Sykkelsesongen 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sykkelen ser faktisk ikke så verst ut, til å være karbon. Har sett langt styggere eksempler. Men nå er jeg litt konservativ også da og forstrekker rette, gjerne slanke rør.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Glup lakkjobb. Dersom overrøret hadde vært ensfarget hadde jeg neppe falt for den. Klassisk: Min første Bianchi var en TSX, ca. 1995. Den hadde noe så moderne som vertikale bakgaffelender.



    I dag kan det bli morro. Men la oss håpe at Gaviapasset steller til litt mindre morro enn i 1988.

     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter en to ukers pause forårsaket av punktering og latskap ble det 1.5mil i går og 2mil idag, formen kommer sakte, men sikkert stigende!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    pahf skrev:
    Etter en to ukers pause forårsaket av punktering og latskap ble det 1.5mil i går og 2mil idag, formen kommer sakte, men sikkert stigende!

    ...Og dørstokkmila blir mindre og mindre. Godt at formen kommer, det er jaggu på tide. :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det er jaggu sant, godt å kunne sykle seg en tur uten å komme inn døra å se ut som om jeg har hatt to infarkt på turen.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Et lite spørsmål, er det noen enkel måte og justere gir på? Både min og sambo sin sykkel har en tendens til og gire seint, og hennes "glipper" når hun står og tråkker noe som er en smule ubehagelig hvis det går galt. Det er vanlige shimano gir på begge våre sykler
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    pahf skrev:
    Et lite spørsmål, er det noen enkel måte og justere gir på? Både min og sambo sin sykkel har en tendens til og gire seint, og hennes "glipper" når hun står og tråkker noe som er en smule ubehagelig hvis det går galt. Det er vanlige shimano gir på begge våre sykler
    Det er justeringsskruer på girhendlene, og på selve bakgiret. Disse funker ved å stramme og slakke girwirene, enkelt og greit. På bakgiret slakker du hvis det går tregere å gire til tyngre enn til lettere gir og visa versa. På krankgiret er det motsatt. Får du ikke bra reslutat på denne måten trenger du enten ny girwire, ny kassett og kjede eller begge deler. Uansett tror jeg det bare å bite i det sure eplet og levere den inn til en sykkelreparatør hvis du ikke fikser det med min 'bruksanvisning'.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hamar-Tingnes-Stavsjø-Hamar idag, nydelig tur og flott vær. Deilig å sykle på Hedmarken!
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    Trenger hjelp;

    Har en Kona Kula jeg bruker til jobben og til grus-sykling. Sykkelen er i veldig god stand og "tweaket".
    Gaffelen er en Marzocchi Z2 Bomber, en super olje-gaffel, tung men bra plush. Renoverte denne i fjor med nye pakninger, men dette har ikke blitt optimalt. Jeg skal derfor ha en ny gaffel. Kravene er lav vekt, feste for V-brems, gjerne ikke superdyr. Får jeg noe for feks 3500 kr?
    Tenker handle fra utlandet, gjerne cyclecomponents eller chain reaction.

    Forslag?


    2007 Canyon Nerve 7.0
    1998 Kona Kula
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville gått for en Reba, super gaffel i det prisleiet.
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva med en stiv gaffel?

    Billigere.
    Lettere.
    Ikke noe som kan gå istykker.


    Og så bytter du det stive aluminiumstyret til et i carbon for bedre demping.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Her er hva jeg ville ha kjøpt:

    Gaffel: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22903 - 1100,- + mva Såfremt du har 1 og 1/8" headtube på rammen. (Kona var en av produsentene som hadde 1 og 1/4" headtube på sine rammer om jeg husker rett.)

    Ny frontbrems: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22185 i 160mm. - 400,- + mva 70% av bremsekraften ligger frontbremsen og til denne prisen er det bare å kjøpe.


    (Bredt og behagelig carbonstyre til en finfin pris: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=19255 - 400,- Vanlig 25,4mm.

    Eller et smalere og raskere flatt styre, også i carbon: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2739 500,- Vanlig 25,4mm. )

    Husk gratis frakt ved omtrent 1700,- (? ) Vet ikke helt hvordan frakten går nå sm det er transportstreik.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    belia skrev:
    belia skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg ville gått for en Reba, super gaffel i det prisleiet.
    Ok. Sitter og kikker igjennom årets gafler på crc. Ikke kommet til Reba enda. Hva taler for og imot Reba?
    Foreløpig er denne på blokka. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=46565
    Ser jeg bommet litt her, dette er disc mount. Så ut på bildet som v-brems. Like langt...
    Hvilken Reba tenkte du på Anonym?
    Må innrømme at jeg ikke har kikket på årets modeller men min Reba er fra 06, sykkelen ble solgt som overligger i 07 og gaffelen er fortsatt like fin og fungerer like bra, har kun hatt behov for justering av remote låsing en gang og behov for å fylle luft en gang.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Blir et spørsmål om sykkelbriller i overkant off topic her?

    Problemet mitt er at jeg bruker briller til daglig, og for inntil et par sesonger siden har det fungert greit å sykle bare med disse brillene. Jeg har etterhvert merket at jeg blir sliten i øynene av all trekken og støvet - det eneste som har hjulpet er et par gamle vernebriller. Det ser litt dumt ut - så spørsmålet er: finnes det noen gode sykkelbriller som kan brukes utenpå vanlige briller? De sykkel- og sportsforretningene jeg har vært innom, har ikke kommet med noe bedre enn å bruke slalåmbriller. Kunne i og for seg gå an - men jeg er redd at de blir litt for tette når temperaturen under topplokket stiger og det nærmer seg duggpunktet.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Slalombriller funker ikke til sykling. Bruker det kun på sykkel når det snør tett, da er det helt supert. Tipper du må få deg et par sportsbriller med styrke i glasset. Helt enig i at man blir sliten i øya av å sykle uten briller. Det er derfor det selges sykkelbriller med blanke glass; man trenger det også i dårlig/ overskyet vær. Gule glass er også fint om det er disig, tåkete da de øker enkelte kontraster.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Litt trist å si det for jeg får gratis vernebriller i alle farger på jobb som ser bra ut (Bolle) men hvis du ser bort fra det økonomiske så har Oakley helt suverene briller. Aldri merket mindre til trekk og dugg enn med Jawbone. Tror du kan få kjøpt den modellen med styrke også men det koster.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ulf-B skrev:
    De sykkel- og sportsforretningene jeg har vært innom, har ikke kommet med noe bedre enn å bruke slalåmbriller. Kunne i og for seg gå an - men jeg er redd at de blir litt for tette når temperaturen under topplokket stiger og det nærmer seg duggpunktet.
    Gå til en optiker, skal du ha spesialtilpassede glass må det uansett en av sorten inn i bildet. De vet sikkert i det miste hva som finnes av muligheter og hva det koster. Slalombriller om sommeren? Nei takk...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Broren min har et par Oakley med styrke. Han er kjempefornøyd, men de kosta skjorta også. Jeg vet forresten ikke hvilke modeller som kan leveres med styrke.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.086
    Antall liker
    6.758
    Sted
    Holmestrand
    Zomby_Woof skrev:
    pahf skrev:
    Et lite spørsmål, er det noen enkel måte og justere gir på? Både min og sambo sin sykkel har en tendens til og gire seint, og hennes "glipper" når hun står og tråkker noe som er en smule ubehagelig hvis det går galt. Det er vanlige shimano gir på begge våre sykler
    Det er justeringsskruer på girhendlene, og på selve bakgiret. Disse funker ved å stramme og slakke girwirene, enkelt og greit. På bakgiret slakker du hvis det går tregere å gire til tyngre enn til lettere gir og visa versa. På krankgiret er det motsatt. Får du ikke bra reslutat på denne måten trenger du enten ny girwire, ny kassett og kjede eller begge deler. Uansett tror jeg det bare å bite i det sure eplet og levere den inn til en sykkelreparatør hvis du ikke fikser det med min 'bruksanvisning'.
    Det er flere ting som kan være feil. Hvis du er helt grønn på skruing kan en dyktig sykkelmek være et godt valg. jeg har skrudd syklene mine selv siden jeg var 9 år (52 per i dag), men leverer likvel inn til sjekk en gang i året. Uten untak finner min germanske sykkelguru noe jeg selv har oversett. Særlig før ritt er det godt å vite at sykkelen er inspisert av en fagmann.
    Å si at det er enkelt og greit å justere sykkelgir synes jeg er litt lettvint.
    I forbindelse med justering og vedlikehold er det meget viktig å huske at wirer og strømper er en del av girsystemet. Disse trenger jevnlig smøring og ettersyn, etter hvert må de også byttes ut. Girøret er en annen luring som ofte lager problemer. Litt skjevt, så kan du glemme å giret til å fungere korrekt.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    xerxes skrev:
    Å si at det er enkelt og greit å justere sykkelgir synes jeg er litt lettvint.
    I forbindelse med justering og vedlikehold er det meget viktig å huske at wirer og strømper er en del av girsystemet. Disse trenger jevnlig smøring og ettersyn, etter hvert må de også byttes ut. Girøret er en annen luring som ofte lager problemer. Litt skjevt, så kan du glemme å giret til å fungere korrekt.
    Fint innlegg, og godt poeng med wire og strømper. I fjor vinter lærte min "guru" meg hvordan man skal preppe strømpene før de monteres. Han brukte syl og ulike typer kuttetang for å få enden på strømpene helt jevne og uten kanter som wiren kan henge seg opp i. Etter dette har giringen min vært av en annen verden enn før. Credits til den som finner en youtube video som viser silk prepping.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt off topic igjen - men takk for tips til sykkelbriller. Jeg er definitivt ute etter noe jeg kan ha utenpå de vanlige brillene mine - for jeg må kunne se når jeg tar av meg sykkelbrillene også. Uten å måtte ha med meg et ekstra brillesett i lommen, eller hvor man nå kan ha slikt. Et par pene vernebriller som dekker godt, slik at det ikke blir for mye trekk - det høres ut som tingen for meg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    xerxes skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Disse funker ved å stramme og slakke girwirene, enkelt og greit.
    Å si at det er enkelt og greit å justere sykkelgir synes jeg er litt lettvint.
    Litt upresist fra min side... Det var ikke meningen å si at det er enkelt å fikse giret uansett. Tanken min var at det er greit å fikse justering av wirestrammeren, men at det også kan være andre feil som krever innlevering. Kassett og kjede, f.eks. Selvsagt er det ofte wirene og strømpene som er modne for utskifting, spesiselt på sykler som ikke brukes så himla mye/parkeres utendørs. Smøre dem klarer de fleste på egenhånd. Med utgangspunktet til pahf ville jeg gjort et forsøk med wirejustering, og evt. tatt syklene til en ordentlig reparatør hvis det ikke ga ønsket resultat. Det er som du nevner en lang rekke småting som kan gi girtrøbbel.

    Jeg skrur forresten alt på mine egne sykler, unntatt hjul og dempegaffel.
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    C. Alshus skrev:
    Her er hva jeg ville ha kjøpt:

    Gaffel: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22903 - 1100,- + mva Såfremt du har 1 og 1/8" headtube på rammen. (Kona var en av produsentene som hadde 1 og 1/4" headtube på sine rammer om jeg husker rett.)

    Ny frontbrems: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22185 i 160mm. - 400,- + mva 70% av bremsekraften ligger frontbremsen og til denne prisen er det bare å kjøpe.

    (Bredt og behagelig carbonstyre til en finfin pris: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=19255 - 400,- Vanlig 25,4mm.

    Eller et smalere og raskere flatt styre, også i carbon: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2739 500,- Vanlig 25,4mm. )

    Husk gratis frakt ved omtrent 1700,- (? ) Vet ikke helt hvordan frakten går nå sm det er transportstreik.
    Då må jeg vel i tillegg bytte ut mitt glimrende 517-framhjul ettersom juicy er disc. Har forøvrig Juicy 7 på andre sykkelen, og må si jeg er veldig fornøyd med den:)

    Litt vel ekstremt med stiv gaffel, hadde vært greit med litt komfort når man er nærmere 40 enn 30 ;D Eller hva?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Da må du nok bytte hjul også, og da blir det fort litt verre. Beklager at jeg ikke tenkte på det.


    Anstendig komfår kontra stiv gaffel er opp til deg. Jeg mener at på en bysykkel er det bare tull med dempegaffel. Men alle har hver sin smak, og det er ditt valg om du vil ha dempegaffel eller ikke.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ulf-B skrev:
    Blir et spørsmål om sykkelbriller i overkant off topic her?

    Problemet mitt er at jeg bruker briller til daglig, og for inntil et par sesonger siden har det fungert greit å sykle bare med disse brillene. Jeg har etterhvert merket at jeg blir sliten i øynene av all trekken og støvet - det eneste som har hjulpet er et par gamle vernebriller. Det ser litt dumt ut - så spørsmålet er: finnes det noen gode sykkelbriller som kan brukes utenpå vanlige briller? De sykkel- og sportsforretningene jeg har vært innom, har ikke kommet med noe bedre enn å bruke slalåmbriller. Kunne i og for seg gå an - men jeg er redd at de blir litt for tette når temperaturen under topplokket stiger og det nærmer seg duggpunktet.

    Morn.

    Har kun erfaring med Oakley Halfjacket som sportsbriller. Kjøpte disse i starten av 2005 og er stadig godt fornøyd. Mitt tips er å dra til Krogh Optikk på Majorstuen og få hjelp av en optiker der. Da får du en brille tilpasset dine behov.

    Må si meg meget fornøyd med mine briller. En liten ting å huske på, iallefall med mine briller. Da jeg prøvde brillene med vanlige glass i butikken, satt de som ei kule. Men da jeg var å hentet dem noen uker senere med styrkeglassene i, var rammen hakket for stor fordi glassene videt ut rammen noe da de er tykkere. Dette kan du nevne hvis optikern ikke nevner det selv. Løsningen for meg ble en slik: http://www.oakley.com/pd/2105/5693
    Med litt modifisering av rammen, fikk jeg trykket disse på. Resultatet er at brillene sitter utrolig bra.

    Angående dugging. Er det veldig varmt ute og jeg triller eller det går veldig sakte med mye stopp, dugger brillene. Derimot med litt fart, kanskje fra 4-5 km er dugging et ikke-eksisterende problem.

    I 2005 betalte jeg 3200,- for brillene (man må kjøpe ramme og glass) og glass med styrke. Prisen er nok ikke så veldig mye høyere i dag.
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    C. Alshus skrev:
    Da må du nok bytte hjul også, og da blir det fort litt verre. Beklager at jeg ikke tenkte på det.


    Anstendig komfår kontra stiv gaffel er opp til deg. Jeg mener at på en bysykkel er det bare tull med dempegaffel. Men alle har hver sin smak, og det er ditt valg om du vil ha dempegaffel eller ikke.

    Det er forsåvidt en bysykkel, men jeg ønsker å beholde den som en Birken-racer. I tilfelle jeg skulle miste hodet og melde meg på rittet ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå har ikke jeg deltatt i noen ritt, men det finnes vel bedre ritt enn Birken? ;)

    Farrisrunden, Raumerittet, Terrengsykkelrittet, Grenserittet?



    Birken kan sykles med stiv gaffel. Er du vant til det, er det ikke helt håpløst. Funker til og med med Kombi:

    http://terrengsykkel.no/?443



     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.727
    Torget vurderinger
    4
    Husk å sjekke kjedet, og skift det hvis det er slitt. Hvis ikke...

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    .tore. skrev:
    C. Alshus skrev:
    Birken kan sykles med stiv gaffel. Er du vant til det, er det ikke helt håpløst. Funker til og med med Kombi:
    Hva med karbonracer?

    http://terrengsykkel.no/index.php?id=2393
    Min karbonracer blir tydeligvis solgt på det amerikanske markedet også for når jeg fikk den var den full av klistremerker hvor det stod at den ikke egnet seg til downhill.

    Så sykler kan tydeligvis brukes til det meste.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De bruker karbonracere på Paris-Roubaix også. Gjerne med 28mm dekk.



    Birkenveiene er ikke ille som den helvetes brosteinen. På bildet er Fabian "motorsykkel" Cancellara på vei mot sin første seier i rittet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    De bruker visst så mye rart for tiden.
    I hvert fall finnes det mange morsomme spekulasjoner.

    Sprek kar, han der Cancellara.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gilberto Simoni takker for seg på stadion i Verona forrige søndag:

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.361
    Antall liker
    3.979
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg håper du legger ut bildet av gliset når du kommer ut av mekkeboden?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.355
    Antall liker
    2.727
    Torget vurderinger
    4
    Det er da helt sykt hvordan Cancellara kjører fra disse folkene, i det siste klippet fliser han fyren som står og trår bak ham, sittende :eek:
    Er det ikke EPO så er det i hvertfall 9V eller mer... ;)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Passerte 100 mil i dag :)
    Ikke all verdens, men for meg er dette en veldig flott begynnelse :)
    Målet for året er 300, og det er innen rekkevidde ser jeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn