Tandberg Huldra 10 S1003

majik80

Medlem
Ble medlem
12.09.2012
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Vestfossen
Har fått en huldra 10 hvor sikring s1003 går. Har kikka litt og har forstått det sånn at den går til power amp kortet. Er dette et kjent problem, så noen kan sende meg i riktig retning for å finne problemet? Har en drøm om å kunne fikse den sjølv:cool:
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Det går fra den sikringen og inn på likeretterbroen D1006 og så til den store kondensatoren C1006. Ville sjekket de først for kortslutning. Er de ok, så er neste steg å sjekke utgangs transistorene.
 

majik80

Medlem
Ble medlem
12.09.2012
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Vestfossen
Det går fra den sikringen og inn på likeretterbroen D1006 og så til den store kondensatoren C1006. Ville sjekket de først for kortslutning. Er de ok, så er neste steg å sjekke utgangs transistorene.
Takk for svar. Da blir det en sjekk av de i morga.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
De 3 store kondensatorene (den i strømforsyningen, og de to som står i utgangene) er det egentlig bare å bytte jo før jo heller.
Om de ikke er kortsluttet så er de uansett nå blitt så gamle at de er såpass redusert i kvalitet at de bør byttes.
Har vært borte i tilfeller der de på utgangene har kortsluttet, og det vil kunne ødelegge høyttaleren (primært basselementet),
og potensielt også gjøre slik at utgangstransistorene ryker.

Det er ikke store kostnader i å bytte de, og du får gjenopprettet det originale lydbildet og beskytter høyttalerne dine.
 

majik80

Medlem
Ble medlem
12.09.2012
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Vestfossen
De 3 store kondensatorene (den i strømforsyningen, og de to som står i utgangene) er det egentlig bare å bytte jo før jo heller.
Om de ikke er kortsluttet så er de uansett nå blitt så gamle at de er såpass redusert i kvalitet at de bør byttes.
Har vært borte i tilfeller der de på utgangene har kortsluttet, og det vil kunne ødelegge høyttaleren (primært basselementet),
og potensielt også gjøre slik at utgangstransistorene ryker.

Det er ikke store kostnader i å bytte de, og du får gjenopprettet det originale lydbildet og beskytter høyttalerne dine.
Kondenasatorene på utgang var oppbrukt, så de står på handlelista. Har også satt opp c1006 på lista.
En av utgangstransistorene var også gåen. Her har noen byttet før. Ingen av transistorer er av den typen som delelisten sier det skal vere. Den som er gåen er en BD609 i steden for MJE3055 (Q715 og 716). Q717 og 718 har blitt byttet fra MJE2955 til BD610. Har du noen erfaringer med dette?
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Ja, det er vel rette ekvivalenter så lenge du får de i "rette" pakkene.
De originale er av type TO-127, mens BD609 og 610 av nyere modeller ofte er i TO-220 pakker, og da med annen pinnekonfigurasjon.

Du finner originaler hos Lydshop.no
 

HyBo

Medlem
Ble medlem
16.08.2015
Innlegg
25
Antall liker
12
Sted
Sandefjord
BD609 og BD610 sitter i Huldra 11. Disse har en annen benplasering så det kan være grunnen til at sikringen går .
Jeg har noen nye MJE2955 og MJE3055 liggende. Om du vil kan du få kjøpt to for 75,- /stk + porto ca 50,-
 

HyBo

Medlem
Ble medlem
16.08.2015
Innlegg
25
Antall liker
12
Sted
Sandefjord
Rettelse:
Jeg mente å huske at jeg også hadde vært borte i at Huldre 10 hadde BD609 / BD610. Jeg har nå sett etter og ganske riktig.
Jeg har en Huldra 10 med høyt serienummer, 493254, og den har disse transistorene. Printet på kretskortet er endret så det passer til de nye transistorene og det er også en ny type holder.
Så du har nok en av den nyeste i H10 serien du også.
Jeg hadde problemer med å skaffe BD609 og BD610 så jeg måtte finne noen erstatninger.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Tandberg brukte vel TO-3PL versjonen. Men så vidt jeg husker har begge kapslingene collector på senterpinn så det burde være mulig å få TO-220 til å fungere i H10?

La meg sjekke....

H10 har TO-3PL montert ECB med tekst vent mot deg. TO-220 har BCE med tekst vent mot deg.

Det betyr at TO-220 må monteres feil vei. Altså kjøleplate på transistor bort fra bakplaten i kabinettet.
Det betyr at man virkelig må ønske å få dette til å fungere ved å modifisere feste for transistorene slik at de får nok kjøling samt BD165 bør trolig monteres på samme brakkert.
 
Sist redigert:

HyBo

Medlem
Ble medlem
16.08.2015
Innlegg
25
Antall liker
12
Sted
Sandefjord
Det stemmer det du sier. Jeg vurderte det men fant ut at det var bedre å få tak på originale transistorer enn å lage noe uoriginalt mikk.
 
Topp Bunn