Synology - et solid alternativ (vennetråd)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5


Med en haug av NAS produsenter på markedet, noen mer populær enn andre. Synology er ikke den største aktøren her i norge, vil jeg tørre å påstå, men produktene er gode nok til å hevde seg helt i toppen! Selv gikk jeg for et synology produkt etter mange timer med lesing av tester og brukererfaringer på interessante modeller fra de 4-5 største merkene. Og for å se det kort, jeg er meget fornøyd med valget. Meget bra hardware og software, hvor sistnevnte blir bare bedre og bedre for hver DSM oppgradering...

Hjemmeside: http://www.synology.com/index.php?lang=default

Blog: http://blog.synology.com/blog/

Denne topicen er ment som et samlingspunkt for erfaringer, linke til tester/omtaler, spørsmål og svar og hva det enn måtte angå synology og dems bruk. Med stadig økende mengde HDD baserte drivverk, føler jeg at NAS har sin korrekte plass i hifi verdenen...

PS: mens jeg lagde denne topicen, hvorav jeg var innom hjemmesiden dems, så jeg at DSM 4 nærmer seg :) For de som er intr, ta en titt her: http://www.synology.com/dsm/dsm4.0_beta.php?lang=enu
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg har et par...som begynner å bli gamle :
DS-106e (brukes til foto-backup)
DS-207+ som var musikk-server en periode, nå; backup.
Fungerer 100%

Arne K
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Jeg har brukt Synology i mange år.
Lite problemer.
Har satt ut ganske mange hos kunder også, både som backup og serverløsninger. Dette har fungert helt upåklagelig.
HAr en DS-107+ som server hjemme. Ble feilkjøpt i sin tid, og har fungert helt prima. Skulle vel helst ha hatt en med RAID, men kjører daglig backup, så den gjør jobben.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Før jeg tok valget for 1år siden, var disse finalistene; Netgear NV+, Ultra 4 Plus, QNAP TS-419P+ og DS411+.
Det endte derimot med DS1010+, da jeg fant denne til en atraktiv pris, plas til 5 (hot swap)disker, og mulighet for utvidelse med DX510 (yttligere 5 disker). Dette sprengte budsjettet som det sang etter, men fornøyd idag. Eneste er at jeg er frustrert over HDD prisene som fortsatt er skyhøye etter flomene som rammet HDD fabrikkene. Skal bytte ut mine Seagate grønn disker, til heavyduty disker. Grønn diskene som da blir til overs skal så etterhvert i en Dx510 som misc-lagring.

Kommer med tips og trix for DSM i kveld :)
 

helgeh

Medlem
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Må hive meg på her og si meg enig med trådstarter. Det bare funker.
Tok imot en levering av et Synology ds212+ for ca tre uker siden.
Å sette opp gikk på ca en time,og alt funket umiddelbart.
Naset er stillegående og ikke minst kjapt. Kjører squeezebox server og flac filer starter umiddelbart
når jeg trykker play knappen på min squeezebox duett. Kjører trådløst via en standard Inteno router
fra Nexgentel, så det er ikke naset som er begrensingen for å si det sånn.
Så langt bare godord herfra :)

Mvh

Helge H
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Jeg oppdaget etter at jeg bestilte min 1010+ at den ikke var beregnet for hjemmebruk egentlig, men små kontorer på inntil 25 brukere :| Vel vel, er fornøyd med god arbeidskapasitet, opp til 100mb i sek om harddisken på "motsatt side" av kommunikasjonen klarer det, minimalt med støy (mindre enn en normal PC) og en utrolig bra software (DSM).

Har oppgradert min til max minne, til 3Gb (std 1Gb). Den skal forhåpentligvis snart få komme ned på boden, med egen hylle til den, UPS, tilkoblede USB disker og muligenes en skriver eller to. Etterhvert vil det komme en DX510 som skal overta Green diskene mens DS1010+ skal få noe "heavy duty greier".

Det eneste jeg ikke syns holder mål, er den innebygde torrent klienten. Men heldigvis finnes det alternativ. Jeg har lagt inn Transmission. Denne funker som bare f. Opprettet egen statsjon til den, en mappe som den monitorerer (legger .torrent fila der, så fikser den resten selv) og en mappe å legger filer i. Tilstrekkelig med options, for eks sette fartsbegrensninger på dagtid m.m.
Nylig innså jeg forresten at jeg burde kanskje oppgradere Transmission til en nyere versjon.. MEN med ny DSM ombord, var det ikke noe knoting med filer og lange who-to-guides for å få det til... Neida.... var bare å trykke på "update"... vente 10sek, så var Transmission i siste versjon up and running!..
Samme med Squeezebox programvare.. bare tryppe install, så er saken biff!

Totalt sett, veeeldig godt fornøyd, sett bort fra at jeg som nevnt oversteg budsjettet ganske mye.

Kan forøvrig nevnte at jeg redigerer bilder primært i Lightroom, hvor jeg jobber direkte mot 21mpix RAW filer. Det hadde selvsagt vært bedre på en intrern SSD for eks.. men det går helt greit faktisk :)

-Kai
 

clabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2008
Innlegg
126
Antall liker
185
Sted
indre øst
Torget vurderinger
17
Bestilte meg nettopp Synology DS212 og et par 2TB-disker til et evig ekspanderende musikkbibliotek. Dette blir første NAS for min del, så det skal bli spennende å se hvordan det hele fungerer og hvordan funksjonaliteten er...
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Dette er veldig gode produkter. Jeg har en Ds211j som jeg styrer alle funksjoner med fra iPad.
Har ikke hatt et problem med denne. Utrolig enkel i bruk!
 

helgeh

Medlem
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Sitter her og streamer musikk fra mitt Synology nas via squeezebox innpå min nye forsterker med innebygd dac. Alle mine fordommer mot Streaming er som blåst bort :D
Hvem trenger cd spiller mer? og ja, jeg koser meg fortsatt med lp platene mine også :)
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Kommer etterhvert med rapport om hvor lang tid det tar for NAS'n å rebuilde RAID'et etter en disk kollaps, evt andre ting jeg erfarer....

...og mens vi venter på ny disk, skal jeg slenge inn litt skjermdumps i tråden, med et par gullkorn fra DSM programvaren :)
 

clabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2008
Innlegg
126
Antall liker
185
Sted
indre øst
Torget vurderinger
17
Er det noen her som har erfaring med disse boksene og trådløs oppkobling mot ruter?

Jeg har en DS212 som jeg gjerne vil koble til en SB Touch via usb (siden Touchen ofte sliter med å koble seg på NASen), og siden ruteren og stereoanlegget befinner seg på to ulike steder i leiligheten planlegger jeg å koble NASen trådløst opp mot ruter. Trenger jeg en slik "usb- dongle" eller går det uten? Noen som vet?
 

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Innlegg
148
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Synology + Telenor fiber, trenger hjelp til EZ internett.

Hei.
Nylig anskaffet min 1.nas. En Synology 411 + 2x2Tb disker. (samt 1x1Tb).
Enkelt og greit oppsett. Fungerer bra over nettet hjemme.

Problemet mitt er å sette opp denne med Telenor's Zyxel fiber router P-2602HWT-F3.
Trenger dette for å få lastet ned/streamet fra andre steder enn i hjemmet.
i oppsettet til EZ-internett finner jeg ikke denne routeren/eller multimodemet som noen kaller det.
Prøvde en annen Zyxel variant fra listen i programmet, men da gikk det skit. Kom ikke på nett med noen ting. Port forwarding klusset det til. Fikk reversert dette og er nå på nett igjen, men er da tilbake til start.

Noe som har samme oppsettet (telenorfiber og en eller annen Synology med oppsett som funker på HTC/PC og annet utenfor huset)?
Kunne trenge litt hjelp.. Telenor's nettsider er like intetsigende som alltid.

Noen?
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
En vennetråd har godt av et bilde...

Bak: UPS
På topp: 3Tb (rusk og rask lagring)
Forran, DX510 og DS1010+

DX510 er fortsatt tom, men den skal få diskene fra DS1010, etterhvert som den før nye WD RED disker(i 2013 en gang).

nas2.jpg
 

hoodooman

Fersking
Ble medlem
02.10.2012
Innlegg
3
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Vurderer å erstatte serveren (som står i stuen og bråker) med en NAS som i hovedsak skal brukes til å kjøre Logitech Media Server mot en SB Touch (Spotify og FLAC). Noen som vet om en DS212j vil klare denne jobben greit eller bør en satse på f.eks. DS213/213+?
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
som de fleste sikkert er klar over, står de to siste sifrene i modellnr, hvilken årsmodell det er.. for eks min 1010+ er en 2010 mod.

Med å søke her; Synology DS21 - S?k hos Prisjakt
-gir en liste med alle DS21x modellene. Finnes allerede 3 stk 2013 modeller.

Hvilken du bør gå for.. tja... Software er jo lik på alle DS modellene, men kraften under panseret øker med prisen. Heldigvis har std.minne kapasitet økt på de siste modellene kontra forgjengerne. Så gå etter budsjettet ditt.. bynn evt med harddiskene, for eks Western Digital RED som er prisgunstige disker for NAS bruk, og se hva du har igjen i budskjettet...

:)
 

hoodooman

Fersking
Ble medlem
02.10.2012
Innlegg
3
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Har egentlig ikke noe budsjett, ønsker bare å betale minst mulig for en løsning som fungerer tilfredsstillende:)
Men sikkert tryggest å satse på en 213/213+ med WD Red disker som du nevner.
 

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Innlegg
148
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Hei.
Jeg kjører en 411 og vil sterkt anbefale 4 serien fremfor 2 serien som nevnes ovenfor.
4 serien har 4 slot, altså plass til 4 disker, 2 serien har kun plass til 2 disker.

Fordelen med å kunne bruke mer enn 2 slot er at man kan kjøre raid (speiling av disker) på 2stk slot. Og i tillegg ha en eller 2 disker som man ikke trenger raid på.

Jeg er ingen nas/data nerd, men ser helt klart er stor fordel av dette med raid. Streiker harddisken din, har du alltid en som er helt lik (den speilede disken), sett da inn en ny og systemet speiler over til den nye. Viola og du har full backup av evt musikk og kjære bilder som du absolutt ikke ønsker skal gå tapt med en disk krasj...

Disk 3 og/eller 4 kan brukes til alt annet som ikke er så viktig å miste. Som f.eks filmer og annet dill dall.

**********

Jeg har min nas direktekoblet til router som igjen er direktekoblet til Oppo 105eu.
Fungerer optimalt.

Har du derimot stort budsjett så gå for en modell som er over min anbefalte modell, en med større prosessor. Da vil indeksering (ikonopprettelse) av bilder gå mye raskere. Jeg har et relativt stort bilde samling. Det tok vel en ukes tid før alt var indeksert. Men den som venter :) sparer litt på det..


Lykke til med valget! Gå for en 4 diskers sak..
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Jeg tror det beste er å ha raidpå alle 4 diskene. Etter husken:

2 disker 50% av plassen mistes til raid
4 disker 25% av plassen mistes til raid. Altså ikke noe tap av kapasitet og alt på raid..
Stemmer ikke dette?
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Du kan selvsagt kjøre både raid 0 og 1 på 2 disker, dvs striping og speiling. Med striping øker du hastigheten, med speiling øker du sikkerheten. Førstnevnte vil ikke gi noe nevneverdig plasstap, sistnevnte vil altså gi 50% utnyttelse av plassen.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Jeg tror det beste er å ha raidpå alle 4 diskene. Etter husken:

2 disker 50% av plassen mistes til raid
4 disker 25% av plassen mistes til raid. Altså ikke noe tap av kapasitet og alt på raid..
Stemmer ikke dette?
Ikke helt riktig:
Ved Raid1 (også kallt speiling) mister man alltid 50% da disse er speilet (sikkerhetsdata) av de originale dataene.
Dersom man kjører Raid5 på fire disker slik du skriver så mister man 25%, men det er bare ved 4 disker. Ved Raid5 så er den ene disken paritet/failover så ved feks tre disker mister man 33,3% eller ved fem disker mister man 20%. Men jo flere disker jo større sjanse for at en ryker...
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
en liten digresjon, men min DS1010+ brukte nettopp 14 timer på å rebuilde et Raid5 med 5 disker, ved bytte av disk.
(Har idag 5 stk 2tb seagate green disker, og nå er første byttet til 3tb WD Red. En til blir tatt i natt, og de 3 siste blir kjøpt ila 2013.

Dette er nok et av få felt at de større og dyere modellene skiller seg ut fra de rimelige. CPU og minnekrevende... Har lest at en lavt spec'et symology kan bruke flere dager på jobben. Utover dette, er har jeg erfart at indexering av Photos/Video og Music også tar svært ulik mengde tid.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg har DS712+ med 2stk. 512GB SSD disker. Bruker embedded Java og Minim uPnP server. Dyrt men bra. Kan jo utvides også.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Minim uPnP server... kan du fortelle kort om bruken av den? (ukjent for undertegnede).
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Synology hviler ikke på sine hauvbær... DSM 4.3 beta - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

Ikke lenge siden DSM 4.2 kom, og snart kommer 4.3! Funksjonaliteten bare øker og øker, bedre grensesnitt, ytelse m.m! Er idag superhappy med å velge Synology forran Qnap og netgear (som var alternativene før kjøp av nas).

sammen med app'ene til for eks iOS, så er mulighetene mange. Benytter Photostation til å ta hånd om bildene, og bruk iPaden til å vise bilder til familie for eks. Dette funker like bra innafor husets vegger som hvor som helst med wifi tilgang. Samme med Video station. Kan se mine filmer og serier bare det er tilstrekkelig båndbredde, med tekst og hd kvalitet.

Sikkerhet, for mitt vedkommende:
Raid-5 på 5 disker, takler at 1 disk feiler
Ups med lynvern, selvforklarende.
ekstern backup (viktige ting som familiebilder) til kompis-synology-nas (8mil unna), for brann o.l.

Kunne skrevet side opp og ned om alle mulighetene... :p

mvh kai
 
R

Roysen

Gjest
Vurderer sterkt en Synology RS10613xs+ her hos meg. Den er skalerbar til 424TB med RX1213sas. Det blir uansett en Synology.

Mvh
Roysen
 

bengt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
152
Antall liker
87
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Vurderer sterkt en Synology RS10613xs+ her hos meg. Den er skalerbar til 424TB med RX1213sas. Det blir uansett en Synology.

Mvh
Roysen
Med den kan man ta backup av internett :)
Jeg skaffet meg en ds2413+ m 12 * 3TB Wd red som jeg kjører i raid6. Har nå kjørt i et halvår uten problemer. 1300 cd'er, 650 dvd'er og 450 blu-ray skiver. 19,8 TB brukt nå så må vel snart tenke på utvidelse:) Glimrende brukergrensesnitt og solid ytelse. Streamer 2 bd-isoer og dvd-iso + wav stream samtidig uten problemer. De mindre modellene klarer også dette. Kvalitets NASer fra andre merker takler sikkert dette også. Men de har ikke brukergrensesnittet DSM.

Mvh
 
Sist redigert:

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Nettopp kjøpt meg en 'Synology DiskStation DS1812+ 8-bay NAS'

Og for et opptur dette var ;) ,....i forhold til den ustabile og støyete 'Netgear ReadyNAS PRO 6-bay'
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Skal kjøpe meg en NAS og har kikket på denne nye DS414.
Den er tenkt kun til musikklagring, backup for for konas relativt store fotosamling, full speiling og i et lukket nett.
Bruker i dag WD duo NAS, men ser at dette på mange måter blir både for smått og svakt, etterhvert som musikkfiler fyller den opp.

Noen av dere som har synspunkter på DS414?
Sakset fra Komplett:

Synology® DiskStation DS414 is a feature-rich 4-bay NAS specifically designed for growing businesses to effectively manage, protect and share data. Equipped with comprehensive office applications, DS414 raises working efficiency while securing data with full backup solutions.

Dual Core CPU with Floating-Point Unit
Over 207.07MB/s Reading, 135.63MB/s Writing1
Dual LAN with Failover and Link Aggregation Support
1GB RAM Boosting Multitasking Power
Features SuperSpeed USB3.0
Hot-swappable & Tool-Less Hard Drive Tray Design
Running on Synology DiskStation Manager (DSM)
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Har fått min DS1813+ och är superförnöjd med den.
kör även Link Aggregation till switchen och får ut 4x2Gbit till switchen. så det finns fart i den så det håller.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har fått min DS1813+ och är superförnöjd med den.
kör även Link Aggregation till switchen och får ut 4x2Gbit till switchen. så det finns fart i den så det håller.

Enkelt å set-up Link Agg.?

Hvilken switch bruker du?
 
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
38
Antall liker
12
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Har en 413j som fungerer helt nydelig internt i mitt eget nett, men finnes det en god guide for feks vpn? Ønsker å ha tilgang til filene mine da jeg har reisejobb og farter verden rundt.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Det var super enkelt när jag förstod hur allt hängde ihop.

Kör just nu test på hp procurve switch. Men har köpt 2 st netgear 108t då det räcker med 8 portar.
Detta var den minsta jag hittade som stödjer link agg.

Skall byta över till 108t ikväll. Och köra lite tester.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Det var super enkelt när jag förstod hur allt hängde ihop.

Kör just nu test på hp procurve switch. Men har köpt 2 st netgear 108t då det räcker med 8 portar.
Detta var den minsta jag hittade som stödjer link agg.

Skall byta över till 108t ikväll. Och köra lite tester.
Denne? Netgear GS108T v2 - Switch - Finn lavest pris, test og informasjon
Har vurdert denne selv faktisk...

Netgear GS724T v3 - Switch - Finn lavest pris, test og informasjon
Denne 24portern har jeg blitt solgt på weekend tilbud så lavt som 795,- :eek:

Blir intr å høre dine erfaringer med 108T :) :) :)
 
Topp Bunn