? Det er helt greit med den stillingen jeg har nå. Da blir det ikke den bysykkel stillingen som sykkelisten i Amsterdam har.:)
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Høyde og lengde på styrestem påvirker mange aspekter, men naturlig nok også hvor mye vekt du ender opp med å få på styret. og dermed også hvor sliten du blir i henda.
    Det er ikke noe galt med høydejustering i seg selv, men når du først finner høyden du liker, så kommer du nok aldri til å endre den igjen.

    En annen ting som kan være greit å merke seg, er at når du flytter vekta fremover på sykkelen blir styringa mer følsom, siden mer vekt ligger over forhjulet.
    Dette kan av noen omtales som "kvikk" eller "responsiv" styring, mens andre som er mer bedagelige i kjøringa vil omtale det som "nervøst" eller "ustabilt"
    Kjører du full Nederland med knapt nok vekt over forhjulet i det heletatt blir det motsatt problem. Så greia blir å finne en mellomting som passer deg og dine ønsker.
     
    Sist redigert:

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Du kan få like mye trim på en el-sykkel dersom du vil.Jeg gikk fra MTB til E-MTB og forbrenner like mye kalorier på en tur nå som før.
    Turen blir gjerne litt lenger og litt brattere,samt at jeg sykler oftere fordi jeg ikke blir helt utslitt etter en tur.:cool:
    Enig i dette, turene går nå gjerne opp til tryvann istedenfor ned fra tryvann :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg, setet i praksis rett over bakakselen og styret i passende avstand i 30 graders vinkel opp fra setet.
    Passende avstand betyr at du skal være i stand til å sykle mens du holder en avis under armen.

    Blir fabelaktiige kjøreegenskaper av slikt. Men avslappende? helt klart.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    6. september var en dag der ingenting egentlig gikk etter planen for Uno-X. Fint ritt da!

     
    • Liker
    Reaksjoner: ugn

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for linken, ble sittende og se på litt for mye fra Uno-x :) Kort og enkelt format, virker relativt ærlig framstilt og gir en innsikt man ellers ikke får :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Må gjøre alvor av de stadige vintersyklistplanene mine i år ser det ut til. Har aldri syklet om vinteren før. Har en gammel terrengsykkel som skal få prøvd seg på saltsuppa. Hva er det som gjelder for piggdekk nå om dagen. Det er 26» på sykkelen.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syklet de to siste vintrene på Suomi Tyres med 160 pigger og det fungerte veldig bra,selv på blank is.Bør unngå brå retningsforandriger og hard bremsing.Opplevde ingen krasj eller nesten ulykker.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.866
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Stort sett denne som brukes fremover nå. Syklet uten pigg sist vinter, men da var det også lite snø og is. Merida Big Nine. Vurderer et ekstra hjulsett hvis behovet melder seg.

    merida.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    På en 26 MTB er det fortsatt Schwalbe Ice Spiker som gjelder.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    244
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ble en nydelig tur til Kikut (forrige helg), tok toget fra Oslo til Hakadal for å sykle på nye veier, perfekt vær og kaffe i termosen!

    IMG_20201018_140917 (1).jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    bruker folk setepinne med noen form for demping (a la crane st), eller er dere alle så feit over ræva at det ikke er behov for slikt?

    anbefalinger?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    På en 26 MTB er det fortsatt Schwalbe Ice Spiker som gjelder.
    ok thx. når jeg tenker meg om så lurer jeg faktisk på om jeg ikke har noen slike lliggende fra en gang jeg hadde tenkt å vintersykle men ikke gjorde det. men i disse ikke-reise-kollektiv-tider så blir det nok nødvendig, går erfaringsmessig vel hardt utover knærne å løpe hver dag.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen Amsterdamsykkel, Doktor, men på en slik er det vel greiest med et avfjæret sete heller enn pinne?
    F.eks. https://www.brooksengland.com/en_row/b67.html

    Forøvrig har verdens peneste racersykkel fått en oppfølger. Hun nye er ikke så pen som hun gamle, men det skulle være mulig å øke snittfarten ned sydsiden av Izoard på henne.

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.866
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    bruker folk setepinne med noen form for demping (a la crane st), eller er dere alle så feit over ræva at det ikke er behov for slikt?

    anbefalinger?
    Kan anbefale Brooks som Valentino linker til. B66 og 67 er superkomfort når de er innkjørt. Flyer er litt smalere , men fremdeles komfort. De er harde og glatte i starten , men former seg etter røven - og blir bare bedre og bedre. Husk smøring av skinnet , og evt. regntrekk - så holder de "evig".

     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg byttet til et rimelig sete fra Biltema (Komfort 195x260mm). Noe mer spotslig og komfortabel uten å være for mye by type. Brooks skal vist være hånlaget i skinn,og blir bedre etter enstund bruk. Bli fort en tusenlapp!
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    En bakdel med skinnseter som brooks, er at de fort knirker en del (i allefall når de er nye), men bortsett fra det så kan de bli forferdelig komfortable om man setter dem opp riktig og ikke ødelegger dem ved å sykle for mye i regnvær.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn