Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 2021

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes generelt at alle brukte sykler er for dyre, for 10 år siden kostet den slags <10k og 9 delt campa er ikke direkte moderne.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Bruktprisene er skutt i taket siden markedet er skrapa for nye sykler, så er veldig dårlig tid å kjøpe brukt sykkel på.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg synes generelt at alle brukte sykler er for dyre, for 10 år siden kostet den slags <10k og 9 delt campa er ikke direkte moderne.
    Prisen på denne sykkelen kan klart diskuteres.
    9-delt er ikke noe problem.

    En gang i tiden syklet jeg på 5-delt ....
    Ikke at jeg vil tilbake dit, men jeg har en Bianchi med 9-delt Shimano DuraAce i garasjen, ved siden av står min gamle mtb med 26" hjul.
    9-delt fungerer helt fint, på samme måte som mtb med 26" hjul også fungerer like fint i dag som det alltid har gjort.
    Mye av de såkalte forbedringene er rene markedsføringsgrep.

    Priser på brukt er ofte et eventyr. Gamle remdrevne platespillere f eks....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Selvsagt blir ikke sykkelen noe dårligere av at det kommer nye modeller men jeg husker jeg betalte 10k for min CAAD10 med 105 og broren min kjøpte på samme tid en Wilier med 10-delt Campa for 7k. Så det at utstyret selges for halv pris etter 10 år er en god deal for selger.

    Selv om mye er markedsføring så har spesielt terrengsyklene blitt bedre, nye hjulstørrelser og større endringer på geometri har gjort de langt bedre i terrenget.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Selvsagt blir ikke sykkelen noe dårligere av at det kommer nye modeller men jeg husker jeg betalte 10k for min CAAD10 med 105 og broren min kjøpte på samme tid en Wilier med 10-delt Campa for 7k. Så det at utstyret selges for halv pris etter 10 år er en god deal for selger.

    Selv om mye er markedsføring så har spesielt terrengsyklene blitt bedre, nye hjulstørrelser og større endringer på geometri har gjort de langt bedre i terrenget.
    Jo, verden går framover. Ingen tvil om det.
    Men for meg som bare er 170 cm, så er det det ingen spesielle fordeler med 29"-hjul, heller tvert om.
    Sykkelen blir lengre, og mindre manøvrerbar, den blir tyngre, og spesielt for oss "småfolk" så blir den høyere.
    Og et større hjul krever mere av bremsene for å gi samme effekt.
    At den får bedre grep og ruller bedre over hindringer blir for meg mindre vesentlig.
    Spesielt siden jeg har en knakende fin 26".
    Den eneste endringen jeg kan si har gjort en forskjell er bredere styre.
    :)
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken størelse er det du skal ha på sykkelen absolutt?
    Alt fra 58-61. Er 193cm, litt lengre bein enn overkropp.

    Veldig enig i prisene. Helt latterlig. Var en som skulle ha 7000kr for en Allez fra 2005, med Ultegra. Strøken sykkel, men nei...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Og allikevel kjører kvinnelige proffer 29". Men klart, de kan jo manøvrere da. Herlig fjasete reklamefilm for Trek Supercaliber med Jolanda Neff (168 cm):

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Litt mekking i varmen. Et bakgir som fikk seg en stygg smell og aldri har funka skikkelig ble skiftet ut. En rask testrunde tyder på at ting er på stell igjen.


    A.jpg B.jpg

    Og Brooks må det være - selv på en skogscruiser :)

    C.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Cash er Kongen av Drop.

    sbpride.jpg

    Juni er Pride-måned. :)
    Har du lyst på en slik trøye og samtidig gi 500,- til Foreningen Fri kan du logge deg inn hos Bioracer her og se og handle.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Diskuterer med kamerater hvor mye raskere jeg vil kunne sykle med en moderne sykkel... på flat mark :p.
    Da blir det hovedsakelig vekt, og potensielt mer effektivt drivverk som spiller en rolle. Personlig håper jeg i hvert fall 2km/t?
    Største fordelen vil selvsagt være i bakker, hvor jeg endelig vil kunne spinne, isteden for å grinde...

    Som nevnt tidligere veier min sykkel over 10kg, 8 delt, ikke sykkelsko.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vekt betyr lite på flatmark. :)

    En moderne racer med skivebremser som koster mindre enn 50000 veier ofte 9 kg. De fleste av oss kan fjerne differansen fra egen kropp. Fordelene med en moderne sykkel er tett og vid giring samtidig, og utmerkede bremser i alt slags vær.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Vekt betyr lite på flatmark. :)

    En moderne racer med skivebremser som koster mindre enn 50000 veier ofte 9 kg. De fleste av oss kan fjerne differansen fra egen kropp. Fordelene med en moderne sykkel er tett og vid giring samtidig, og utmerkede bremser i alt slags vær.
    Du har selvsagt helt rett mhp å redusere total masse og egen kropp.
    Men nå har jeg har akkurat kjøpt meg el-sykkel som sikkert veier nærmere 25kg, og jeg kan garantere deg at sykkelens vekt spiller inn.... :LOL:
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Du har selvsagt helt rett mhp å redusere total masse og egen kropp.
    Men nå har jeg har akkurat kjøpt meg el-sykkel som sikkert veier nærmere 25kg, og jeg kan garantere deg at sykkelens vekt spiller inn.... :LOL:
    Du merker vekten fort dersom du går tom for batteri,har gjort det to ganger jeg før jeg lærte å ladde etter hver tur. ;)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Vekt betyr lite på flatmark. :)

    En moderne racer med skivebremser som koster mindre enn 50000 veier ofte 9 kg. De fleste av oss kan fjerne differansen fra egen kropp. Fordelene med en moderne sykkel er tett og vid giring samtidig, og utmerkede bremser i alt slags vær.
    Det er m.a.o. tull å kjøpe ny sykkel? Like greit å kjøpe en brukt med felgbrems, og vekt under 9kg :D
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Diskuterer med kamerater hvor mye raskere jeg vil kunne sykle med en moderne sykkel... på flat mark :p.
    Da blir det hovedsakelig vekt, og potensielt mer effektivt drivverk som spiller en rolle. Personlig håper jeg i hvert fall 2km/t?
    Største fordelen vil selvsagt være i bakker, hvor jeg endelig vil kunne spinne, isteden for å grinde...

    Som nevnt tidligere veier min sykkel over 10kg, 8 delt, ikke sykkelsko.
    Så sant du sitter komfortabelt og mener rammen er stiv nok der hvor det teller, bl.a vridning i baktriangelet og i krankområdet så vil ikke en drøy kilo gjøre så mye på farten på sletter. Hjulsett og profil kan utgjøre litt!.

    Når det er sagt så vil jeg si at når jeg fikk min BMC Teammachine SLR1 i 2018 så fikk jeg en aldri så liten Wow opplevelse. En ting er at alt er skrudd og tunet for mest mulig effektiv utnyttelse av kreftene du trår, men også komforten var overtruffen. Det som nok er hovedsaken til wow opplevelsen var nok at jeg fant en ramme som passet meg perfekt og at jeg kostet på meg en enkel bikefit. Det gjør at jeg sitter bedre og får bedre utnyttelse av tråkket.

    Så til mitt hovedpoeng og det er sittestilling og det å sitte nede i bukken. Nå klarer jeg å sitte lange turer nede i bukken p.g.a god sittestilling og riktig innstilt sykkel ( og ja trening selfølgelig). Det å sitte nede i bukken og ikke fange så mye luft gjør at jeg kan sykle opptil 2 km/t raskere på sletter med samme watt😃
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Seven blir aldri feil!
    Titan?
    Stål faktisk. Det var ikke så stor prisforskjell når jeg bestilte min. Fikk godpris når jeg jobbet på Sykkeldelisk. Denne er fra 2005. Bygget opp med Chris King SS nav, Middleburn krank, Thomson titan styre og annet snadder. Og dette, et NOS Chris King Steelset av den gamle sorten. Modifisert av Johnsen Frameworks. DSCF9882.JPG DSCF9884.JPG DSCF9892.JPG DSCF9902.JPG
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ou812rh har helt rett. Aerodynamikk og biodynamikk er greia. Sykkeltilpasning er en smart investering. En dyr en koster vel to og et halvt tusen og er verd omtrent e*Pi så mye som et hjulsett med karbonfelger.
    Kommer du ikke ned i bukken passer ikke sykkelen til deg. Liten vits i bukkestyre om det ikke kan brukes ordentlig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde sykkeltilpasning i går, endte opp med setet 3 cm opp og 1 cm frem, shims mellom cleat og høyre sko og styret vinklet mer opp.

    Hvor bra det virker gjenstår å se over tid men jeg er allerede etter 1 tur overbevist over at det var vel anvendt 2.15 time og 2500 kroner.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg hadde sykkeltilpasning i går, endte opp med setet 3 cm opp og 1 cm frem, shims mellom cleat og høyre sko og styret vinklet mer opp.

    Hvor bra det virker gjenstår å se over tid men jeg er allerede etter 1 tur overbevist over at det var vel anvendt 2.15 time og 2500 kroner.
    Tror ikke jeg tør.
    Det blir sikkert ny sykkel. :LOL:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    En av effektene av Corona er jo at man ikke får kjøpt ny sykkel.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hadde årets første, forsiktige prøvetur med stisykkelen på søndag. Ekstremt lokalt og ekstremt lavterskel på kjente stier. Hodet visste hva som skulle gjøre, men kroppen, og spesielt beina var på ingen måte enige. Føltes som at beina klappet sammen når jeg ga på litt ekstra for å presse meg opp noen korte tekniske kneiker. Var helt krise.

    Her har jeg et solid stykke arbeid foran meg.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    er godt marked for salg av brukte elsykler i det minste nå. Kompis solgte sin godt brukte (men velholdte) el-stisykkel for 40K uten problemer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg har vel spurt om det før, men prøver igjen:

    er dette forskingsfronten hva angår navgir (og passenden for en jåle som meg?). erfaringer der ute?


    jeg går med visse high end tanker i synapsen(e) om selvkomponert sykkel, som sågar skal fremvise beltedrift. det er en stigning der i glommastien som for tiden tvinger meg av hesten. er det ikke punktering, så er det stigning.
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville heller lagt penger i et Rohloff om jeg var deg. Det er et særdeles velprøvd system. Prisen er omtrent den samme
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jepp, rohloff var vel det første jeg tenkte på litt tidligere, men så kom altså denne «norske» (?) varianten inn fra sidelinjen.

    bare nyskjerrig om den var prøvd ut av musikkelskere med korrekt tråkk… ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Dett er ikke sikkert det blir enkelt å bytte slange langs veien med den slags gir og reimdrift men det går alltids en taxi.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Husk at du trenger en spak på hver side. De sponsede syklistene har derimot en spak. Rart. Og så kjenner jeg noen som har hatt trøbbel med systemet. Om din sykkel har vanlig, gammeldags hurtigkobling ville jeg gått for Rohloff. Du må nok sveise et lite feste på rammen, men det kan Truls Johnsen hjelpe deg med.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    sykling kan visstnok utføres på mange måter. min er flatlandstråkk i landskapet uten motstand der ved glommas utløp. alltid innom vaterland for å bedrive terapie på høyoktante urbanitetssynapser fra hovedstaden. i dag kom lokalbefolkningen ut fra sine karrige hus for å betrakte proletarhesten, og brakte med seg eget brygg til den besøkende. denne var en herlig variant med en bitteliten dæsh honning i. det er fredlynte, gjestfrie og smilende folk der i vaterland. jeg avsluttet turen – om en kan bruke slikt et uttrykk på så megen stillstand – med å avfotografere mitt objektiverte jåleri ved forsvarsverket mot svenskene.

    13FBAC4F-5321-454E-B386-E84B66C30674.jpeg

    EBDB6B67-6FF4-4972-8C59-7CA536EA2CD3.jpeg

    livet er tidvis veldig godt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn