Syndere og tollere

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg bestilte bursdagsgave til meg selv fra play dått com. Et imponerende verk av Chris Rea:

Tenk å gi ut en bok med masse egenproduserte malerier og bakgrunnsstoff sammen med 137(!!!) nyutgitte låter fordelt på 11 cd'er og 1 dvd (mannen er totalt gal). Fikk den på dagen min gjorde jeg også, over to uker etter at jeg bestilte den. Men at det tok så lang gjorde jo at jeg skjønte at det ventet en ubehagelig "overraskelse".

Herligheten kostet bare 31,99 £, og hos play er frakt alltid inkludert. Men så var jeg altså så uheldig at tollerne fattet interesse for den lille pakken midt i julestria. De la på sitt supplement, bestående av 93 kr i moms, og 80 kr i avgift for å legge på avgift. Prisen økte da med 45,4 %. Jeg innså jo at jeg burde bestilt den fra cdon dått no i stedet, til 439,- + 29,- i frakt. Dette burde jeg sikkert forstått i utgangspunktet, men hvem kunne vite at man måtte betale avgift for å betale avgift, uten å ha vært utsatt for tollere før?

Men med tanke på at godeste Chris har slitt 24/7 i 18 måneder for å lage denne herligheten, så er den verdt det og vel så det. Særlig siden lyden er av god gammel Rea-kvalitet. Med tanke på alt jeg har bestilt fra utlandet som ikke tollerne har avgiftsbelagt så skal jeg heller ikke klage. I stedet skal jeg kose meg med maaaange timer kvalitets-blues. Eller dette burde sikkert heller kategoriseres som kvantitetsblues... ;D

Men det jeg lurer på er om jeg burde sende mail til play og be om å få tilbakebetalt den engelske momsen.

Bjørn

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vet ikke om de har moms på Jersey, men...

Uansett: Det er ikke det at man må betale moms som er så blodig urettferdig med import av ting til Norge, men at man må betale avgift for å betale avgift! Det er vel definert som et administrativt gebyr, men på små verdier slår det jo helt hinsides ut.

At ingen politikere har skjønt at det er dette gebyret man bør komme til livs, og ikke en lav grense for momsfritak, er meg en gåte.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Ja, er det rart vi lytter til blues? :mad:

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
337
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Tenk å gi ut en bok med masse egenproduserte malerier og bakgrunnsstoff sammen med 137(!!!) nyutgitte låter fordelt på 11 cd'er og 1 dvd (mannen er totalt gal).

Gal?
Og jeg som trodde han endelig hadde blitt frisk igjen.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Hadde vi vært medlem av EU kunne vi handlet tollfritt innenfor EU-området. En person i England kan kjøpe f.eks en forsterker fra en person i Tyskland tollfritt, men skal samme person i England kjøpe noe i Norge må han betale moms(toll) for å hente utstyret inn til England. Dette gjør at EU-borgere vegrer seg for å handle brukt fra f.eks Hifi-sentralen.

Endre
Vet ikke om de har moms på Jersey, men...  

Uansett:  Det er ikke det at man må betale moms som er så blodig urettferdig med import av ting til Norge, men at man må betale avgift for å betale avgift!  Det er vel definert som et administrativt gebyr, men på små verdier slår det jo helt hinsides ut.

At ingen politikere har skjønt at det er dette gebyret man bør komme til livs, og ikke en lav grense for momsfritak, er meg en gåte.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Fikk min i går, puh... det tar vel en ukes tid før jeg vet om dette er bra saker, men et imponerende verk som jeg bestilte usett. Når jeg ser hva pakken inneholder samt basert på de første låtene er den vel verd pengene. Jeg ga 600,- i den lokale platesjappa. Fint 74min. intervju på dvd som er tatt opp i studioet under innspilling, vi får et innblikk i den prosessen det er å lage ei plate.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hørte et klipp fra denne sammen med johna, som stakk innom i går. Den begynte med voldsom støy, så mye at vi trodde det var noe galt med det samme, men etterhvert gikk det over i veldig hørbar musikk. Virker som det er mye spennende i denne boken.

Litt av et konsept, hver cd inneholder forskjellig type blues, og navnet på den enkelte cd angir bare hva slags type blues den inneholder.

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
5
Dette er ikke toll, men moms, og moms må du betale på all import over 200 kr. Det er moms innen EU også, så det ville har utgjort noen stor forskjell å være med der.

Tror ikke det er moms på Jersey. Jeg måtte iallfall betale moms til posten (+ gebyr) da jeg bestilte varer fra Play til Sverige.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Heter ikke toll tull på svensk? De har skjønt det.

Nei, dette er ikke toll men moms, og gebyr for å ta inn momsen. Jeg tenkte ikke på at play sender fra Jersey. Neppe noe å moms å få tilbake derfra, nei. Samme kan det være. Det er mye musikk for pengene uansett.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Jeg kjøpte den i går fra min lokale CD pusher. Den kostet 599,- NOK. Konas julegave til meg. :D

Har ikke hørt noe ennå,må vente til Juleaften må vite. ;D ;D ;D

Topp Bunn