Tandberg 3000 serie!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Blacksmith

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Har selv en masse 3000 komponenter , men mest for moroskyld .
    3015A var en bra spiller , men ble byttet ut når jeg kjøpte siste
    utgaven av 4025 som er etter min smak en mye bedre spiller .
    Nå blir 3015 A brukt sammen med 3002 A og 4 stk 3009 A til rocke-mimre
    kvelder . Jeg har hørt alle Tandbergs forsterkere og etter min mening
    er 3026 A den beste , og eneste som kan nerme seg dagens forsterkere.
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    255
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Hoy !! Min 3006 A er i daglig bruk , har store problemer med å erstatte den med noe nytt..... Forforsterkeren er modifisert så den kunne komme opp på tandberg nivå ( HK-Citation 21 ) , men kunne med fordel ha bli erstatet av noe bedre....

    Lyd / bygge kvalitet er uten tvil noe av det bedre som er kommet fra dette landet , har etter mange år med prøving og feiling med mange andre forsterkere integrert mm funnet ut at disse oppgitte wattene (2 x 150 ) må være mye mere...... ! ! ??
    Drar tunge laster relativt lett , kan tydeligvis levere strøm uten probl. en helt suveren sak som jeg har levd med siden 1989.....

    Komboen 3006A / HK 21 / Infinity 4001 Modifisert , jøss den er vanskelig og erstatte...
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Onkyo og Sony m.fl. har noen ålreite Dolby/AC3-dekodere med optisk inngang på. Må vel få okei lyd utav hvilken som helst (Tandberg..) cd-spiller med en sånn D/A-konverter? Har en billig-greie av en Sony DVD-spiller tilkoblet en Onkyo ED-301 her, og tør påstå at lydbildet er fenomenalt mye bedre via den enn fra vanlig rca-utganger bakpå Sony'en.. :) Med 43,5 cm bredde som på 3000-serien passer jo den helt symmetrisk inn.. Hehe..
     

    sigurdkv

    Fersking
    Ble medlem
    13.05.2003
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Noen som har produktark for en 3036A MKII liggende? Forsterkeren min har tatt kvelden igjen, og jeg trenger derfor produktarket for å få den reparert. Betaler gladlig noen kroner viss noen sitter et slikt, eller vet hvor det er å få tak i.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    3015 er en Philips-spiller med Tandberginnpakning, så hva kan man forvente der? De kjøpte jo bare et drivverk og "snekret" sammen noe elektronikk rundt det selv bare for å ha CD-spiller som matchet resten av 3000-plattformen. Kan like gjerne kjøpe en ONKYO eller Yamaha CD-spiller siden de låter mye bedre og er 43,5 cm brede? :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    3015 er en Philips-spiller med Tandberginnpakning, så hva kan man forvente der? De kjøpte jo bare et drivverk og "snekret" sammen noe elektronikk rundt det selv bare for å ha CD-spiller som matchet resten av 3000-plattformen. Kan like gjerne kjøpe en ONKYO eller Yamaha CD-spiller siden de låter mye bedre og er 43,5 cm brede? :)
    Hvor mange er det som produserer sitt eget drivverk? De aller fleste bruker Philips eller Sony.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Spør du om det bare for å få meg til å virke teit, eller? Nå er det vel Tandberg 3015 som diskuteres og ikke hvem som lager hva? :-(
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Jeg har en TCA3038A forforsterker, kjøpte denne brukt for mange år siden, min første preamp med fjernkontroll.

    Den var dyr i innkjøp for en tenåring (rundt 16år tenker jeg), og skuffelsen var enorm når jeg fant ut at fjernkontrollsystemet som tandberg har brukt i disse rett og slett er ubrukelig.
    Absolutt alle andre fjernkontroller jeg hadde på den tiden gjorde et eller annet med 3038A, volumet gikk opp eller ned, inngang ble byttet, loudness skrudd av og på osv. Selv lysstoffrør og sollys får den til å gjøre tilsvarende ting. Fjernkontrollen er rett og slett bare fjern, for det var fint lite kontroll involvert :mad:

    Det endte med at jeg åpna den og teipa igjen vinduet for sensoren, kort tid etter ble den erstattet av en billig DPL preamp som hadde like god lyd og fungerende fjernkontroll ;D
    Har brukt den litt i nyere tid som preamp til PC anlegget, men da gjorde det andre problemet med denne preampen seg gjeldene, den er rett og slett veldig svak, det er langt fra alle effektforsterkere den har nok strøm til å drive skikkelig, kjedelig å måtte vri volumknotten helt rundt og fortsatt ikke ha spes høyt volum.


    På den positive siden så har den, i likhet med resten av 3000-serien, et meget bra design :D Aluminium er vakkert rett og slett

    A
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har hørt alle Tandbergs forsterkere og etter min mening
    er 3026 A den beste , og eneste som kan nerme seg dagens forsterkere.
    Hør hør! ;D
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Etter mange år med diverse japanske tunere, fikk jeg for en tid tilbake kjøpt en brukt Tandberg tuner. En av de siste produserte 3011A. Når det gjelder denne tuneren så må jeg bare bøye meg i støvet og si at dette er en fantastisk vellydende tuner :).

    Lyden på gode FM sendinger er krystallklar og ikke minst meget dynamisk. Den parkerer mine tidligere tunere fullstendig!

    PS. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i batteri til den innebygde forhåndsinnstillingen av FM-stasjonene?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det er hevdet tidligere i tråden at 3015/A "bare" var noen Philipsgreier i 3000-kabinett. Ikke helt riktig. Konverteren hadde svært god strømforsyning. All analog signalbehandling ble gjort med diskrete komponenter (i beste Tandbergstil).

    De la pengene der man får lydmessig gevinst (i en cd-spiller).
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    1980-tallet og deler fra Philips omtrent hele veien; TCP 3015.. Skramler og rister plata rundt? :)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jeg var hos kbwh i går kveld med ICE forsterkere under armen (..det ble spilt MYE god musikk!) Må si jeg var meget positivt overrasket over hvor god 3026'en hans låt. ICE var hakket bedre, men uansett da!! Bedre enn alle EC forsterkere jeg har hørt vil jeg våge meg på.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    hei !

    mon tro hvor attraktive desse gamle boksene hadde vært om tandberg hifi fortsatt hadde eksistert i dag?som hi-fi entusiast ( og nostalgiker ) kommer jeg nok til og følge med, men kommer neppe til å savne 3038a/3036a- settet jeg nå er blitt kvitt.i mine ører har de aller fleste forsterkere jeg har hatt i hende spillt bedre ( og det begynner å bli ganske mange).

    mvh. s.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    904
    Torget vurderinger
    4
    Hadde selv et sett med TCA 3008A og TPA 3036A. Solgte effektforsterkeren til en hyggelig fyr for 2500,- Forforsterkeren prakket jeg på ham gratis, da jeg bare ville bli kvitt den.
    Lyden blir husket som grå og lite raffinert, akkurat slik som utseendet.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    TPA 3006 er visstnok den som låter mest HIFI, men ikke vet jeg.......... Bruker TR 1000 selv, som tuner. ;-)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Min 3026A har nå reist til fordel for ICEpower, som er det eneste jeg har hørt som låter bedre.
    Jeg bruker 3028A og 3031A ennå, og kjøper gjerne en 3015A eller helst en 3035A. Det er noe med disse 3000-kabinettene...
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Har samtlige produkter i 3000 serien. Lydmessig er nok kombinasjonen 01A-18A-26A den beste. Men 16A gir ett veldig trykk og imponerende bass. bruker 4025 cd spiller til dette.
    15A og 35A er ikke dårlige spillere men 4025 vesentlig bedre.
    38A er nok den dårligste forforsterkeren og 31A er dårligere enn 01A og 11A. Selv om 05 er blitt til dels slaktet spiller de meget bra med 02 og 03( disse er litt kalde i lyden). TD20ASE og 910/911 er jo helt utrolige! ikke mer å si om de.
    06A og spesiellt 09A låter også svært bra, 08A farver lyden en del. 28A er ganske nøytral men med fjernkontroll.
    32A og 36A er bra men billigere enn de andre. Men en fin godbit er 12A! Fin lyd. 80A er en fin receiver med god lyd og design.
    30 og 34 ble produsert i østen og var rimelige produkter.
    Med tanke på at design var sen 70 tall/80 tall må den sies å være svært vellykket og tidløs.
    Problemet her er at elektronikken begynner å bli gammel og at apparatene kan låte helt feil pga det. Derfor også store forskjeller fra apparat til apparat. Har fått overhalt bla 06A, 26A og lyden ble ikke til å kjenne igjen.
    Mange av apparatene er jo tross alt mer enn 20 år!
    01,02,03,04 og 05 ble vel prosjektert av Tandberg på slutten av syttitallet.
    De ble produsert på 80 og 90 tallet. Min 26A er produsert i 97.
    4000 serien er videreutvikling av 31A, 18A/26A, 35A og 36A
    De store i 3000 serien er absolutt best bortsett fra 4025, og kan hamle opp med mye av det nyeste i dag.
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Siden det nå er samlet endel tandberg-kompetanse i denne tråden drister jeg meg til å stille et spørsmål:

    Hvor mye kan jeg forvente å få for en TCA 3038A forforsterker dersom jeg selger den?
    Den er i god stand men en av inngangene virker ikke, sikkert ikke allverdens å reparere?

    Er det mulig å få noen kroner for den eller kan jeg liksågodt spare på den? Kjekt å ha en ekstra preamp liggende til testing/feilsøking/nødstilfelle ::)

    A
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Neh.. Ca 500,- for selve apparatet siden det ikke virker på alle innganger og 12-1500 i tillegg for navnet hos de sauene som er villige nok til å betale seg selv i senk kun for å ha en Tandberg stående ubrukt i en hylle? Blir irritert når jeg ser annonser med "kjekt å ha i samlingen"... Selv "samler" jeg på vintage for å bruke det, noe jeg vet du Are også gjør innerst inne. Behold den hvis du ikke får solgt den, og ta den i bruk hvis du fikser den. Det er ikke noe som er mer ødeleggende for vintage, være seg biler, båter eller radioer/forsterkere, enn å la det stå og støve vekk............... :)
     

    Vedlegg

    K

    kbwh

    Gjest
    Har noen her testet om det er lydmessige forskjeller på linjetrinnene i 18A og 28A?

    La oss glemme alt som heter 303x (med mindre vi trenger pene kabinetter, hehe).
     

    Monoas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.03.2004
    Innlegg
    563
    Antall liker
    0
    Har noen her testet om det er lydmessige forskjeller på linjetrinnene i 18A og 28A?

    La oss glemme alt som heter 303x (med mindre vi trenger pene kabinetter, hehe).
    Jeg hadde gleden av å være med lyttetest og evaluering i forbindelse med utviklingen av 3028A. Utgangspunktet var å lage en noe enklere og mer produksjonsvennlig utgave av Werenskiolds relativt kompromissløse 3018A uten RIAA, men med fjernkontroll. Resultatet ble vel at 3028A ikke hadde fullt så rund og fyldig lyd som 3018A, men med bra oppløsning. Fremdeles er vel dette en helt grei forforsterker.

    Ellers synes jeg 3038A får ufortjent mye pepper, denne modellen ble stort sett solgt til kr 3.995,- her i Norge. I denne prisklassen hadde den ingen konkurrenter da den var ny, den låt vesentlig bedre enn forgjengeren 3008A og konkurrentene fra f.eks NAD og Rotel i samme prisklasse.
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Ja 3028 er en del kaldere enn 3018. Men som sagt veldig detaljert og klar og fin lyd. Til klassisk foretrekker jeg 3028 faktisk da 3018 blir litt varm. Men også veldig avhengig av hvilket effekttrinn jeg bruker.
    Men dette er veldig avhengig av høytalere som blir brukt etc.
    3038 er ikke en dårlig forforsterker sammenlignet med andre i pris, men vesentlig dårligere enn 3018/28.
    3008 var jo veldig varm og ikke så detaljert.
    3028 og 3009 låter veldig bra sammen! ;D
     

    Vedlegg

    M

    Mulelid

    Gjest
    Lyden kan nok være bra, men saken er at en del i 3000-serien også, som så mye annet rart fra Tandberg, hadde en snål/dårlig oppbygging til tross for gode måle- og testresultat på fabrikken. Sølvsuper 12 er jo et godt eksempel der? Drittapparat som ramler fra hverandre, stappet med loddefeil og har en teit FM-tuner med et plastrør med fjærende "aksling" som sprekker i biter når den er gammel og utbrukt, for så en sjelden gang å dukke opp som et apparat med en herlig lyd i bare man orker å fikse opp en av arten. 3000-serien hadde TR 3030 som en slags Sølvsuper 13, noe den fortjener med glans å bli nevnt som. Kunne de ikke bare ha laget en TR 3030 som var 43,5 cm lang, med tunerdelen til TPT 3011 og forsterkeren fra TIA 3012 som 30 - 50 Watt og så solgt den istedenfor å fikle sammen noe piss fra Asia? TR 3030 er sikkert ok når den virker, meeeeeeeeeen.................. :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    3030 var jo en "oppusset" SS12, produsert i østen.
    Men den var bra når den var ny for lenge siden, kjøpte en da.
    God ide mulelid, komboen 11/12 er jo nydelig!
    Og kraftig undervurdert! :) :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    KKrog: Har sett noen spesielle sidepaneler på Ebay.. Det er doble paneler som gjør at man kan montere to 3000-apparat sammen sånn at det ser ut som ett.. :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Hei Mulelid!
    Det er riktig.
    De doble panelene ble det lagd noen få av beregnet på 3011A/3012A komboen.
    Treverket var rosewood
    Ble jo nødvendigvis mye varmgang av dette og derfor sluttet de med det. Er jo artig samlermessig men ikke ellers.
    Desuten var det vist ikke helt enkelt å få montert det pent og upraktisk hvis en måtte flytte på de. :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Hei selv, KKrog.. :)

    Nei, og lurer jo på hvorfor de ikke lagde en receiver av de to apparatene fremfor den Sølvsuper-lignende fra Asia. Rett før de gikk konk i 1978 hadde de laget en prototype på Huldra 12-etterfølger, noe som ble skrinlagt og kastet på søppeldynga. (Etter noe jeg ble fortalt...) Etter det jeg har erfart ville nok en fullstendig vekkleggelse av både TR 2000-serien, Huldra og Sølvsuper vært det beste i 1978-80 vært det beste, og så kunne de heller laget en 3000-serie for folket og en high-end 3000-serie for oss kresne. Begge typer i normalt breddeforhold på 43,5 cm som Tandberg valgte som sitt breddeformat. Både Yamaha og Onkyo har 43,5 cm bredde, og de passer jo helt topp sammen med 3000-serien hvis man er petimeter og vil ha samme bredde på alle komponentene i anlegget. :)
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Hei igjen Mulelid!
    Ja har vært en del merkelig der og synd det skulle gå slik.
    Som diskutert i andre fora var det vel en del økonomer som tok styringa og visste best.
    De lagde en fin receiver i 3080A. Syns den er ganske god.
    På en måte kan man hevde at den første konkursen var mer politisk enn reell. Boet hadde jo ett større overskudd etterpå!
    Slå den!
    Har forresten sett protypene til 3005, tl5020 med studio monitor innmat og bassrefleks. Artige.
    Rart de ikke satset på Dat på 80 tallet sammen med kassetspillerene.
    Mye fint i 3000 serien og 900.
    Tenk hva det kunne blitt til!! ???
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Takk for svar :D

    3038A'en min virker som den er nå, det er bare en inngang som ikke kan brukes, tror det er tape2 som døde i en aldri så liten ulykke jeg hadde med anlegget for noen år siden :'(

    Jeg tror nok jeg beholder den siden det ikke er så mye å få for den, bruksverdien som ekstra preamp er høyere enn hva jeg får igjen for den. Og du har helt rett Mulelid, jeg kjøper ikke noenting for å samle, men for å bruke det ;D Og jeg har ingenting imot vintage, det er bare morro..

    Når det gjelder lyden i 3038 så har jeg ingen andre tandberg å sammenlikne med, men jeg syns den låter ganske bra, men største minuset er at den er veldig svak. Hadde den kunnet levere mere strøm så hadde den kanskje hatt litt mere dynamisk lydsignatur også?

    Som en preamp for styring av sub-woofere eller preamp i PC-anlegget gjør den en glimrende jobb, jeg har brukt den til begge disse tingene og som sagt bruksverdien overgår de pengene jeg kan få igjen for den ved et evt. salg :p

    A
     

    kkrog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    Kan jo være det.
    Skal du beholde den hadde jeg vurdert en total overhaling, begynner å bli gammel. Gjordedet med en 3080 og den ble mye bedre! Er vel samme forforsterker del. :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Har 3080 fjernkontroll-mulighet? Har sansen for den receiveren, men aner lite om den. Tunerne til Tandberg var jo bra, men hvordan var de "digitale" tunerne/tunerdelene i receiver? :)
     

    are_e

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    200
    Antall liker
    3
    Kan være en IC som har fått en knekk, Are? :)
    Kan være noe sånt, har ikke åpnet den etter 'ulykken', alt annet enn den ene inngangen virker finfint.
    Symptomene er at det kommer ingen lyd når jeg velger den inngangen, og bass-elementene rører på seg når jeg vrir på volumknotten, de går veldig sakte ut og inn, 1hz? ::)

    Mulig det ikke er så vanskelig å fikse? Levere den inn til rep eller overhaling tror jeg neppe at jeg gidder å spandere på den.
    Har ikke testet fjernkontrollen på den på flere år nå, kanskje de øvrige fjernkontrollene jeg nå har ikke påvirker 3038'en like mye nå... :p

    Går det an å få kjøpt ny IC på elfa feks? Hvis jeg finner den som er defekt? De kan vel måles med multimeter?
    Etter hva jeg husker så er det ganske enkel layout inne denne så en DIY rep er ikke umulig ;)

    A
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Har 3080 fjernkontroll-mulighet? Har sansen for den receiveren, men aner lite om den. Tunerne til Tandberg var jo bra, men hvordan var de "digitale" tunerne/tunerdelene i receiver? :)
    3080 kan fjernkontrolleres.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn