Ta skrittet inn i vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Takk for god hjelp, endte til slutt opp med Thorens td320. Mye grunnet en svært behjelpelig selger som befinner seg i nabolaget skulle en nykommer trenge mer hjelp.
    Så kan nok tilbehør oppgraderes på sikt, men må si at jeg er imponert over hva den får til med et par beovox mcx35 og en Yamaha ax-530 :)
    Gratulerer med fin spiller.
    Tonearmen har en effektiv masse som muliggjør bruk av et bredt utvalg ulike PU´s. Videre har du "mye" å hente på å erstatte den tykke, tunge gummimatta med f.eks en Achromat 5mm :)
     
    Sist redigert:

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Så har du "mye" å hente på å erstatte den tykke, tunge gummimatta med f.eks en Achromat 5mm :)
    Takk for tips. Noterer meg det til neste runde:)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Lenco både L75, 78 og 85 er solide, enkle konstruksjoner der lite kan gå galt, og ser bra ut med tanke på ditt skisserte tidsbilde.
    Du må for all del ikke satse på å bykke nytt plinth/kasse til disse. Bruk som originalt!

    Beklager, så akkurat nå at du har kjøpt Thorens. Et godt valg også!
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Lenco både L75, 78 og 85 er solide, enkle konstruksjoner der lite kan gå galt, og ser bra ut med tanke på ditt skisserte tidsbilde.
    Du må for all del ikke satse på å bykke nytt plinth/kasse til disse. Bruk som originalt!

    Beklager, så akkurat nå at du har kjøpt Thorens. Et godt valg også!
    Det går fint, og det var spillere som jeg vurderte. Det som til slutt avgjorde var som nevnt at jeg har eksperthjelp i nabolaget på denne spilleren. Fin trygghet for nybegynner :)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Da har spilleren gått varm i det siste og jeg kan ikke si annet enn at jeg koser meg. Må si at jeg er imponert over hva den gamle Yamaha ax-530 leverer. Har i de siste dagene hatt den koblet opp mot Arendal monitor s og det har vært gøy.

    Men, det finnes jo alltid ett men, 530 har ikke støtte for sub og min Yamaha AVENTAGE RX-A1060 har phono men ikke støtte for mc.

    Så da er spm, er det en måte jeg kan koble 530 sammen med 1060, slik at jeg får brukt RIAA trinn i førstnevnte mens alt det andre tar sistnevnte seg av?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    Bruk accesorry output fra 530 til en ledig linjeinngang (ikke phono!) på 1060.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vill sett på en lett brukt Technics SL1200, uslitelig klassiker som bare fungerer
     
    Sist redigert:

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Ja, men takk for tips uansett:) jeg er nå allerede i gang med å storkose meg med vinyl. Aller mest merker jeg at jeg opplever en helt annen ro når jeg nå hører på musikk. Nesten skummelt, for nå begynner jo tankene fort å vandre til at jeg egentlig burde ha et oppsett for den i kinorommet 😂 har forsøkt å koble den opp der ved å først koble Yamaha ax-530 til reciveren via accessory outpout, men opplever at lyden ikke blir optimal da.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei, tenkte jeg ville kjøpe en rimelig riaa for å kunne bruke platespilleren sammen med hovedoppsettet i en periode. Men dette er helt fremmed for meg, så drister meg til å spørre om råd. Har søkt litt på finn, og kommet frem til tre alternativer som ligger i en ok prisklasse og som virker lovende.

    Er det en av dem folket her vil anbefale foran den andre? Skal jo brukes til en MC-pickup. Ortofon MC 15 super II.




    På forhånd takk for hjelp
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om målet er å komme rimelig unna det, så kan du helte på Project Phonobox S også. Støy- og problemfri.

    Kan du lodde så er definitivt Muffsy en klar kandidat.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Om målet er å komme rimelig unna det, så kan du helte på Project Phonobox S også. Støy- og problemfri.

    Kan du lodde så er definitivt Muffsy en klar kandidat.
    Lodde kan jeg ikke, så det utgår:)

    Project phonobox s, ser den ikke er ute på Finn, men at den ny koster det samme cirka som de jeg har lagt ut over her fra Finn. Så absolutt et godt innspill. Tenker alltid bare at man får mer for penga om man handler brukt. Samtidig er det jo greit at jeg bare kan stikke innom nærmeste hifiklubb og plukke den opp i morgen:)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Innspillene du får vil stort sett være anbefalinger av det man har eller har hatt selv. Kan være greit å være obs på :)
    Generelt er jeg glad i rørlyd, både i riaa og ellers. Pro-Ject har solide produkter som oftest gir mye for pengene.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ellers har vel den Schiit Mani’en fått mye skryt for lyden.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tenker alltid bare at man får mer for penga om man handler brukt.
    Ja, det gjør man absolutt.
    Ville bare nevne den (må være mod. S) som et alternativ - som også tidvis kan dukke opp brukt. Hadde mod. S en periode selv, og kan vel si at min erfaring med den var langt bedre enn "enkelte" (som ofte ikke har prøvd den selv) skal tilegne den av kvaliteter, eller mangel av sådanne.
    Men som danskene sier - du får ikke det hele for det halve :) . Rimelige RIAA´s har (spes MC-delen) mer eller mindre sine ulike "svakheter" uansett. Noen mer betydelige enn andre.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Takk for gode tilbakemeldinger dere. Har litt lyst til å teste rør, så sjekker først tube box. Så får vi se:)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    For hva det er verdt så havnet Schiit Mani på audiosciencereview.com sin "recommended list", mens Pro-Ject Tube Box S2 ikke gjorde det. Med andre ord så måler Schiit Mani bedre enn Pro-Ject Tube Box S2.
    Har aldrig hørt Schiit Mani, men har haft Project Tube Box (ikke S2), og når den spiller, er du s´gu ligeglad med, hvordan den måler. Den LYDER nemlig rigtigt godt :p
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Lodde kan jeg ikke, så det utgår:)

    Project phonobox s, ser den ikke er ute på Finn, men at den ny koster det samme cirka som de jeg har lagt ut over her fra Finn. Så absolutt et godt innspill. Tenker alltid bare at man får mer for penga om man handler brukt. Samtidig er det jo greit at jeg bare kan stikke innom nærmeste hifiklubb og plukke den opp i morgen:)
    Kan ikke lodde jeg heller, men etter å ha sett litt på den detaljerte byggebeskrivelsen til den tok jeg sjansen likevel. Noen timers arbeid så var den ferdig bygget. Det gikk som en drøm!
    Hos meg utkonkurrerte Muffsy Schiit Mani, så det var ikke tvil om hvilken som skulle beholdes.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Har aldrig hørt Schiit Mani, men har haft Project Tube Box (ikke S2), og når den spiller, er du s´gu ligeglad med, hvordan den måler. Den LYDER nemlig rigtigt godt :p
    Ja, den målte jo egentlig ikke så dårlig heller. Er vel bare at Amir ikke ser poenget med rør.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei, gode mennesker. Har fått på plass project. Straks mye fyldigere lyd fra ht. Men nytt problem, selvfølgelig. Når jeg kobler til denne boksen sammen med platespiller har jeg nå fått en kraftig brumming. Kommer helt tydelig fra jordingsledning fra platespiller, og er faktisk verre når jeg har skrudd den fast i projecten. Noe bedre når løsnet, men fremdeles plagsomt. Noen råd?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hos mig var den 100% tyst. Prøv og ta´ den op i hånden, flyt lidt rundt på den,
    og se om brummet endrer sig. Gør det, har du indstråling fra et eller andet, der hvor den står.
    Hvis ikke, så er det dårlig forbindelse i dit ground-kabel på pladespiller. Det må du så få fixet ;)
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hos mig var den 100% tyst. Prøv og ta´ den op i hånden, flyt lidt rundt på den,
    og se om brummet endrer sig. Gør det, har du indstråling fra et eller andet, der hvor den står.
    Hvis ikke, så er det dårlig forbindelse i dit ground-kabel på pladespiller. Det må du så få fixet ;)
    Ja, jeg har flyttet litt rundt nå. Hadde ikke dette problemet før.

    Men lyden er der enda, også etter at jeg koblet groundkabel til reciver i stedet. Jo høyere lyd, jo mer brumming
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvet groundkabel fra grammo til project og derfra videre til receiver???
    Og ændrede brum sig, når du bevægede project rundt forskellige steder??
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Har du prøvet groundkabel fra grammo til project og derfra videre til receiver???
    Og ændrede brum sig, når du bevægede project rundt forskellige steder??
    Når jeg flyttet rundt på den var lyden den samme, men oppdaget samtidig et lite klirr fra boksen. Skrudde boksen opp. Viste seg at det var en skrue midt i (den som tar seg av jording) som var løs. Skrudde den til. Nå er brumming borte og spiller som fy :) er forøvrig mullard 12ax7 ecc83 som står i.

    Dette blir bra.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Se dér da :D...... Så var det ikke så svært alligevel. Tillykke (y).
    Min oplevelse af Mullard, både ECC81, ECC83 og de som sidder i min egen pre E180F/CV6189 er, at de er en anelse "dull" i lyden i forhold
    til så mange andre. Her har jeg bedst resultat med NOS Tesla gold pin.
    Får du chancen, så prøv med et par Sylvania 12AY7...... du vil ikke fortryde det 😉
     
    Sist redigert:

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Hei, nå har jeg kost meg med vinyl i flere år, men når jeg i dag skulle spille litt var det slutt på moroa.

    kikket nærmere på både forsterkere og platespiller for å se om jeg kunne finne feilen, og det viser seg at stiften var knekt. Muligens slitasje, muligens små barn.

    uansett dette er ny problemstilling for meg. Hva er neste steg for å kunne fikse dette?

    er en ortofon mc 15 super II som står på. Legger ved bildet og setter pris på råd:)
     

    Vedlegg

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    To muligheter: ny pickup, eller sende den du har inn for re-tipping/re-build til en eller annen som gjør denslags. Selv har jeg brukt Soundsmith og VAS, begge med svært gode resultater, men det finnes masser av alternativer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Som nevnt her så er det ikke utskiftbar stift på denne. Den må sendes bort slik som nevnt. Det tar tid, samtidig som det koster litt.
    Alternativet er da å kjøpe en ny PU og da er det en del å velge i - i ulike prisklasser.
    Først må du bestemme om du fortsatt skal ha en MC, eller vurdere en MM, eller MI.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.395
    Antall liker
    20.825
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fiin gammel MC-pickup der. En tilsvarende specet i dag fra samme fabrikant har jeg sett så billig som 6000,- på nettet: Ortofon Quintet Bronze.
    Jeg tror du får konkurrerende god lyd til det halve med en Audio-Technica VM540ML MM-pickup.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Stifter knekker ikke ved slitasje så her har noen slumstet ganske kraftig . Med små folk i nærheten er det kanskje best med en MM pickup, som jo tillater enkelt stiftbytte av eier.

    Forskjellene på en MC til 6500kr og en konisk MM til 300kr vises ikke stort på ren frekvensgang eller forvregning eller kanalalanse her.) på yttersporet) . Forskjellene kommer heller frem når man ser på frekvensgang og forvregning på innerste rille.
    På mer kompleks musikk vil nok MC vinne, men poenget mitt at en MM fra anerkjent levarandørut uten ublu pris gir mye musikkglede. Man får kanskje ikke med den øverstetoppen , men se på den jevnheten og kanalbalansen! Utrolig og langt bedre enn specen på en så billig PU.. Nå vil jeg ikke anbefale TPU 257= AT 3600L pga vel høyt stifttrykk, bruk heller AT91R for maks musikk pr krone, den har et mer skånsomt stiftrykk.

    7CC292EA-54F2-47AF-8A2C-159CEEDA00CF.png

    67877652-A941-4122-B6E7-B336866F52A4.png
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    885
    Antall liker
    566
    Hei, nå har jeg kost meg med vinyl i flere år, men når jeg i dag skulle spille litt var det slutt på moroa.

    kikket nærmere på både forsterkere og platespiller for å se om jeg kunne finne feilen, og det viser seg at stiften var knekt. Muligens slitasje, muligens små barn.

    uansett dette er ny problemstilling for meg. Hva er neste steg for å kunne fikse dette?

    er en ortofon mc 15 super II som står på. Legger ved bildet og setter pris på råd:)
    Du får en indbyttepris ved køb af en anden ortofon.
     

    Tyrkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.03.2018
    Innlegg
    194
    Antall liker
    67
    Stifter knekker ikke ved slitasje så her har noen slumstet ganske kraftig . Med små folk i nærheten er det kanskje best med en MM pickup, som jo tillater enkelt stiftbytte av eier.
    Du kan nok være inne på noe der:) prøver jo å holde de små unna, samtidig er det jo gøy at de setter pris på musikk og vinyl
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn