Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg spinner kjede rundt den største koggen bak og i front ( bypasser girskifter bak ) , legger så til 2 lenker minus et stk powerlink har jeg da kutt målet på nytt kjede ? ( Kan ikke bruke mål på gammelt kjede da kassett bak er skiftet ut nå med annen utveksling )
    Gir er Sram X-0 blackbox carbon ( kassett 9 speed Sram PG 990 ) / krank er Turvativ / Sram Noir .
    (Sykkel er hardtail ikke fulldemper)

    Må si jeg ble noe sjalu på de fine bildene over her da sykkel står putt nå :eek:


    Mvh
    :unsure:
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    For å opprettholde egen motivasjon / fokus på veien til bedre helse så er jeg litt "public" mtp oppnåelse 😅

    -35kg totalt oppnådd pr i dag siden medio januar 2021 🥳
    Med det så har jeg trolig plassert meg der jeg bør være, i alle fall ikke så mye lenger ned! 70-tallet har jeg ingen planer om å se før jeg er dau 🤣

    Heiv meg på en Strava Challenge det målet er å oppnå 7500høydemetere, for å holde treningsfokuset oppe nå inn mot julehøytiden 😅 Så for januar blir det kanskje en km-Challenge i stedet for å styrke meg litt på flatere løypeprofiler. Det er det jeg føler det er tyngst å få ut mest effekt 😂
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    For å opprettholde egen motivasjon / fokus på veien til bedre helse så er jeg litt "public" mtp oppnåelse 😅

    -35kg totalt oppnådd pr i dag siden medio januar 2021 🥳
    Med det så har jeg trolig plassert meg der jeg bør være, i alle fall ikke så mye lenger ned! 70-tallet har jeg ingen planer om å se før jeg er dau 🤣

    Heiv meg på en Strava Challenge det målet er å oppnå 7500høydemetere, for å holde treningsfokuset oppe nå inn mot julehøytiden 😅 Så for januar blir det kanskje
    en km-Challenge i stedet for å styrke meg litt på flatere løypeprofiler. Det er det jeg føler det er tyngst å få ut mest effekt 😂
    Respekt!
    Selv er jeg i andre enden av det løpet.
    Mao mer ved starten enn ved slutten av prosessen...

    35 kg på 10-11 måneder er ikke umulig, men like fullt svært imponerende.
    Det er rundt regna 0,8 kg/uke over lang tid.
    Godt jobba!

    Selv kan jeg vise til 8 kg på 12 måneder, ikke superimponerende, men det gjør det ikke mindre viktig for meg.
    Alternativet er å fortsette å gå opp, så stopp og deretter vektreduksjon er prioritet 1.
    Klarer jeg 30 kg til, så er jeg trygt inne på 70-tallet, og der bør jeg være.
    Jeg går mye mer, og har så smått begynt å sykle på rulle igjen, så får vi se hvordan det går framover.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har ikke hatt noen statisk tilnæring til min vektnedgang, den har vært under endring flere ganger siden jeg startet i januar.
    Mesteparten av resultatet mitt ligger i kostholdet, vekk med karbo (få ned insulinproduksjon), ha kontroll på kaloriinntak, få i meg nok protein/fett, tidsbegrenset "spisevindu" (for å la kroppen hente energi afra fettreservene) samt trening. En kamerat sa: "Trening er gram, mat er kilo".

    Minus 8kg på et år er like fullt 8kg (y)
    Kjempebra, og hvis du trives med opplegget så ligger du godt an for videre resultater!
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Jeg går mye mer, og har så smått begynt å sykle på rulle igjen, så får vi se hvordan det går framover.
    Apropos det, vi blir oppfostret på "tren for å bli kvitt kilo" men trening er faktisk underordnet. Fordi, for å gå ned i vekt (les fettap) så trenger vi et overskudd av energiforbruk (aktivitet) vs energiinntak (mat). All aktivitet krever energi og "gir man alt til trening" så er man kanskje mindre aktiv resten av døgnet fordi man er utslitt. Så det kan da godt hende at man for døgnet forbrenner færre kcal, til tross for treningsinnsats. Så det å gå eller bare velge mer bevegelse gjennom dagen, sammen med litt lett/moderat trening gir totalt sett større energiforbruk :) Lettere å trives med / inkludere i en hektisk hverdag er det også => gjør det hele mer gjennomførbart.

    Klarer man parallelt å kutte kraftig ned på antall måltider og inntak av sukker/stivelse/mel (karbo) så legger man mer til rette for at kroppen kan hente sitt energiunderskudd fra kroppsfettet :) Karbo trigger insulinproduksjon, høy insulin => tilgang til fettreservene strupes og sultfølelsen stiger / mye mer jojo.
    Ved lavere insulin åpnes det for uttak fra fettreservene.

    I går hadde jeg treningsfri (men gikk hjem fra jobben, 5km) men i kveld skal jeg på sykkelrullen igjen for en lavintensitetsrunde :D
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Apropos det, vi blir oppfostret på "tren for å bli kvitt kilo" men trening er faktisk underordnet. Fordi, for å gå ned i vekt (les fettap) så trenger vi et overskudd av energiforbruk (aktivitet) vs energiinntak (mat). All aktivitet krever energi og "gir man alt til trening" så er man kanskje mindre aktiv resten av døgnet fordi man er utslitt. Så det kan da godt hende at man for døgnet forbrenner færre kcal, til tross for treningsinnsats. Så det å gå eller bare velge mer bevegelse gjennom dagen, sammen med litt lett/moderat trening gir totalt sett større energiforbruk :) Lettere å trives med / inkludere i en hektisk hverdag er det også => gjør det hele mer gjennomførbart.

    Klarer man parallelt å kutte kraftig ned på antall måltider og inntak av sukker/stivelse/mel (karbo) så legger man mer til rette for at kroppen kan hente sitt energiunderskudd fra kroppsfettet :) Karbo trigger insulinproduksjon, høy insulin => tilgang til fettreservene strupes og sultfølelsen stiger / mye mer jojo.
    Ved lavere insulin åpnes det for uttak fra fettreservene.

    I går hadde jeg treningsfri (men gikk hjem fra jobben, 5km) men i kveld skal jeg på sykkelrullen igjen for en lavintensitetsrunde :D
    Godt jobba, men tror ikke opplegget ditt er for alle, i alle ikke meg. :cool: Selv om trening ikke nødvendigvis må til for å gå ned i vekt, så gjør det godt for helsa. Jeg sykler ute hele året så lenge veiene er snøfrie og for meg er det like viktig for hodet som for resten av kroppen. Dessverre kom snøen, så nå blir det truger og bortover ski en stund.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Ingen er like og alt passer ikke for alle, ei har man alle like formål for aktiviteten sin :)

    Jeg f.eks ikke fordra å jogge, men sykkel derimot gir meg aksjonsradius og fartsfølelse 💪👍
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Klatreutfordringen i Strava ble forsert allerede på søndag, så kom i mål noe raskere enn antatt der - så for å opprettholde intensjonen for utfordringen så dobler jeg den for meg selv 👍

    Siste ukene har treningsinnhold vært en miks av lavintensitet og litt HIIT pluss motbakker og fikk i går første økt der jeg oppnådde 3W/kg, til tross for rulleøkt de 5 dagene forut.

    Siste to uker har vektnedgangen vært noe større enn ideelt (nede på 84kg nå) og har derfor økt matinntaket til ca 2500kcal for å se hvordan det påvirker totalbildet energi/vekt/søvn. Siste uke har det også vært mye trening ifbm klatreutfordringen så mer riktig mat passer sikkert bra🤞Romjulen blir litt mer avslappende, men ikke helt 💪

    2021-sesongen er mao ikke avsluttet her enda! 🤣
    For desember så er målet da 15.000m klatremeter og 400km distanse.
    Har satt et nedre vektmål også, 81kg kun fordi da har jeg tatt av totalt 40kg. Klarer jeg det innen medio januar 2022 så gikk det på et år :D
    Så blir neste års mål å holde seg rundt der vektmessig!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.389
    Antall liker
    20.806
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    «Problemet» med flater er at veiene kan bli dørgende kjedelige. I tillegg kommer vinden og at man ender opp med å sykle «tempo» i halvtimer av gangen. Lite variasjon. Lange bakker er også «tempo» men utsikten pleier å være bra, og lange utforbakker med høy fart er en fin premie. Nei gi meg små veier og kupert terreng.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Flatt kan fort bli kjedelig ja, definitivt :) Siden innendørsesongen startet har jeg primært basert treningstid på løyper med en viss grad av klatring, i kortere eller lengre strekk. Det er denne typen sykling som jeg føler meg mest naturlig/energimessig "best" på ;) Men for å ikke bli for ensforming/stagnere form så vil jeg utfordre meg litt, trene mer på det jeg sliter mest med. Fart over distanse og tid, og distanse kan jo enkelt samles innen alle treningssoner.

    Så desember er klatring (15.000m + 400km totaldistanse) og januar blir mer distanse ifht klatring. Mulig jeg melder meg på en 800km Challenge for å ha et konkret mål å ha fokus på. Så kan jeg teste klatrestyrken/farten på nytt i jan/feb på en av referanseløypene mine for å se hvordan utviklingen har vært. Så er det ikke mange månedene til veigrusen børstes vekk og rullen kan erstattes med asfalt og friskluft :)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Endelig var snøen vekk, så det ble en tur på ny servet E-MTB. 🚴‍♂️ Nytt kjede, ny kasett og nye bremseklosser. Nesten like dyrt som service på bilen.:cool:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Vesentlig enklere å skru selv på tråsykkel da. Hvis man er nøye på å måle strekk på kjedet så holder kassetten flere kjeder.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Vesentlig enklere å skru selv på tråsykkel da. Hvis man er nøye på å måle strekk på kjedet så holder kassetten flere kjeder.
    Skrur ikke selv, leverer den inn der jeg kjøpte den. Får god pris både på deler og arbeid, så gidder ikke rote med det selv. Det delene jeg fikk skiftet, hadde gått over 7000 km, så levetiden er jeg fornøyd med. :cool:
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ny kassett nytt kjede pluss ny 44 T krans måtte vinteren holde seg langt borte nå :) hadde egentlig lyst på Sram pc 991 kjede men gikk for KMC X9SL hollow pins.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Da var sykkelsesongen over for i år... o_O
    Første sykkeltur for året ble 8.august og har klart å holde treningsfrekvensen oppe. For desember så la jeg primært fokus på høydemetere og deltok på en Strava-utfordring for å holde meg i skinnet. Har i snitt siden treningsstart klart en Trondheim-Oslo hver måned (y)

    Vektmessig har jeg ligget i "stabilt sideleie" gjennom desember, har trent hardere/mer målrettet men også bevisst spist mer. Julehelgen var det frislipp mtp mat men har klart å ha flere dager med moderat inntak for å balansere regnestykket litt 😅

    Så nå kan 2022 starte uten at alle "syndene" gjennom julen er båret med over.
    Ha et riktig godt nytt år (y):geek:

    Screen Shot 2021-12-31 at 15.56.49.png Screen Shot 2021-12-31 at 15.39.45.png
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Etter et år med litt mindre sykling enn tidligere år gikk jeg på en smell..
    Pole bicycle åpnet for salg av Pole Voima EMTB som ramme kit, så jeg kunne ikke unngå å legge inn en bestilling.
    I dag kom bekreftelse på produksjon i løpet av fire uker. 2022 blir nok et sykkel år med både analog og elektrifisering

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer.

    Hvor mye du vil bruke den analoge (sti ? ) -sykkelen gjenstår å se. :)
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Da var årets første tur unnagjort og har klokket inn 143km siden 25desember.
    Elsykkel er bare fantastisk :) (og jeg hater langrenn..)
    Mye i dette området og videre oppover.
    Bikkja er også godt fornøyd.
    1641037565964.png
    1641037646777.png
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer.

    Hvor mye du vil bruke den analoge (sti ? ) -sykkelen gjenstår å se. :)
    Hehe.. Godt spørsmål.
    Ettersom Pole Voima har 190mm vandring blir nok min gamle Scott Spark 930 satt opp som en lettere downcountry / xc med hjul med mindre rullemotstand nå. Mer lett sti og grusvei bruk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer.

    Hvor mye du vil bruke den analoge (sti ? ) -sykkelen gjenstår å se. :)
    Motorisert friluftsliv…. Selv om det fungerer utmerket med el (har forsøkt) så kommer det alltid til å være en egen glede med analog fremdrift.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Apropos det, vi blir oppfostret på "tren for å bli kvitt kilo" men trening er faktisk underordnet. Fordi, for å gå ned i vekt (les fettap) så trenger vi et overskudd av energiforbruk (aktivitet) vs energiinntak (mat). All aktivitet krever energi og "gir man alt til trening" så er man kanskje mindre aktiv resten av døgnet fordi man er utslitt. Så det kan da godt hende at man for døgnet forbrenner færre kcal, til tross for treningsinnsats. Så det å gå eller bare velge mer bevegelse gjennom dagen, sammen med litt lett/moderat trening gir totalt sett større energiforbruk :) Lettere å trives med / inkludere i en hektisk hverdag er det også => gjør det hele mer gjennomførbart.

    Klarer man parallelt å kutte kraftig ned på antall måltider og inntak av sukker/stivelse/mel (karbo) så legger man mer til rette for at kroppen kan hente sitt energiunderskudd fra kroppsfettet :) Karbo trigger insulinproduksjon, høy insulin => tilgang til fettreservene strupes og sultfølelsen stiger / mye mer jojo.
    Ved lavere insulin åpnes det for uttak fra fettreservene.

    I går hadde jeg treningsfri (men gikk hjem fra jobben, 5km) men i kveld skal jeg på sykkelrullen igjen for en lavintensitetsrunde :D
    Trening er gram, mat er kg. 🤗
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Motorisert friluftsliv…. Selv om det fungerer utmerket med el (har forsøkt) så kommer det alltid til å være en egen glede med analog fremdrift.

    Klart det, men det er veldig moro med el.
    Dessuten tr det omtrent ti-femten to timers turer til man begynner å mestre sykkelen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn