Alt til hus og bolig Tørketid 3 stjerners gulvmaling

S

svk

Gjest
Hei!
Holder på og male trappene i huset.
Nettopp ferdig med kjellertrappen.
Har igjen den som er opptil 3etg. Har 2 soverom oppe.
Står overmalbar 8 timer og brukstørr 24timer.
Frister ikke å sove på benken.
Om jeg venter ca 12timer og går forsiktig så bør det vel gå greit? Eller finnes det noen maling som tørker fortere?

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Antall liker
421
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Mal annenhvert trinn slik at det er uansett er gangbart med ekstra høye kneløft? :)

S

svk

Gjest
Er jo en mulighet. Liker best å bli ferdig med alt på en gang. Men må man så må man

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
15.017
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har brukt Gjøco Gulv 40 på dørstokker i et gammelt hus vi eier. Dette er en vanntynnbar alkydmaling, som skal være svært slitesterk. Overmalbar etter åtte timer , går gjerne fortere med litt forsert temperatur

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men er det lurt å bruke malinger som herder for fort? Jeg slet som faen med kort åpentid på vinduskarmene med Flügger Easy finish. Oljemalinga jeg brukte i stua var en drøm å jobbe med.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
15.017
Sted
Ytterst i havgapet...
Mange av disse nye malingstypene har relativt kort tørketid til brukstørr, men har lang herdetid, men først og fremst er det løsemiddelproblemet som har fokus. Den råeste gulvlakken jeg har brukt, var en tokomponentlakk som tørket på en time, men det var på med gassmaske underveis...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.370
Fikk malt trappen mellom første og andre erasje med samme maling. Fikk en maler til å ta det mens vi var på ferie.

Han sa at det dog gikk greit om man malte tidlig på morgenen og så gikk i sokker på ettemiddagen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.874
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Han sa at det dog gikk greit om man malte tidlig på morgenen og så gikk i sokker på ettemiddagen.
Kommer i håg den Oluf-historia, der han kommer labbende inn i ull-lester på kjøkkengulvet, som Emma nettopp har lakka.

Johan-Kr

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.267
Sted
Sølvbyen
Mange av disse nye malingstypene har relativt kort tørketid til brukstørr, men har lang herdetid, men først og fremst er det løsemiddelproblemet som har fokus. Den råeste gulvlakken jeg har brukt, var en tokomponentlakk som tørket på en time, men det var på med gassmaske underveis...
Jeg brukte to-komponent epoksy grunning, mellomstrøk, og toppstrøk på gulvet i en utebod for noen år siden, og da lot jeg det tørke et døgn mellom hvert strøk. Ferdig gjennomherdet etter ca. en uke sommerstid. Luktet krig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.891
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal beise/lakke/male nyetrappa, men det gjer eg før ho setjast saman. Vart fråråda å bruke vassbasert fordi fibrane hadde lettare for å reise seg, slik at eg risikerer å få problem med å sette trappa saman. Nokon som har vore borti i dette? Er det eigentleg problem med å bruke oljebasert eller annan syntetisk lakk?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
15.017
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg er litt gammeldags når det gjelder maling og lakk, - jeg innbiller meg at de gamle løsemiddelbaserte produktene er bedre...:rolleyes:
- men så var det det med lukta,da... Og tidsfaktoren med tørking....
Jeg renoverte forresten et furukjøkken fra slutten av 70-tallet som hadde vært malt før.... Lett sliping og den nevnte Gulv40 påført på liggende skapdører, da den flyter godt... Ble faktisk veldig bra....

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Jeg er litt gammeldags når det gjelder maling og lakk, - jeg innbiller meg at de gamle løsemiddelbaserte produktene er bedre....
Vannbasert maling inneholder også løsemiddel, nemlig vann :rolleyes:.
Jeg tror nok det er mye overtro at maling med løsemiddeler er bedre enn vannbasert. Eksempel er f.eks Optimal/Ekstrem utemaling. Vannbasert og antagelig den beste utemalingen man får idag.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Skal beise/lakke/male nyetrappa, men det gjer eg før ho setjast saman. Vart fråråda å bruke vassbasert fordi fibrane hadde lettare for å reise seg, slik at eg risikerer å få problem med å sette trappa saman. Nokon som har vore borti i dette? Er det eigentleg problem med å bruke oljebasert eller annan syntetisk lakk?
Fibrene reiser seg vel like mye ved bruk av oljebasert lakk?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
15.017
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg sa jo at jeg innbilte meg at de er bedre....:rolleyes: Hva som angår Extrem og andre lignende typer, er jeg skeptisk...jeg bor ekstremt utsatt for vær og vind, og ser at de slites og mattes like mye og fort som oljemaling...

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.426
Torget vurderinger
29
Jeg bruker 3stjernes i trappene mine. Maler når ungene går til skolen. Da er malingen tørr til den første kommer hjem kl 1300.....med GOD margin.
Har også begynt å bruke denne malingen i vinduskarmer.
Fantastisk maling.

S

svk

Gjest
Jeg bruker 3stjernes i trappene mine. Maler når ungene går til skolen. Da er malingen tørr til den første kommer hjem kl 1300.....med GOD margin.
Har også begynt å bruke denne malingen i vinduskarmer.
Fantastisk maling.
Dekker godt og flyter fint. Ikke så veldig fornøyd med butinox sin list og vindusmaling. Tåler ingenting
Baron er for dyr og tørker alt for fort. Umulig å bruke.
Lady med en oljeskvett. Renner for mye...

Sist redigert av en moderator:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.736
Torget vurderinger
12
Vi tok gulvet i ferien og dro på hytta, men det er jo ikke slik at det er løsningen for alle. Ellers synes jeg moderne vannbasert maling er fantastisk å jobbe med. Flyter fint, tørker fort og lukter lite.

Topp Bunn