Forsterkere System Audio SA1230 - Hva trenger jeg for å bruke de med en platespiller?

Kennethp

Fersking
Ble medlem
20.09.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei!

Dette er min første post så jeg håper jeg oppretter den i riktig del av forumet.

Jeg har i dag to System Audio SA1230 i boden som jeg ønsker å benytte meg av, men jeg er ikke sikker på hva jeg trenger av utstyr for å bruke de. Jeg antar det er behov for en forsterker av en sort.

Planen min er nemlig å kjøpe meg en platespiller, som jeg da ønsker å koble til høyttalerene jeg allerede har. Så spørsmålet mitt er vel egentlig hvordan jeg få dette til? Hva trenger jeg av utstyr?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Hei og velkommen til forumet! :)

Med mindre disse høyttalerne er aktive (med innebygget forsterker), trenger du minimum en forsterker med innebygget phono/riaa-inngang. Det enkleste er å se etter en integrert forsterker på finn.no eller på Torget her. Men pass på at den har phono/riaa, da mange nye forsterkere ikke har dette.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Ja, mange spillere som har innebygget riaa-forsterker. F. eks. Audio Technica AT-LP5. Og mange andre :)
 

Kennethp

Fersking
Ble medlem
20.09.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk igjen for svar! Men hvordan kobler jeg feks. Audio Technica AT-LP5 til høytalerene? På høytalerene mine ser det ut som det går inn 2 kabler som festes ved å stramme en skrue.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Takk igjen for svar! Men hvordan kobler jeg feks. Audio Technica AT-LP5 til høytalerene? På høytalerene mine ser det ut som det går inn 2 kabler som festes ved å stramme en skrue.
Beklager, jeg misforstod deg. Du kan få platespillere med innebygget platespillerforsterker (riaa). Men så lenge høyttalerne dine er passive, må du i tillegg ha en vanlig forsterker. Hvis du har/kjøper en platerspiller uten innebygget platespillerforsterker/riaa, må den vanlige forsterkeren også ha dette inkludert.
 
Topp Bunn