Tandberg høyttalere 165

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Jeg har kjöpt ett par intressanta höyttalere, ett par som specialbyggdes åt ett auditorium i Sverige.
    De är byggda för att sitta i ett hörn. Inuti dem finns Tandberg 165 element, ett 165 B i ena och ett 165 A i andra.
    Nu vet jag ikke så mye om disse element. I bilderna ovan ser man en kondensator, hur kommer det sig, är det en speciell modell?
    Det ser ut som om mina ikke har någon kondensator.
    Om någon behöver att par så kan jag eventuellt tänka mig att sälja disse.

    IMG_2719.JPG IMG_2721.JPG IMG_2718.JPG
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Jeg förstår mig ikke på disse elementen..
    Kan det vara så att det sitter ett filter bakom höljet? Känner mig dum som frågar, men måste ju fråga.. OM det är så behövs kanske denna kondis bytas..
     
    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.390
    Antall liker
    3.415
    Torget vurderinger
    0
    Jeg förstår mig ikke på disse elementen.. Det ena har dämpad diskant, låter annorlunda från det andra.
    Kan det vara så att det sitter ett filter bakom höljet? Känner mig dum som frågar, men måste ju fråga.. OM det är så behövs sannolikt denna kondis bytas..
    Kan vi få se en bild på hur kondensatorn sitter?
    Värde på den?
    Du kan ju koppla förbi den och därefter jämföra återgivningen.
    M v h
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Kan vi få se en bild på hur kondensatorn sitter?
    Värde på den?
    Du kan ju koppla förbi den och därefter jämföra återgivningen.
    M v h
    Nei, jeg ser ingen kondensator. Men i bilder ovan från andra medlemmar ser vi en mindre magnet med kondensator. Det var därför jeg undrade.
    Mina båda element ser exakt likadana ut, som på min bild ovan. Vad är det då för modell som pekaill postade på förra sidan som har en Jensen kondensator vid magneten..?
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Ja de låter litt ulike. Ungefär som om den ena hade en kondensator till ett diskantelement som var gammal och började få högt motstånd (ESR).
    Det är därför jeg försöker utröna om det muligen finns en kondis där i. Osannolikt som det är.

    Har kollat Nrhf, men ikke tillräckligt med info där.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    En del av disse har separat diskant festet i gitteret. Det er disse som har spole og kondensator sammen med diskanten.

    Er det uten dette elementet så er det også ingen kondensator.

    165B skal ha stor magnet og 165 liten
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hva skal du bruke disse til ?Åpne fjøler?
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Nu har jag äntligen fått tag i ett par Hifi System 4 med 165 B element. De är från 1963 och köpta på Ågrens Hifi i Göteborg.
    De låter litt olika, så misstänker att det är dags att byta elektrolyten i dem. Frågan är, hur öppnar man gallret och försluter det igen utan att göra skada på dem? Någon som har erfaring?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Noen sitter gitteret ganske løst på og kan enkelt vippes av.
    Andre må en bruke skrujern eller lignende for å bøye ut falsen
    Viktig å ikke bøye for mye. Hvis en er forsiktig skal det være mulig å få det på plass igjen og bøye fals tilbake.
    Alternativet vil være å lime det på plass igjen.
     

    JeppeW

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.01.2017
    Innlegg
    54
    Antall liker
    77
    Noen sitter gitteret ganske løst på og kan enkelt vippes av.
    Andre må en bruke skrujern eller lignende for å bøye ut falsen
    Viktig å ikke bøye for mye. Hvis en er forsiktig skal det være mulig å få det på plass igjen og bøye fals tilbake.
    Alternativet vil være å lime det på plass igjen.
    Takk för dina råd pekaill. Försökte att öppna ett element, men misslyckades. Falsen sitter mye hårt, den måste böjas ut og det gör att elementet kommer se skadat ut. Jeg kommer ha svårt att göra det på en pen måte, det tar emot att demolera disse klenoderna.
    Man skulle behöva ett mye skarpt och vasst verktöy för att bända upp falsen, siden möjligen en fin hammare (typen för smycken e t c) för att försöka banka falsen tillbaka. Men det blir ikke pent misstänker jeg. Pausat operationen för nå.
    De här Jensen kondensatorerna är tydligen stabila og behöver sällan bytas.

    IMG_3246.JPG IMG_3245.JPG

    Uppdatering. Eftersom det virker högst knepigt att byta kondensator (og disse har ett gott rykte) kanske feilen låg noen annanstans? Rense av terminalerna gjorde en forskjell, vilket var förvånande, att det skulle ha sådan effekt! Dessutom har en tidigare ägare vridit sönder gängen i terminalen på ena polen, däri satt en felaktig skruv av plåtskruvstyp. Min plan är att försöka återställa denna för att säkra god kontakt.
    Det kan alltså vara värt att rense anslutningarna og kolla dem, og Jensen original kondisarna som har gott rykte kanske fortfarande är vid god vigör.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn