Ta skrittet inn i vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Takk for svar alle sammen, skjønner at jeg har noen valg å ta her. Får forsøke å sette meg litt inn i dette. Er mitt første oppsett og har kost meg med lyden, så må prøve å finne noe som gjør at jeg kan befinne meg i samme området lydmessig.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Synn med den knekkete nålen.
    Om du ønsker retip av den, kan jeg annbefale Klaus-Peter Grasse sin Techne Audio i Tyskland:

    https://techne-audio.de/home.html

    Han retipper som standard med boron nålefane og Shibata eller Micro Ridge nålespiss.
    Velg Micro Ridge, og prisen bli´r runnt 300 Euro + frakt. Han har retippet flere for meg, og arbeidet hans
    er "spitzenklasse", + han bilde-dokumenterer om du ber om det.
    Om du vil ha ny, og du vil "jeg kan befinne meg i samme området lydmessig" , var det kanskje en idé å se på
    en Goldring 1022 eller 1042.

    Ellers er det jo denne på torget, men husk, dette er en High Output MC, så da må riaa stilles i MM-stilling.
    https://www.hifisentralen.no/forumet/classifieds/ortofon-x3-mc-ny-i-eske.245220/
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Kor mykje har du tenkt å spandere?
    Helt ærlig så ble jeg tatt litt på senga over hvor mye det koster. Men sånn er det vel med alt som er gøy:). Jeg har ikke veldig lyst til å bruke så mye mer enn 3000 sånn som ting er nå.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En Audio-Technica VM540ML kommer på like over 3K. Da er du i trygg havn.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg ser at dei mest kostnadseffektive pickupane etter mi meining, ikkje lenger er så kostnadseffektive. AudioTecnicas beste kjøp er AT33-modellane. Denon 103 er koselegaste pickup klangmessig, Dynavctorane har blitt ganske dyre.
    Kanskje det luraste er å sjå på bruktmarknaden?
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Eg ser at dei mest kostnadseffektive pickupane etter mi meining, ikkje lenger er så kostnadseffektive. AudioTecnicas beste kjøp er AT33-modellane. Denon 103 er koselegaste pickup klangmessig, Dynavctorane har blitt ganske dyre.
    Kanskje det luraste er å sjå på bruktmarknaden?
    Ja, jeg har satt opp noen søk på Finn. Men ikke så mye jeg klarer å finne per nå. Får ta noen dager og om ikke det dukker opp noe får det bli nytt. Fint å kunne spille litt nå om sommeren og man har mye besøk .
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Endte plutselig opp med å kjøpe en reloop turn 5 med en så godt som ny ortofon bronze.
    Fikk begge deler til en tusenlapp mer enn en ny ortofon bronze koster, så da får jeg heller vurdere om jeg skal beholde begge eller sette på en litt rimeligere stift og selge igjen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Endte plutselig opp med å kjøpe en reloop turn 5 med en så godt som ny ortofon bronze.
    Fikk begge deler til en tusenlapp mer enn en ny ortofon bronze koster, så da får jeg heller vurdere om jeg skal beholde begge eller sette på en litt rimeligere stift og selge igjen.
    Så bra.....kjøp en billig PU til Thorens så har de små sin egen spiller å fikle musikk med (y)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    2M Bronze bør fungere fint på TD-320 og den armen du har på den.
    Thorens’n m/Bronze vil nok være en bedre kombo enn Reloop m/ditto , men det har du jo god mulighet nå til å finne ut selv :)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    2M Bronze bør fungere fint på TD-320 og den armen du har på den.
    Thorens’n m/Bronze vil nok være en bedre kombo enn Reloop m/ditto , men det har du jo god mulighet nå til å finne ut selv :)
    Ja, må jo gi begge en mulighet, men sånn i utgangspunktet er planen å beholde Thorens og heller gjøre Reloop til den ungene kan bruke, eventuelt selge.
    Men det vet jeg jo ikke før jeg har hørt begge. Foreløpig nesten utelukkende basert på utseende, og lyd trumfer jo det.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da har platespilleren fått ny lyd med en Ortofon Bronze. Fikk uvurderlig hjelp av han jeg kjøpte den av i sin tid til montering.
    Utrolig hyggelig med sånne mennesker som setter av to timer en tirsdags kveld for å hjelpe en nybegynner som meg:)

    I tillegg til hyggelig prat og mye ny kunnskap fikk jeg også gleden av å høre litt på han sitt oppsett. For en opplevelse! Gøy med en hobby som gir så fine bekjentskaper.

    Takknemlig for alle innspill jeg har fått her på forumet også.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Tester med vinyl fra lokal helt. Fornøyd, men det skal sies at de gamle bang & olufsen høyttalerne mine har et stykke opp til revel ultima salon 2 som jeg fikk høre på i går 😂 Men det viktigste er jo uansett å kunne kose seg med det man har.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn