Tandberg 3000 serie!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Tandberg 3015 A har ikke digitalutgang. Bare 3035 A som har det i 3000 serien.

    Mvh
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Hvorfor 3035A?
    Har en men ikke til salgs.
    Har mange 4035A tilsalgs.
     

    Gerd

    Medlem
    Ble medlem
    02.11.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Til de som har en TCD 3015: Ta av lokket på spilleren og se etter hvor ledningen fra hodetelefonkontakten går inn på printkortet, trekk det lille støpselet av printkortet, se så etter det samme fra volumpotmeteret trekk av det også. Monter på dekselet igjen og prøv spilleren. Du vill aldrig savne hodetelefon utgangen.
    MVH Gerd
     

    Gerd

    Medlem
    Ble medlem
    02.11.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Tandberg sin cd 3015. Har du en slik prøv,har du ikke glem det.
     

    Gerd

    Medlem
    Ble medlem
    02.11.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Riktig navn er TCP 3015 den skramle greia som suller og går.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    TCP 3015 ja.. Like bra som en Philips eller en B&O og dyr pga navnet? :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sprøyt. 3015A vred inntil da uopplevd godlyd ut av CDmediet da den kom.
    Mener du at alle CDspillere låter likt Mulelid?
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Enig Valentino!
    3015 og 3035 ble sett på som veldig gode i sin tid og de var ikke helt gratis heller!
    Selv om Phillips har levert deler til spilleren har de ikke konstruert og satt sammen den.
    Blir som å si at Lada og Mercedes er samme skiten pga at lyspærene er fra samme produsent. ;D
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Ja, men det selges ikke alle steder i Sogn og Fjordane.. Veldig bra CD-spillere, men heller labre greier i forsterkere til 3 - 4.000,- .. :)
     

    Gerd

    Medlem
    Ble medlem
    02.11.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Hei, jeg la inn et forlsag å prøve på 3015 cd spilleren og du Mulelid som digger Sony kan jo ikke prøve dette, men er der noen som har en 3015 spiller som kan prøve å koble vekk høretelefon utgangen så er jeg intresert i en tilbakemelding.
    G
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Gerd: Mener du at lyden rømmer ut gjennom hullet i kontakten, liksom.....? Hehe..
     

    Sjur

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2006
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Jeg har koblet opp en Huldra 10 sammen med TCP-4025 cdspiller og Tandberg Høytalere HIFI system 20. Dette gir en utrolig fin lyd.
     

    Robert

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Hei, jeg la inn et forlsag å prøve på 3015 cd spilleren og du Mulelid som digger Sony kan jo ikke prøve dette, men er der noen som har en 3015 spiller som kan prøve å koble vekk høretelefon utgangen så er jeg intresert i en tilbakemelding.
    G
    Hei !

    Hva kan man forvente ved å gjøre dette...?
    Gidder ikke å åpne min før du forteller litt mer.... ;D

    Hilsen Lasse
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    395
    Antall liker
    130
    Må bare komme med et spørsmål her kanskje litt på siden men det får vere: Har en 3036A. Noen gode forslag til forforsterker??helst med fjernkontroll...
     

    Robert

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    kan ikke hjelpe med forforsterker,men...hva synes du om din 3036A...?
    Har akkurat kjøpt maken og er godt fornøyd!

    Hilsen Lasse
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    395
    Antall liker
    130
    Jeg er fornøyd med de,bruker de på Dali ikon 6.er et oppsett med Denon 2106. men brukes mest til stereo.demper den litt hvasse diskanten til Ikon.Han jeg kjøpte den av brukte en Doxa forforsterker og det var visst nra,men de har ikke fjernkontroll.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Man hører ikke mer om man har fjernkontroll, og de som er noe er visstnok TCA 3028 og TPA 3006/3026.. :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Må bare komme med et spørsmål her kanskje litt på siden men det får vere: Har en 3036A. Noen gode forslag til forforsterker??helst med fjernkontroll...
    3038 er den tiltenkte der, ikke helt topp men litt varm lyd og fjernkontroll. Ellers er 3028 og 4028 gode.

    :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg husker fra High Fidelitys test av 3038/36-komboen at de mente den var egnet for den tids typiske digitallyd. Litt snill, og tok bort den verste skarpheten fra den tids typiske CD-spillere.
    Jeg har hatt dem selv og er enig i den karakteristikken.

    (3028/26 er andre beist. Jeg bruker 3028 fremdeles. Det er en glimrende forforsterker.)

    Tandbergpreamper som kan fjernkontrolleres er (etter stigende lydkvalitet) 3038, 4038 og 3028.
     

    Gerd

    Medlem
    Ble medlem
    02.11.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Ja Mulid har rett godlyden rømmer faktiskt ut phonohullet. ::)
     

    Robert

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Ja Mulid har rett godlyden rømmer faktiskt ut phonohullet. ::)
    Har ikke brukt min på en stund,men man blir jo nysgjerrig så dette må prøves en dag... :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Kan være at noen komponenter i forbindelse med hodetelefonutgangen påvirker den vanlige phonoutgangen bak? :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    NOEN her må vel ha koplingsskjemaet til 3015 så vi kan slippe disse formålsløse spekulasjonene?
     

    Gerd

    Medlem
    Ble medlem
    02.11.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Hei Valentino, du trenger ikke koblingskjema for å høre forskjellen, men en 3015. De som har åpnet en 3015 og har sett den analoge forsterkeren ser forskjellen på 3015 og de fleste andre cd spillere. Printplate bruker ca 1/3 kassen og der ligger og hodetelefonforsterkeren. Teknikerene til Tandberg må ha gjort en feil da de puttet det sammen for 20 år siden. På min spiller og på en kammerat Danmark sin så er der stor forskjell uten hodetelefon utgangen. Det var kammeraten min i Danmark som fortalte meg det for ti års tid siden og moro har det hvert å få oppgradert spilleren på en rimelig måte. Han fikk tipset da han leste i Dansk hi-fi blad om en som gjorde det samme med en rimelig Denon spiller. Når blir ikke Tanbergen ny når en gjør dette den er tross alt 20 år og mye vann har rent i havet siden den var ny.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg har desverre solgt alt mit Tandberg, noen av dere kjøbte det jo !
    Havde 3 stk 3011A tunere, 2 stk 440A, 2 stk 310 MK II, 2060 (god !) og litt Sølvsuper og diverse.
    Nu har jeg bare min kjære 3001A, men den får dere IKKE.
    Noen her der stadig bruker båndopptakere ? Jeg lagde en del bånd fra radio, mest P1, på en Nakamichi LX5. Jeg har ikke helt plass til båndopptaker i mitt skab men jeg savner den egentlig, kanskje den skal ned fra loftet ?
    Lytter nå om dagen mye til jazzradio på, ja, hvad er det, KlemFM, ca. 94,5 på FM. Nyter bare musikken, tenker overhodet ikke over kvalitet...., slik burde det være med cd også jo, men jeg har alltid syntes min 3001A spiller MYE bedre enn min cd spiller. Musikk blir en nytelse, uansett komprimering osv., tenker aldrig på dette egentlig.
    Den har en for mig, fænomenal bass, digger den bassen altså.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Løfter denne opp igjen :)

    Har Tandberg 3018A og 3006A

    Dette settet spiller betydelig bedre enn Electrocompaniets 4,7 og AW 120

    Selv om Electrocompaniet ble brukt med dyrere høytalere enn det jeg har, dvs de ble brukt med JM lab electra 936 eller noe i den duren.
    ( Høytalerne kostet nesten 30.000,- kr nye ) balansert, med Electrocompaniets strømkabler og dyre høytaler / signalkabler.
    En Clear audio platespiller i 20.000,- kr++ klassen ble også brukt inkl en pickup fra Lyra i dette Electrocompani oppsett.

    Settet spilte også bedre enn Tandberg 3028A og Adcom GFA 5500 - ett sett som jeg kjøpte kun for å ha ett reserveanlegg mens de to øvrige var til service.

    Tandberg 3028A skal inn til service når jeg har fått mine to komponenter tilbake.

    Fikk email fra Mjølsnes elektronikk service i dag og servicen var utført.

    Info fra verksted:



    For 3018A:

    Demontert. feilsøkt.
    Rensa sterkt oksydert programvendar og record vendar. Gjenteke fleire gonger før OK. (Ny kan ikkje skaffast så vidt eg veit).
    Skifta 5 defekte og svekka elektrolyttkondensatorar i høgre nettdel, og 5 i venstre.
    Lodda svake og sprukne loddingar ved stab.transistorar i begge nettdelar og kontaktgjennomføringar mellom øvre og nedre printlag + på hovudprint generelt.
    Snørt lause jordingsskruer rundt hovudprint.
    Etterprøvd i 4 veker. OK.


    Hadde hatt problemer med brumlyd i 3018A til tider særlig når det var kaldt i rommet og lenge mellom bruk, senere mye spraking i begge høytalere.

    For 3006A:

    Demontert. Trykkluftrensa for støv.
    Kontrollert forsterkar, - som nok var på kanten til havari.

    Skifta 18 stk uttørka elektrolytt-kondensatorar i begge utgangstrinn. Lodda mange svake og utsette loddingar på alle printkort.
    Rensa justerpotmeter.
    Justert nullspenning, og kvilestraum, 35mV, for begge kanalar.
    Demontert og rensa kontaktar på høgtalar-relè som var veldig oksyderte.

    Etterprøvd i lag med 3018A - OK.

    Var noe uventet kanskje, men forrige eier hadde hatt den standby da den spilte bedre når den var varm, og varm det blir den mildt sagt.

    Hele sullamitten kommer på ca 8.500,- kr med frakt tur/retur verksted.

    Noe i den dur som jeg regnet med, hadde en mistanke om reperasjoner opp mot 10.000,- kr for begge samlet.

    Så om noen dager når jeg har mottatt dette, blir det å pakke Adcom unna, og sende inn 3028A når anledningen byr seg til service.

    Forøvrig har jeg en Tandberg DCD 4025 også.

    Elektronikken til skuffen har tildels begynt å levet sitt eget liv, da den gjerne lukker skuffen før jeg velger dette.

    Ellers fungerer fjernkontroll for 4025 ( 4070 mkII ) også for Tandberg 3028A

    Ellers synes jeg 3018A låter merkbart bedre enn 3028A på alle områder.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Skjedde det samme med mine sett med 3009A monoblokker og 3018A også. Måtte skifte ut en haug med gåene lytter og noe annet snusk også i tillegg til en del tørrloddinger og dårlig kontakt i program og recordvender. Kommer ikke til å kjenne dette settet igjen når du får det tilbake. Ender opp med noen netter foran anlegget nå ;D
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Når du får tatt service på 3028 A også,så vil du ikke høre veldig markant forskjell på den og 3018 A.Det er mer et spørsmål om hvilken av dem du liker best,for de lyder litt forskjellig,dog uten at det er direkte påtrengene.
    Alderssvakhet kan gjøre slemme ting,selv med i utgangspunktet gode produkter.
    Endte opp med 3028 A selv,men det var mest pga fjernkontrollen-egentlig. ;)
    Mvh Rune :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Dårlige/defekte kondiser er ødeleggende for lyden, og den kommer snikende over tid. Disse apparatene var vel konstruert for å holde en 7 års tid, og nå når de er rundt 20-25 år gamle, så er det bare en skikkelig service som avhjelper den situasjonen :)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ender vel opp som nevrotiker :)

    Skjelvende foran platebunken mens jeg ikke helt greier å bestemme meg for hva som skal spilles.

    Tror det blir noe Planet P project, som jeg forsåvidt har spilt uendelig mye av tidligere.
    Heldigvis har jeg en skvett Southern Comfort igjen siden Jul ( selv om jeg egentlig ikke drikker ), og to store sigarer igjen av sigarer som har seks timers røketid pr. sigar.

    Syntes 3018A låt bedre ja umiddelbart, fikk prøvd både 3018A og 3028A på Adcom 5500
    Dette selv om 3018A var ganske "rusten" som det viste seg.

    Prøvde tidligere Denon DCD 2560 som har variabel utgang direkte tilkoblet til 3006A
    Dette var ikke vellykket, lyden ble for hard for mine ører, alt ble bedre med 3018A tilkoblet.

    Ellers likte jeg hodetlf utgangen på 3018A meget god, har noen eldre Sennheiser hodetelefoner av åpen type.
    Praktisk talt ved alle andre anlegg jeg har lyttet til, låt lyden bedre via hodetelefoner enn via høytalere som var tilkoblet, her hos meg hører jeg faktisk ikke merkbar forskjell.

    Har jo RIAA på 3018A også, noe som ikke var på 3028A - kunne fåes med RIAA kort for 1.300,- kr ekstra da denne ble solgt.

    Vil savne muligheten for fjernkontroll, noe som var greit ved volumjustering.


    Men uff, vil så gjerne hatt en 3016A eller to.
    Gav bud på en her før Jul i Tyskland, men da den bikket over ca 12.000,- kr stod jeg over.
    Måtte hatt den på service, og med frakt + MVA ville den bli i dyreste laget.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Husker godt da 3018A kom på markedet. Den gjorde faktisk vei i vellinga i sin prisklasse. En skikkelig killer.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Kjøpte to 3016A i høst, og de kostet ikke all verden. Den ene var i meget god stand, og den andre trengte en sevice. Fikk sjekket de ut og justert de opp, men skal sendes på service om et par år. Fulle service koster ca 5000 pr trinn. Skifter ut en haug med kondiser som er tørket ut pga varme. Blir siste helgen hjemme på en god stund nå, så den skal brukes godt på spilling av vinyl.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Heldiggrisen :)

    Og disse 3016A blir vel ikke solgt med det første tenker jeg?

    Nå mener jeg ikke at Electrocompaniet er dårlig, langt derifra.

    var meget god lyd av dette 4.7 / 120 oppsettet, meget god oppløsning.
    Mere oppløsning enn jeg likte / var vant med, mitt Tandbergoppsett er mere glattere i lyden.

    Oppløsningen hørtes nærmest fragmentert ut.

    Disse JM lAB Electra 936 var også greie, med 2 "små" basser hørtes de raskere ut enn mine høytalere med 15" elementer.

    Men hadde på langt nær den fylde og kontante bass som jeg har, i tillegg var de mere tungdrevne enn mine høytalere.

    Spilte en del CD fra kirkelig kulturverksted på dette Electrocompani oppsettet, men platene ble dårligere til nyere de var.
    Syntes opptak og innspillinger ble dårligere etterhvert som de ble utgitt.

    Eier hadde også Electrocompani MC 1, som han fikk oppgradert, tror dette kostet ca 5.000,- kr denne oppgradering.
    Denne MC 1 likte jeg godt, han hadde litt problemer med den i begynnelsen etter innkjøp, men fikk ordnet dette.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Bruker også JM Lab i mitt oppsett, men det er en 12" bass med kjempemagnet som sitter i de kassene. :D Niks, kommer ikke til å selge disse. De erstattet to sett med 3009A, og de er meget bra. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn