Forsterkere SYSTEM AUDIO MANTRA 60

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Hei jeg har kjøpt et par system audio mantra 60 samt en hegel forsterker til ca 10000, jeg synes lyden er litt kald og savner mulighet til å regulere bass/diskant, jeg vil gjerne også ha mulighet til å koble på 4 høytalere, da jeg har et par gamle Rauna Njord høytalere som jeg har vært svært fornøyd med og gjerne vil bruke i et annet rom, på de høytalerne spilte jeg alltid nøytalt uten bruk av tonekontroller, jeg vil også ha mulighet til å koble til min platespiller. Jeg lurte på hva slags forsterker eventuellt forforsterker/effektforsterker som dere kan anbefale til 10-15000.

Jeg setter stor pris på anbefalinger, og vil da selge min hegel forsterker som er ca ett år gammel


Olav
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
721
Antall liker
257
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1

Denne ligger på sentralen nå må da vere en god forsterker spiller varmt som han sier, og kan nok tilføre den tiltrengte varmen og spilleglede tilbake igjenn,
og selger du den du har så kan du vel bruke penger på et RIAA trinn som passer din lydsignatur vist det ikke er på denne .
Mvh Roy K :)
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Er høyttalerne kjøpt nye?
Det tok overraskende lang tid før mine våknet til liv. Plassering viste seg også litt følsomt. Ikke at 'varme' popper ut som troll av eske, men rett ut av boksen og med feil plassering er lyden slank og kan oppleves som noe kald og påtrengende. Hegel har jeg ikke kjørt på disse, men Audiolab, Primare og Musical Fidelity. Sistnevnte kom helt klart seirende ut i det startfeltet, har da også desidert mest krefter av de 3.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
166
Sted
Larvik (Narvik)
Hei

Kjøpte meg et par Mantra 60 som var demo brukt, disse ble testet på en Hegel 70 hos Soundgarden, det låt veldig bra og langt fra hvordan du beskriver lyden.

Hvilken Hegel har du kjøpt? I butikken sa de at Primare skulle være varmere i lyden en Hegel, har ikke hørt selv.

Hjemme spiller jeg på en Musiv Angel KT88 og det låter varmt og deilig, måtte tweake med litt rør for å få mer luft/detaljer i toppen!

Så jeg skjønner ikke at du har kald lyd, innspilling og plassering, fyll de også med sand, da er du klar til å lytte igjen.

Har nok mine ca 45cm fra bakvegg, ble litt mye bass når de var nærmere.

Gratulerer med bra anlegg og lykke til!
 

lmu

Medlem
Ble medlem
01.12.2008
Innlegg
24
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Jeg har Mantra 60, og bruker NAD C375BEE. Jeg synes det fungerer bra. På den kan du koble til 2 par høyttalere, og den har tonekontroller. Forsterkeren koster ca. 9000, og for ca. 800 kroner får du kjøpt RIAA-modul til platespiller som integreres i forsterkeren.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Er høyttalerne kjøpt nye?
Det tok overraskende lang tid før mine våknet til liv. Plassering viste seg også litt følsomt. Ikke at 'varme' popper ut som troll av eske, men rett ut av boksen og med feil plassering er lyden slank og kan oppleves som noe kald og påtrengende. Hegel har jeg ikke kjørt på disse, men Audiolab, Primare og Musical Fidelity. Sistnevnte kom helt klart seirende ut i det startfeltet, har da også desidert mest krefter av de 3.
Hei!
Jeg kjøpte forsterkeren Hegel H1SE og høytalerne for over et år siden fra Soundgarden, og synes at lyden har blitt bedre etterhvert. Men jeg er altså fremdeles ikke fornøyd. Takk for ditt svar

mvh
Olav D
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Hei

Kjøpte meg et par Mantra 60 som var demo brukt, disse ble testet på en Hegel 70 hos Soundgarden, det låt veldig bra og langt fra hvordan du beskriver lyden.

Hvilken Hegel har du kjøpt? I butikken sa de at Primare skulle være varmere i lyden en Hegel, har ikke hørt selv.

Hjemme spiller jeg på en Musiv Angel KT88 og det låter varmt og deilig, måtte tweake med litt rør for å få mer luft/detaljer i toppen!

Så jeg skjønner ikke at du har kald lyd, innspilling og plassering, fyll de også med sand, da er du klar til å lytte igjen.

Har nok mine ca 45cm fra bakvegg, ble litt mye bass når de var nærmere.

Gratulerer med bra anlegg og lykke til!
Hei
Takk for tips, har høytalerene ca 30 cm fra veggen skal prøve å trekke høytalerne ytterligere 10 cm fra veggen, forsterkeren er en Hegel H1SE 2x100 watt. Både høytaler og forsterker er kjøpt for over et år siden så høytalerene burde være innspilt

mvh
Olav D
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Hei!
Takk for ditt innlegg, jeg vurderer å kjøpe forsterkeren du anbefaler

mvh
Olav D
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
166
Sted
Larvik (Narvik)

Hei igjen...

Uten å ha hørt akkurat den NAD`n som linkes til over, tror jeg at dette skal sparke godt unna, NAD har vel også ganske varm lyd, så støtter den.
Primare er vel også på den varme siden, og har selv blitt tipset om Bladelius TYR, en skikkelig Svensk sak.

Plassering har jeg hentet mye lyd på, og er vel ennå ikke ferdig der, men fyll de med sand, de gir mer pondus i bassen, litt boom bass blir borte om du plages med det.

Lykke til, disse høyttalerne er gode :)
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Jeg prøvde Marantz Pearl Lite på Mantra 60. Det kan virkelig anbefales! Den koster 12000,-
 

Hovland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
79
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Hallo
Jeg kjøpte helt nye Mantra 60 og det låt flatt, dødt, uengasjert og mekanisk de første timene. Nå er de blitt husvarme, og i mitt lille lytterom på 17m2 låter det nå helt greitt. Sammen med min Elcomp ECI5 gir dette et varmt og involverende lydbilde, savner dog av og til litt litt brutalitet og smell. Kanskje DP hadde vært tingen? Eller Bladelius?
Helt fornøyd blir man uansett aldri, det er vel også litt av gleden med det hele. Noen som har prøvd Mantra 60 med Bladelius ?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Bladelius burde holde, ja, Hovland..Mantraer trenger flere hundre timer innspilling, samt ekstra vekt i sandkammeret og litt kontrollert varme, dog ikke for mye..der kan Bladelius hjelpe...varme, brutalitet, silke og detaljering på samme tid..litt som en Doxa av ny dato, men med twinturbo..
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det lille jeg har hørt av Mantra 60 er det stikk motsatte av TS's problemer. Ingen slank lyd der, ble spilt med Primare elektronikk.Dynamisk, men behagelig.
Hørte også med dyr Hegel elektronikk. Bra punch i bunn og litt oppover, men toppen... eh, sibilanter, metallisk og ubehag.

Virker som de er veldig kilne på elektronikk match.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Mantra er relativt kilne, ja.. MEN: Ett av de tidligere SA-problemer fra tida med 1250 og 1270, var at danskene ikke helt hadde fått til overgangen mellom bass og mellomtone. Det førte til at bassen ofte grøta seg ordentlig ved kompleks musikk på disse. Det har de greid å løse med Mantra 60, men de kan ikke kryssmatches på samme måte som dine PMCer, for eksempel. Lydhagen har en tendens til å kjøre Hegel og Nordost på SA..Jeg mener det er feil! jeg foretrekker også Primare der, men man må passe på å tilføre akkurat passe dose varme, og stramme opp bass mest mulig, via sandkammeret og plasseringen, samt holde seg unna flatkabel. DA VÅKNER DE! Og det fine med dem er at de har høykvalitativ monitorlyd i melomtone og diskant, men trøkker greit i bass, dersom match er riktig..for målgruppa til System Audio, hvilken hverken du eller jeg er del av, Novus, er dette noe i nærheten av en Nirvanahøyttaler til rødpølsepris..den har passert gjennom nåløyet til en av landets mest innbitte søyleskeptikere- Auditor. Altså er det en grunn til det..Selv ville jeg dog kanskje gjort som deg mht høyttalere i det prisleiet, men jeg liker Mantra 60 godt..Hva har du forresten fått ut av Pre30?
 
Sist redigert:
Topp Bunn